مزایا و معایب کفپوش بامبو و انواع آن

به دنبال بهترین گزینه‌های کفپوش برای خانۀ خود هستید؟ کفپوش بامبو یک پیشنهاد جذاب و شگفت‌انگیز برای شما است. در اینجا از مزایا و معایب این کفپوش پایدار و انواع آن گفته‌ایم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در سال‌های اخیر کفپوش بامبو به‌عنوان یک گزینۀ جذاب، همه‌کاره، بادوام و پایدار بسیار محبوب شده است. اما بامبو هم مانند سایر کفپوش‌ها دارای مزیت‌ها و معایبی است که در تصمیم‌گیری خرید شما تأثیر می‌گذارد.

اگر می‌خواهید بامبو را با کفپوش‌های دیگر بازار مقایسه کنید، می‌بایست مزایا و معایب آن را بشناسید؛ این‌که چه انواعی دارد، نحوۀ ساخت، دوام، تعمیر و نگهداری و حتی سطح سازگاری آن با محیط زیست چگونه است.

در این مطلب به شما می‌گوییم که کفپوش بامبو چیست، چه انواعی دارد و مزایا و معایب کفپوش‌ بامبو کدام است.

کفپوش بامبو چیست؟

بهتر است معرفی خود را با واقعیتی تعجب‌آور شروع کنیم: بامبو برخلاف تصور رایج چوب نیست بلکه علف است؛ آن هم نه علف معمولی، علفی دائمی که فوق‌العاده سریع رشد می‌کند. درواقع، تنها در عرض چند ماه به اوج ارتفاع خود یعنی 20 متر می‌رسد. بامبو سریع‌‌رشدترین گیاه زمین و یکی از تجدیدپذیرترین منابع موجود است که در عرض 4-5 سال بالغ و آمادۀ برداشت می‌شود.

ممکن است به این فکر کنید که یک علف چگونه می‌تواند به اندازۀ کافی برای کفپوش قوی باشد؟ بامبو علف بسیار متفاوتی است و پس از بلوغ کامل، ویژگی‌هایی را به دست می‌آورد که خیلی شبیه چوب سخت است.

کفپوش بامبو معمولاً به‌عنوان نوعی کفپوش چوب سخت در نظر گرفته می‌شود. به این دلیل که:

  • شبیه چوب سخت است.
  • در تخته‌هایی با اندازه‌های مشابه عرضه می‌شود.
  •  می‌تواند به‌عنوان یک محصول جامد (سالید) یا مهندسی‌شده تولید شود.
  • می‌توان آن را برای رسیدن به زیبایی‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد.

برای مصرف‌کننده، بامبو دقیقاً مانند چوب سخت عمل می‌کند، فقط مواد اولیۀ متفاوتی دارد. بااین‌حال، این دو به‌ویژه در شیوۀ تولید با یکدیگر متفاوت‌اند: تخته‌های کفپوش چوبی به‌‌راحتی از یک کنده جدا می‌شوند، اما هر تخته کفپوش بامبو ترکیبی از چندین ساقۀ بامبو است و نحوۀ ساخت این تخته‌ها به نوع کفپوش بامبوی شما بستگی دارد.

انواع کفپوش بامبو

انواع کفپوش بامبو

به‌طور کلی، ۳ طرح کفپوش بامبو وجود دارد:

  1. کفپوش بامبو Plain Pressed
  2. کفپوش بامبوSide Pressed
  3. کفپوش بامبو فشرده High Density

هر ۳ نوع را می‌توان به صورت تخته‌های سالید (یعنی بامبوی یکپارچه) یا تخته‌های مهندسی‌شده (یعنی بامبو به‌عنوان لایۀ رویی تخته‌سه‌لا) خریداری کرد.

کفپوش بامبو Plain Pressed
  1. کفپوش بامبو Plain Pressed

کفپوش بامبو Plain Pressed متشکل از نوارهای بامبویی است که برش داده می‌شوند، پردازش می‌شوند، به صورت افقی روی هم قرار می‌گیرند و با چسب‌های بسیار قوی به هم متصل می‌شوند.

این الگو همان چیزی است که در حالت معمول از کفپوش بامبو متصوریم؛ یک الگوی رگه‌دار با ظاهری گره‌دار، مشابه همان چیزی که بامبو در شکل طبیعی خود به نظر می‌رسد.

کفپوش بامبو Side Pressed
  1. کفپوش بامبو Side Pressed

کفپوش بامبو Side Pressed نیز تقریباً به همین روش ساخته می‌شود با این تفاوت که نوارهای بامبو پس از پردازش به صورت عمودی روی هم قرار می‌گیرند. این مدل قرارگیری، به کفپوش بامبو ظاهری یکنواخت‌تر و ساده‌تر می‌دهد که کمی بیشتر یادآور چوب است.

کفپوش بامبو فشرده  Density
  1. کفپوش بامبو فشرده  Density

در این نوع کفپوش، به جای اینکه بامبو به صورت نواری بریده شود، به الیاف جداگانه خرد و با چسب مخلوط می‌شود و سپس تحت فشار و گرما فشرده می‌شود.

کفپوش رشته‌ای، سخت‌ترین کفپوش بامبو و دو برابر سخت‌تر از چوب بلوط است زیرا در فرایند تولید آن، الیاف بامبو به هم فشرده می‌شوند. بنابراین، اگر به دنبال یک کفپوش فوق‌العاده بادوام هستید، بامبو رشته‌بافت می‌تواند راه‌حلی ایده‌آل برای شما باشد. البته، گران‌تر از گزینه‌های افقی یا عمودی است و ظاهری خاص دارد.

آیا کفپوش بامبو در رنگ‌های مختلف موجود است؟

رنگ طبیعی بامبو بلوند یا طلایی است که با اغلب سبک‌های دکوراسیون داخلی سازگار است. با این حال، کفپوش بامبو در رنگ‌های تیره‌تر نیز تولید می‌شود که با سلیقه‌های دیگر همخوانی دارد.

برای رسیدن به رنگ‌های تیره‌تر بامبو، از فرایند کربن‌سازی (کربنیزاسیون) استفاده می‌شود که در آن بامبو را در معرض گرما و فشار شدید قرار می‌دهند. کربنیزاسیون بر زیبایی‌ بامبو می‌افزاید، اما دوام آن را کاهش می‌دهد.

مزایا و معایب کفپوش بامبو چیست؟

مزایا و معایب کفپوش بامبو چیست؟

برای دستیابی به شناخت دقیق‌‌تر، می‌بایست مزایا و معایب کفپوش بامبو را در مقایسه با کفپوش‌های مشابه (چوب سخت، لمینت و…) بشناسیم.

مزایای کفپوش بامبو

هرچند بامبو از نظر فنی، یک گیاه علفی است، اما همۀ مزایای بهترین کفپوش‌های چوب سخت به علاوۀ چند مزیت منحصربه‌فرد دیگر را داراست. در ادامه، مهم‌ترین مزایای کفپوش بامبو را معرفی می‌کنیم:

  • نگهداری آسان

مراقبت از بامبو آسان است. فقط کافی است آن را با جاروی دستی یا جاروبرقی تمیز کنید. حتی می‌توانید از دستمال نم‌دار و شویندۀ کفپوش بامبو یا محلول آب و صابون ملایم نیز برای نظافت بیشتر استفاده کنید.

  • سازگاری با محیط زیست

بامبو یک گیاه سریع‌رشد و بسیار تجدیدپذیر است که در عرض 4-5 سال به بلوغ می‌رسد، یعنی بسیار سریع‌تر از درختان سخت‌چوب است که بالغ شدن آن‌ها بیش از 20 سال طول می‌کشد.

  • طبیعی بودن

استفاده از مصالح طبیعی در حال حاضر یک روند محبوب در ساخت‌وساز است. مردم روز به روز نسبت به محیط زیست هوشیارتر می‌شوند و به دنبال محصولاتی می‌گردند که علاوه ‌بر دوام و زیبایی، هماهنگ با طبیعت باشند.

  • مقاومت بیشتر در برابر آب

بامبو نسبت به چوب‌های سخت در برابر لکه‌، تاب‌خوردگی، کپک زدن‌ و سایر آسیب‌های ناشی از رطوبت کمی مقاوم‌تر است.

  • دوام و ماندگاری

کفپوش بامبو در عین سبکی، بسیار مقاوم و سخت است و به‌طور باورنکردنی دوام می‌آورد. بنابراین بهترین انتخاب برای کفپوش‌های داخلی و خارجی است. بامبوی طبیعی که به‌درستی برداشت و تولید شده باشد، به اندازۀ بلوط قرمز بادوام خواهد بود. کفپوش بامبوDensity حتی از آن هم سخت‌تر است.

  • قابلیت پرداخت مجدد

کفپوش بامبو با گذشت زمان ممکن است دچار تغییر رنگ یا خراشیدگی شود. خوشبختانه می‌توانید آن را به‌سادگی با سمباده زدن و پرداخت مجدد بازسازی کنید. میزان مجاز سنباده‌زنی بر مبنای ضخامت تخته‌ها تعیین می‌شود.

به خاطر داشته باشید که کفپوش بامبوی سالید را می‌توان به دفعات پرداخت کرد، در حالی که بامبوی مهندسی‌شده بسته به ضخامت روکش به دفعات محدودی قابل پردازش است. البته این روزها، روکش‌های کارخانه‌ای با دوام فوق‌العاده نیاز به صاف‌کاری را در کفپوش‌های مهندسی‌شده کاملاً از بین برده است.

  • زیبایی و جذابیت

بامبو یک مصالح فوق‌العاده شیک برای کفپوش است. این کفپوش حس و ظاهری شبیه چوب سخت دارد و می‌تواند کیفیت فضا را بهبود ببخشد و آن را متمایز کند.

معایب کفپوش بامبو

معایب کفپوش بامبو عبارتند از:

  • استعداد خراش‌خوردگی

عوامل زیادی باعث ایجاد خراش روی کفپوش های چوبی از جمله بامبو می‌شود. پنجۀ حیوانات خانگی، پایه‌های مبلمان و کفش‌های پاشنه‌بلند می‌توانند به سطح کفپوش آسیب بزنند. البته بامبو در مقایسه با بسیاری از کفپوش‌های چوبی مقاومت بهتری در برابر خراشیدگی دارد.

قرار دادن پدهای نمدی زیر پایه‌های مبلمان و تمیز کردن هرازگاهی کف بامبو می‌تواند عمر این کفپوش را افزایش داده و خراش‌ها را کاهش دهد.

  • حساسیت به رطوبت

بامبو نسبت به سایر کفپوش‌های چوب‌ سخت در برابر رطوبت و آب مقاوم‌تر است اما به‌هرحال یک مادۀ طبیعی است که رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث تاب برداشتن یا رشد کپک در آن شود.

طبق گفتۀ FloorCritics: «آب بیش از حد می‌تواند لکه‌های بدی در کفپوش بامبو ایجاد کند و حتی باعث تاب برداشتن آن شود. با گذر زمان، آسیبِ کفپوش موجب رشد باکتری‌ها و کپک بین تخته‌ها می‌شود.»

به همین دلیل، در حالت عادی کفپوش بامبو مانند هر کفپوش چوبی دیگری، برای حمام‌ها یا خانه‌هایی با تغییرات شدید رطوبت توصیه نمی‌شود.

البته، برخی از انواع پارکت بامبو از جمله محصولات Outdoor برند موزو مقاومت بالایی در برابر رطوبت، آفات، قارچ‌ها و… دارند، زیرا در فرایند تولید، تحت فشار و حرارت زیاد قرار می‌گیرند. این محصولات در فضاهای خارجی (مانند تراس و روف‌گاردن‌) و فضاهای داخلی مرطوب (مانند حمام) نصب می‌شوند و این مشکل را به‌خوبی پاسخ داده‌اند.

  • تنوع کمتر در رنگ و سبک

کفپوش‌ بامبو به‌لحاظ طرح و رنگ متنوع است اما به عنوان یک محصول طبیعی محدودیت هایی دارد  که ممکن است برای همۀ سبک‌های دکوراسیون پاسخگو نباشد. البته، رنگ‌های موجود بامبو، از جذابیت و گرمای فوق‌العاده‌ای برخوردارند که برای طراحان و صاحبان خانه وسوسه‌‌انگیز است. همچنین با استفاده از رنگ های مخصوص می توان تنوع رنگی مناسبی ایجاد کرد.

سخن آخر

بررسی مزایا و معایب کفپوش بامبو نشان می‌دهد که این کفپوش در میان تمام کفپوش‌های موجود، یکی از زیباترین‌ها و خاص‌ترین‌ها است. بامبو در برابر رطوبت، قارچ‌ها، حشرات، موریانه و خط و خش مقاوم است، نظافت و نگهداری آسانی دارد و مهم‌تر از همه این‌که یک مصالح پایدار و تجدیدپذیر است. این کفپوش با مزیت‌هایی که دارد به گزینۀ محبوب دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

اگر تصمیم به خرید کفپوش بامبو دارید، از فروشگاه آنلاین برند موزو در ایران بازدید کنید.

به‌طور کلی، ۳ طرح کفپوش بامبو وجود دارد: کفپوش بامبو افقی، کفپوش بامبو عمودی و کفپوش بامبو رشته‌بافت.
کفپوش فشرده (Density) ، سخت‌ترین کفپوش بامبو و دو برابر سخت‌تر از چوب بلوط است زیرا در فرایند تولید آن، الیاف بامبو به هم فشرده می‌شوند.
اگر به دنبال یک کفپوش فوق‌العاده بادوام هستید، بامبوفشرده (Density) می‌تواند راه‌حلی ایده‌آل برای شما باشد. البته، گران‌تر از گزینه‌های افقی یا عمودی است و ظاهری خاص دارد.
رنگ طبیعی بامبو بلوند یا طلایی است که با اغلب سبک‌های دکوراسیون داخلی سازگار است. بااین‌حال، کفپوش بامبو در رنگ‌های تیره‌تر نیز تولید می‌شود که با سلیقه‌های دیگر همخوانی دارد.همچنین با استفاده از رنگ های مخصوص می توان تنوع رنگی مناسبی ایجاد کرد.
نگهداری آسان، تجدیدپذیری سریع و سازگاری با محیط زیست، طبیعی بودن، مقاومت در برابر آب، دوام و ماندگاری، قابلیت پرداخت مجدد، زیبایی و جذابیت مهم‌ترین مزایای کفپوش بامبو است.
استعداد خراش‌خوردگی، حساسیت به رطوبت، دوام کمتر در کفپوش‌های تیره‌تر و تنوع کمتر در رنگ و سبک مهم‌ترین معایب کفپوش بامبو است.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *