از خرید انواع کفپوش چوبی بپرهیزید! اگر این مقاله را نخوانده‌اید!

در این مطلب با پرداختن به موضوعاتی مانند معرفی کفپوش چوبی، عوامل مهم در انتخاب کفپوش، انواع رایج کفپوش‌های چوبی و حدود قیمت این کفپوش‌ها سعی کرده‌ایم شما را در مسیر انتخاب و خرید از سردرگمی نجات دهیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انواع کفپوش چوبی
دسته بندی:
زمان مطالعه: 8 دقیقه

مجلل، گرم، همیشگی. بله، ما در مورد کفپوش‌های چوبی صحبت می‌کنیم. کفپوش یکی از مهم ترین عناصر خانه شما از نظر بصری و کاربردی است. از نقطه نظر زیبایی شناسی، انواع کفپوش چوبی می‌توانند فضای اتاق‌تان را از این رو به آن رو کنند و ارزش افزوده‌ای به ملک شما ببخشند.

تصور کنید که به دنبال خرید خانه هستید. مشاور املاک دو خانه را به شما نشان می‌دهد: یکی با کفپوش چوبی شیک و دیگری با کفپوش سرامیکی معمولی. شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ بدون شک جواب کفپوش چوبی است.

قطعا انتخاب از بین انواع کفپوش چوبی، یک تصمیم مهم است که نیازمند توجه کافی است. اما نترسید! ما رایج‌ترین گزینه‌ها را برای‌تان گردآوری کرده‌ایم تا هنگام خرید به شما کمک کند. پس با ما تا انتهای متن همراه باشید.

کفپوش چوبی چیست؟

هر نوع کفپوشی که ظاهری چوبی داشته باشد، خواه از چوب طبیعی یا مصنوعی، کفپوش چوبی نامیده می‌شود.
دو نوع اصلی کفپوش چوبی وجود دارد که عبارت است از: چوب سالید(solid) یا چوب جامد و چوب مهندسی شده. کفپوش چوبی سالید از تخته‌های چوبی یکپارچه ساخته شده است، یعنی کامپوزیت نیست و تنها ماده تشکیل دهنده آن چوب است. کفپوش چوبی مهندسی شده نیز شامل روکش چوبی است که روی یک ساختار چندلایه از چوب یا ساختار مصنوعی و تقویت شده با متریالی غیر از چوب قرار گرفته است (مانند پی وی سی).

انتخاب کفپوش چوبی

سه فاکتور مهم در انتخاب انواع کفپوش چوبی

عوامل زیادی هنگام انتخاب و خرید کفپوش چوبی در تصمیم شما دخیل هستند. ما در اینجا سه مورد مهم‌تر را بررسی می‌کنیم.

مقاومت در برابر رطوبت

انواع مختلف کفپوش چوبی جامد نسبت به کفپوش‌های چوبی مهندسی شده به طور قابل توجهی در برابر گرما و رطوبت آسیب پذیرتر ‌اند. همچنین، هنگام نصب انواع کفپوش چوبی جامد مانند انواع پارکت‌های جدید، به انبساط اندک چوب در اثر تغییرات دما، توجه کنید تا از تاب برداشتن احتمالی آن جلوگیری شود. این مشکل در مورد کفپوش‌های مهندسی شده وجود ندارد.

سختی

دوام کفپوش چوبی با استفاده از مقیاس سختی بر حسب پوند-نیرو اندازه گیری می‌شود. چوب‌های سخت (مانند راش و بلوط) که دارای درجه سختی بالاتری نسبت به چوب‌های نرم‌تر (مانند صنوبر داگلاس) هستند، برای اتاق‌هایی با مبلمان سنگین و رفت و آمد زیاد مناسب‌تر هستند. چوب‌های سخت در برابر خراش و فرورفتگی آسیب پذیری کمتری دارند. در مقابل کفپوش‌های چوبی مصنوعی(لمینت و وینیل) دوام کمتری دارند و راحت‌تر از چوب طبیعی آسیب می‌بینند.

حساسیت به نور

رنگ چوب زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد تغییر می کند، حتی نور فیلتر شده طبیعی که از پنجره‌های خانه‌تان وارد می‌شود. هنگام انتخاب انواع کفپوش چوبی خانه خود در نظر داشته باشید که اگر منزل شما نور مستقیم زیادی دریافت می‌کند، یک نوع کفپوش چوبی با حساسیت نوری کم انتخاب کنید. چوب گیلاس در بین انواع مدل‌های کفپوش چوبی، گزینه ای حساس به نور است، بنابراین در این مواقع انتخاب مناسبی برای کفپوش نیست.

5 نوع متداول کفپوش چوبی

حالا که تصمیم خودتان را از بین کفپوش چوبی سالید یا کفپوش چوبی مهندسی شده گرفته‌اید، می‌توانید از بین گزینه‌های رایج در بازار، کفپوش جدید خود را انتخاب کنید.

کفپوش پارکت

این کفپوش شامل چیدمان قطعات کوچک از چوب طبیعی به شکل هندسی و زاویه دار است. اغلب از چوب درختان افرا، بلوط، کاج و گردو برای پارکت استفاده می‌شود.
پارکت کف خانه به الگوهای محبوب مربعی، شورون یا جناغی تقسیم‌بندی می‌شود.

انواع پارکت چوبی به علت استفاده از چوب طبیعی جذابیت خاصی دارد و به خانه شما ارزش می بخشد، نصب آسان و مقاومت در برابر ضربه خوبی دارد اما حتی بهترین نوع پارکت هم نیاز به نگهداری دشوار و مکرر دارد، در برابر آب و رطوبت آسیب می‌بیند، نسبت به خراش و اجسام تیز مقاومت کمی دارد و به دلیل ایجاد فاصله بین قطعات پارکت بعد از مدتی موقع راه رفتن سروصدا ایجاد می‌کند. پارکت به علت گران قیمت بودن، اغلب به عنوان کفپوش خانه‌های لاکچری دیده می‌شود.

کفپوش های چوبی

کفپوش لمینت

لمینت که به «پارکت لمینت» نیز در بین مردم شناخته می‌شود، یک کفپوش کامپوزیت ساخته شده از چند لایه است که لایه داخلی آن HDF (تخته فیبر متراکم) است. چون لایه داخلی آن چوبی است بنابراین در محیط‌های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی مقاوم نیست.

انواع لمینت و پارکت در بسیاری از جهات به هم شبیه هستند: احتمال ایجاد صدا به هنگام راه رفتن، وزن سنگین، مقاومت در برابر ضربه، قابلیت انتقال به منزل جدید و… . نصب پارکت لمینت نیز مانند پارکت آسان است، به این صورت که پس از قرارگیری یک لایه فوم روی بستر کار و هم‌دما کردن لمینت با محیط نصب، تخته‌های لمینت از لبه یکی از دیوارهای اتاق با یک سانتیمتر فاصله از دیوار نصب می‌شود.

با این حال عدم توانایی در سنباده زدن و ارزان بودن از جمله تفاوت‌هایی است که لمینت نسبت به پارکت دارد. اگر لمینت به شدت فرسوده شود، نمی‌توان آن را مانند انواع کفپوش‌های چوبی سخت (مانند پارکت) سنباده زد یا دوباره پرداخت کرد. بنابراین رنگ پارکت جدید به سادگی بر خلاف لمینت ترمیم‌پذیر است.

کفپوش چوب پلاست

این کفپوش به عنوان یک متریال ترکیبی از چوب و پلیمرهای پلاستیکی با کیفیت بالا تشکیل شده است. این ترکیب باعث می‌شود تا از مزایای هر دو ماده (پلاستیک و چوب) استفاده شود.

چوب پلاست به عنوان یک کفپوش مقاوم از طیف گسترده انواع کفپوش چوبی فضای باز، به طور گسترده در محوطه‌سازی، طراحی و ساخت روف گاردن، بالکن و … کاربرد دارد.

مزایای این کفپوش مانند نگهداری و نظافت آسان، مقاومت در برابر لک، خراش و ضربه، طول عمر بالا، ضد‌آب بودن، نصب راحت، مقاومت در برابر حرارت و سرما و … آن را به گزینه‌ای مناسب برای کف حیاط و ویلای شما تبدیل می‌کند. با این حال مانند سایر متریال‌ها معایبی نیز دارد: هزینه بالا، عدم داشتن ظاهر و بافت غنی چوب، عدم سازگاری با محیط زیست (به علت وجود پلاستیک و چسب در ساختار آن) و …
توجه کنید هنگام انتخاب نوع کفپوش، مهم است که درک کاملی از معایب آن داشته باشید تا تعیین کنید چقدر آنها در تصمیم شما موثرند. البته داشتن معایب کمتر از مزایا به این معنی نیست که آن کفپوش مناسب فضای شماست!

کفپوش ترموود

ترمووود چوب طبیعی است که ساختار سلولی آن تحت عملیات حرارتی تغییر کرده و اصلاح شده است.

ترموود یک گزینه قابل اعتنا در میان انواع کفپوش چوبی تراس، محوطه، روف گاردن، نمای ساختمان و حتی دکوراسیون داخلی است.

مقاومت بالا در برابر سایش، پوسیدگی و حمله حشرات، نصب آسان و سریع، قابلیت برش هلال برای مکان های قوسی شکل، شستشو، عایق حرارتی مناسب، وزن کم، فاقد تاثیر مخرب بر سلامت انسان

از معایب چوب فرآوری شده با دمای بالا کاهش زمان اشتعال آن است، زیرا این چوب‌ها رطوبت کمی دارند و خیلی سریع می‌سوزند. از ایرادات دیگر ترموود، انعطاف پذیری بسیار پایین، هزینه بالا و نیاز به مراقبت دوره‌ای آن است. همچنین تغییر رنگ ترموود در مجاورت نور خورشید در طول زمان نیز از دیگر نقاط ضعف این کفپوش است بنابراین هنگام استفاده از آن در فضای باز باید با احتیاط عمل کرد.

دکینگ بامبو

کفپوش های بامبو مناسب برای فضای باز. با مقاومت بالا در برابر ضربه، رطوبت و عوامل محیطی.

کفپوش دکینگ بامبو

کفپوش بامبو

گیاه بامبو به عنوان جایگزین جدیدی برای کفپوش‌های چوبی، امروزه به دو صورت نوارهای سالید و مهندسی شده در دسترس است که به راحتی نصب می شود. در واقع بامبو با برتری‌هایی که دارد به گزینه پرطرفداری، به خصوص در میان دوستداران محیط زیست، تبدیل شده است.

بامبو ماده‌ای تجدیدپذیر است و در واقع نوعی علف است که طی 1 تا 4 سال با تکمیل چرخه رشد آن، قابل برداشت و استفاده است. سایر مزایای بامبو عبارتند از : مقاومت در برابر رطوبت، عدم نیاز به تعویض، ترمیم کم، مقاومت در برابر حشرات، موریانه و قارچ‌ها، مقاومت در برابر خط و خش، نظافت و نگهداری آسان و …

پارکت بامبو موزو

 

محصولات بامبو شرکت موزو با تنوع گسترده‌ای از رنگ، طرح و ابعاد و در لیست متنوع قیمتی به عنوان کفپوش، دکینگ، پوشش نما و … تولید می‌شود. برخی از نقاط قوت این برند مانند کیفیت یکسان محصولات، توجه ویژه به مسائل زیست محیطی در فرآیند تولید و پخش محصولات بامبو، کیفیت بالای محصولات همراه با گارانتی 25 ساله است، که موزو را در دسته بهترین‌های این صنعت قرار می‌دهد.

قیمت انواع کفپوش چوبی چقدر است؟

هزینه کفپوش و پارکت به طور کلی به عوامل زیادی بستگی دارد مانند کیفیت متریال، ایرانی یا خارجی بودن، اعتبار برند، هزینه نصاب، ضخامت، جنس چوب مورد استفاده و … اما در بین انواع کفپوش چوبی مطرح شده در این مقاله لمینت ارزانتر از پارکت است و تنوع قیمتی بالایی نیز دارد. چوب پلاست و ترموود با توجه به ویژگی‌هایی که دارند قیمت بالایی دارند. پارکت نیز گران قیمت است و مهمترین ایرادش جدا از نگهداری سخت، آسیب به محیط زیست برای تهیه چوب می‌باشد. بامبو در بین گزینه‌های مطرح شده می‌تواند جایگزین امیدوارکننده‌ای برای انواع کفپوش چوبی باشد که به نسبت دوامش قیمت مناسبی دارد و دوستدار محیط زیست نیز می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله ما به بررسی انواع کفپوش چوبی متداول به همراه مزایا و معایب هر یک، فاکتورهای مهم انتخاب کفپوش، و چگونگی قیمت این کفپوش‌ها پرداختیم. در نهایت، هر کدام از کفپوش‌ها را که انتخاب کنید به ترجیح شخصی، سبک، بودجه و شرایط پروژه شما بستگی دارد. اما بهتر است کمی بیشتر از قبل سرمایه‌گذاری کنید و محصولی بخرید که برای دهه‌ها دوام داشته باشد و ترجیحا به محیط زیست‌مان که رنجورتر از دهه‌های گذشته است آسیبی وارد نکند. درست همانطور که الیل سارینن، معمار، می‌گوید:« همیشه چیزی را با در نظر گرفتن آن در زمینه‌ای با مقیاس بزرگتر طراحی [و البته خرید] کنید – مثلا یک صندلی در یک اتاق، یک اتاق در یک خانه، یک خانه در یک محیط طبیعی، یک محیط طبیعی در یک شهر (منبع).

کدام یک از کفپوش‌های چوبی مطرح شده از نظر شما امتیاز بالایی می‌گیرد و چرا؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید که از خواندن آنها به شدت استقبال می‌کنیم.

مقاومت در برابر رطوبت، سختی، حساسیت به نور
چوب سالید(solid) و چوب مهندسی شده
مقاومت بالا در برابر رطوبت و اشعه فرابنفش، استحکام و مقاومت بالا در برابر شرایط جوی متفاوت، مقاومت بالا در برابر پارامترهای فیزیکی مانند احتمال ضربه، فرورفتگی و…
سازگاری با محیط زیست، مقاومت در برابر رطوبت، عدم نیاز به تعویض زودهنگام و نیاز به ترمیم کم، مقاومت در برابر حشرات، موریانه و قارچ‌ها (در محصولات مخصوص فضای باز)، مقاومت در برابر خط و خش، نظافت و نگهداری آسانتر و…
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
masterclass, thespruce, spectracf, mccoymart, wooddad

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *