روکش چوبی چیست؟ + آشنایی با انواع روکش چوب طبیعی و مصنوعی

به واسطه آشنایی با خصوصیات و کاربرد روکش چوبی در انواع روکش چوب طبیعی و مصنوعی قادر خواهید بود انتخاب صحیحی برای روکش چوبی کابینت، دیوار و سایر قسمت‌های منزل خود داشته باشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
روکش چوبی
دسته بندی:
زمان مطالعه: 7 دقیقه

در، پله، کابینت و سایر لوازم منزل از روکش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که نوع و جنس متریال سازنده آنها منشا متفاوتی دارد. روکش چوبی (Wood Veneer) به عنوان یکی از انواع روکش‌های موجود در بازار در طرح و رنگ‌های مختلف جلوه جذابی به مصنوعات چوبی می‌بخشد اما دلیل استفاده از آن چیست؟ چه انواعی دارد؟ مزایا و معایب انواع روکش چوبی کدام است؟ آیا جایگزینی بهتر برای روکش چوب در بازار وجود دارد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا جواب سوالات خود را پیدا کنید.

روکش چوبی چیست و چرا از روکش‌ استفاده می‌کنیم؟

روکش چوبی، ورقه نازکی از چوب است که آن را روی محصولات متنوع برای افزایش زیبایی و مقاومت به کار می‌برند. ضخامت روکش چوبی موجود در بازار بسته به نوع چوب حدود نیم میلیمتر تا ۳ میلیمتر است. طبیعتا با افزایش ضخامت، استحکام و قیمت روکش بالاتر می‌رود.

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که دلیل استفاده از روکش چیست و چرا ما مبلمان و لوازم را به‌طور یکپارچه از یک جنس نمی‌سازیم؟ مهم‌ترین دلایل استفاده از روکش به طور خلاصه عبارتند از:

1.     مقرون‌به‌صرفه بودن

مبلمان با روکش چوبی نسبت به مبلمان تمام‌چوب، از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. یعنی ساختار مبلمان را می‌توان از متریال ارزان‌تر مانند نئوپان ساخت و تنها به روکش چوب بسنده کرد در‌حالیکه همان زیبایی را به محیط خانه می‌بخشد و شما هزینه کمتری می‌پردازید.

2.     پایداری

استفاده از روکش چوب، پایدارتر از چوب سالید است و نیاز به قطع درختان را کاهش می‌دهد.

3.     سهولت برش و شکل‌پذیری

روکش چوب را می‌توان به راحتی برید و شکل داد در حالی که این امر در چوب سالید امکان پذیر نیست که نیاز به این مورد در استفاده در انواع مبلمان و پنل‌های چوبی سازنده آن به خوبی احساس می‌شود.

4.     سطح یکنواخت‌ و صافدر زمانی که نیاز به سطح یکنواخت و صاف داریم، mdf روکش چوب نسبت به چوب طبیعی انتخاب بهتری است، در ضمن روکش چوبی ام دی اف انواع مختلفی دارد که باب سلیقه مصرف کنندگان می‌باشد.

آشنایی با انواع روکش چوب

انواع روکش چوبی به دو دسته کلی روکش چوبی طبیعی و مصنوعی تقسیم‌بندی می‌شوند تا دکوراسیونی جذاب را خلق کنند. در ادامه، به معرفی این دو دسته به علاوه روکش بامبو می‌پردازیم. روکش بامبو اغلب در زیرمجموعه روکش‌های چوبی طبیعی معرفی می‌شود.

روکش چوب طبیعی

روکش چوب طبیعی

روکش طبیعی چوب لایه‌ای کم‌ضخامت از برش چوب طبیعی است که در پروسه تولید آن بافت چوب حفظ می‌شود و اکثرا از درختان پهن برگ به دست می‌آید. این روکش با محیط زیست سازگار است و الگوی منحصر به فرد چوب برش خورده را دارد. روکش چوب طبیعی در تولید مبلمان، کابینت، در و … کاربرد دارد و متناسب با قطر، کیفیت و کیفیت درخت استفاده شده دارای انواع متفاوتی است.

مزایای روکش چوب طبیعی:

– مقرون به صرفه‌تر از چوب (محصول تماما از چوب ساخته شود)

– تنوع زیاد در رنگ‌ و طرح

– قابلیت ابزار خوردن

– ظاهر زیبا مشابه چوب

معایب روکش چوب طبیعی:

– آسیب پذیر در برابر خراش و فرو‌رفتگی

– مقاومت پایین در برابر مواد شیمیایی

– حساس به رطوبت در محل خراش و زدگی

– ترمیم و نگهداری سخت

روکش بامبو

روکش بامبو ظاهری شبیه چوب دارد و از نظر زیست محیطی نیز آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند. بامبو نوعی گیاه است که چرخه رشدش در مدت ۱ تا ۴ سال کامل می‌شود و پس از آن، برای انواع کاربردها و تولید محصولات مختلف قابل استفاده است. با این حال، اغلب این روکش که در ابعاد، ضخامت و رنگ‌های متفاوت تولید می‌شود در زیرمجموعه محصولات چوبی طبیعی معرفی می‌شود.

شرکت موزو (MOSO) به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان محصولات بامبو، تمامی محصولات خود مانند پنل‌، محصولات outdoor، روکش و پارکت را با بالاترین کیفیت و دوام با تست کیفیت یکسان ارائه می‌کند.

به این معنی که برخلاف چوب، در بامبو موزو کیفیت محصول خرید فعلی شما با خرید قبلی صد در صد یکسان است. چرا که تست‌های مشخص با استانداردهای ویژه‌ای در مراحل تولید شرکت موزو برای سنجش کیفیت آن وجود دارد.

مزایای روکش بامبو:

  • پایداری و سرعت تجدیدپذیری
  • مقاومت بالا
  • انعطاف‌پذیری (برای روکش مبلمان، دیوار، ستون و… کاربرد دارد.)
  • دوام و ماندگاری بالا
  • پایداری چسب مورد استفاده در آن
  • نظافت و نگهداری آسان

معایب روکش بامبو:

  • تنوع کمتر در رنگ و بافت
  • گران‌تر بودن نسبت به برخی انواع روکش (با توجه به کیفیت و میزان ماندگاری، در مجموع مقرون‌به‌صرفه‌تر است.)
روکش چوب مصنوعی

روکش چوب مصنوعی

روکش‌ چوب مصنوعی به جای چوب از لایه نازکی از جنس پی وی سی (با ظاهری شبیه به چوب) تشکیل می‌شود و در برابر رطوبت و حرارت مقاومت خوبی دارد. این روکش‌ها در رنگ‌بندی و طرح‌های متفاوت برای پوشش سطوح نئوپان، ام دی اف، تخته فیبر و … به کار می‌روند.

مزایای روکش چوب مصنوعی:

– مقاومت بالاتر از روکش چوب طبیعی نسبت به رطوبت، حرارت، تغییر رنگ، مواد شوینده و …
– انعطاف پذیری بالاتر نسبت به روکش چوب طبیعی و امکان استفاده در سطوح منحنی
– نظافت و شستشوی آسان نسبت به انواع روکش چوب طبیعی
– تنوع گسترده در طرح و رنگ به علت عدم وجود محدودیت در کاربرد چوب‌های طبیعی
– ارزانتر از روکش چوب طبیعی

معایب روکش چوب مصنوعی:

– احتمال تغییر رنگ وقتی در معرض نور آفتاب قرار بگیرد وجود دارد

– انتشار مواد سمی هنگام مجاورت با آتش

در ادامه با انواع روکش چوب مصنوعی که استفاده از آنها امروزه بسیار رایج شده است، آشنا می‌شوید.

روکش لمینت

روکش لمینت

روکش لمینیت‌ به عنوان یکی از پرکاربردترین روکش‌های چوب مصنوعی به چند زیر دسته تقسیم می‌شود که لمینت فشرده شده تحت فشار بالا (HPL) و لمینیت‌ فشرده پیوسته (CPL) از مهمترین زیر دسته‌های این متریال هستند.

– لمینت HPL

این روکش به عنوان کفپوش و روکش چوبی پله مقاومت خوبی در برابر رطوبت و حرارت، ضربه‌های جزئی و سایش دارد و می‌توان با آب یا مواد پاک کننده آن را نظافت کرد. عمده کاربرد این نوع روکش‌ در فضاهایی است که دوام بالایی مدنظر است مانند لوازم آزمایشگاهی بیمارستانی و نیز استفاده‌های عمومی مثل روکش میز چوبی و سایر مبلمان اداری. از معایب آن می‌توان به گران بودن، قابلیت انعطاف‌ پذیری کم و کاربرد دشوار آن به علت سخت بودن این متریال اشاره کرد.

– لمینت CPL

این لمینت همان ویژگی‌ها و کاربرد HPL را دارد و تفاوت این دو به ضخامت و پروسه تولیدشان برمی‌گردد. با این تفاوت که زمان فرآیند تولید CPL کمتر است( 8 تا 15 ثانیه در مقایسه با HPL با زمان 20 تا 60 دقیقه)، انعطاف پذیری بیشتری دارد و در پرس‌های غلطکی و به حالت رول تولید می‌‌شود.

روکش کاغذی

روکش کاغذی

نوعی روکش چوب مصنوعی از جنس کاغذ که به نام شرکت آلمانی تولید کننده آن، لترون  (Letron)، معروف است. این روکش به حالت ساده یا طرح دار در رنگ بندی متنوع در بازار وجود دارد. این روکش یکی از ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین انواع روکش محسوب می‌شود، که برای پوشش سطوح انواع مصنوعات چوبی در ساخت مبلمان ارزان قیمت مانند کمد دیواری، کابینت، پارتیشن و … به کار می‌رود. از معایب آن می‌توان عدم مقاومت در برابر سایش، پارگی و خط و خش و حرارت را نام برد.

روکش ملامینه

این روکش که به عنوان روکش چوبی کابینت‌های آشپزخانه و روکش چوبی درب‌ها به کار می‌رود از پرکاربردترین انواع روکش به شمار می‌آید. این روکش که در ابعاد و طرح‌های مختلف در بازار ارائه می‌شود، از کاغذ آمیخته به رزین ملامین فرمالدئید ساخته شده است. این روکش روی صفحات ام دی اف، تخته سه‌لا و نئوپان بدون نیاز به چسب در اثر حرارت دهی و فشار به راحتی می‌چسبد. از مزایای روکش ملامینه می‌توان به نظافت آسان، مقرون به صرفه بودن، مقاومت در برابر ضربه، خراش و سایش، رطوبت و حرارت اشاره نمود.

انتخاب روکش چوبی ایرانی یا خارجی

روکش ایرانی بخریم یا روکش خارجی؟

روکش‌های متفاوت برای خرید در برندهای متنوعی در بازار وجود دارند. بعضی از این روکش‌ها ایرانی و بعضی دیگر با برندهای خارجی ارائه می‌شوند. باید به خاطر داشته باشید که ایرانی یا خارجی بودن روکش به معنای ضمانت کیفیت بالای آن نمی‌باشد. به عنوان مثال روکش چوبی ایرانی یا کره‌ای یا چینی حدودا در یک میزان کیفیت قرار دارند، اما اغلب روکش‌های کره‌ای و چینی بیشتر از روکش‌های ایرانی فروش می‌روند.

نکته مهم این است که برای خرید روکش چوب حتما به مرکز فروش روکش چوب در تهران یا سایر شهرها و یا نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید تا از حق انتخاب بیشتری برخوردار باشید و بتوانید تنوع و کیفیت محصولات را با هم مقایسه کنید و در نهایت خرید قابل اطمینانی داشته باشید. ضمن این‌که گستردگی و تنوع قیمت روکش چوب در این مراکز، دست شما را برای انتخابی متناسب با بودجه‌تان باز می‌گذارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی روکش چوبی و دلایل استفاده از روکش، انواع روکش چوب همراه مزایا و معایب هر یک پرداختیم. علاوه بر این در مورد روکش بامبو که می‌تواند جایگزینی پایدار برای روکش چوب باشد توضیحاتی ارائه دادیم.

شما بهتر است روکش چوبی و سایر فرآورده‌های چوبی مانند روکش چوب چسبی را از شرکت‌های معتبر و دارای ضمانت کیفیت خرید کنید تا علاوه بر اطمینان از کیفیت محصول، هزینه‌های جانبی احتمالی مانند هزینه تعمیر و تعویض روکش را نیز به حداقل برسانید. البته انتخاب بامبو به علت عدم نیاز به تعویض و نیاز به ترمیم کمتر در مقایسه با چوب و روکش چوب، از لحاظ اقتصادی به سود شما مصرف کنندگان خواهد بود.

به نظر شما بهترین نوع روکش چوبی چیست؟ بین انواع روکش چوب طبیعی و مصنوعی کدام یک بیشتر مورد علاقه‌تان است؟ نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

لوازم روکش چوبی نسب به لوازم تمام چوبی قیمت تمام شده کمتری دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند. البته قیمت کابینت و مبلمان روکش چوبی، بستگی به شرایط پروژه، ضخامت روکش، چوب مورد استفاده در روکش، درخواست‌های کارفرما و… دارد.
به طور کلی، روکش‌ها نیاز به نگهداری دوره‌ای دارند زیرا ضد آب نیستند و حتی ممکن است در اثر گرما نیز آسیب ببینند. بنابراین، باید از کاربرد روکش‌های چوبی در مناطق پر‌رطوبت مانند حمام اجتناب کرد، زیرا رطوبت می‌تواند از زیر روکش نفوذ کرده و لایه رویی را متورم کند.
بامبو به عنوان متریالی که ظاهری شبیه به چوب دارد به علت مزایای فراوان چون کربن خنثی بودن، عدم انتشار گازهای سمی، قابل بازیافت بودن و … جایگزینی دوستدار محیط زیست برای روکش چوبی به شمار می‌رود.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
muellermoebel, greenply, wallbedsmfg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *