پرکاربردترین انواع شیرآلات حمام + مزایا و معایب

برای اینکه بتوانید شیرآلات حمام متناسب با نیاز و سلیقه خود را انتخاب و خریداری کنید، ابتدا لازم است انواع شیرهای حمام را بشناسید. ما در این مقاله به معرفی انواع پرکاربرد شیرآلات حمام پرداختیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انواع شیرآلات حمام
دسته بندی:
زمان مطالعه: 9 دقیقه

درست است تنوع محصول باعث می‌شود مصرف کننده حق انتخاب فراوانی داشته باشد اما می‌تواند دردسرساز هم باشد چرا که تصمیم گیری و خرید محصول را برای او دشوارتر می‌کند. یکی از محصولاتی که تنوع بسیار زیادی برای آن در بازار وجود دارد شیر حمام است، به همین دلیل اگر می‌خواهید خرید راحت و مطمئنی داشته باشید و از سردرگمی دنیای گیج کننده انواع شیرآلات رهایی یابید تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید.

با رایج ترین انواع شیرآلات حمام آشنا شوید

پیش از آشنایی با کاربرد، مزایا و معایب انواع شیرآلات حمام، ابتدا باید انواع پرکاربرد این شیرآلات را بشناسیم. شیرآلاتی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم عبارتند از:
شیرآلات حمام با طراحی کلاسیک، توکار، پایه بلند ایستاده، سه تکه‌ای، چهار تکه‌ای، ترموستاتیک، شیرآلات با نمایشگر دیجیتال، شاور پنل و شیرآلات مختص روشویی مانند شیرآلات اهرمی،دیواری، سنسوردار، مرکزی، بازویی و آبشاری.
اگر به دنبال خرید شیر حمام مناسب هستید با ما همراه باشید تا متناسب با بودجه و خواسته‌های خود، بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

شیرآلات حمام با طراحی کلاسیک

انواع شیرآلات با طراحی کلاسیک

این شیرآلات از گذشته تاکنون در منازل به کار می‌رفته‌اند، اما آنچه که امروزه به عنوان شیرآلات کلاسیک می‌بینیم مشکلات شیرآلات قدیمی مانند چکه کردن، اتصالات و بدنه ضعیف و … را ندارند و از متریال مقاوم و درجه یکی ساخته شده‌اند.

شیر حمام روکا مدل Verona

تمایز و کیفیت در طراحی منحصر به فرد، برای دوستداران سبک کلاسیک

شیر کلاسیک

همچنین با حفظ فرم کلی این شیرآلات، طرحی مدرن تر برای آنها در نظر گرفته شده است. این نوع شیرآلات دو دستگیره جداگانه برای آب سرد و گرم دارند و استفاده از آن ممکن است از نظر تجربه کاربری کمی سخت باشد.

مزایا
– نصب راحت
معایب
– تنظیم سخت دمای آب و اصراف آب
– تجربه کاربری سخت
– قیمت گران

شیرآلات توکار

 

شیرآلات توکار

این شیرآلات که روز به روز به طرفداران آن افزوده می‌شود طراحی مینیمالی دارند و جلوه‌ای لوکس به حمام شما می‌بخشند. نظافت آسان و زیبایی ظاهری از مزایای این شیرآلات است.

 

شیرآلات توکار

جلوه‌ای لوکس و مینیمال، با بالاترین کیفیت طبق استانداردهای اروپایی

 

با این وجود دغدغه تعمیر یا تعویض شیرآلات یکی از مواردی است که خریداران را دچار تردید می‌کند چرا که تمام اجزای این شیر بجز دستگیره‌ها و خروجی آب در دیوار پنهان است و تخریب دیوار برای ساکنان خانه هزینه‌بر می‌باشد. شرکت روکا این نگرانی خریداران را رفع کرده است و با اراِئه محصولی خاص به نام Roca box دسترسی راحت به اجزای شیرآلات توکار را فراهم می‌کند.
مزایا
– ظاهر زیبا
– نظافت آسان

معایب
– هزینه بالا
– تعمیر و تعویض سخت و هزینه‌بر شیرآلات توکار (البته شرکت روکا با محصول Roca box این مشکل را برطرف کرده است.)

شیرآلات پایه بلند ایستاده

شیرآلات پایه بلند ایستاده

این نوع از انواع شیرآلات مستقیما به زمین وصل می‌شوند و مخصوص پر کردن وان هستند. با رنگ، آبکاری و سبک‌های متفاوت مانند کلاسیک، مدرن و صنعتی موجود هستند. این شیرآلات می‌توانند مستقل کنار وان قرار بگیرند یا از طریق سوراخ‌های از قبل دریل شده به وان وصل شوند.
قبل از انتخاب این نوع شیر آب، اطمینان حاصل کنید که زیر کفسازی دسترسی به خطوط لوله کشی آب دارید چون ورودی شیر آب این نوع شیرآلات از کف حمام می‌باشد. این نوع شیرآلات قیمت بالایی دارند اما ارزش افزوده‌ای به حمام شما ارائه می‌دهند، برای مثال از بهترین نمونه‌های این شیرهای ایستاده وان پرکن می‌توان به مدل Florentina روکا اشاره کرد.

مزایا
– دارای ظاهری منحصر به فرد

معایب
– قیمت بالا

شیرآلات سه تکه‌ای

شیرآلات سه تکه‌ای

نوع دیگری از انواع شیرآلات، شیرآلات حمام سه تکه‌ای می‌باشند. این مدل از شیرآلات شامل سه قطعه جدا از هم می‌باشند که برای نصب‌شان به سه سوراخ روی دیوار یا لبه وان احتیاج داریم. دو مدل‌ از این شیرآلات در بازار وجود دارد که یک مدل آن دو قطعه جداگانه جهت تنظیم آب سرد و گرم دارند و یک علمک شیر؛ مدل دیگر برای استحمام پنلی شامل اهرم و خروجی آب، دوش دستی و سردوش دارد. شما می‌توانید طبق سبک طراحی فضا، نیازها و سلیقه خود بهترین نوع این شیرآلات را خریداری کنید.

مثلا اگر به سبک مدرن و مینیمال علاقه دارید شیر سه تکه‌ای مدل Baia روکا مورد پسندتان قرار خواهد گرفت.

شیر ترموستاتیک

شیر ترموستاتیک

شیرآلات ترموستاتیک از جدیدترین انواع شیرآلات است که به کمک این شیر قادر خواهید بود که درجه حرارت آب را تنظیم کنید تا در حین دوش گرفتن دمای آب ثابت بماند. همچنین این شیرآلات می‌توانند تا 50 % در مصرف آب صرفه جویی کنند(منبع).
شیرآلات ترموستاتیک با طراحی خاص خود از کاهش یا افزایش فشار و دمای آب جلوگیری می‌کنند و طرفداران زیادی دارند. در این نوع شیرآلات پس از تنظیم درجه آب توسط کاربر، کارتریج پیشرفته شیر با ادغام آب سرد و گرم، آب خروجی را به دمای مطلوب می‌رساند. هنگام تغییر دمای آب ورودی، کارتریج به واسطه انبساط و انقباض مغزی حساس به حرارت، دما را اتوماتیک به درجه مطلوب بر می‌گرداند.

 

شیرآلات ترموستاتیک

تجربه حمامی لذت بخش بدون سرد و گرم شدن آب، بدون نیاز به برق، عالی برای کودکان و سالمندان

شیر ترموستاتیک


تمامی شیرآلات ترموستاتیک روکا دارای قفل 38 درجه هستند تا مانع از آسیب دیدگی با دمای بالای آب شوند. این ویژگی به خصوص برای کودکان و سالمندان بسیار مناسب است.
مزایا
– تنظیم دمای آب قبل از حمام
– یکسان ماندن دما و فشار آب در حین استحمام
– عدم نیاز به برق
– مناسب سالمندان و کودکان

شاور پنل

شاور پنل یا پنل دوش حمام

این نوع شیرآلات حمام گزینه تقریبا جدیدی اند که به بازار عرضه شده‌اند و برای دوش گرفتن و ماساژ استفاده می‌شوند. طبیعتا قیمت بیشتری نسبت به شیرآلات رایج دارند. در واقع شاور پنل یک صفحه عمودی است که معمولا شامل دوش دستی، دوش سقفی، چندین نوع آبریز بدن و شیر مخلوط اهرمی می‌باشد.
بدنه این پنل باید از جنس استیل باشد که عمر طولانی تری داشته باشد. نکته مهم این است که فشار آب منزل باید مناسب باشد در غیر این صورت ممکن است این پنل به خوبی کار نکند. شرکت روکا با ارائه شاور پنل‌هایی با طراحی زیبا و بهترین کیفیت و کارایی
سعی کرده است فراتر از رقبای خود به پیش رود. نمونه این پنل‌های دوش را می‌توانید در وبسایت روکا مشاهده کنید و در صورت تمایل به خرید و سفارش با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
مزایا
– زیبایی بصری

معایب
– قیمت بالا

شیرآلات مختص روشویی حمام

امروزه وجود شیرآلات متنوع در بازار، انتخاب‌های فراوانی پیش پای مخاطب می‌گذارد که می‌توان متناسب با معیارهای کاربر مثلا زیبایی، عملکرد، مقرون به صرفه بودن و … یک کدام را انتخاب کرد. باید در نظر داشت هیچ کدام بر دیگری برتر نیستند و تنها باید بهترین شیر را از بین انواع شیرآلات که به نیازهایتان پاسخ می‌دهد انتخاب کنید. در ادامه با پرکاربردترین این شیرآلات آشنا می‌شویم.

شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی

شیرآلات تک دستگیره یا شیرآلات اهرمی یکی از پرکاربردترین انواع شیرآلات می‌باشند. این شیرآلات برای حمام‌های به سبک مدرن، بچه ها و افرادی که بودجه کمی دارند، گزینه مناسبی هستند.
با بالا و پایین کردن اهرم این شیرها می‌توان فشار آب را تنظیم کرد و با چرخاندن اهرم به چپ و راست می‌توان دمای آب را تعیین کرد. نصب این شیرها آسان است زیرا به یک سوراخ برای نصب نیاز دارند. توصیه می‌کنیم قبل از خرید، حتما انواع شیرآلات اهرمی روکا را بررسی کنید؛ زیرا این شرکت تمامی سلیقه‌ها و نیازها را پوشش داده است.
مزایا:
– مناسب روشویی‌‌های کوچک
– نصب آسان
– مناسب کودکان
– تجربه کاربری راحت
– مقرون به صرفه
معایب:
– مشکل در اهرم به علت فرسودگی قطعات و رسوب آب در گذر زمان

شیرهای سنسوردار

شیرهای سنسوردار

کافی است دست خود را مقابل این شیرآلات که از انواع شیرآلات هوشمند محسوب می‌شوند، قرار داده تا آب به صورت اتوماتیک از نازل خارج شود و با کنار رفتن دست از محدوده حرکتی ریزش آب متوقف می‌شود. میزان حساسیت حسگر قابل تنظیم می‌باشد و مدت زمان توقف جریان آب بعد از کنار کشیدن دست را نیز می‌توان مشخص کرد. منبع انرژی این شیرآلات از برق یا باتری تامین می‌شود که در نوع باتری خور زمان به پایان رسیدن شارژ باتری با هشدار به کاربر اعلام می‌شود و مشکلی در استفاده از شیر هنگام قطع برق شهری به وجود نمی‌آید. در همین راستا شما می‌توانید انواع شیرآلات سنسوردار باتری خور روکا را که قابل نصب بر روی هر نوع روشویی می‌باشند به راحتی جایگزین شیرآلات معمولی خود کنید و سطح بهداشت حمام خود را ارتقا دهید.
مزایا
– صرفه جویی در مصرف آب
– بهداشتی بودن به علت عدم تماس دست و جلوگیری از انتقال آلودگی و بیماری‌ها
– نیاز به تمیز کردن کمتر

معایب
– قطع و وصل شدن آب به علت خرابی برد الکترونیکی یا سنسور شیر
– قیمت بالا

شیرهای بازویی

شیرهای بازویی (rotating faucet)

شیرآلات بازویی امکان چرخش 360 درجه را در جهات مختلف فراهم می‌کنند. گاهی غیر از خروجی بازویی، خروجی شاوری هم دارند که این مدل برای آشپزخانه مناسب است، در واقع با استفاده از این شلنگ بیرون آورنده دسترسی به نقاط مختلف سینک آشپزخانه راحت‌تر خواهد بود. وسعت بالای فضای شستشو آن را غیر از فضای مسکونی برای استفاده در فضاهایی چون رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها مناسب می‌کند.

مزایا
– پوشش دهی فضای شستشو تا شعاع بیشتر به نسبت شیرآلات با علم ثابت
– نصب آسان
– ارتفاع کوتاه مناسب فضای بین کابینتی کم

سخن پایانی

امروزه شیرآلات حمام تنوع گسترده‌ای دارند. هر یک از انواع شیرآلات مشخصات و مزایا و معایب خاص و منحصر به فرد خود را دارند. آشنایی با انواع شیرهای حمام که در این مقاله به آن پرداختیم، به شما کمک می‌کند تا به سادگی شیرآلات مناسب حمام خود را بخرید و خواسته‌ها و نیازهای خود را برطرف کنید.
برای راحتی کار شما در خرید بهترین شیرآلات حمام و سرویس بهداشتی، کارشناسان ما در خانه و معماری راهنما و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود. اگر قصد خرید و تعویض شیرآلات حمام خود را دارید کدام مدل معرفی شده را انتخاب می‌کنید؟ به نظر شما کاربردی ترین انواع شیرآلات حمام کدام مدل است و چرا؟

شیرآلات توکار ( به دلیل پنهان بودن بخش اعظم شیر در دیوار) و شیرآلات سنسور دار (به علت عدم وجود دستگیره و تماس مستقیم دست با شیر). البته جنس شیرآلات هم در نظافت موثر است برای مثال شیرآلات با روکش کروم نظافت آسان تری دارد.
روکا برای رفع مشکل تعویض و تعمیر دشوار شیرآلات توکار، محصولی به نام RocaBox ارائه کرده است. این محصول محفظه‌ای توکار برای نصب بخش پنهان شیر است که با باز کردن صفحه پشت اهرم شیر در دسترس است و قسمت توکار به آسانی و بدون تخریب دیوار قابل تعمیر و تعویض است.
شیرآلات ترموستاتیک به علت ثابت نگه داشتن درجه حرارت و فشار آب، احتمال خطر سوختگی ناشی از آب داغ را برای سالمندان و کودکان کاهش می‌دهند.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
myplumbingdiy, hgtv, bhg, mizzlebaths, homestratosphere

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *