پارکت دیواری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با پارکت دیواری و رایج‌ترین انواع آن آشنا شوید، از مزیت‌ها، معایب و کاربردهایش سر دربیاورید، تا بتوانید برای خانۀ خود انتخابی ایده‌آل داشته باشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
پارکت دیواری
دسته بندی:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

هارمونی در فضای داخلی ساختمان بسیار مهم است. معماران و طراحان داخلی، برای ایجاد هماهنگی میان کف، دیوارها، مبلمان و… از ایده‌های جدید و کاربردی استقبال می‌کنند. ایدۀ تزئین دیوارها با پارکت، نسبتاً جدید است اما روز به روز محبوب‌تر می‌شود. تا پیش از این، پارکت را تنها به‌عنوان کفپوش می‌شناختند. با پارکت دیواری، فضای داخلی ساختمان‌ها طبیعی‌تر، پاکیزه‌تر، هماهنگ‌تر و زنده‌تر به نظر می‌رسد.

در این مطلب، پارکت دیواری و رایج‌ترین انواع آن را معرفی می‌کنیم و از مزیت‌ها، معایب و کاربردهایش می‌گوییم.

پارکت دیواری چیست؟

پارکت یک محصول چوبی است که در ابتدا به ‌عنوان کفپوش استفاده می‌شد، اما این روزها نوع دیواری آن هم رواج پیدا کرده است که پارکت دیواری نامیده می‌شود. این نوع پارکت، تایل‌های نواری با طول متفاوت را شامل می‌شود که به جای نصب بر روی کف، روی دیوار قرار می‌گیرند.

استاندارد اروپایی FEP (فدراسیون اروپایی صنعت پارکت) به‌وضوح مشخص می‌کند که یک محصول کفپوش چوبی را تنها در صورتی می‌توان «پارکت» نامید که لایۀ رویی چوب واقعی آن دست‌کم 2.5 میلی‌متر ضخامت داشته باشد. این استاندارد، به حفظ کیفیت پارکت در مقابل سایر جایگزین‌های موجود در بازار کمک می‌کند.

پارکت دیواری چه انواعی دارد؟

انواع پارک دیواری را می‌توان بر اساس مواد مورد استفاده در تولید آن، به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

پارکت دیواری چوبی

1. پارکت چوبی

پارکت دیواری چوبی از گونه‌های مختلف چوب، اغلب درختان برگریز (بلوط، راش، افرا، گردو، گیلاس، ممرز، نمدار، لیمو ترش و…) ساخته می‌شود. هر یک از این چوب‌ها به لحاظ رنگ و بافت، مقاومت در برابر سایش و رطوبت و سایر ویژگی‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. گیاهان مخروطی به دلیل تعداد زیاد گره‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دیوارپوش‌ چوبی، خود شامل دو نوع است:

  • پارکت تمام‌چوب (سالید)

این مدل پارکت دیواری، بهترین نوع پارکت چوبی به لحاظ ظاهری است که ۱۰۰درصد از چوب ساخته می‌شود.

  • پارکت چوب مهندسی‌شده

پارکت چوب مهندسی‌شده، چندلایه است. لایۀ رویی از جنس چوب سخت و لایه‌های زیری نیز محصولاتی بر پایۀ چوب است، به عنوان مثال، تخته فیبر با چگالی بالا و پارکت لمینت. در ادامه، پارکت لمینت را به دلیل رواج زیاد آن، در یک دستۀ جداگانه معرفی می‌کنیم.

پارکت دیواری لمینت

2. پارکت لمینت

پارکت لمینت، یک کفپوش چندلایه از چوب فشرده و چند لایۀ ترکیبی دیگر است که لایه‌های آن در فرایند لایه‌سازی (لمینیشن) به یکدیگر چسبانده می‌شوند. لمینت به گونه‌ای طراحی شده که بادوام و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه باشد. از برخی انواع پارکت لمینت علاوه بر کفپوش، به‌عنوان دیوارپوش هم استفاده می‌شود.

پارکت دیواری بامبو

3. پارکت بامبو

پارکت بامبو، گونه‌ای از پارکت‌های جدید و دوستدار محیط زیست است که گرچه از نوعی گیاه علفی سریع‌الرشد ساخته می‌شود ولی اغلب در دستۀ پارکت‌های چوبی قرار می‌گیرد. پارکت بامبو با توجه به مزیت‌هایی که دارد، جایگزین مناسبی برای محصولات چوبی دیگر است.

بامبو یکی از مقاوم‌ترین انواع دیوارپوش‌ها به حساب می‌آید و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد. کیفیت و مقاومت بالا در برابر ضربه، دوام، ماندگاری و انعطاف‌پذیری بالا، تجدیدپذیر بودن و سازگاری با محیط زیست، از دیگر مزیت‌های مهم پارکت‌ بامبو است.

لازم به ذکر است برخی از انواع دیوارپوش‌ها از جمله دیوارپوش‌ پی وی سی را به دلیل این‌که از مواد پلاستیکی تشکیل شده‌اند، در این دسته‌بندی نیاوردیم.

مزایای پارکت دیواری

مزایای پارکت دیواری

استفاده از دیوارپوش پارکت در ساختمان، دارای مزیت‌های بسیاری است. در ادامه، به چند مورد از مهم‌ترین مزیت‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. محافظت از دیوار در برابر آسیب‌ها و صدمات محیطی
  2. افزایش هارمونی در فضا به دلیل هماهنگی با انواع لمینت و پارکت کف، مبلمان و دکوراسیون
  3. ایجاد آرامش و راحتی در فضا به‌دلیل گرم و طبیعی بودن
  4. نصب سریع و آسان
  5. کمترین ریخت و پاش به هنگام نصب
  6. عایق صوتی و حرارتی عالی
  7. نظافت آسان‌
  8. ماندگاری بالا
  9. مقاومت در برابر اشتعال (بسته به نوع پارکت این مقاومت کم یا زیاد می‌شود)
  10. مقاومت در برابر آب و رطوبت (به‌ویژه در برخی انواع آن مانند پارکت بامبو)
  11. نگهداری آسان

معایب پارکت دیواری

از میان معایب این نوع دیوارپوش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نیاز به پایه یا قاب برای نصب پارکت روی دیوار که با کاهش کل مساحت اتاق همراه است.
  2. حساسیت در برابر نور خورشید
  3. حساسیت در برابر خراشیدگی
  4. نیاز به تمیزکاری متناوب
  5. تنوع کمتر به لحاظ بافت و رنگ در مقایسه با گزینه‌هایی مانند کاغذ دیواری
کاربرد پارکت دیواری

کاربرد پارکت دیواری

پارکت دیواری می‌تواند چهرۀ یک فضا را به‌طور کامل دگرگون کند. فرقی نمی‌کند که آن فضا:

  • کاربری عمومی داشته باشد، مانند مدارس، سالن‌های جلسات و کنفرانس، فضاهای اداری، شرکت‌ها و دفاتر کار؛
  • یا کاربری تجاری داشته باشد، مانند رستوران‌ها و کافه‌ها، بانک‌ها، فروشگاه‌ها و بوتیک‌های شیک و زیبا.

از آنجایی که دیوارپوش پارکت نسبت به بسیاری از انواع دیوارپوش (رنگ‌آمیزی، کاغذ دیواری) محافظت بیشتری از دیوارها در برابر آسیب‌های محیطی می‌کند، برای فضاهای اداری، فرهنگی و تجاری بسیار مناسب است.

  • البته از کاربرد فوق‌العادۀ این نوع دیوارپوش در دکوراسیون داخلی خانه‌ها نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.‌‌

از دیوارپوش پارکت می‌توان برای تزئین یک دیوار شاخص، به‌ویژه در فضای پذیرایی و اتاق خواب، استفاده کرد. با این کار علاوه بر صرفه‌جویی در پارکت، می‌توانید به اهداف طراحی خود برسید.

دیوار شاخص، دیواری است که پوشش و رنگ آن از باقی دیوار‌های خانه متمایز است. از دیوار شاخص می‌توان برای قرار دادن تلویزیون، نصب شلف، تابلو و سایر عناصر دکوراتیو بهره برد. پارکت دیواری منزل، گزینۀ محبوب طراحان برای طراحی فضای داخلی ساختمان‌ها در سبک‌های گوناگون مدرن، روستایی و… است.

برای دستیابی به اهداف طراحی، هنگام انتخاب پارکت، این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • واضح است که بار روی پارکت دیواری با پارکت کف خانه یکسان نیست. بنابراین، برای انتخاب دیوارپوش پارکت لازم نیست دنبال پارکتی باشید که بتواند بارهای زیادی را تحمل کند.
  • دقت کنید که چوب‌های مختلف، بافت و رنگ متفاوتی دارند و حتی میزان مقاومت آن‌ها در برابر عوامل مختلف، با هم فرق دارد. در انتخاب دیوارپوش پارکت، به میزان آسیب‌های احتمالی، بزرگی و ارتفاع فضا، رنگ کف و مبلمان و سایر عوامل طراحی دقت کنید.
  • با افزایش میزان رطوبت، باید در انتخاب خود بیشتر مراقب باشید، زیرا چوب به رطوبت حساس است. برای پارکت دیواری آشپزخانه، ضدآب بودن را مد نظر داشته باشید.

سخن آخر

این روزها، تزئین دیوار و محافظت از آن با کمک چوب، یک راه‌حل ابتکاری و پیشرو محسوب می‌شود که در میان دوستداران زیبایی و طبیعت روز به روز محبوب‌تر می‌شود. با توجه به بافت‌ها و رنگ‌های طبیعی و منحصربه‌فرد، طراحان داخلی می‌توانند از کفپوش و پارکت دیواری برای اجرای جسورانه‌ترین و خارق‌العاده‌ترین ایده‌های خود استفاده کنند.

شما برای دیوارپوش، کدام یک از گزینه‌های معرفی‌شده را می‌پسندید؟

بله، استفاده از پارکت روی دیوار روز به روز محبوب‌تر می‌شود.
پارکت دیواری نوعی پارکت چوبی یا لمینت است که به جای پوشاندن کف، یک دیوار یا قسمتی از آن را می‌پوشاند.
پارکت دیواری بامبو یکی از مقاوم‌ترین انواع دیوارپوش‌ها است. کیفیت و مقاومت بالا در برابر ضربه و رطوبت، دوام، ماندگاری و انعطاف‌پذیری بالا، تجدیدپذیر بودن و سازگاری با محیط زیست، از مهم‌ترین مزیت‌های پارکت‌ بامبو است.
نصب پارکت روی دیوار نیاز به شیوه‌های خلاقانه (مثلاً نصب پایه یا قاب به‌عنوان زیرسازی) دارد اما در مجموع، از نصب روی کف راحت‌تر و سریع‌تر است. برای نصب پارکت روی کف می‌بایست کف را با لایه‌ای از فوم پوشاند تا از ایجاد صدا جلوگیری کند.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
decorexpro، house.htgetrid، Parquet.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *