فواید مصالح پایدار چیست؟ + معرفی سه مصالح ساختمانی پایدار پرکاربرد

استفاده از مصالح پایدار برای پروژه‌های ساختمانی به حفظ محیط زیست و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. اینجا، از مصالح پایدار می‌گوییم و چند نمونه از بهترینشان را معرفی می‌کنیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مصالح پایدار
دسته بندی:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با افزایش نگرانی جهانی دربارۀ تأثیر ساخت‌و‌ساز بر محیط زیست، استفاده از مصالح ساختمانی پایدار نیز رو به افزایش است. انتخاب مصالح پایدار می‌تواند راهی عالی برای به حداقل رساندن اثرات مخرب زیست‌محیطی یک ساختمان باشد.

طبق پیشبینی گلوبال مارکت اینسایت (Global Market Insights):

بازار مصالح ساختمانی پایدار نرخ رشد سالانۀ تقریبی ۱۲ درصدی را از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸ تجربه خواهد کرد و از ۶۱۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود.

اما بهترین مصالح سازگار با محیط زیست کدام‌اند؟

در این مطلب، به شما می‌گوییم که مصالح پایدار چیست، چه نقشی در دستیابی به اهداف معماری پایدار دارد، و چند نمونه از بهترین مصالح ساختمانی پایدار را معرفی می‌کنیم.

مصالح پایدار چیست؟

مصالح پایدار (Sustainable Materials) به مصالحی گفته می‌شود که در کل چرخۀ عمر خود کمترین آسیب را به محیط زیست می‌رسانند. پایداری مصالح، با کل چرخۀ عمر آن، از استخراج مواد خام تا تولید، استفاده، دفع و در نهایت بازیافت تعیین می‌شود.

انواع مصالح پایدار، دستیابی به اهداف معماری پایدار (Sustainable Architecture) و معماری سبز را میسر می‌کنند. مفهوم معماری پایدار همۀ جنبه‌های ساختمان‌های مدرن ازجمله برنامه‌ریزی و فرایند ساخت‌وساز، انتخاب مصالح ساختمانی، طراحی و اجرای سیستم‌های تأسیساتی و… را شامل می‌شود.

ویژگی‌های کلیدی مصالح پایدار چیست؟

وجود سه ویژگی کلیدی، به تشخیص مصالح پایدار کمک می‌کند. اگر مصالحی هر سه این ویژگی‌ها را داشته باشد، پایدارتر است.

  • طبیعی بودن: مصالح طبیعی در طبیعت یافت می‌شوند و بر خلاف مصالح مصنوعی، می‌توان آنها را با خیال راحت دفع کرد. این مصالح یا از مواد روییدنی حاصل می‌شوند؛ مانند چوب و بامبو، یا از مواد استخراج‌شدنی؛ مانند سنگ، خاک رس و فلزات.
  • تجدیدپذیر بودن: این مصالح از منابع تجدیدپذیری همچون الیاف گیاهی یا محصولات قابل بازیافت مانند بطری‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای ساخته می‌شوند.

مصالح تجدیدپذیر پس از مصرف، به‌طور طبیعی و به‌سرعت جایگزین می‌شوند. بسیاری از مصالح طبیعی تجدیدپذیر نیستند، اما موادی که می‌توانند دوباره و دوباره رشد کنند یا بی‌نهایت بار توسط انسان یا در طبیعت بازیافت شوند، تجدیدپذیر در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال، بامبو یک گیاه سریع‌رشد است که علاوه بر طبیعی بودن، به‌سرعت تجدید می‌شود.

  • غیرسمی بودن: این مصالح سمی و مضر نیستند و در تولید آنها از مواد شیمیایی و خطرناکی مانند سرب یا فرمالدهید استفاده نمی‌شود. این مواد شیمیایی اثرات مضری بر انسان، حیوانات و محیط طبیعی دارند.
مزیت‌های مصالح پایدار

مزیت‌های مصالح پایدار چیست؟

استفاده از مصالح پایدار در معماری، مزیت‌های فراوانی دارد. اما چند مزیت کلیدی آن عبارت است از:

  1. کاهش انتشار کربن

مصالح پایدار در مرحلۀ تولید و حمل‌ونقل، انرژی کمتری مصرف می‌کنند که باعث کاهش انتشار کربن می‌شود.

  1. حفظ منابع طبیعی

مصالح پایدار با کاهش تقاضا برای مواد بکر و افزایش استفاده از مصالح قابل بازیافت در معماری، به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کنند.

  1. بهره‌وری انرژی

این مصالح، اتلاف گرما را کاهش می‌دهند و ساختمان‌ها را در تابستان خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر نگه می‌دارند که به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کند.

  1. بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان

بسیاری از مصالح ساختمانی سنتی حاوی ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند که در هوا پخش می‌شوند و مشکلات سلامتی ایجاد می‌کنند. مصالح ساختمانی پایدار اغلب عاری از VOC و سایر مواد شیمیایی مضر هستند که به بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان کمک می‌کند.

  1. کارایی هزینه

مصالح پایدار اغلب به گران بودن شهرت دارند، اما در واقع و در بلندمدت مقرون‌به‌صرفه‌ترند. زیرا باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شوند و از طرفی، دوام و طول عمر بیشتری دارند.

  1. کاهش ضایعات

مصالح پایدار قابلیت بازیافت و استفادۀ مجدد دارند و بدین ترتیب ضایعات کمتری بر جای می‌گذارند. علاوه بر آن، بسیاری از مصالح ساختمانی پایدار نسبت به مصالح سنتی عمر طولانی‌تر و نیاز به نگهداری کمتری دارند، که همین امر می‌تواند میزان ضایعات تولیدشده را کاهش دهد.

  1. دوام بالا و نیاز به نگهداری کمتر

همان‌طور که گفتیم، مصالح ساختمانی پایدار اغلب دوام بیشتری دارند و نسبت به مصالح سنتی نیاز به نگهداری کمتری دارند. همین امر، در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

معرفی سه نمونه از بهترین مصالح پایدار

معرفی سه نمونه از بهترین مصالح پایدار

با توجه به تنوع روزافزون مصالح پایدار، در ادامه، به معرفی سه نمونه از بهترین مصالح ساختمانی معماری پایدار می‌پردازیم که در بازار ایران نیز در دسترس‌اند.

مصالح پایدار بامبو

بامبو

بامبو یکی از بهترین مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست است که اغلب به‌عنوان جایگزینی پایدار برای چوب استفاده می‌شود. بامبو یک مصالح همه‌کاره محسوب می‌شود که می‌تواند به‌عنوان کفپوش، دیوارپوش و برای ساخت مبلمان استفاده شود.

مزیت‌های بامبو

  • بامبو یک علف دائمی است و در همۀ قاره‌ها به جز اروپا و قطب جنوب رشد می‌کند. بنابراین برخلاف بسیاری از مصالح پایدار، در مناطق گسترده‌ای از جهان دسترس‌پذیر است.
  • پرورش بامبو راحت است، سرعت رشد فوق‌العاده بالایی دارد و برخی از انواع آن در عرض ۲۴ ساعت تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند‌. بنابراین به‌راحتی تجدیدپذیر است.
  • این منبع طبیعی، پس از برداشت نیاز به کاشت مجدد ندارد و از ریشه به رشد خود ادامه می‌دهد.
  • در عین سبکی، مقاومت بسیار بالایی دارد و به‌طور باورنکردنی دوام می‌آورد. بنابراین بهترین انتخاب برای کفپوش‌های داخلی و خارجی است.
  • نسبت به چوب‌ با محیط زیست سازگارتر است، زیرا طی مدت ۱ تا ۴ سال چرخۀ رشدش کامل می‌شود و کمترین تخریب محیط زیست را دارد.
چوب پنبه مصالح پایدار

چوب پنبه

چوب پنبه یک مصالح طبیعی و تجدیدپذیر است که از پوست درختان بلوط تولید می‌شود. این مصالح همه‌کاره است و می‌تواند برای کف، دیوارها و سطوح استفاده شود.

مزیت‌های چوب پنبه

  • خاصیت ارتجاعی دارد، انعطاف‌پذیر و مقاوم است و حتی پس از تحمل فشار مداوم به شکل اولیۀ خود باز می‌گردد. بنابراین، به‌عنوان کفپوش بسیار خوب عمل می‌کند.
  • یک ضربه‌پذیر عالی است. بنابراین، برای زیرسازی کف نیز مناسب است.
  • عایق صوتی مناسبی است و سر و صدا را به‌خوبی جذب می‌کند.
  • در برابر آتش مقاوم است. عایق حرارتی خوبی است و به کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ کمک می‌کند.
  • تقریباً غیرقابل نفوذ است، آب را جذب نمی‌کند و نمی‌پوسد.
  •  بسیار سبک است و انرژی کمتری به هنگام حمل‌ونقل مصرف می‌کند.
شیشۀ هوشمند

شیشۀ هوشمند

استفاده از پنجره‌های عریض به‌ منظور جذب نور طبیعی بیشتر و کاهش مصرف برق، یک روند قابل توجه در معماری پایدار بوده است که به دلیل جذب گرمای زیاد گاهی مشکل‌ساز می‌شود. یکی از مصالح نوین ساختمانی به نام «شیشۀ هوشمند» (Smart Glass) این مشکل را حل کرده است. شیشۀ هوشمند بر اساس شرایط محیطی مانند میزان نور خورشید، حرارت و تهویۀ مطبوع داخلی، شفاف و مات می‌شود.این مصالح هوشمند ساختمانی با کاهش یا افزایش مقدار گرمایی که اجازۀ ورود می‌دهد، به کنترل دمای داخل ساختمان و آسایشساکنان کمک می‌کند و کارایی انرژی را افزایش می‌دهد.

مزیت‌های شیشۀ هوشمند

  • کاهش مصرف انرژی و هزینۀ برق و گاز ساختمان
  • قابلیت اتصال به سیستم‌های خانۀ هوشمند
  • طول عمر بالا

سخن پایانی

با افزایش آگاهی از مسائل زیست‌محیطی، بسیاری از پروژه‌های معماری استفاده از مصالح پایدار را در اولویت قرار می‌دهند. بعضی از این مصالح، مانند بامبو، چوب پنبه و شیشۀ هوشمند، سطح بالایی از کیفیت، جذابیت و زیبایی را ارائه می‌دهند و در بسیاری از بهترین نمونه ساختمان‌های معماری پایدار استفاده شده‌اند. با بهره‌گیری از مصالح پایدار، طراحان می‌توانند فضاهای زیبا و باکیفیتی را خلق کنند که از نظر زیست‌محیطی نیز پاسخگو هستند.

شما چه مصالح پایدار مفیدی را پیشنهاد می‌دهید؟ برایمان در قسمت نظرات بنویسید.

مصالح ساختمانی پایدار نوعی مصالح است که چه در تولید، چه در استفاده و چه در مرحلۀ دفع، به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند و به‌راحتی بازیافت می‌شود.
استفاده از مصالح پایدار در درازمدت بسیار سودمند است. ساخت یک ساختمان پایدار، انتشار کربن و مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد که نتیجۀ آن، محیط زیست سالم‌تر و صرفه‌جویی در هزینۀ انرژی است. ضمن این‌که برای سلامت ساکنین نیز مفید است.
بامبو، چوب پنبه و شیشۀ هوشمند ازجمله بهترین مصالح ساختمانی پایدار محسوب می‌شوند.
بسیاری از مصالح پایدار به گران بودن شهرت دارند، اما در واقع و در بلندمدت مقرون‌به‌صرفه‌ترند. زیرا باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شوند و از طرفی، دوام و طول عمر بیشتری دارند.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
MindsetEco، Conserve Energy Future، Interior Style Hunter، CIC Construction Group، Barbulianno Design

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *