نمای طرح چوب و شناخت رایج‌ترین انواع آن

در این مقاله با انواع رایج نمای طرح چوب آشنا می‌شویم و همچنین مزایا و معایب هر کدام از آنها را می‌شناسیم تا بتوانیم از بین گزینه‌های متنوع متناسب با پروژه خود، بهترین را انتخاب کنیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نمای طرح چوب با بامبو
دسته بندی:
زمان مطالعه: 14 دقیقه

نمای ساختمان شما به عنوان تنها جداره حائل با محیط اطراف، در معرض شرایط جوی قرار دارد؛ پس باید برای هدفی فراتر از زیبایی انتخاب شود. با استفاده از مصالح جایگزین چوب طبیعی می‌توان به کابوس تغییر رنگ، نگهداری مشکل، صرف هزینه بالا، در معرض آفات قرار گرفتن، خطر آتش سوزی بالا و … که در چوب اتفاق می‌افتد پایان داد.
نمای طرح چوب به علت ظاهر برگرفته شده از طبیعت و داشتن روح زندگی در رنگ و بافت آن، در بسیاری از سبک‌های دکوراسیون (داخل و نما ساختمان) به کار می‌رود. نمای چوبی ساختمان با متریال‌های مختلفی قابل اجرا است: استفاده از خود متریال چوب و در حالت دیگر بر پایه مصالحی چون سنگ، کامپوزیت، سیمان و … صرفا با ظاهر و بافت چوب که معایب استفاده از چوب را هم رفع می‌کنند اما ممکن است همه آنها به زیبایی چوب نباشند. در مقاله پیش رو ابتدا با نمای چوب و سپس با نماهای طرح چوب متداول در ایران آشنا می‌شویم.

نمای ساختمان با چوب

امروزه در زندگی مدرن، وجود المان‌هایی از طبیعت در ساختمان‌ها باعث ایجاد آرامش و سرزندگی در محیط می‌شود. این نیاز را با استفاده از رنگ یا مصالح موجود در طبیعت می‌توان تا حدی برطرف کرد. چوب از جمله مصالحی است با ظاهر گرم و دلنشین که علاقه به استفاده از آن به وفور در ساختمان‌ها و منازل دیده می‌شود.
البته چوب با وجود مزایایی چون زیبایی، سبکی، قابلیت رنگ آمیزی و سهولت در تعویض و انتقال به مکانی دیگر؛ مانند سایر متریال‌ها معایب و مشکلاتی دارد که بهتر است نسبت به آنها آگاهی داشته باشیم.
استحکام و طول عمر نسبتا کم، خطر آتش سوزی بالا، نیاز مداوم به ترمیم و تعویض و هزینه زیاد تولید این محصول علاوه بر آسیب به محیط زیست برای قطع درختان و تخریب جنگل‌ها، مواردی هستند که نباید از آنها چشم پوشی کنیم.
اگر از دوستداران طبیعت باشید و نخواهید با این مشکلات ذکر شده سر و کله بزنید باید این مژده را بدهیم که در دنیای امروز، چوب تنها گزینه موجود برای ایجاد یک نمای چوبی باکیفیت نیست. نماهای طرح چوب یکی از انواع نماهای ساختمانی است که به کابوس انتخاب همیشگی چوب به عنوان یک متریال تجدید پذیر پایان می‌دهد. قبل از خرید مصالح نما، کیفیت را در کنار زیبایی ببینید.

نمای ساختمان طرح چوب بامبو

نمای طرح چوب بامبو

اساساً یک ساختمان نیاز به محافظت در برابر شرایط جوی دارد که مسئولیت آن در وهله اول بر عهده نما است. بامبو با ظاهری شبیه چوب (بیشترین شباهت در بین تمامی متریال ها) به علت عدم نیاز به تعویض و ترمیم کمتر، مقاومت بالا در برابر خراش و فرورفتگی، مقاومت در مقابل شرایط آب و هوایی، رطوبت، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌ها، طول عمر بالا و البته کیفیت یکسانی که طی مراحل تولید آن لحاظ می‌شود؛ یکی از نماهای سازگار با محیط زیست و جایگزین سبز چوب محسوب می‌شود.
به طور کلی بامبو در تولید محصولاتی برای مصارف خارجی (پنل نما، کفپوش تراس و روف گاردن) و برای دکوراسیون داخلی (پارکت، مبلمان، کابینت و کانتر آشپزخانه) به کار می‌رود که البته خلاقیت معمار و کیفیت نصب نیز در زیبایی نهایی کار بی تاثیر نیست.
همچنین بامبو می‌تواند به عنوان نمای طرح چوب سایدینگ به کار برود. در این صورت صفحات افقی یا عمودی بامبو طوری در نما قرار می‌گیرند که علاوه بر زیبایی نما، از ساختمان در برابر شرایط جوی محافظت کنند و آب حاصل از بارش برف و باران را به خارج از ساختمان هدایت کنند.

نمای بامبو

نمای بامبو موزو، جایگزینی پایدار برای نمای چوبی ساختمان، تولید شده طبق استانداردهای اروپا با حذف معایب چوب 

نمای بامبو

 

شرکت موزو (Moso) با خط تولید بامبوی مهندسی شده نقاط ضعف و ایراداتی که به طور طبیعی روی صفحات بامبو وجود دارد را با به روزترین تجهیزات برطرف کرده است. پنل‌های موزو با چوب مهندسی شده نسبت به چوب‌های سالید (صفحات تک لایه از چوب یکپارچه) مقاومت بالاتری دارند.
در نهایت به قول آرشیتکت وو ترونگ نگیا (Vo Trong Nghia):

امید است که بسیاری از معماران به پتانسیل این متریال پی ببرند و بیشتر از بامبو در ساختمان‌هایشان استفاده کنند چرا که جایگزین پایداری برای چوب به شمار می‌آید.(منبع)

نمای ساختمان با سنگ نمای طرح چوبنمای ساختمان با سنگ نمای طرح چوب

ممکن است این سوال به ذهنتان برسد که چرا باید از جلوه زیبای چوب طبیعی بگذریم و سنگ طرح چوب را جایگزین آن کنیم؟
به طور کلی سنگ مقاوم ترین مصالح در برابر باد، باران و سایر مشکلات جوی است. نمای سنگ طرح چوب برخلاف دیوارپوش‌های چوبی، پوسیده نمی‌شود و آب را جذب نمی‌کند، حتی زمانی که برای روزها بی وقفه باران ببارد زیبا و سالم به نظر می‌رسد.
علاوه بر بحث استحکام این نما مواردی مانند قیمت مقرون به صرفه تر از چوب و امکان سفارش به ابعاد و طرح‌های مختلف با قیمت مناسب نسبت به حالت مشابه آن در سفارشی سازی الوارهای چوبی، مقاومت در آتش سوزی و… باعث می‌شود بعضی مصرف کنندگان نمای چوب و سنگ را بهتر از نمای چوبی معمولی بدانند. اگرچه وزن بالا، اجرای زمان‌بر، تخلل و شکنندگی بالا در بعضی انواع سنگ از جمله معایب این نوع نما است.

نمای بتن اکسپوز طرح چوب

نمای بتن اکسپوز طرح چوب

نمای طرح چوب از جنس بتن اکسپوز مختص علاقمندان سبک مدرن است. این نما استحکام بالایی در برابر آتش سوزی، سایش و ضربه، حرارت، سرما و یخبندان و محیط‌های پرباران و مرطوب دارد. در واقع کمتر متریالی است که در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب بتواند دوام کافی داشته باشد و زیبایی اولیه خود را سال‌ها حفظ کند اما بتن اکسپوز از این نوع مصالح به شمار می‌آید، با این حال هزینه نگهداری آن کمی بالاست.
به دلیل رنگ خاکستری و سرد بتن اکسپوز، امکان دارد محیط سرد و یکنواختی را به وجود بیاورد ولی در ترکیب با طرح چوب این کسل کنندگی و سردی گرفته می‌شود.
بتن اکسپوز طرح چوب به دو روش تر (با ملات) و خشک (پیش ساخته) بسته به ویژگی‌های پروژه اجرا می‌شود. در ساختمان های غیر متداول بسیار بزرگ و مرتفع، امکان تهیه تایل‌های پیش ساخته وجود ندارد و باید قالب گیری در محل ساخت پروژه انجام بگیرد.
تولید تایل‌های بتنی به صورت مسلح هم برای مواقعی که نیاز به مقاومت بیشتر در پروژه داریم امکان پذیر است در حالی که در نمای چوبی مسلح سازی میسر نیست.
اگر بخواهیم برخی از مزایای بتن اکسپوز طرح چوب را نسبت به چوب طبیعی به طور خلاصه بیان کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
– عمر مفید طولانی تر بتن اکسپوز نسبت به چوب
– دوام بیشتر بتن اکسپوز در برابر عوامل مخرب محیطی مانند رطوبت، حرارت و سرما
– تنوع رنگ بیشتر بتن اکسپوز طرح چوب نسبت به چوب طبیعی
– امکان تغییر رنگ و ظاهر چوب در طی زمان (مثلا پوسته پوسته شدن یا خراش افتادن) بر خلاف بتن اکسپوز

نمای طرح چوب کامپوزیت

نمای طرح چوب کامپوزیت (WCP)

یکی از متریال‌های نوین برای نمای طرح چوب، ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی طرح چوب هستند. این متریال با طیف گسترده‌ای از طرح و رنگ، مقاومت خوبی در برابر شرایط آب و هوایی دارد؛ به علاوه طول عمر بالا و قابلیت عایق بودن آن در برابر حرارت و صدا آن را جایگزین مناسبی برای چوب می‌کند.
فرآیند ساخت این متریال با ساندویچی کردن لایه‌های فویل آلومینیومی و پلی اتیلن با چگالی کم تحت حرارت و فشار است، که باعث می‌شود پانل‌ها ضد آب باشند. همچنین این پانل‌ها صد در صد قابلیت بازیافت دارند و کیفیتشان در پروسه ساخت حفظ می‌شود.
علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، بعضی دیگر از مزایای ورق کامپوزیت طرح چوب نسبت به چوب طبیعی باعث می‌شود که انتخاب خوبی برای دوستداران چوب باشد به عنوان مثال:
– مقرون به صرفه بودن
– هزینه نگهداری کم نسبت به چوب (در حالی که پانل‌های کامپوزیت بی‌نیاز از رنگ و -روغن کاری هستند، چوب و ترموود هر پنج سال نیاز به ترمیم دارند).
– نصب آسان تر در مقایسه با چوب

آجرنما طرح چوب

آجرنما طرح چوب

آجرنما طرح چوب همان گونه که از نام آن پیدا است آجرنمایی می‌باشد که ظاهر، شیار و برجستگی‌های بافت چوب را دارد به طوری که از حیث زیبایی و شباهت به چوب طبیعی مورد توجه بسیاری از افراد حتی سخت پسندان قرار می‌گیرد.
معمولا برای تولید این آجر متریال اولیه خام یعنی خاک نسوز مرغوب از کشو‌رهایی مانند چین، آلمان، استرالیا و… وارد می‌شود و با دقت زیاد و با استفاده از مجهزترین دستگاه‌ها در دمای بالا فرآوری می‌شود که این امر باعث استحکام بالای آن می‌گردد. می‌توان آجرنما طرح چوب را در نمای چوب و آجر ترکیب کرد و طرحی متفاوت و زیبا ارائه نمود.

مزایای آجرنما طرح چوب

این نوع نما به دلیل دارا بودن مزایایی چون مقاومت بالا نسبت به حرارت، آتش سوزی و تابش مستقیم خورشید، شوره نزدن و حفظ کیفیت اولیه، استحکام مناسب در برابر ضربه، افتادگی و پوسیدگی، جلوگیری از هدررفت انرژی گرمایشی و سرمایشی و … در برابر چوب طبیعی گزینه‌ای مقرون به صرفه می‌باشد.

نمای طرح چوب از جنس سیمان

نمای طرح چوب سیمانی بیشتر برای نماهای ویلا، دیوارهای اطراف حیاط و مکان‌هایی که مقاومت در برابر شرایط آب وهوایی و رطوبت را می‌طلبند اجرا می‌شود.
شما با کاربرد این نما در ساختمان خود عملا یک تیر و دو نشان زده اید. مقاومت بالای سیمان را با زیبایی چشمگیر و حس القای طبیعی بودن چوب ترکیب کرده اید. قدم اول
برای ایجاد نمای طرح چوب با سیمان چند مرحله رنگ کاری نیاز است و حداقل سه گرادینت رنگ (طیف رنگ) برای افزودن عمق و ایجاد سایه و روشن برای رسیدن به رنگ و تکسچر زیبای چوب استفاده می‌شود.
علاوه بر ایجاد رنگ مناسب در سیمان باید با کمک ابزارهایی مانند براش وود گرینر، شابلون و غلطک طرح چوب، کاردک، ماله و … شیار و فرورفتگی‌های چوب را به طور طبیعی روی سیمان پیاده کرد.
بسته به اینکه این نما در محوطه بیرونی یا در دکوراسیون داخلی (کافی شاپ، مغازه و…) به کار رود، روش اجرای طرح چوب ممکن است متفاوت باشد.
برای اینکه طرح چوب واقعی تر به نظر بیاید می‌بایست از پیمانکار با تجربه کمک بگیرید.
استفاده از نمای سیمانکاری طرح چوب در ساختمان، نسبت به چوب مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال چند نمونه از این مزایا عبارتند از:
– انتخاب اقتصادی برای پروژه‌هایی که می‌خواهند با بودجه کم به سرانجام برسند.
– مقاومت بالا در برابر آتش سوزی
– قابل استفاده در مناطق سردسیر، مرطوب و سایر موقعیت‌های نامناسب جغرافیایی
– هزینه نگهداری پایین

نمای طرح چوب پلاست

نمای طرح چوب پلاست (Wood-plastic composite)

نمای چوبی دیوار از جنس چوب پلاست، با ترکیب خواص چوب و پلاستیک بازیافتی مزایای این دو متریال را با هم ادغام کرده است. این نما از مقاومت مناسبی نسبت به چوب طبیعی برخوردار است و طول عمر بالایی دارد. در ضمن این متریال، دوستدار محیط زیست نیز محسوب می‌شود.

مزایا و معایب نمای چوب پلاست

با کاربرد چوب پلاست در نما، محوطه بیرونی، در انواع آلاچیق و پرگولا، علاوه بر داشتن نمایی خاص و چشمگیر می‌توانیم از مزایای متعدد این متریال مانند عایق بودن در برابر نوسانات دمایی، امکان استفاده در محیط‌های مرطوب، مقاومت در برابر نفوذ حشرات و اسید، استحکام بالا در برابر شکستگی و خط و خش و… بهره ببریم.
البته چوب پلاست با وجود معایبی که دارد مانند مقاومت ضربه‌ای کم، امکان تغییر رنگ در نور مستقیم آفتاب، نیاز به زیرسازی و اجرا توسط تیم حرفه‌ای، قیمت بالا و… ارزش به کار گیری و صرف هزینه را در برخی پروژه‌ها دارد.

نمای طرح چوب ترمو

نمای طرح چوب ترمو

یکی از رقیب‌های جدی چوب پلاست، ترموود است. ترموود در واقع همان چوب است اما چون تحت عملیات فرآوری قرار گرفته است آن را در دسته جدا و به عنوان نمای طرح چوب آورده‌ایم. ساختار ترموود تحت حرارت و تجهیزات پیشرفته تغییر پیدا کرده است که از نظر مواردی چون نگهداری آسان، وزن کم، مقاومت در برابر پوسیدگی و آفات، قابلیت اجرایی در بسیاری از شرایط آب و هوایی و…نسبت به چوب برتری دارد. از اصلی ترین معایب آن قطع چوب درختان و آسیب به طبیعت است؛ به علاوه هزینه آن نسبت به چوب و چوب پلاست بیشتر است. همچنین در طرح‌های دارای انحنا به علت عدم شکل پذیری طراحان را دچار مشکل می‌کند.

سخن پایانی

آشنایی و استفاده از محصولات نوین ساختمانی می‌تواند وجه تمایز کار شما با بقیه افراد باشد. انواع نمای طرح چوب معرفی شده در این مقاله به علت عدم نیاز به قطع درختان برای تهیه چوب و ساده کردن کار طراحی و اجرا از برخی جهات، جایگزین بهتری نسبت به چوب طبیعی هستند. پس اگر قصد دارید در حفظ محیط زیست نقشی داشته باشید و نمایی با کیفیت برای ساختمان خود انتخاب کنید حق انتخاب گسترده‌ای دارید. شما چه نمایی را برای جایگزینی چوب معرفی می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

بله. بامبو به علت دارا بودن مزایای متعددی چون ظاهر دلنشین چوب، استحکام بالا، مقاومت در برابر رطوبت و آتش جایگزین خوبی برای نمای ساختمان محسوب می‌شود. صفحات بامبو شرکت موزو به دلیل تولید طبق استانداردهای بسیار سختگیرانه اروپا کیفیت بالای نمای بامبو را برایتان تضمین می‌کند.
خیر. به طور کلی، کفپوش بامبو مقرون به صرفه تر از کفپوش چوبی با مشخصات فیزیکی یکسان است. در طولانی مدت استفاده از کفپوش بامبو به علت مقاومت بیشتر و نیاز به ترمیم و تعویض کمتر نسبت به چوب، به نفع مصرف کننده می‌باشد.
نمای بتن اکسپوز طرح چوب نمای سیمانکاری طرح چوب نمای بامبو نمای چوب پلاست و ترموود نمای کامپوزیت طرح چوب
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
maplacp, wfmmedia, thespruce, moso-bamboo, super-krete, sciencedirec

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *