راهنمای جامع ترمووود یک محصول حیرت انگیز، به همراه نکات نگهداری

ترمووود فرآورده چوبی است که به علت دوام و کیفیت بالای آن نسبت به چوب طبیعی، در ساختمان سازی، ساخت مبلمان، محوطه سازی و... به کار می‌رود.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
ترمووود در نمای ساختمان
دسته بندی:
زمان مطالعه: 9 دقیقه

احتمالا شما هم از عاشقان وسایل چوبی هستید اما ترس از ترک خوردن و پوسیدگی، شما را از خرید آن‌ها منصرف کرده‌است. ترمووود (Thermowood) دقیقا برای رفع این چالش شما ساخته شده‌است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به ترمووود، این فرآورده جذاب چوبی صحبت کنیم.

ترمووود چیست؟

به زبان ساده، ترمووود یا چوب ترمو یک فرآورده چوبی است که بعد از انجام مراحل مختلفی که عمدتا شامل حرارت دادن است، به یک چوب مقاوم در برابر رطوبت، حرارت، فرسایش، پوسیدگی، حشرات موذی و تخریب تبدیل می‌شود. در این حالت می‌توان از ترمووود برای استفاده در فضاهای خارجی مانند نمای ساختمان‌ها، کف سازی و آلاچیق‌ها و همچنین بخش‌های مهمی از دکوراسیون داخلی خانه، بدون ترس از پوسیدگی و آسیب استفاده کرد.

روش تولید ترمووود

روش تولید ترمووود چیست؟

افزایش استحکام و مقاومت چوب یکی از اهداف همیشگی انسان بوده‌است. یکی از راه‌های اصلی رسیدن به این هدف حرارت دادن و از بین بردن رطوبت اضافی چوب بوده است. حالا برای تولید ترمووود و همچنین افزایش استحکام آن با استفاده از تجربه گذشتگان، حرارت دادن به عنوان یکی از اصلی ترین روش‌ها به کار گرفته می‌شود.

برای تولید ترمووود ابتدا چوب‌ها به ابعاد مورد نظر برش داده می‌شوند و قطعات در یک محیط مملو از بخار آب به شدت حرارت داده می‌شوند. حرارت مرطوب از ترک خوردن چوب جلوگیری می‌کند. حالا چوب آماده مرحله اصلی حرارت دادن است، یعنی قرارگیری در دمایی بین 180 تا 220 درجه به چوب وارد می‌شود. در این دما کلیه صمغ و رطوبت از چوب خارج می‌شود. همه چیز برای رسیدن به یک ترموود با کیفیت آماده است. فقط لازم است تا چوب سرد شود تا استحکام خود را حفظ کند.

در روش قدیمی سرد کردن چوب با استفاده از جریان طبیعی هوا انجام می‌شد، در حال که در روش‌های جدید، ترمووود با استفاده از قطرات آب به روش بارش مصنوعی باران، به سرعت سرد می‌شوند تا استحکام خود را بیشتر حفظ کنند. محصول نهایی می‌تواند به عنوان یک دیوار ترمو با کیفیت و یا ترمووود کفپوش مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد ترمووود

کاربرد ترمووود

از دوران ماقبل تاریخ تا به امروز، چوب یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی برای انسان بوده‌است. اما با توسعه شهرها و معماری مدرن، رفته رفته چوب جای خود را به مصالح مقاوم دیگری مانند بتن داد. ترمووود به نوعی یک بازگشت قدرتمندانه برای استفاده از چوب در ساختمان به شمار می‌رود. در حال حاضر و با توجه به خواص و استحکام بالای ترمووود می‌توان از آن در نمای خارجی ساختمان، دکوراسیون داخلی، کف سازی، سونا و غیره استفاده کرد. ترمووود کفپوش، دیوارپوش ترمووود و ترمووود نما از مهم‌ترین کاربردهای ترمووود در دکوراسیون داخلی است.

انواع ترمووود و مشخصات آن‌ها

انواع ترمووود براساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی می‌شوند اما مهمترین و اصلی ترین دسته بندی انواع ترمووود براساس سختی چوب ترمووود است. براساس این طبقه بندی ترمووودها به دو دسته چوب نرم و چوب سخت تقسیم می‌شوند. ترمووود چوب نرم همانطور که از اسمش مشخص است، استحکام و مقاومت کمتری دارد و در عوض زیبایی بیشتری دارد و به همین علت ترمووود نما عمدتا از جنس چوب‌های نرم است.

در مقابل ترمووود چوب سخت استحکام بسیار بیشتری دارد و گزینه مناسبی برای کفپوش است. نمای چوبی ساختمان ترموود یکی از بهترین کاربردهای آن است.

مزایای ترمووود در نما

مزایای استفاده از ترمووود در نمای ساختمان

گستردگی ابعاد ترمووود این امکان را به شما می‌دهد که از آن در نمای ساختمان به شکل دلخواه خود استفاده کنید. اما ابعاد تنها مزیت ترموود نیست. ترمووود طی فرآیند آماده سازی، در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت، تابش مستقیم آفتاب، باران‌های اسیدی و خورندگی حشرات مقاومت بسیار بالایی پیدا می‌کند. علاوه بر آن، نصب ترموود روی دیوار بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. علاوه بر آن امکان انتخاب شکل و برش‌های دلخواه، نگهداری و تعمیر بسیار ساده و همچنین قابلیت جابه‌جایی از مهمترین کاربرد و مزایای چوب ترمو در نما ساختمان است.

ترموود همانطور که گفتیم مزایای زیادی دارد اما همانطور که میدانیم ترمووود هم نوعی چوب است و استفاده از آن باعث تخریب محیط زیست می شود. یکی از راه حل های سبز و جایگزین طبیعی چوب این روزها بامبو است. بامبویی که با تکنولوژی های پیشرفته شرکت موزو برای outdoor (فضای باز) طراحی و تولید شده است! این نوع بامبو علاوه بر داشتن تمام ویژگی های مثبت چوب ترمو، سازگار با محیط زیست نیز می باشد. محصولات بامبو فضای باز موزو مقاومت بسیار بالایی دارند و تا 30 سال گارانتی هستند.

محصولات فضای باز بامبو موزو

محصولات نما و دکینگ بامبو، جایگزینی سبز و مقاوم برای چوب.

محصولات فضای باز بامبو

قیمت ترمووود چقدر است؟

اگرچه نمی‌توان به صورت کلی درمورد قیمت ترموود صحبت کرد، اما می‌توان راجع به مهمترین عوامل تاثیر گذار در قیمت هر متر مربع ترموود صحبت کرد. به صورت کلی قیمت ترموود براساس عوامل زیر تعیین می‌شود:

  • نوع چوبی که ترمووود از آن ساخته شده‌است
  • طرح نهایی چوب ترمو
  • رنگ نهایی و مورد انتظار ترموود
  • ضخامت ترمووود نهایی
  • نحوه تولید و حرارت دهی به چوب
  • ابعاد نهایی ترموود

دوام و طول عمر ترمووود

طول عمر ترمووود چقدر است؟

به صورت کلی یکی از مهمترین هدف‌های حرارت دهی به چوب، افزایش طول عمر و ماندگاری آن است. بنابراین ترمووودها معمولا نسبت به چوب اولیه طول عمر بسیار بسیار بیشتری دارند که این طول عمر در صورت رعایت نکات ساده اما مهمی، می‌تواند بیشتر هم باشد. در ادامه مهمترین نکاتی را که به افزایش طول عمر ترموود کفپوش و دیوار ترمو کمک می‌کند، باهم بررسی می‌کنیم.

نکات ضروری برای افزایش طول عمر ترمووود

به صورت کلی 3 مشکل بزرگ ممکن است برای ترموودهای نما و دیوار که در معرض هوای آزاد هستند رخ بدهد. مشکل مهم اول، تغییر رنگ ترموود در اثر تابش خورشید است. برای جلوگیری از بروز این مسئله، می‌توانید از رنگ‌های مخصوص ترموود که دارای پوشش پیگمنت هستند استفاده کنید. این رنگ‌ها به بافت درونی چوب نفوذ می‌کنند و در برابر تابش‌های شدید آفتاب هم تغییر رنگ نمی‌دهند.

مشکل دیگر ترموود، نفوذ رطوبت و آسیب حشرات به داخل چوب است. جالب است بدانید که این مشکل هم با استفاده از همان رنگ‌های مخصوص ترموود به سادگی برطرف می‌شود. در نهایت مشکل آخر، ساییدگی و خراشیدگی ترموود است که لازم است در دیوارپوش ترمووود و کفپوش ترموود که تماس بیشتری با محیط زندگی دارد، از وسایل تیز و برنده که ممکن است به چوب آسیب وارد کند، با دقت بیشتری استفاده کنید.

با رعایت این نکات می‌توانید طول عمر و ماندگاری ترموود خود را تضمین کنید.

تشخیص کیفیت ترمووود

نحوه تشخیص کیفیت ترمووود

برای تشخیص ترمووود اصلی از تقلبی، علاوه بر چک کردن گواهینامه و مدارک رسمی چوب، از مشخصات ظاهری آن هم می‌توانید به ترموود با کیفیت پی ببرید. وجود گره‌های تو در تو و شبیه به پروانه، رگه‌های چوب با فاصله بسیار کم، سطح صاف و بدون خوردگی و خراش و پرداخت با کیفیت و در نهایت رنگ قهوه‌ای نسبتا تیره از مهمترین تفاوت‌های ترمووود اصل با تقلبی است. از آنجایی که خرید ترموود دست دوم به دلیل سهولت جابه‌جایی و نصب آسان بسیار رایج است، لازم است در هنگام خرید به کیفیت و اصل بودن آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

جمع بندی

همانطور که در بالا گفته شد، متریال ترمووود در صنعت ساختمان سازی، لوازم خانگی و تزئینات کاربرد زیادی دارد. ترمووود که به نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود کیفیت بالایی دارد و نسبت به چوب معمولی از دوام بیشتری برخوردار است. نصب، حمل و نقل و نگه‌داری آسان از دیگر مزایای این محصول است اما با وجود همه این ویژگی‌ها لازم به ذکر است که نمی‌توان از آن به عنوان یک محصول دوست‌دار محیط زیست نام برد. فعالان محیط زیستی و معمارانی که در زمینه پایداری و تغییرات اقلیمی فعالیت دارند محصولات دیگری نظیر بامبو را جایگزین خوبی برای ترمووود از این منظر می‌دانند.

شما می‌توانید در وبسایت خانه و معماری، محصولات بامبو برند موزو (MOSO)، که کیفیت بالا، سازگاری با محیط زیست و اقتصادی بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها هستند را مشاهده و بررسی کنید.

ترموود یک فرآورده چوبی مستحکم و مقاوم است که در فرآیند حرارت دهی و از چوب‌های مختلف ساخته می‌شود.
اگرچه که طول عمر ترمووود به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما می‌توان با نگهداری درست، تا حدود 30 سال از ترموود در نمای ساختمان استفاده کرد.
طول عمر و استحکام بالا، قابلیت حمل و نقل، نصب و نگهداری آسان از مهمترین ویژگی‌های Thermowood است.
Thermowood Cladding به معنای پوشش نهایی است که روی سطح چوب و برای افزایش مقاومت استفاده می‌شود. همچنین Thermowood Decking به معنای کفپوش ساخته شده از چوب ترمووود است.
بله، ترموود هم مانند چوب طبیعی قابلیت رنگ آمیزی و روغن کاری دارد.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
woodmaster, homtick, saftysign, pwf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *