دیوار ترموود، المانی جذاب برای نما و دکوراسیون داخلی

در این مقاله ضمن آشنایی شما با متریال ترموود، کاربرد و بعضی از مزایا و معایب این نوع چوب را بیان می‌کنیم. بنابراین برای کسب این اطلاعات،در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دیوار ترموود
دسته بندی:
زمان مطالعه: 11 دقیقه

اولین مواجهه افراد با یک ساختمان، دیدن نمای آن است که با زیبایی ظاهری، کیفیت، دوام و لوکس بودن خود بر بیننده تاثیر می‌گذارد. انتخاب دیوار ترموود، چه برای نما و چه برای دکوراسیون داخلی، باعث زیبایی محل زندگی یا دفتر کار شما خواهد شد و می‌توانید سال‌ها از نمای گرم چوب بدون نگرانی از آسیب‌دیدگی و پوسیدگی آن لذت ببرید.

در ادامه به شما می‌گوییم که دیوار ترموود چیست، چه مزایا و معایبی دارد و کاربردهای مختلف آن در معماری چیست.

ترموود چیست؟

وقتی صحبت از استفاده از چوب برای فضاهای مختلف و به خصوص فضای خارجی ساختمان می‌شود، ممکن است در ابتدا این ذهنیت را داشته باشید که چوب عمر کوتاهی دارد و به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد، پوسیده می‌شود یا مورد حمله آفات قرار می‌گیرد، اما اگر از دیوار  ترمووود یا ترموود استفاده کنید، چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.ترموود (Thermowood) یا چوب گرمادیده، نوعی چوب است که به وسیلۀ حرارت پردازش شده است تا پایداری و دوام آن افزایش یابد. در فرایند پردازش، چوب در کوره‌های خاص در معرض دمای شدید قرار می‌گیرد و تمام رطوبتش را از دست می‌دهد. بدین ترتیب، مقاومت و ساختار چوب بدون استفاده از هر نوع مواد شیمیایی ارتقا پیدا می‌کند.

ترموود چگونه پردازش می‌شود؟

برای تولید ترموود به کور‌‎ه‌هایی نیاز دارید که فشار و حرارت را در شرایط خلاء افزایش دهند. باید به تدریج دما و فشار داخل کوره را افزایش داد تا به دمای بین ۱۸۰ تا ۲3۰ درجه سانتیگراد برسد و پس از مدتی دما باید به تدریج کاهش یابد.
ساختار چوب طبیعی خام در معرض دما و فشار بالا اصلاح می‌شود و رطوبت و مواد آلی آن گرفته می‌شود. در واقع رطوبت آن ۴ تا ۶ %کم می‌شود (منبع)، به طوری که در برابر رطوبت، قارچ، حشرات، آفات و… غیر قابل نفوذ می‌شود و ماندگاری بالاتری از چوب طبیعی (در مقابل عوامل محیطی) پیدا می‌کند. اگرچه باید گفت محصول به دست آمده در فرآیند ترمو شدن پوک و شکننده می‌شود و جرم حجمی چوب کاهش می‌یابد و مقاومتش از این نظر کاهش پیدا می‌کند که در قسمت معایب دیوار ترموود بیشتر به آن می‌پردازیم.

در نظر داشته باشید که بسته به محدوده دمایی تنظیم‌شده، رنگ ترموود و استحکام آن متفاوت خواهد بود.

کاربرد دیوار ترموود

ترموود به عنوان محصولی با دوام و با رویکرد اصلاح نقاط ضعف چوب به بازار عرضه شده است. این بهبود و اصلاح نقاط ضعف چوب باعث شده است تا از قابلیت‌هایی برخوردار شود که آن را برای استفاده‌های گوناگون در بیرون ساختمان (نما، کفپوش، آلاچیق، حصار و…) و درون ساختمان‌ (دیوارپوش ترمووال، کفپوش، سونا و جکوزی، مبلمان و…)  مناسب می‌کند. یکی از کارایی‌های این متریال، انواع مدل دیوار ترموود است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

دیوار ترموود در نمای ساختمان

دیوار ترموود در نمای ساختمان

دیوار ترموود علاوه بر جلوه بصری خاصی که به ظاهر ساختمان می دهد یک عایق صوتی و حرارتی مناسب است که از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد تمایل دارند علاوه بر نمای ساختمان از جذابیت این متریال در دیوارهای محوطه و باغ، آلاچیق و پرگولا، دکینگ و… نیز استفاده کنند. ترموود‌های باکیفیتی که امروزه در بازار موجود اند با توجه به لاک و روغنی که روی شان اعمال می‌شود وقتی در معرض نور آفتاب و باران قرار می‌گیرند مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند، بنابراین به آسانی جوابگوی نیازهای مصرف کننده هستند.

دیوار ترموود در دکوراسیون داخلی

دیوار ترموود در دکوراسیون داخلی

استفاده از این متریال جذاب در طراحی داخلی، احساس بودن در طبیعت را تداعی می‌کند. ترموود در انواع طرح و رنگ با نصب راحت، فرصت خوبی را برای استفاده کاربر در فضای داخلی ساختمان‌ها فراهم می‌کند. البته فقط باید توجه داشت که مقاومت این نوع چوب متفاوت است و چوب با مقاومت بالا برای فضای باز و چوب با مقاومت کمتر مناسب فضای داخلی است.
دیوار ترموود در محیط داخلی را در فضاهای زیر می‌توان به کار برد:
استفاده از چوب ترمو برای پشت تلویزیون و ورودی منزل یا دفتر کار
قابل استفاده در سرویس بهداشتی، استخر، سونا و …
در طراحی نقاط کانونی فضا مثلا در دیوار اطراف شومینه
محیط رستوران، کافی شاپ‌ها، مراکز خرید، لابی ساختمان‌ها
علاوه بر دیوارپوش ترموود، می‌توان از این متریال در مبلمان، کابینت آشپزخانه، کفپوش و راه پله‌های داخلی نیز استفاده کرد. ترموود در اکثر سبک‌های معماری قابل استفاده است اما با سبک روستیک قرابت بیشتری دارد.

مزایا و معایب ترموود

مزایا و معایب ترموود

امروزه مزایای پرشمار ترموود آن را به محصولی پرطرفدار در صنعت ساختمان تبدیل کرده است. البته لازم است بدانیم که نمای چوبی ترموود هم مانند سایر متریال‌های ساختمانی در کنار داشتن مزایا، معایبی هر چند اندک دارد که بیان این موارد برای آشنایی با این محصول الزامی است. برخی از مزایای ترموود عبارتند از:
– پس از فرآیند حرارت دهی، املاح چوب از بین می‌رود و بنابراین از نفوذ و رشد حشرات و قارچ‌ها جلوگیری می‌شود و همچنین این چوب دیگر به آسانی آب را جذب نمی‌کند.
– ترموود در مقابل نوسانات دمایی تغییر اندازه نمی‌دهد.
– بدون استفاده از مواد شیمیایی پروسه حرارت دهی ترموود انجام می‌پذیرد، بنابراین باعث آسیب به محیط زیست نمی‌شود.
– نمای چوبی ساختمان ترموود، جدا از فرآیند نصب آسان، از دوام و مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی و فرسودگی برخوردار می‌باشد.
– تنوع رنگی بالا
– بعضی از انواع چوب حاوی سمومی هستند که می‌توانند باعث ایجاد حساسیت در بدن انسان شوند اما در طی مراحل ساخت ترموود مواد سمی داخل آن به طور کامل از چوب تخلیه می‌شود، بنابراین نباید نگران استفاده از آن در دکوراسیون داخلی باشید و می توانید با خیال راحت حتی تخت نوزاد خود را از ترموود بسازید.
پس از دیدن مزایا بهتر است نگاهی هم به معایب ترموود بیاندازیم:
– هزینه بالا: نسبت به چوب طبیعی قیمت بالایی دارد.
– کیفیت جزییات: برش‌هایی از ترموود ممکن است شامل عدم یکنواختی و ناهمواری‌ باشند.
– خطر اشتعال: اگر فرآیند حرارت دهی ترموود به درستی صورت نگیرد ممکن است نسبت به آتش آسیب پذیر باشد همچنین ترموود تولید شده از چوب نرم مقاومت پایینی در برابر آتش دارد.
– حساسیت به اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت زیاد: ممکن است به علت حساسیت چوب ترمو به این موارد، تغییر رنگ چوب یا پایین آمدن کیفیت آن را (در طولانی مدت به نسبت چوب عادی) شاهد باشیم.
– عدم امکان اجرای مناسب بر فرم و نماهای منحنی
– آسیب به محیط زیست و قطع درختان
– پوک و شکننده شدن در اثر حرارت‌دهی در فرآیند تولید آن

بهترین نوع دیوارپوش ترموود

بهترین نوع دیوارپوش ترموود

چوب ترموود دیوار از انواع چوب کاج، صنوبر، راش، بلوط، زبان گنجشک و … ساخته می‌شود. چوب‌های نرم مانند صنوبر و کاج در برابر شرایط جوی و حشرات مقاوم‌تر اند و برای نمای ساختمان نسبت به بعضی انواع چوب سخت مثل راش بسیار مناسب می‌باشند. پرطرفدار‌ترین ترمو وال موجود در بازار ایران از جنس چوب کاج است.

بهترین پوشش چوبی برای فضای خارجی چیست؟

با توجه به کاربرد و مزایای چوب ترمو که در بالا به آن پرداختیم یکی از بهترین پوشش‌های چوبی برای محیط خارجی است.
اما اگر به شما بگوییم که متریالی با حذف معایب ترموود و با قیمت مقرون به صرفه‌تر در بازار وجود دارد، چه فکر می‌کنید؟
این جایگزین سبز و پایدار، بامبو است. بامبو متریالی دوستدار محیط زیست است و رشد بالایی دارد به طوری که هر 5 سال بامبوی برداشت شده جایگزین می‌شود و دیگر نیازی به قطع بی رویه درختان برای تهیه چوب نیست. مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت دارد و در رنگ بندی و طرح‌های متنوعی تولید می‌شود. موزو (Moso) به عنوان شرکتی پیشرو در تولید محصولات بامبو، پنل و محصولات Outdoor خود را با کیفیت بالاتر از استانداردهای اروپایی عرضه می‌کند.

تفاوت ترموود با سری X-treme بامبو موزو

تفاوت ترموود با سری X-treme بامبو موزو

امروزه ترمو کردن یکی از راه‌های متداول استفاده از چوب در فضای باز است. به این صورت که در فرآیند تولید، چوب را به دور از اکسیژن تحت حرارت بالایی قرار می‌دهند، در نهایت ترموود در برابر حمله حشرات و رطوبت مقاوم می‌شود؛ اما طی این فرآیند جرم حجمی آن کم شده و پوک و شکننده می‌شود. برخلاف ترموود، بامبو سری X-treme (مخصوض فضای باز) بعد از حرارت دهی فشرده می شود که هنگام فشرده شدن می‌تواند چگالی و مقاومت از دست رفته را جبران کند.

روش تولید بامبو سری X-treme شرکت موزو، به نام Thermo-Density (قرارگیری تحت فشار و حرارت)، که در تمام محصولات این سری مانند نما، کف و پروفیل‌های مستطیلی به کار می‌رود، دوام و مقاومت سطحی بامبو را بسیار بالا می‌برد و آن را مناسب استفاده در فضای باز می‌کند.
بعضی دیگر از تفاوت‌های بامبو X-treme با ترموود را می‌توان در زیر خلاصه کرد:
مقرون به صرفه بودن تر بودن بامبو در دراز مدت
نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری دوره‌ای بامبو نسبت به ترموود
عدم نیاز به قطع درختان و آسیب به محیط زیست در بامبو که آن را مناسب استفاده در انواع ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های دارای گواهی LEED می‌کند.
کیفیت یکسان محصولات بامبو بر خلاف چوب: به این معنی که اگر چوب یک درخت مشخص را بخرید، در خرید بعدی، نمی‌توانید از یکسان بودن صد در صدی آن با خرید قبلی‌تان مطمئن باشید.

نحوه اجرا و نکات نصب دیوار ترموود

شاخه‌های چوب ترمو در طول 3 یا 4 متری در دو نوع مکعبی و تخت در بازار عرضه می‌شوند. مدل دیوار ترموود از نوع مکعبی دارای ضخامت 4 سانتی متر و با عرض 4 یا 6 سانتی متر و مدل تخت با ضخامت 19 میلی متر و در عرض 9 الی 14 سانتی متر ارائه می‌شود. دقت داشته باشید که هنگام خرید دیوارپوش ترموود به کاربرد آن توجه کنید و ترموود با قطر و ضخامت مناسب را انتخاب کنید. پس از خرید ترموود مناسب نوبت به آماده سازی سطح برای نصب می‌شود.

قبل از نصب ترموود روی دیوار باید زیرسازی مناسب صورت گیرد. اغلب نصاب ترموود مایل است که از زیر ساز سیمانی و چوبی استفاده کند. اجرای ترموود دیوار با روش شاسی‌کشی با استفاده از پروفیل‌های آهنی نیز وجود دارد اما سطح سیمانی و چوبی از این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌باشد. پس از زیرسازی، به سراغ اجرای دیوار ترموود می‌‌رویم که به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌گیرد.
در روش سنتی از میخ و چکش استفاده می‌شود و باید پس از چکش کاری میخ هم سطح شاخه‌های چوب ترمو باشد. در روش جدیدتر با استفاده از پیج‌های گالوانیزه و اتصالات دقیق‌تر، مقاومت شاخه‌های ترموود بالاتر می‌رود. در این روش دیوار چوبی ترمو با مته سوراخکاری می‌شود سپس پیچ‌ها روی نما بسته می‌شوند.

نکات نگهداری از دیوار ترموود

نکات نگهداری از دیوار ترموود

با گذشت زمان، ترموود می‌تواند هوا زده شود و ظاهر خود را تغییر دهد. برای اینکه ساختار خود را تا سال‌ها به بهترین شکل حفظ کند، باید آلودگی و خاک روی سطوح از بین برود. برای همین منظور می‌توان سالی یک یا دو بار ترموود را با یک دستگاه فشار قوی آب (pressure washer) تمیز کرد.

همچنین باید به طور مرتب بر روی محصولات ترموود روغن زده شود تا آنها را از آسیب آب و آفتاب محافظت کند. بسته به شرایط و محل پروژه یک بار در سال باید روغن کاری انجام شود ولی در حالت معمول هر 5 سال این عمل کفایت می‌کند.

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت دیوار ترموود

ترموود‌های موجود در ایران چه وارداتی از کشورهایی چون چین، فنلاند و روسیه و چه تولید داخل، کیفیت، رنگ، اندازه و انواع متفاوتی دارند که با درجه کیفی دسته بندی می‌شوند. طبیعتا هرچه کیفیت ترموود بالاتر باشد این گرید کیفی بالاتر خواهد بود و قیمت ترموود دیوار نیز بیشتر می‌شود. قیمت پروفیل ترموود بسته به ابعاد و کیفیت تولید داخل متفاوت ولی ارزانتر از ترموود خارجی است.
سایر این عوامل موثر بر قیمت عبارتند از:
درجه کیفیت چوب
سن و نوع درخت استفاده شده
متراژ محلی که ترموود به کار می‌رود
نحوه حرارت دهی چوب و شیوه اجرا
هزینه حمل و نقل
محبوبیت برند تولید کننده
رنگ و جنس ترموود

سخن پایانی

ترموود در بین متریال‌های ساختمانی در سال‌های اخیر توانسته توجه افراد زیادی را جلب کند و کارآمدی خود را به همگان اثبات کند. این متریال با مقاومت بالا و ظاهر جذابی که دارد جایگزین خوبی برای چوب طبیعی در دکوراسیون داخلی و نمای خارجی محسوب می‌شود. با این حال معایبی چون آسیب به محیط زیست باعث می‌شود که به فکر جایگزین‎‌های بهتری چون بامبو برای چوب باشیم.
شما استفاده از دیوار ترموود را در کدام بخش از دکوراسیون داخلی جذاب‌تر می‌دانید؟ انتخاب شما از بین ترموود و سری X-treme بامبو موزو کدام است؟

طول عمر دیوار ترموود نوع D (چوب با‌دوام بهبود یافته) می‌تواند تا 30 سال برسد. با اعمال یک پوشش سطحی و نگهداری دوره‌ای این زمان می‌تواند به بیش از 60 سال هم برسد.
بامبو به علت عدم نیاز به قطع درختان در پروسه تولید و سازگاری با محیط زیست و دوام و ماندگاری بالا و مقرون به صرفه بودن می‌تواند جایگزین خوبی برای ترموود باشد.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
finland-wood, moso-bamboo, windhout, gwoodpro, elementpanels,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *