تفاوت کفپوش و پارکت چیست؟ + مهم‌ترین مزایا و معایب آنها

دانستن مزیت‌ها و معایب کفپوش و پارکت و تفاوت‌های این دو، به شما می‌کند تا برای پوشش کف خانۀ خود انتخاب بهتری داشته باشید. در این مطلب، تفاوت کفپوش و پارکت را بررسی می‌کنیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
کفپوش و پارکت
دسته بندی:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

انتخاب پوشش کف، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها برای هر خانه‌ای است. معماران و صاحبان خانه‌ها برای انتخاب پوشش کف، معیارهای گوناگونی را در نظر می‌گیرند؛ از رنگ و بافت گرفته تا دوام و قیمت و مقاومت در برابر عوامل محیطی. پایداری و تجدیدپذیر بودن مصالح نیز یک معیار جدید برای انتخاب است. در حال حاضر، دو گزینۀ رایج برای انتخاب وجود دارد: کفپوش و پارکت. بنابراین، دانستن تفاوت کفپوش و پارکت می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک کند.

در این مطلب، کفپوش و پارکت را معرفی می‌کنیم، مزایا و معایب هر یک را برمی‌شمریم و به شما می‌گوییم فرق کفپوش و پارکت چیست تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

کفپوش چیست؟

در کل، به همۀ پوشش‌های کف از جمله پارکت، سرامیک، سنگ و… کفپوش گفته می‌شود. اما امروز در اصطلاح عام، وقتی از واژۀ کفپوش استفاده می‌شود، منظور کفپوش پی وی سی (PVC) یا کفپوش وینیل (Vinyl) است.

کفپوش PVC (وینیل) یک نوع کفپوش مصنوعی محبوب است که از فشرده‌سازی چند لایه از مواد مختلف، از جمله پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می‌شود. سپس کفپوش را با لایه‌ای چاپی که شبیه چوب طبیعی است می‌پوشانند که ظاهری چوب‌مانند به آن می‌دهد. این کفپوش در دو نوع رولی و تایلی موجود است.

امروز، بسیاری از صاحبان خانه‌ها، کفپوش PVC را به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، به جای سایر انواع کفپوش چوبی از جمله انواع لمینت و پارکت استفاده می‌کنند. کفپوش تا حدودی بادوام است و نگهداری بدون دردسری دارد. نباید کفپوش وینیل را با کفپوش لمینت اشتباه بگیرید. این دو با وجود چندلایه بودن، مواد و ویژگی‌های متفاوتی دارند. 

مزایای کفپوش پی وی سی

  •  قیمت پایین
  • نصب بدون دردسر
  • نگهداری آسان
  • نفوذناپذیر در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر نور و گرما

معایب کفپوش پی وی سی

  • دوام کمتر
  • قابل تعمیر نبودن و نیاز به تعویض در صورت آسیب
  • افزایش ندادن ارزش ملک
پارکت چیست

پارکت چیست؟

پارکت (Parquet) در اصل، یک نوع کفپوش طبیعی و بادوام است که به‌طور عمده از چوب بلوط، گردو، افرا، راش، گیلاس و… ساخته می‌شود. در ساخت این کفپوش چوبی نیازی به ترکیب چوب با مواد دیگر نیست. کفپوش بامبو نیز نوع جدیدی از کفپوش بسیار مقاوم، پایدار و تجدیدپذیر است که اغلب در دستۀ کفپوش‌های چوبی قرار می‌گیرد.

صاحبان خانه‌ها در سراسر جهان قرن‌هاست که از پارکت برای پوشش کف خانه استفاده می‌کنند که به تطبیق‌پذیری و جذابیت بصری غیرقابل انکار آن برمی‌گردد. علاوه بر آن، پارکت لمینت گونه‌ای از پارکت‌های جدید چندلایه است که از چوب فشرده و چند لایۀ ترکیبی دیگر ساخته شده که لایه‌های آن در فرایند لایه‌سازی (لمینیشن) به یکدیگر چسبانده می‌شوند.

مزایای پارکت

  • فوق‌العاده بادوام
  • زیبا و خیره‌کننده
  • تعمیر آسان
  • طبیعی و تجدیدپذیر
  • افزایش ارزش ملک

معایب پارکت

  • هزینه‌بر بودن خرید و نصب
  • نگهداری پیچیده
  • مستعد آسیب در برابر رطوبت
  • مستعد آسیب در برابر نور خورشید

تفاوت کفپوش و پارکت چیست‌؟

اگر به دنبال کفپوشی عالی برای خانۀ خود هستید، پارکت و کفپوش دو گزینه‌ای است که احتمالاً در صدر فهرست گزینه‌های خود دارید. دانستن این ده تفاوت کفپوش و پارکت (تفاوت کفپوش پی وی سی و پارکت) در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک می‌کند.

مصالح به کار رفته در پارکت و کفپوش پی وی سی
  1. مصالح

کفپوش از مواد مختلفی مانند پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می‌شود. برعکس، پارکت به‌تمامی از چوب طبیعی است. به عنوان مثال، می‌توان از افرا و بلوط برای ساخت بهترین نوع پارکت با ماندگاری طولانی استفاده کرد.

  1. نصب

نصب کفپوش بسیار ساده‌تر از پارکت است. حتی اگر کف خانه هم‌سطح نباشد، می‌توان به‌راحتی آن را نصب کرد. ضمن این‌که می‌توانید کفپوش را روی یک لایه کفپوش قدیمی، سیمان یا چوب نصب کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک سطح تمیز است.

اما نصب پارکت کف خانه، تنها در صورتی موفقیت‌آمیز است که کف تراز باشد. در طول فرایند نصب، ایجاد یک درز انبساط در کف کمک می‌کند تا تخته‌ها بتوانند در معرض رطوبت منقبض و منبسط شوند.

زیبایی شناسی و ظاهر پارکت و کفپوش
  1. زیبایی‌شناسی و ظاهر

پارکت چون از چوب طبیعی ساخته می‌شود، زیبایی منحصربه‌فرد و رنگ‌های طبیعی خاصی دارد که جذابیت بیشتری به آن می‌بخشد. رنگ پارکت جدید بستگی به نوع چوب آن دارد و بسیار متنوع است.

البته، تولیدکنندگان امروزی سطح خارجی کفپوش را نیز طوری طراحی می‌کنند که شبیه پارکت به نظر برسد. پس از نصب، ممکن است تشخیص این دو در نظر اول آسان نباشد.

  1. نگهداری و تمیزکاری

نگهداری و تمیز کردن پارکت سخت‌تر از کفپوش است. برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در اثر خراش، باید پارکت را مرتب گردگیری کنید. همچنین از موادی مانند لاک استفاده کنید تا مقاومت پارکت در برابر رطوبت و دوام آن را افزایش دهید.

برای تمیز کردن کفپوش، فقط به جارو برقی و مواد پاک‌کنندۀ معمولی نیاز دارید. اگر کفپوش شما کدر به نظر می‌رسد، می‌توانید با پولیش‌ درخشندگی آن را بازگردانید.

تعمیر کفپوش و پارکت
  1. تعمیر

اگر پارکت شما آسیب دید، می‌توانید آن را صافکاری و سنباده‌کشی کنید. اما کفپوش پی وی سی این امکان را به شما نمی‌دهد و در صورت آسیب دیدن، بهترین کار تعویض آن است.

  1. دوام

اگرچه کفپوش نیز می‌تواند برای مدتی دوام بیاورد، اما به اندازۀ پارکت پردوام نیست. هر کسی می‌تواند به راحتی کفپوش پی وی سی (نوع رولی) را برش دهد. ضمن این‌که، پنجۀ حیوانات، کفش‌های پاشنه بلند و گرد و غبار نیز بر کیفیت آن تأثیر می‌گذارد.

پارکت بر خلاف کفپوش در برابر رطوبت مقاومت کمی دارد. این باعث می‌شود برای حمام و آشپزخانه مناسب نباشد. عوامل متعددی بر دوام کف چوبی تأثیرگذار است. به عنوان مثال، می‌توان به نوع چوب، نصب صحیح، و وضعیت کفی که پارکت را روی آن نصب می‌کنید، اشاره کرد.

مقاومت در برابر آب کفپوش در مقایسه با پارکت
  1. مقاومت در برابر آب

یکی از مزایای قابل توجه کفپوش پی وی سی این است که 100٪ ضد آب است. می‌توانید این کفپوش را بدون نگرانی بشویید و وقتی خیس شد، آن را پاک کنید.

از سوی دیگر، کفپوش‌های چوبی ضد آب نیستند. قرار گرفتن مداوم در معرض رطوبت می‌تواند در مدت کوتاهی به پارکت نو شما آسیب برساند. تعویض یا تعمیر آن نیز می‌تواند هزینۀ زیادی به شما تحمیل کند.

برخی از انواع پارکت بامبو از جمله محصولات Outdoor برند موزو مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آفات، قارچ‌ها و… دارند، زیرا در فرایند تولید، تحت فشار و حرارت زیاد قرار می‌گیرند. این محصولات علاوه بر فضاهای خارجی (مانند بالکن، حیاط ویلا و روف گاردن) برای فضاهای مرطوب داخلی مانند حمام و جکوزی نیز مناسبند.

  1. مقاومت در برابر نور و حرارت

پارکت چوبی در معرض حرارت تابشی و نور خورشید، رنگ خود را از دست می‌دهد. برعکس، کفپوش‌های پی وی سی در برابر نور آسیب نمی‌بینند.

  1. قیمت

هزینۀ خرید و نصب پارکت و حتی نصب پارکت لمینت با کفپوش متفاوت است. برای نصب کفپوش پی وی سی به هیچ‌گونه میخ، چسب و پرس بخار نیاز نیست. حتی می‌توانید بدون کمک نصاب کفپوش را نصب کنید. کفپوش یک گزینۀ مقرون‌به‌صرفه برای افرادی است که می‌خواهند با کمترین هزینه پوشش کف خانۀ خود را نو کنند.

نصب پارکت سخت‌تر و پرهزینه‌تر از کفپوش‌های پی وی سی و بدون کمک ابزار، لوازم و نصاب حرفه‌ای غیرممکن است. این موضوع، در تفاوت قیمت کفپوش و پارکت تأثیرگذار است.

  1. افزایش ارزش ملک

وجود کفپوش‌های چوبی مانند پارکت و بامبو و نصب پارکت دیواری باعث افزایش ارزش خانه می‌شود. زیرا دوام بیشتر و زیبایی منحصربه‌فردی به خانه می‌بخشند. در حال حاضر، کفپوش خانه‌های لاکچری زیادی از پارکت است. این امر در مورد کفپوش پی وی سی صدق نمی‌کند. زیرا دوام، جذابیت و جلوۀ کمتری دارد و در فروش مجدد خانه، چیزی به ارزش ملک نمی‌افزاید.

نتیجه‌گیری: کفپوش را انتخاب کنیم یا پارکت؟

کفپوش و پارکت، هر یک مزایا و معایب خود را دارند و شما برای انتخاب باید شرایط فعلی خود را در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال، پارکت از نظر بصری جذاب و بسیار بادوام است، اما قیمت بالاتری دارد. اگر بودجۀ کافی ندارید، احتمالاً پارکت گزینۀ مطلوب شما نیست. حتی اگر پول دارید اما حاضر نیستید برای نگهداری کفپوش خانۀ خود کاری انجام دهید، باز هم پارکت برای شما ایده‌آل نیست. نوع فضا هم اهمیت دارد. اگر آشپزخانه و حمام شما نیاز به کفپوش دارد، کفپوش پی وی سی یا انواع ضد آب پارکت‌ بامبو (مانند محصولات Outdoor برند موزو) را انتخاب کنید.

در مجموع، اگر دنبال یک راه‌حل ارزان و ضد آب با نصب آسان می‌گردید، بهتر است به سراغ کفپوش بروید. و اگر می‌خواهید یک کفپوش طبیعی، ظریف و سطح بالا داشته باشید، انواع پارکت‌های چوبی و پارکت بامبو بهترین گزینه برای شماست.

شما در انتخاب پوشش کف خانۀ خود به چه معیارهایی بیش از همه اهمیت می‌دهید؟

ارزان بودن، نصب بدون دردسر، نگهداری آسان، ضد آب بودن و مقاومت بالا در برابر نور و گرما مهم‌ترین مزایای کفپوش است.
دوام بسیار بالا، زیبایی خیره‌کننده، تعمیر آسان، طبیعی و تجدیدپذیر بودن و افزایش ارزش ملک مهم‌ترین مزایای پارکت است.
کفپوش و پارکت، هر یک مزایا و معایب خود را دارند و شما برای انتخاب باید شرایط فعلی خود را در نظر بگیرید. در مجموع، اگر دنبال یک راه‌حل ارزان و ضد آب با نصب آسان می‌گردید، بهتر است به سراغ کفپوش بروید. و اگر می‌خواهید یک کفپوش طبیعی، ظریف و سطح بالا داشته باشید، پارکت بهترین گزینه برای شماست.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
whatisvinyl، Diffen، Wide Plank Floor Supply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *