خودشور توالت فرنگی چیست؟ + انواع، روش نصب، مزایا و معایب

در این مقاله با خودشور توالت فرنگی و نحوه عملکرد و نصب آن آشنا می‌شوید. همچنین به شما می‌گوییم که مزایا و معایب هر کدام از انواع آن چیست تا اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر تصمیم بگیرید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 15 دقیقه

اگر از جمله افرادی هستید که حاضرند در رستوران‌ها و مراکز خرید، خودشان را نگه دارند و از دستشویی فرنگی این اماکن استفاده نکنند، این مقاله مخصوص شما است. درست است که باید ملاحظات بهداشتی را همیشه مدنظر داشته باشید؛ اما اگر دیدید یک توالت فرنگی خودشور دارد، می‌توانید کمی کوتاه بیایید و از سرویس بهداشتی استفاده کنید. چرا که اگر یک توالت دارای خودشور باشد شما نیازی ندارید تا به شلنگ و شیر آب دست بزنید و خیلی راحت میتوانید خودتان را تمیز کنید.

حتی اگر بچه و یا افراد سالمندی به همراه دارید این موضوع آنها را به طور کامل در استفاده از سرویس بهداشتی مستقل می کند. اگر نمی‌دانید خودشور فرنگی یا بیده توالت فرنگی چیست و چه‌کار می‌کند، این مقاله را تا انتها بخوانید.   

خودشور توالت فرنگی چیست؟

بیدت، بیده یا خودشور توالت فرنگی یک قطعه اختصاصی برای سرویس بهداشتی است که وظیفه شستن شما را بر عهده دارد. در بسیاری از نقاط جهان، مردم از این قطعه به عنوان نخستین راه برای شستن خود استفاده می‌کنند. برخی از انواع خودشور توالت فرنگی مدرن جریان آب را دقیقاً به جایی که نیاز دارید اسپری می‌کنند و با وجود قدرت بالا، عمل شستشو را با ملایمت و به‌آسانی انجام می‌دهند.

خودشورهای قدیمی یک قطعه سرامیکی مجزا بودند که نزدیک توالت فرنگی نصب می‌شدند و ظاهر عجیب‌وغریبی داشتند. برای استفاده از آن‌ها، باید بعد از استفاده از توالت فرنگی روی بیده توالت فرنگی می‌نشستید تا خودتان را تمیز کنید. هنوز در بسیاری از بخش‌های اروپا این نوع از خودشور توالت فرنگی دیده می‌شود.

بیده توالت فرنگی چگونه کار می‌کند؟

خودشور فرنگی فقط به‌صورت مجزا تولید نمی‌شود. انواع مدرن آن روی نشیمنگاه توالت فرنگی قرار می‌گیرد و به‌صورت خودکار یا مکانیکی عمل می‌کند. روش استفاده از این دو نوع خودشور توالت فرنگی را در ادامه می‌خوانید:

بیده

خودشور توالت فرنگی مستقل (بیده)

این نوع خودشور فرنگی دارای دو شیر دستی در پشت خود است که با نشستن روبروی آن‌ها، می‌توانید جریان و دمای آب را به‌راحتی کنترل کنید. این روش نشستن برای شستشوی جلوی بدن راحت‌تر است، اما بزرگ‌ترین مشکل آن این است که باید برای این کار شلوارتان را در بیاورید.

بیده وال هنگ

بیده وال هنگ لوکس آرمانی روکا در دو رنگ Greige (ترکیب طلایی و خاکستری) و سفید off-white

خودشور توالت فرنگی اتوماتیک و مکانیکی

خودشور اتوماتیک توالت فرنگی دارای یک ریموت کنترل جدا یا چسبیده به توالت است که با فشردن دکمه‌های دارای تصویر آب، جریان آب از نازلی که زیر شما قرار دارد خارج می‌شود و با استفاده از دکمه‌های مخصوص نیز می‌توانید دما یا فشار آب آن‌ها را کنترل کنید. نوع مکانیکی بیده توالت فرنگی نیز همانند سیفون عمل می‌کند و برای استفاده از آن باید دکمه‌ای را زده یا نخی را بکشید.

مزایای خودشور دستشویی فرنگی: طرفداران توالت ایرانی بخوانند!

در این‌که استفاده از توالت ایرانی منجر به اسراف در مصرف آب می‌شود و برای زانو مضر است، شکی نیست. با این حال برخی از افراد توالت ایرانی را به توالت فرنگی در هر شرایطی ترجیح می‌دهند، چراکه تصور می‌کنند هنگام استفاده از توالت فرنگی نمی‌توانند خودشان را کامل تمیز کنند. درصورتی‌که توالت فرنگی فاقد شلنگ یا شیر باشد، این تصور درست است. پس از استفاده از چنین توالت‌هایی مجبور می‌شوید خودتان را با دستمال توالت تمیز کنید که این کار ریسک تمیز نشدن بدن به‌صورت کامل و انتقال باکتری از دست کثیف را به همراه دارد.

فلسفه استفاده از خودشور، اصلاح توالت‌ فرنگی‌های فاقد شلنگ، تأمین بهداشت و حفاظت از محیط‌زیست به‌صورت هم‌زمان است. چون‌که بیده توالت فرنگی در جای مناسب نصب می‌شود و کار شستشو را با بازدهی بالاتری نسبت به شلنگ انجام می‌دهد. همچنین انواع خودشور اتوماتیک توالت فرنگی، عمل پاشیدن آب را به‌صورت تنظیم‌شده انجام می‌دهند و خودشان جریان آب را قطع می‌کنند.

اگر در مورد بهداشت شخصی خود وسواس دارید، باید بگوییم که شیر خودشور توالت فرنگی همانند شیر روشویی عمل می‌کند و فشار آب آن قابل تنظیم است. فشار و دمای آب شیرهای خودکار بیده نیز قابلیت تنظیم را دارند. خواندن دلایل زیر، خیال شما را بابت بهداشتی بودن خودشور توالت فرنگی راحت می‌کند:

  • جریان آب بیده توالت فرنگی، باکتری‌های باقی‌مانده را می‌شوید.
  • با استفاده از خودشور توالت فرنگی، نسبت به استفاده از دستمال بی نیاز می‌شوید. دستمال توالت می‌تواند عامل انتشار باکتری باشد.
  •  خودشور توالت فرنگی شما را از معضل چسبیدن تکه‌های دستمال توالت به بدن و لباستان رها می‌کند.
  •   با کاهش مصرف کاغذ توالت، درختان کمتری قطع می‌شوند.
  •  ارتفاع برخی از انواع خودشور دستشویی فرنگی از سطح توالت بالاتر است و عمل سیفون کشیدن نیز به‌صورت خودکار توسط آن‌ها انجام می‌شود. این موضوع میزان تماس دست با توالت را کاهش می‌دهند.
  •  برای افراد سالمند و کودکان کار کردن با خودشور توالت فرنگی به مراتب از کار کردن با شلنگ راحت‌تر است.
  • در مقایسه با شلنگ، خودشور دستشویی فرنگی بهداشتی‌تر است، چراکه نیازی به تماس مستقیم دست ندارد. برخی از خودشورهای موجود در توالت‌های مدرن برند روکا، دارای قابلیت نظافت خودکار هستند و این قابلیت میزان تماس دست با توالت فرنگی را به حداقل می‌رساند.

توالت فرنگی هوشمند روکا

این توالت فرنگی دارای یک نازل یا خودشور توالت فرنگی است. این نازل قابلیت قرار گرفتن در 5 حالت مختلف، برای راحتی و تمیزی بیشتر را دارد.

توالت فرنگی هوشمند


نحوه نصب خودشور توالت فرنگی؛ خودتان نصب کنید یا نه؟

برای نصب خودشور توالت فرنگی مجزا، باید فضای لازم را برای آن داشته باشید. فرایند نصب آن نیز همانند نصب خود توالت فرنگی، به تخصص و دقت نیاز دارد.

نصب بیده توالت فرنگی یا خودشور فرنگی چسبیده، راحت‌تر است و خودتان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. برای نصب این قطعه باید ابتدا شیر آب توالت فرنگی را ببندید و یک بار سیفون را بکشید. پس از آن، باید درب توالت فرنگی را بکنید و زیر آن را تمیز کنید تا نصب بیده توالت فرنگی راحت‌تر انجام شود . پس از این کار، باید صفحه زیرین خودشور فرنگی را با استفاده از سوراخ‌های درب توالت فرنگی ببندید. در مرحله آخر باید خودشور را روی صفحه مذکور قرار دهید و شلنگ آب آن را متصل کنید. برخی از انواع بیده توالت فرنگی برای نصب نیازی به پیچ و مهره ندارند و توسط یک پین به صفحه زیرین چفت می‌شوند.

برای تبدیل یک توالت فرنگی معمولی به توالت فرنگی خودشور دار، دقت کنید که ابعاد خودشور فرنگی و محل قرارگیری سوراخ‌های آن با توالت فرنگی هماهنگ باشد تا به‌راحتی بتوانید آن را پیچ کنید. همچنین باید به سازگار بودن سایز شلنگ خودشور با شیر اصلی توالت فرنگی نیز دقت کنید.

انواع خودشور توالت فرنگی: اتوماتیک یا مکانیکی؟

برای انتخاب نوع خودشور توالت فرنگی، ابتدا باید به جیبتان نگاه کنید. اگر محدودیتی در بودجه ندارید و می‌توانید توالت فرنگی قدیمی خود را به‌صورت کامل بردارید، پیشنهاد ما به شما خرید توالت فرنگی هوشمند یا توالت فرنگی خودشور دار است. چرا که توالت فرنگی هوشمند، بهترین توالت فرنگی خود شوی است. 

همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، این توالت فرنگی خود دارای خودشور است و با خرید آن دیگر نیازی به خرید و نصب مجدد خودشور ندارید. همچنین همانند اکثر مدل‌های توالت فرنگی هوشمندی که توسط روکا ساخته شده، این توالت‌ها دارای ظاهر مدرن و طراحی منحصربه‌فرد هستند و با استفاده از آن می‌توانید یک سرویس بهداشتی مدرن و لوکس داشته باشید.

درصورتی‌که بودجه لازم را برای خرید توالت فرنگی هوشمند ندارید و می‌خواهید خودشور توالت فرنگی بخرید، باید با انواع آن و مزایا و معایب هر نوع آشنا شوید. انواع بیده توالت فرنگی، در سه دسته عمده اتوماتیک، دستی و مستقل قرار می‌گیرند:

خودشور اتوماتیک توالت فرنگی

خودشور اتوماتیک توالت فرنگی

خودشور اتوماتیک توالت فرنگی یا بیده برقی انواع مختلفی دارد که قیمت آن‌ها بسته به برند سازنده، کیفیت ساخت و قابلیت‌ها، متفاوت است. انواع پیشرفته بیده توالت فرنگی خودکار، ظاهر شیک‌تری دارند و علاوه بر قابلیت‌هایی مثل شستشوی خودکار و تنظیم فشار و دمای آب، مجهز به امکانات زیر نیز هستند:

  •  خشک‌کن
  •   پاشیدن آب در چند حالت (معمولی، اسپری و …)
  •  قابلیت تنظیم جهت نازل
  •  گرم‌کن نشیمنگاه توالت
  •  نورپردازی LED

در کنار این مزایا، خودشور توالت فرنگی خودکار معایب خود را نیز دارد. مثلاً اگر ریموت آن خراب شود، بیده عملاً از کار می‌افتد. همچنین این نوع از خودشور فرنگی به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد. این نوع خودشور قیمت بالایی نیز دارد.

 خودشور توالت فرنگی دستی

خودشور توالت فرنگی دستی، اقتصادی‌ترین نوع آن است و معمولاً دارای یک شیر یا پیچ برای تنظیم شدت‌جریان آب است. جهت نازل و نحوه پاشیدن آب در برخی از انواع این خودشور قابل تنظیم است و از بزرگ‌ترین مزایای آن می‌توان به دوام بالا و نصب آسان اشاره کرد.

در صورت ثابت بودن جهت و موقعیت نازل، این موضوع یکی از معایب خودشور توالت فرنگی دستی محسوب خواهد شد. همچنین ممکن است نشیمنگاه برخی از انواع آن چندان راحت نباشد. علاوه بر این، امکان سرد بودن این قسمت در خودشورهای دستی وجود دارد.

درهای خودشوردار توالت فرنگی

درهای خودشوردار توالت فرنگی به جای در توالت فرنگی روی آن نصب می شوند و قابلیت خودشور را به آن اضافه می‌کنند. این نوع خودشور در دو نوع دستی و برقی در بازار موجود است که عملکرد نوع دستی آن همانند خودشور توالت فرنگی دستی است و عملکرد نوع برقی آن نیز با خودشور اتوماتیک توالت فرنگی مطابقت دارد. 

در دوبل هوشمند توالت فرنگی

در هوشمند توالت فرنگی مجهز به دو نازل خودشور.

در هوشمند توالت فرنگی روکا

خودشور توالت فرنگی مستقل یا بیده

این نوع خودشور فرنگی همانند یک توالت فرنگی مستقل عمل می‌کند و معمولاً آن را نزدیک به توالت اصلی نصب می‌کنند. این نوع از خودشور توالت فرنگی معمولاً به‌صورت اتوماتیک تولید نمی‌شود و دارای شیری است که همانند شیرهای اهرمی روشویی عمل می‌کند. قیمت بالا، نیاز به فضای زیاد و نیروی متخصص برای نصب، از جمله معایب خودشور فرنگی مستقل است. همچنین همان‌طور که در ابتدای مقاله خواندید، استفاده از این نوع خودشور چندان آسان نیست.

با این حال با خرید برخی از انواع خودشور فرنگی مستقل و باکیفیت از بهترین مارک توالت فرنگی خارجی (مثل روکا)، می‌توانید ظاهری کلاسیک به سرویس بهداشتی خود بدهید. برای سفارش بیده‌های ساخت روکا، می‌توانید به سایت خانه و معماری مراجعه کنید.

خودشور توالت فرنگی باکیفیت را از خانه و معماری بخرید

خانه و معماری واردکننده محصولات روکا در ایران است. محصولاتی که با کیفیتی بالاتر از استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند و برای طراحی یک سرویس بهداشتی مدرن و شیک مناسب هستند.

با مراجعه به صفحه خرید محصولات توالت فرنگی در محصولات سایت خانه و معماری می توانید انواع خودشور توالت فرنگی یا خودکار روکا را انتخاب کنید و از طریق تماس تلفنی با کارشناسان فروش این سایت، بخرید. همچنین بورس فروش توالت فرنگی نیز در این سایت قابل مشاهده است. سایر خدمات خانه و معماری شامل ارائه مشاوره برای انتخاب مصالح مناسب می‌شود.

بله بیده‌های توالت فرنگی دستی و اتوماتیک روی خود کاسه توالت فرنگی سوار می‌شوند و نصب آن‌ها آسان است.
قیمت خودشور فرنگی بسته به امکانات، نوع، برند سازنده، کیفیت و … متفاوت است.
بیده توالت فرنگی خودکار دارای قابلیت تنظیم جهت نازل، نحوه پاشش، فشار و درجه حرارت آب است و برخی از انواع آن دارای گرم‌کن نشیمنگاه و نورپردازی LED نیز هستند.
نویسنده
نوشین حسینی
منبع
biobidet، brondel، insider، wikihow، .brondel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *