روکش چوب چسبی چیست؟ + انواع، مزیت‌ها و کاربردها

انواع روکش چوب چسبی را بشناسید، با مزیت‌ها و کاربرد آن آشنا شوید، تا بتوانید برای دکوراسیون خود انتخاب بهتری داشته باشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
روکش چسبی چوب
دسته بندی:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

محصولات تمام‌چوب ارزان نیستند. بارها پیش آمده که یک میز، کتابخانه یا مبل چوبی چشم‌مان را گرفته اما تا قیمتش را فهمیده‌ایم از صرافت خریدنش افتاده‌ایم. در عوض، فروشنده یک پیشنهاد دیگر به ما داده؛ ام‌دی‌اف با روکش چوب، چیزی که به قول فروشنده، همان ظاهر چوب را به ما می‌دهد، ارزان‌تر و سبک‌تر است، خط و خش برنمی‌دارد، نصب آسانی دارد، و البته با محیط زیست سازگارتر است، چون درخت کمتری مصرف می‌کند.

روکش چوب چسبی، همان چیزی است که همۀ این مزیت‌ها را دارد و باعث می‌شود پیشنهاد فروشنده را رد نکنیم. در این مطلب به شما می‌گوییم که روکش چوب چسبی چیست، چه انواع، مزیت‌ها و کاربردهایی دارد و اگر قصد خرید روکش چوب چسبی را دارید چه چیزهایی را باید بدانید.  

روکش چوب چسبی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

روکش چوب چسبی، لایه‌ای بسیار نازک (بسته به تکنیک مورد استفاده و کاربرد نهایی، بین ۰.۳ تا ۳ میلی‌متر) از چوب طبیعی یا مصنوعی با طرح چوب طبیعی است که روی پنل‌های چوبی، فیبر، تخته سه‌لا، نئوپان، MDF و… چسبانده می‌شود و ظاهر زیبای چوب طبیعی را به مصنوعات ساخته‌شده می‌بخشد؛ مصنوعاتی مانند در، کابینت، مبلمان، کفپوش پارکت و حتی دیوار، ستون، سقف و… .

این روکش‌ها علاوه بر زیبایی، هزینۀ تولید کمتری دارند و برای مشتریان مقرون‌به‌صرفه‌ترند.

انواع روکش چسبی چوب

انواع روکش چوب چسبی چیست؟

روکش چوب چسبی را در دو دستۀ کلی می‌توان جای داد:

۱)      روکش چوب طبیعی

۲)      روکش چوب مصنوعی

که در ادامه به معرفی هریک می‌پردازیم.

۱)    روکش چوب طبیعی

روکش‌ چوب طبیعی از نظر جنس، رنگ، طرح، کاربرد و گونۀ درخت، انواع مختلفی دارد. این روکش‌ها از طریق «لایه‌برداری» تنۀ درخت یا برش دادن کنده‌های بزرگ چوب به صورت ورقه‌های نازک، به دست می‌آیند. شکل ظاهری روکش بسته به الگوی حلقه‌های رشد درخت و زاویه‌ای که چوب برش داده می‌شود، متفاوت است.

بیشتر روکش‌های چوبی از درختان پهن‌برگ مانند بلوط، راش، افرا، ملچ، گردو و… تولید می‌شوند. روکش‌ بامبو هم نوع جالبی از روکش چوبی است.

روکش خام و روکش لید آپ دو نوع متعارف از روکش چوب طبیعی است:

·        روکش خام (Raw Wood Veneer)

روکش خام، پشتی ندارد و می‌توان از هر دو طرف آن به‌عنوان رویه استفاده کرد. نکتۀ مهم این‌ است که به دلیل ساختار سلولی چوب، دو طرف متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند.

·        روکش لید آپ (Laid-Up Veneer)

روکش لید آپ، قطعاتی از روکش خام است که به‌منظور ایجاد قطعات بزرگ‌تر به هم متصل شده‌اند. این روکش را می‌توان به هر اندازه، طرح و شکل خاصی به‌طور سفارشی تولید کرد. تولید آن دشوار نیست و به ابزار یا ماشین‌آلات گران‌قیمت نیاز ندارد، اما فرایند تولید آن زمان‌بر است و نیاز به دقت زیادی دارد.

روکش چوب مصنوعی

۲)    روکش چوب مصنوعی

روکش‌های‌ چوب مصنوعی از مواد غیرچوبی مانند PVC، فنولیک، کاغذ و… با ظاهر چوب ساخته می‌شوند. به همین دلیل از تنوع طرح‌ و رنگ‌ بیشتری برخوردارند و اغلب در برابر رطوبت و حرارت مقاومت بالاتری دارند.

در ادامه انواع روکش چوبی مصنوعی را می‌بینیم.

·        روکش پشت چوبی (Backed Wood Veneer)

روکش پشت چوبی از موادی مانند کاغذ، فنولیک، فویل و… استفاده می‌کند تا مستحکم‌تر و کاربردی‌تر شود. این روکش روی سطوح صاف یا منحنی به‌خوبی اجرا می‌شود زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به روکش چوب خام دارد و احتمال ترک خوردنش کمتر است.

روکش پشت فنولیک، روکش چسبی محسوب نمی‌شود، زیرا با حرارت و فشار پرس روی صفحات چوب می‌چسبد.

اما روکش کاغذی یا لترون، با یک نوع کاغذ تزئینی خاص ساخته می‌شود و مزیتش این است که در اندازه‌های بزرگ موجود است و می‌تواند به‌طور یکپارچه استفاده شود. همچنین برای روکش کردن سطوح منحنی‌ و ستون‌ها کاربرد دارد زیرا احتمال ترک خوردنش کم است.

این روکش یکی از ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین انواع روکش‌ها است و در برابر سایش، حرارت، پارگی و خط و خش مقاومت کمی دارد.

·        روکش لمینت‌شده یا بازسازی‌شده

در روکش لمینت‌شده (بازسازی‌شده) معمولاً از گونه‌های درختان استوایی سریع‌رشد استفاده می‌شود. ابتدا روکش خام از یک کنده بریده می‌شود و در صورت لزوم رنگ می‌شود. سپس ورق‌ها با هم لمینت می‌شوند تا یک بلوک را بسازند. در ادامه، این بلوک چوبی در جهت مخالفِ برش‌های اولیه بریده می‌شود تا روکش بازسازی‌شدۀ رگه‌داری تولید شود. این روکش در برابر حرارت، سایش و رطوبت، مقاومت خوبی دارد.

·        روکش چوب پی‌وی‌سی (PVC)

روکش چوب پی‌وی‌سی بسیار منعطف است، به همین دلیل برای درآوردن طرح‌های ظریفی مانند ریزه‌کاری‌‌های کابینت مناسب است. این نوع روکش در برابر رطوبت، خوردگی، سایش، فشار و مواد شیمیایی مقاوم است.

·        روکش‌ آکریلیک

روکش‌ آکریلیک نسخۀ اصلاح‌شدۀ روکش‌ PVC است؛ زیرا علاوه بر مزایای PVC، مقاوم به ضربه و حرارت و حتی قابل‌ترمیم است.

مزایای روکش چوب چسبی

مزایای روکش چوب چسبی چیست؟

روکش چوب چسبی دارای مزیت‌های زیادی است که آن را به راه‌حلی ایده‌آل برای دکوراسیون داخلی تبدیل می‌کند:

۱) سازگاری با محیط زیست

روکش چوب طبیعی سازگار با محیط زیست است، چون نسبت به چوب سالید درخت کمتری مصرف می‌کند.

۲) استحکام و قدرت

وجود روکش پانل‌های چوبی، استحکام محصول را افزایش می‌دهد. درحالی‌که چوب بدون روکش ممکن است ترک بخورد یا در معرض حرارت شدید و رطوبت متورم شود، در بیشتر موارد روکش‌ها آن‌قدر قوی و بادوام‌اند که می‌توانند این نوع شرایط را تحمل کنند.

۳) زیبایی و تنوع در طرح و رنگ

از آنجایی‌که الگوی بافت درخت‌ها منحصربه‌فرد است، روکش چوبی محصول را خاص و منحصربه‌فرد می‌کند.

۴) بهره‌وری

در لایه‌برداری از کنده و تولید روکش هیچ چوبی هدر نمی‌رود، بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند بهره‌وری مواد خود را به حداکثر برسانند و درعین‌حال ضایعات را کاهش دهند.

۵) انعطاف‌پذیری و کاربرد گسترده

روکش چوبی به دلیل ماهیت انعطاف‌پذیرش، برای طیف گسترده‌ای از انواع مبلمان و همچنین دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

۶) سهولت نصب

حتی افراد مبتدی نیز با داشتن ابزار مناسب می‌توانند روکش چسبی چوب را نصب و اجرا کنند.

۷) دوام

برخلاف چوب، روکش چسبی چوب کمتر احتمال دارد که مشکلاتی مانند شکافتن، سایش و تاب برداشتن را تجربه کند. این امر به افزایش طول عمر محصول کمک می‌کند.

۸) قیمت مناسب

روکش‌های چوبی نسبت به محصولات تمام‌چوب قیمت مناسبی دارند و مقرون‌به‌صرفه‌‌ترند.

معایب روکش چوب چسبی چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم روکش چوب چسبی معایب زیادی ندارد. 3 مورد زیر اصلی‌ترین معایب آن است:

۱)  حساسیت به خط و خش در برخی انواع آن

۲)  حساسیت به رطوبت در محل خش

۳)      سمی و سرطان‌زا بودن بسیاری از انواع چسب چوب

قیمت روکش چوب چسبی

قیمت روکش چوب چسبی

با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ در بازار چوب و دکوراسیون داخلی، قیمت روکش‌ها نیز متغیر است و گاه تصمیم‌گیری برای خریداران را سخت می‌کند. اما به‌طور کلی قیمت انواع روکش‌ها در مقایسه با یکدیگر از گران به ارزان به ترتیب زیر است:

·        روکش چوب طبیعی

·        روکش‌ لمینت‌شده

·        روکش PVC

·        روکش‌ کاغذی

با مراجعه به مرکز فروش روکش چوب در تهران و سایر شهرها، با تنوعی از قیمت روکش چوب چسبی مواجه خواهید شد که اگر با آگاهی رفته باشید، انتخاب مناسب‌تری خواهید داشت.

روکش بامبو

روکش بامبو، یک محصول جدید و دوستدار محیط زیست

روکش بامبو محصولی است پایدار که می‌تواند جایگزین مناسبی برای سایر انواع روکش چوبی باشد. روکش بامبو مقاوم، پردوام و انعطاف‌پذیر است و برای روکش مبلمان، دیوار، ستون و… کاربرد دارد.

ضمن این‌که، چسب مورد استفاده در آن دوستدار محیط زیست و دارای گواهی سلامت است. در سایر روکش‌های چوب چسبی، از چسب‌هایی استفاده می‌شود که منجر به انتشار گازهای سمی در محیط می‌شوند.

سخن آخر

روکش چوب چسبی آن‌قدر متقاعدکننده است که در نگاه اول ممکن است با چوب اشتباه گرفته شود. این روکش، بسیاری از ویژگی‌های مثبت چوب را دارد و درعین‌حال مزایای منحصربه‌فرد خود را نیز ارائه می‌دهد. در کنار همۀ این مزایا، ‌‌روکش بامبو مزیت اضافه‌تر هم دارد؛ پایداری و دوستدار محیط زیست بودن و مقاومت بالا.

شما در خرید روکش چوب چسبی برای دکوراسیون منزل خود به چه چیزهایی اهمیت می‌دهید؟

روکش چوب چسبی، لایه‌ای بسیار نازک (معمولاً نازک‌تر از ۳ میلی‌متر) از چوب طبیعی یا مصنوعی است که به‌عنوان پوشش پانل‌هایی از جنس چوب فیبر، نئوپان، MDF و… استفاده می‌شود و ظاهر زیبای چوب طبیعی را به مصنوعات ساخته‌شده می‌بخشد.
روکش چوبی و چوب هر یک مزایا و معایبی دارند. برخی از مزایای روکش چوبی عبارت‌اند از: ارزان‌تر بودن، سازگاری بیشتر با محیط زیست (زیرا از درخت کمتری استفاده می‌کند)، انعطاف‌پذیری و مقاومت بیشتر در برابر رطوبت.
نویسنده
نوشین حسینی
منبع
AWI QCP، The Wood Veneer Hub، Varna Group

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *