همه چیز درباره نمای چوبی دیوار، ویژگی‌ها و کاربردهای آن

لازمه استفاده درست از هر متریالی در وهله اول شناخت آن است، بنابراین در این مقاله با نمای چوبی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا خواهید شد تا دید بهتری قبل از انتخاب متریال نما داشته باشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نمای چوبی دیوار
دسته بندی:
زمان مطالعه: 7 دقیقه

چوب متریالی طبیعی با خاصیت هماهنگی بالا با تمام محیط‌ها، با حفظ اصالت و زیبایی خود امروزه در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی استفاده می شود؛ از نمای بیرونی چوبی و دیوارهای داخلی چوبی گرفته تا ساخت اشیا مختلف زندگی. این متریال خاص با بافت و جنس بی نظیر خود توانسته است با حضور در هر مکانی حس خوشایندی را برای زندگی و کار ایجاد کند.

مطمئناً نمای چوبی دیوارها شما را یاد خانه‌های چوبی گرم و دلنشین شمال خواهد انداخت. زیبایی و حس دلپذیر داشتن خانه‌ای چوبی بالای درخت آرزوی کودکانه همه ماست اما با مدرن شدن خانه‌ها این آرزو شاید به فراموشی سپرده شده باشد.

جالب است بدانید در سبک‌های نوین طراحی دکوراسیون داخلی، چند سالی است که استفاده از دیوارهای چوبی در نما و داخل ساختمان بسیار محبوب و ترند شده است. پس اگر قصد ساخت یا بازسازی ملک خود را دارید تا آخر این مقاله دست نگه دارید و بعد تصمیم بگیرید.

کاربردهای نمای چوبی

کاربردهای نمای چوبی

چوب را می‌توان سازگارترین متریال برای استفاده در نمای مسکونی، تجاری و یا دکوراسیون داخلی خانه‌ها نام برد. فرقی ندارد خانه شما و یا محل کارتان با کدام متد معماری ساخته و اجرا شده است شما می‌توانید با استفاده از دیوار چوبی و نماهای این چنینی تغییرات بزرگی در آن ایجاد کرده و از فضای زندگی خود لذت ببرید. حس گرمی و ترکیبی که چوب با سایر عناصر موجود در محیط مانند درختان و گل‌ها ایجاد می‌کند می‌تواند از نظر روانشناسی تاثیر مثبتی روی روحیه و انرژی ما بگذارد. نماهای چوبی می‌توانند هم در نمای دیوارهای بیرونی و هم نمای دیوارهای داخلی اجرا و پیاده سازی شوند. 

چوب در نمای دیوارهای بیرونی

استفاده از چوب در نمای دیوارهای بیرونی

استفاده از چوب برای نمای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و ویلایی، امروزه بین طراحان و معماران بسیار پر استفاده و محبوب شده است. چوب می‌تواند برای نمای بیرونی یک ساختمان مسکونی یا تجاری مورد استفاده قرار گیرد و با مزایای بیشمار خود علاوه بر تغییرات چشمگیر در فضا، با کنار هم قرار گرفتن نمای چوبی ساختمان و درختان اطراف، محیطی گرم و راحت برای کار و زندگی ایجاد کند. نکته جالب توجه اینجاست که نمای چوبی مسکونی یا تجاری بر خلاف سایر موارد مشابه مانند آجر، بتن، شیشه و … هیچ گاه قدیمی و دمده نخواهد شد و به راحتی قابل ترمیم و بازسازی است.

چوب در نمای دیوارهای داخلی

چوب و نمای دیوارهای داخلی

نمای چوب روی دیوارهای داخلی ساختمان با نام دیوارپوش چوبی رایج است. این دیوار پوش‌ها در دو حالت مصنوعی و طبیعی ساخته می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. چوب‌ها می‌توانند در ایجاد دیوارهای داخلی ساختمان، ایجاد پارتیشن و جدا کننده در فضای داخلی، دیوارهای دکوراتیو شلف دار، دیوارهای دکوراتیو با هدف نصب اشیا مختلف مانند تابلو یا تلویزیون، ایجاد دیوارهای خاص در روف گاردن، تراس و بالکن، راهروها و هزاران گزینه دیگر در یک محیط مسکونی یا تجاری علاوه بر زیباترن کردن محیط به ایجاد فضایی جذاب، زیبا و کاربردی کمک فراوانی کنند.

انواع دیوارهای چوبی

انواع دیوارهای چوبی

چوب انعطاف پذیری خوبی دارد و طراح می‌تواند آن را به هر مدلی که بیشترین هماهنگی را با یک محیط دارد تبدیل کرده و مورد استفاده قرار دهد. با توجه به محدود بودن منابع چوب امروزه انواع دیوارهای چوبی با مواد مصنوعی در طرح چوب تولید و اجرا می‌شوند که می‌توانند برای مکان‌هایی که امکان استفاده از چوب طبیعی وجود ندارد مورد استفاده قرار گیرند. نوع و شکل نمای دیوار چوبی می‌تواند به هر شکلی اجرا شود، اشکال هندسی، شبیه آجر، خطوط افقی یا عمودی، حفره دار یا ساده و هر شکل فانتزی یا کلاسیکی که بتواند بیشترین هماهنگی را با محیط ایجاد کند.

مزایا و معایب استفاده از دیوارهایی با نمای چوبی

حس حضور در طبیعت و آرامشی که از آن حاصل می شود با تلفیق بوی خاک، سبزی درختان و چوب حاصل می‌شود. این ترکیب منحصر به فرد حتی در خشک‌ترین و مدرن‌ترین فضای یک شهر صنعتی شده نیز می‌تواند همان حس را در ما ایجاد کرده و نهایتاً به یک آرامش ذهنی و روحی ختم شود. می‌توان دلیل عمده محبوبیت استفاده از نمای بیرونی دیوار چوبی، در هر نقطه از یک ساختمان را آرامش حاصل از رنگ، بافت و جنس چوب نامید. 

البته این فقط بخشی از مزیت‌های استفاده از چوب در ساخت یک نما یا دکور در یک مکان خاص است. مزایای دیگر استفاده از نمای چوب برای دیوار داخلی یا بیرونی در یک محیط را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ایجاد حس آرامش و گرما و راحتی
  • استفاده از خاصیت آکوستیک بودن آن
  • تطبیق پذیری خوب با عوامل محیطی
  • اقتصادی و مقرون به صرفه بودن
  • تطبیق پذیری خوب با متریال‌های دیگر در یک محیط مانند آجر، شیشه، فلز، بتن و…
  • اجرای راحت در مدت کم
  • تنوع بالا در طراحی و اجرا

نمای چوبی دیوار از جنس بامبو

اگر بخواهیم در مورد معایب چوب برای نما صحبت کنیم باید به دو مورد اصلی آن اشاره کنیم. اولین مورد آسیب به منابع طبیعی است! چرا که قطع درختان باعث جنگل زدایی می شود و جایگزین شدن جنگل ها چندین و چند سال زمان نیاز دارد.

مورد دوم مربوط به مقاومت چوب در عوامل محیطی است. نمای بیرونی ساختمان دائما در معرض عوامل محیطی مثل تابش مستقیم آفتاب و باد و باران است و نیاز به متریالی دارد تا در برابر این شرایط بیشترین مقاومت را از خود نشان دهد. البته با ایجاد تغییرات در چوب و تولید محصولاتی مثل ترمووود این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است اما هنوز هم مشکلاتی در پی خواهد داشت.

اگر به حفظ محیط زیست و ماندگاری بیشتر نما خود علاقه مند هستید ما برای شما یک پیشنهاد خوب داریم. می توانید از بامبو به عنوان جایگزین سبز و مقاوم تر چوب استفاده کنید. محصولات فضای باز (outdoor) موزو با ظاهری مثل چوب، 30 سال گارانتی دارند و خیالتان را از بابت تعویض و تعمیرات زودهنگام راحت می کنند.

محصولات فضای باز بامبو موزو

محصولات فضای باز بامبو

سخن پایانی

چوب با بافت و رنگ خاص خود می‌تواند در ایجاد محیطی بسیار دلنشین و خوشایند برای کار و زندگی مفید واقع شود. اگر نگران قیمت بالای چوب، استحکام و مقاومت کم آن هستید بهتر است بدانید چوب‌های بامبو برند موزو (MOSO) تمام این مشکلات را برطرف کرده و امروزه به متریالی پر طرفدار بجای چوب‌های دیگر شناخته شده‌اند. بدون اغراق می‌توان بهترین و راحت‌ترین راه برای زیباتر کردن محیط اطرافمان را استفاده از چوب‌های بامبو عنوان کرد اما دقت کنید که سپردن این موضوع به طراحان داخلی شرکت خانه و معماری برای داشتن بهترین نتیجه از طراحی نمای چوبی می‌تواند اولین قدم مثبت در ایجاد تغییرات بزرگ باشد.

برای محافظت از نماهای چوبی چه در محیط بیرون و چه در دیوارپوش‌های داخلی باید از رنگ‌، روغن‌ها و مواد مراقبتی مخصوص استفاده کرد تا عمر و ماندگاری بیشتری داشته باشد.
چوب به علت داشتن ساختار سلولی، مانند عایق عمل کرده و می‌تواند تبادل دمایی بین بیرون و داخل را به حداقل برساند، از این رو سبب کاهش مصرف انرژی گرمایی خواهد شد.
اگر مراحل نصب، چوب استفاده شده، رنگ و روغن کاری‌های به موقع و بسیاری از موارد مراقبتی به صورت کامل رعایت گردد شما می‌توانید از نمای چوبی و یا دیوارپوش چوبی خود به مدت طولانی استفاده کرده و لذت ببرید.
هزینه نمای چوبی و دیوارهایی با این جنس با توجه به میزان چوب مصرفی، نوع چوب، هزینه آماده سازی، نصب و نگهداری و متراژ محل مورد نظر متفاوت می‌باشد از این رو نمی‌توان نرخ ثابتی را عنوان کرد که بهتر است از متخصصین این حوزه مشورت بگیرید.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
Beautexwood, Memareno, tdca

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *