معرفی بهترین پارکت‌های جدید مد روز دنیا

با خواندن این مطلب می‌توانید به‌روزترین سبک‌ها و نوآوری‌ها در پارکت‌های جدید را بررسی کنید، از روندهای مد روز مطلع شوید و بهترین تصمیم‌ را برای کفپوش خانه یا محل کار خود بگیرید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
پارکت‌های جدید
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در سال‌های اخیر، روندهای متعددی برای تولید کفپوش‌های چوبی به وجود آمده است که ناشی از پیشرفت فناوری، تغییر ترجیحات مصرف‌کننده و تمرکز فزاینده بر پایداری است. این پارکت‌های جدید، رنگ‌ها و سبک‌های گوناگونی را شامل می‌شوند که در عین زیبایی، ماندگاری بیشتری نیز دارند، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که تا سال‌ها برای شما کار خواهند کرد.

در این مطلب، جدیدترین سبک‌ها، نوآوری‌ها و راه‌حل‌های سازگار با محیط زیست را در کفپوش‌های چوبی بررسی می‌کنیم تا شما هم بتوانید بر اساس مد روز تصمیم‌ آگاهانه‌ای برای کفپوش خانه یا محل کار خود بگیرید.

پارکت‌های جدید پایدار و سازگار با محیط زیست

با توجه به نگرانی‌های زیست محیطی، تقاضا برای کفپوش‌های چوبی پایدار و سازگار با محیط زیست افزایش یافته است. در این میان، دو گزینۀ زیر بسیار محبوب شده‌اند.

کفپوش چوبی احیاشده

– کفپوش چوبی احیاشده (Reclaimed Wood Flooring)

کفپوش چوبی احیاشده از الوارهای نجات‌یافته از انبارها، ساختمان‌های قدیمی و سازه‌های دیگر ساخته می‌شود. این نوع کفپوش، نیاز به چوب جدید و قطع درختان را کاهش می‌دهد، به مصالح قدیمی جان تازه‌ای می‌بخشد و جذابیتی منحصربه‌فرد و تاریخی به هر فضایی می‌دهد.

چوب احیاشده، دارای ویژگی‌هایی مانند وجود سوراخ میخ، جای اره و هوازدگی طبیعی است که به هر قطعه از آن، ظاهری منحصربه‌فرد می‌بخشد که نمی‌تواند توسط کفپوش‌های چوبی کارخانه‌ای مانند چوب سخت مهندسی‌شده یا کفپوش وینیل لوکس به دست بیاید.

– کفپوش بامبو (Bamboo Flooring)

بامبو از نظر فنی یک علف دائمی است نه یک چوب سخت. بنابراین، در مدت 1 تا 4 سال چرخۀ رشدش کامل می‌شود و به‌سرعت تجدیدپذیر است. کفپوش بامبو در سبک‌ها، رنگ‌ها و بافت‌های گوناگون موجود است و جایگزینی سازگار با محیط زیست برای چوب‌های سخت سنتی محسوب می‌شود.

این کفپوش جدید، در عین سبکی، مقاومت بسیار بالایی دارد و به ‌طرزی باورنکردنی دوام می‌آورد. بنابراین بهترین نوع پارکت برای فضاهای داخلی و خارجی است.

پارکت‌های جدید با رنگ‌های خاص و چشمگیر

در سال‌های اخیر، رنگ پارکت‌های جدید به سمت طیف‌های چشمگیر و خاص حرکت کرده است. در ادامه، چند گزینۀ محبوب از مدل‌های جدید پارکت را معرفی می‌کنیم:

رنگ‌های روشن و مطبوع

– رنگ‌های روشن و مطبوع

سبک مدرن و مینیمالیستی همچنان به محبوبیت خود ادامه می‌دهد و انتخاب کفپوش نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. متأثر از این سبک، صاحبان خانه به سمت رنگ‌های طبیعی‌تر، روشن‌تر و حتی خنثی‌تر کفپوش حرکت می‌کنند که با تمام فضاهای خانه، از نشیمن و ناهارخوری گرفته تا اتاق‌خواب، سازگار باشند.

رنگ‌های سفید، خاکستری روشن، کرم و عسلی از جمله رنگ‌های محبوبی است که در خانه‌‌ها و حتی فضاهای تجاری استفاده می‌شود. این رنگ‌ها‌ فضایی آرام، سبک و دلباز خلق می‌کنند که دست فرد را برای طراحی دلخواه باز می‌گذارد.

بلوط سفید به دلیل تطبیق‌پذیری و همچنین عملکرد آن، یکی از گونه‌های چوبی بسیار محبوب است.

رنگ‌های تیره و غنی

– رنگ‌های تیره و غنی

رنگ‌های تیره، عمیق و غنی مانند ماهگونی و گردویی فضایی مجلل خلق می‌کنند. این رنگ‌های تیره می‌توانند ظاهری چشمگیر داشته باشند، به‌خصوص وقتی که با رنگ‌ روشن دیوارها و مبلمان تضاد داشته باشند.

رنگ‌ دودی

– رنگ‌ دودی

رنگ دودی در سال‌های اخیر از سوی طراحان داخلی و معماران بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این رنگ پارکت جدید، ظاهری منحصربه‌فرد به کفپوش می‌بخشد که بسیار جذاب است. کفپوش‌های دودی، همان گرمای کفپوش‌های چوبی رایج را دارند، اما ظاهری روستایی و تند نیز دارند که محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

تقریباً هر نوع چوبی می‌تواند فرایند دودی شدن را طی کند. تخته‌های چوبی در محفظه‌ای قرار می‌گیرند که در آن آمونیاک در هوا آزاد می‌شود. واکنش چوب به آمونیاک باعث تغییر رنگ آن می‌شود. به‌طور کلی، این فرایند رنگ تیره‌ای به چوب می‌بخشد و رگه‌های طبیعی چوب را تقویت می‌کند.

کفپوش‌های روشن یا سفیدشده

کفپوش‌های روشن یا سفیدشده

کفپوشی که سفید شده است، ظاهری کاملاً جدید به خود می‌گیرد که در سبک طراحی مدرن بسیار جذاب است. کفپوش‌های بلوند یا سفیدشده، فضا را روشن و دلباز می‌کنند و محیطی آرام به خانه می‌بخشند.

فرایند سفید کردن کفپوش چوبی شامل افزودن یک محلول شیمیایی به سطح چوب برای از بین بردن رنگ یا لکه است. سفید کردن، به چوب ظاهری روشن می‌دهد و در عین حال رگه‌های چوب طبیعی را برجسته‌تر می‌کند. کفپوش‌های چوبی بلوند، کثیفی کمتری از خود نشان می‌دهند و نسبت به همتایان تیره‌تر خود نیاز کمتری به نگهداری دارند.

این کفپوش، فضا را خلوت‌تر جلوه می‌دهد و مناسب سبک‌های مدرن و مینیمالیستی است. همچنین، می‌تواند پس‌زمینۀ یک اتاق شلوغ و پرجنب‌وجوش قرار بگیرد.

زیبایی طبیعی و بافت‌های ارگانیک در پارکت‌های جدید

در حال حاضر، صاحبان خانه و طراحان، به سمت پارکت‌هایی که زیبایی طبیعی و بافت‌ ارگانیک چوب را به نمایش می‌گذارند، گرایش پیدا کرده‌اند. در ادامه، برخی از روندهای کلیدی در این زمینه آورده شده است:

بافت روستیک

– بافت روستیک (rustic)

کفپوش‌های روستیک جذابیت زیادی دارند. آن‌ها طبیعت، بافت‌ها و سطوح طبیعی را به یاد می‌آورند که به نوبۀ خود تأثیر آرام‌بخشی بر بیننده دارند.

کفپوش روستیک را می‌توان به روش‌های مختلفی طراحی کرد. پرداخت‌های کهنه‌نما و دست‌تراش و چوب‌های احیاشده از آن جمله است.

در هر حال، تمام بافت‌های چوبی روستایی می‌توانند به اتاق عمق ببخشند. این کفپوش‌ها برای کلبه‌ها، اقامتگاه‌ها و هر خانه‌ای که ظاهر و حال و هوای طبیعی در آن مورد نظر است، مناسب‌اند.

پرداخت‌های کهنه‌نما و دست‌‌تراش

– پرداخت‌های کهنه‌نما و دست‌‌تراش

تراش دادن پارکت با دست یا برس کشیدن با فرچۀ سیمی، بافتی رگه‌دار، هنری و شگفت‌انگیز به کفپوش می‌بخشد. کفپوش‌های چوبی با پرداخت‌های کهنه‌نما و دست‌تراش، از نقص‌های چوب استفاده می‌کنند و ظاهری روستایی، آنتیک و کهنه ارائه می‌دهند که به هر فضایی شخصیت می‌بخشد.

کفپوش با تخته‌های پهن

– کفپوش با تخته‌های پهن

یکی از کفپوش‌هایی که از قدیم محبوب بوده و به‌تازگی نیز احیا شده است، کفپوش تخته‌ای پهن است. تخته‌های پهن که معمولاً بین ۸ تا ۲۰ سانتی‌متر عرض دارند، به شما امکان می‌دهند رگه‌‌ها و تنوع بافت بیشتری را در هر تکه چوب مشاهده کنید و کفپوشی جذاب‌تر و در عین حال ظریف‌تر داشته باشید. این نوع کفپوش، به ایجاد فضایی دلپذیر و وسیع در خانه کمک می‌کند.

کفپوش‌های تخته‌ای عریض را می‌توان به ‌صورت صاف و امروزی سمباده زد یا به ‌صورت روستایی پرداخت کرد.

کفپوش با چیدمان منحصربه‌فرد

الگوهای چیدمان کفپوش چوبی می‌تواند ظاهر فضای داخلی شما را تغییر دهد. علاوه بر آن، تصمیم‌گیری در مورد الگوهای پارکت بر قرارگیری مبلمان و چیدمان اتاق تأثیر می‌گذارد.

چیدمان شاه‌ماهی و جناغی

– چیدمان شاه‌ماهی و شورون

طرح‌های چیدمان شاه‌ماهی و شورون دو نمونه از الگوهای قدیمی و کلاسیک کفپوش‌اند که می‌توانید آن‌ها را در اکثر عمارت‌ها در سراسر اروپا پیدا کنید. این دو طرح به‌تازگی نیز مورد استقبال چشمگیری قرار گرفته‌اند و گزینه‌هایی عالی برای افزودن جذابیت بصری به ورودی، کف آشپزخانه یا اتاق نشیمن محسوب می‌شوند.

در طرح شاه‌ماهی، تخته‌ها در یک الگوی مورب چیده می‌شوند و چشم را در جهت خاصی هدایت می‌‌کنند. شورون نیز می‌تواند اتاق را بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه دهد.

هر دو نوع چیدمان، بسیار بادوام و گران‌قیمت‌اند، نصب آن‌ها زمانبر است و نسبت به سایر گزینه‌های کفپوش دورریز بیشتری دارند. با همۀ این اوصاف، گزینه‌‌ای مناسب برای کفپوش خانه‌های لاکچری محسوب می‌شوند.

الگوی بافت حصیری

– الگوی بافت حصیری

الگوی پارکت حصیری، انعطاف‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد و برای فضاهای بزرگ مناسب‌تر است. در این نوع چیدمان کف چوبی، شما می‌توانید انواع چوب را به صورت تک‌رنگ یا دورنگ استفاده کنید. نتیجۀ نهایی، اغلب خیره‌کننده است.

استفاده از فناوری از جمله فناوری‌های هوشمند در پارکت‌های جدید

از آنجایی که فناوری هوشمند به‌طور فزاینده‌ای به زندگی روزمرۀ ما وارد شده، صنعت کفپوش‌های چوبی نیز از آن تأثیر پذیرفته است. چند نوآوری قابل توجه در زمینۀ انواع لمینت و پارکت عبارتند از:

– سنسورهای کفپوش هوشمند

سنسورهای تعبیه‌شده در پارکت‌های جدید هوشمند، می‌توانند دما، رطوبت و حتی الگوهای حرکتی انسان را کنترل کنند و صاحبان خانه را قادر ‌سازند تا سیستم‌های تهویۀ مطبوع خود را بهینه کنند و از شرایط بهینۀ کفپوش مطمئن شوند.

ضمن این‌که، این کفپوش‌های هوشمند برای سالمندانی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند نیز مفید است، زیرا می‌تواند زمین خوردن فرد را تشخیص دهد و برای درخواست کمک تماس بگیرد.

– انواع کفپوش چوبی مقاوم در برابر آب و ضد آب

پیشرفت تکنولوژی منجر به توسعۀ انواع پارکت‌های جدید مقاوم در برابر آب و ضد آب شده است. این نمونه پارکت‌های جدید چوبی برای استفاده در آشپزخانه‌ها، حمام‌ها و سایر فضاهای مرطوب مناسب‌اند.

– روکش‌های جدید مقاوم

روکش‌های جدیدتر و بادوام‌تر، مانند پوشش‌های اکسید آلومینیوم و پوشش‌های مبتنی بر سرامیک، محافظت بیشتری در برابر خراش، لکه و سایش ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که کف چوبی شما زیبایی و ماندگاری خود را در طول سالیان حفظ می‌کند.

سخن آخر؛ انتخاب شما چیست؟

کفپوش‌های چوبی، پردوام، ماندگار و جذاب‌اند و هیچ‌گاه از مد نمی‌افتند. اما در حال حاضر، بسیاری از افراد به دنبال گزینه‌های جالب و جدید برای پارکت کف خانه خود می‌گردند! جدیدترین پارکت‌های منزل، با روندهای مد روز دکوراسیون داخلی همراه‌اند و می‌توانند خانۀ شما را متمایز کنند.

از بافت‌های طبیعی و ارگانیک گرفته تا گزینه‌های سازگار با محیط زیست، صنعت تولید پارکت به‌طور مداوم در حال گسترش محصولات خود برای پاسخگویی به طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها و نیازها است. با آگاهی از جدیدترین سبک‌ها و نوآوری‌ها، می‌توانید در هنگام انتخاب کفپوش‌ چوبی برای خانه یا محل کار خود تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

شما کدام گزینه از پارکت‌های جدید معرفی‌شده را پسندیدید؟ اگر کفپوش بامبو مد نظر شماست، می‌توانید از فروشگاه آنلاین خانه و معماری دیدن کنید.

پارکت‌های جدید، رنگ‌ها و سبک‌های گوناگونی را شامل می‌شوند که در عین زیبایی، ماندگاری بیشتری نیز دارند، بنابراین تا سال‌ها برای شما کار می‌کنند.
در حال حاضر، رنگ‌های سفید، خاکستری روشن، کرم، عسلی، ماهگونی، گردویی و دودی از جمله رنگ‌های محبوبی است که در خانه‌‌ها و حتی فضاهای تجاری استفاده می‌شود.
کفپوش چوبی احیاشده و کفپوش بامبو، دو گزینۀ محبوب و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شوند. کفپوش بامبو، به‌سرعت تجدیدپذیر است و در عین سبکی، مقاومت بالاتری نسبت به چوب دارد.
بله، شرکت خانه و معماری نمایندگی محصولات برند موزو در ایران است.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
Elmwood Reclaimed Timber، ESB Flooring، Floor Sanding Experts Ltd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *