راهنمای خرید انواع شیر هوشمند Smart Faucet

در دنیای پر از وسایل هوشمند، شیرآلات هوشمند روشویی نیز جای خود را پیدا کرده‌اند. این تکنولوژی، از مجتمع‌های تجاری به آشپزخانه‌ها و سرویس بهداشتی‌های منازل گسترش یافته است. در این مقاله، با مفاهیم شیر روشویی هوشمند، انواع آن، نکات خرید و مزایای استفاده آشنا می‌شویم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در دنیایی زندگی می‌کنیم که اطراف ما را وسایل هوشمند مختلف فرا گرفته است. تلویزیون‌های پت و پهن قبلی جای خود را به تلویزیون‌های هوشمندی داده‌اند که دستیار صوتی دارند، تلفن‌های همراه قدیمی که می‌شد از آن‌ها به جای وسیله جنگی استفاده کرد، جای خود را به تلفن‌های هوشمند داده‌اند که مانند یک جواهر زیبا و درخشان است. در این میان چرا شیرآلات هوشمند به‌وجود نیایند؟

البته شیر روشویی هوشمند تازه به بازار نیامده است و در مجتمع‌های تجاری بزرگ و .. نزدیک به یک دهه است که استفاده از آن‌ها رایج شده است. در سال‌های اخیر استفاده از شیر روشویی هوشمند به آشپزخانه‌ها و سرویس بهداشتی‌های منازل نیز راه پیدا کرده است. با توجه به اهمیت شیرآلات هوشمند روشویی در ادامه قصد داریم تا در خصوص اینکه شیر روشویی هوشمند چیست، چه انواعی دارد، چه نکاتی را باید در هنگام خرید رعایت کرد و .. به‌طور کامل صحبت کنیم. 

شیر روشویی هوشمند چیست؟

درست برعکس شیرهای معمولی که با چرخاندن یا فشار دادن اهرم، کار می‌کنند. شیر روشویی هوشمند (Smart Faucet) برای کار کردن نیاز به یک منبع انرژی دارند. برخی از این شیرهای هوشمند نیروی مورد نیاز خود برای فعالیت را از طریق باتری تامین می‌کنند و منبع تغذیه بسیاری دیگر در زیر سینک نصب می‌شود. پس زمانی که برق قطع شود یا باتری شیر تمام شود تکلیف چیست؟ ویژگی قابل توجهی که این شیرهای هوشمند دارند، این است که بعد از قطع شدن منبع انرژی به‌صورت دستی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و شما تنها قابلیت‌های هوشمند بودن شیر را از دست خواهید داد. 

شیر آلات هوشمند با استفاده از سیگنال‌های مادون قرمز کار می‌کنند، زمانی که مایل به استفاده از آب هستید باید دست خود را زیر حسگرها قرار دهید. بعد از تمام شدن کار شما با آب شیر به‌طور خودکار بسته خواهد شد. این شیرآلات مدرن به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک بسیار زیادی می‌کند. علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب این محصولات به تمیزی و بهداشت نیز کمک بسیار زیادی می‌کنند. دیگر لازم نیست که برای باز و بسته کردن آب به سراغ شیر بروید، همین موضوع از کثیف شدن شیرآلات و همچنین انتقال آلودگی جلوگیری می‌کند. 

مزایا استفاده از شیر روشویی هوشمند

استفاده از شیر روشویی هوشمند مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. با استفاده از شیر هوشمند روشویی دیگر نیاز به تماس با شیر نیست. این موضوع به بهداشت محیط کمک بسیار زیادی می‌کند.
  2. شما می‌توانید نرم‌افزار مخصوص به شیرآلات هوشمند هر برند را نصیب کنید و میزان مصرف آب خود را بررسی و کنترل کنید. آگاهی از میزان مصرف آب در طول یک دوره  مشخص می‌تواند به مدیریت مصرف شما کمک کند. البته این شیرها برخلاف شیرهای سنتی به‌طور اتوماتیک جریان آب را قطع و وصل می‌کنند و همین موضوع نیز سبب می‌شود تا حدودی در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.
  3. یکی از ویژگی‌های جذاب شیرآلات هوشمند؛ امکان تنظیم دمای آب است. با کمک نرم‌افزار شما می‌توانید دمای مورد نیاز برای هر کدام از شیرهای هوشمند خود را تنظیم کنید. با وجود امکان تنظیم دمای آب در این شیرها دیگر نیاز نیست تا مدت زمانی را منتظر بمانید تا آب به دمای مورد نظر برسد. 
  4. می‌توانید مقدار آب خروجی از شیر را تعیین کنید. برای مثال تصور کنید که برای پخت ماکارونی به دو لیتر آب نیاز دارید. با استفاده از نرم‌افزار تعیین می‌کنید که دو لیتر آب نیاز دارید. شیر هوشمند دقیقا همین مقدار آب را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  5. چون دست با این شیرهای هوشمند برخورد نمی‌کند، دیگر خبری از لک و اثر انگشت نیست. همین موضوع سبب می‌شود تا شیر روشویی هوشمند شما همیشه درخشان و جذاب به نظر برسد. 
  6. بسیاری از شیرآلات هوشمند دارای فیلر تصفیه آب هستند. البته این شیرهای هوشمند در صورت وجود آلودگی به شما اخطار می‌دهند و اطلاعاتی در خصوص کیفیت آب خارج شده از شیر در اختیار شما قرار می‌دهند. 

معایب استفاده از شیر روشویی هوشمند

هر محصول در کنار مزایای زیادی که دارد، معایب منحصربه‌فرد خود را نیز دارد که شیر روشویی هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مهمترین معایب این شیرآلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تعمیر و نگهداری از شیر روشویی هوشمند کار بسیار سختی است. شاید برخی افراد دست به آچار باشند و گمان کنند که می‌توانند این شیرآلات را نصب و تعمیر کنند اما این کار نیاز به تخصص دارد و بهتر است تعمیر و نگهداری از این شیرها به افراد ماهر و خبره سپرده شود. 
  2. سنسور این شیرها باید تنظیم شود، در صورت عدم تنظیم سنسور جریان آب ممکن است با اختلال همراه باشد. 
  3. این شیرها نسب به شیرهای سنتی و معمولی قیمت بالاتری دارند. قیمت بالای این شیرآلات یکی از مهمترین نقاط قوت این شیرها به شمار می‌رود. 
  4. برخی از شیرآلات هوشمند بعد از قطع جریان برق یا تمام شدن باتری غیر قابل استفاده خواهند بود. به شما توصیه می‌کنیم که حتما در مشخصات محصول این مورد را چک کنید. 

معرفی انواع مختلف شیر هوشمند

شیرهای روشویی در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند از جمله مهمترین انواع شیر ظرفشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیر روشویی هوشمند لمسی

یکی بهترین شیرآلات هوشمند، نوع لمسی آن است. این نوع از شیرآلات هوشمند معمولا از آلیاژ برنج و کروک ساخته می‌شود و بسیار به نزدیک شدن دست حساس هستند. این شیرها یک حسگر قوی دارند و به محض نزدیک شدن هر جسمی به سنسور جریان آب از آن خارج می‌شود. این شیر روشویی هوشمند با هر نوع تماسی باز و بسته می‌شوند. 

شیر روشویی هوشمند لمسی

شیر روشویی هوشمند چشمی

این دیگر از  انواع شیر روشویی هوشمند، شیر روشویی چشمی است. این روشویی‌ها معمولا از جنس برنج و سرب هستند. با دریافت سیگنال توسط شیر، جریان آب باز و بسته می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع از شیرآلات، وجود تایمر قطع خودکار است. این سنسور زمانی که یک جسم بدون حرکت مقابل حسگر باشد با توجه به زمانبندی مشخص جریان خروجی آب از شیر را قطع می‌کند.

شیر هوشمند اتوماتیک

یکی از جدیدترین شیرآلات ساختمانی، شیر روشویی هوشمند مدل اتوماتیک است. این شیر از یک سنسور مادون قرمز استفاده می‌کند و اجسامی که به آن نزدیک می‌شود را به سرعت و دقت بالا تشخیص می‌دهد و سپس جریان آب را برقرار می‌کند. به محض اینکه جسم از شیر دور می‌شود، سنسورهای شیر متوجه این موضوع می‌شوند و جریان آب را قطع می‌کنند. این ویژگی به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک بسیار زیادی می‌کند. 

شیرآلات هوشمند مدل هندزفری

این نوع از شیر دستشویی هوشمند علاوه بر سنسورهای چشمی یک پدال هم دارند که جریان آب را قطع و وصل می‌کند. معمولا استفاده از این شیرآلات در زمان پاندمی کرونا در مراکز عمومی رواج پیدا کرد.

 

تفاوت بین شیر روشویی هوشمند و شیر آشپزخانه هوشمند چیست؟

در هر خانه شیرآلات مختلفی وجود دارد که هر کدام به منظور کاربری خاص طراحی شده‌اند. شاید در گذشته تفاوتی بین شیر روشویی و شیر ظرفشویی وجود نداشت، اما امروزه همه چیز تغییر کرده است و تفاوت‌های زیادی بین کاربرد و طراحی این دو شیر وجود دارد. از جمله مهمترین تفاوت این شیرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در شیر آشپزخانه هوشمند خروجی آب در ارتفاع بالاتری قرار دارد تا آزادی عمل شما در هنگام ظرفشویی بیشتر باشد. 
  2. با توجه به اینکه در هنگام ظرف شستن به آب با درجه‌های نزدیک به جوش نیاز است. شیر آشپزخانه هوشمند معمولا می‌توانند دمای آب را در سطوح بالاتر تنظیم کنند.
  3. با توجه به اینکه آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است، شیرآلاتی که در آن به کار برده می‌شود نیز باید از نظر زیبایی در سطح بالاتری باشد. پس می‌توان گفت که ظاهر شیرآلاتی که در آشپزخانه به کار می‌رود از شیر روشویی باید بهتر باشد. 
  4. معمولا شیر آشپزخانه هوشمند نسبت به شیر روشویی هوشمند قیمت بالاتری دارد. 

شیرآلات هوشمند یا سنتی؟ کدام برای من مناسب است؟

تصمیم‌گیری در خصوص اینکه کدام شیرآلات برای شما مناسب‌تر است، موضوعی است که تنها شما قادر خواهید بود به آن پاسخ دهید. یک شیر روشویی هوشمند در شرایط بسیار مختلف می‌تواند به شما کمک کند. تصور کنید که دستتان کثیف است و نیاز دارید که آن را بشویید، بدون دست زدن به شیر آب و آلوده کردن آن، شیر هوشمند آب را برای شما باز می‌کند و شما را از شر کثیفی راحت می‌کند. یا در هنگام مسواک زدن که مقدار زیادی آب هدر می‌رود این نوع از شیرآلات با باز و بسته کردن خودکار مانع از هدر رفت آب می‌شوند.

این تنها یک طرف قضیه است، شیرهای هوشمند در مقایسه با شیرهای سنتی (با همان کیفیت و برند) معمولا قیمت بالاتری دارند و شما برای خرید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اینکه به سراغ کدوم شیر برای خانه خود بروید تا حدود زیادی به عادت‌ها، تعداد جمعیت، بودجه شما و سایر عوامل بستگی دارد. 

سخن آخر

امروزه استفاده از شیرآلات هوشمند بسیار رایج شده است و فروشگاه‌های آنلاین و حضوری بسیار زیادی وجود دارد که در زمینه فروش شیر روشویی هوشمند فعال هستند. در هنگام خرید شیر روشویی هوشمند باید به نکات زیادی مانند برند تولید کننده، قیمت محصول، کیفیت ساخت، امکانات شیر روشویی هوشمند و سایر موارد دیگر توجه کنید.

Template is not defined.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *