معرفی چند مدل روشویی سنگی جدید + مزایا و معایب

روشویی‌های سنگی بسیار منحصربه‌فردند و می‌توانند شخصیتی متمایز به حمام و سرویس بهداشتی شما ببخشند. برای آشنایی با انواع روشویی سنگی و مزایا و معایب آن‌ها‌، مطلب زیر را بخوانید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مدل روشویی سنگی جدید
دسته بندی:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

روشویی‌های سنگی، چشمگیر، مستحکم و منحصربه‌فردند و به دلیل شخصیت بخشیدن به فضای حمام و سرویس بهداشتی، روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. Alice Arterberry و Barrett Cooke صاحبان استودیوی معماری و طراحی داخلی Arterberry Cooke معتقدند ایجاد حمام‌های گرم و دلپذیر در سال ۲۰۲۳ ضروری است و این بدان معناست که استفاده از مصالح طبیعی مانند سنگ، چوب و کاشی‌های دست‌ساز رایج خواهد شد.

در این مطلب، شما را با چندین مدل روشویی سنگی جدید آشنا می‌کنیم و از مزایا و معایب انتخاب روشویی سنگی می‌گوییم.

روشویی سنگی چیست؟

اگر روشویی را به عنوان مبلمانی مرکب از کاسۀ روشویی، کانتر (پیشخوان) و کابینت (فضای ذخیره‌سازی) تعریف کنیم، روشویی سنگی نوعی از روشویی است که کاسه (لگن) آن از جنس سنگ باشد. در این مدل روشویی، کانتر و کابینت می‌توانند از جنس سنگ یا مصالح دیگر باشند.

معرفی چند مدل روشویی سنگی جدید

معرفی چند مدل روشویی سنگی جدید

روشویی‌های سنگی به ۲ دستۀ کلی تقسیم می‌شوند:

  1. روشویی سنگی ایستاده یا پایه‌دار (Stone Pedestal Vanity)  
  2. روشویی سنگی دیواری یا شناور (Stone Floating Vanity)

هر دو مدل روشویی سنگی، می‌توانند به صورت کابینت‌دار یا بدون کابینت طراحی شوند و جنس کابینت نیز از سنگ یا مصالح دیگر مانند چوب، ام‌دی‌اف، فلز و… متغیر است. بر این اساس، انواع مدل‌های جدید روشویی سنگی را در دسته‌های زیر معرفی می‌کنیم.

روشویی سنگی پایه‌دار ساده
  1. روشویی سنگی پایه‌دار ساده

این نوع روشویی سنگی، برگرفته از روشویی‌های قدیمی پایه‌دار سرامیکی است و به صورت یکپارچه و تمام‌سنگ ساخته می‌شود. روشویی پایه‌دار ساده، هیچ فضایی برای ذخیره‌سازی ندارد و اغلب انتخاب افرادی است که فضای سرویس بهداشتی‌شان کوچک است.

اگر به پیشخوان یا فضای بزرگی برای ذخیره‌سازی وسایل خود نیاز دارید، روشویی سنگی پایه‌دار کابینتی یکی از گزینه‌های مطلوب شما خواهد بود.

روشویی سنگی پایه‌دار کابینتی
  1. روشویی سنگی پایه‌دار کابینتی

این مدل روشویی‌های تمام‌سنگ، در زیر کانتر فضایی برای نگهداری لوازم دارند و معمولا در خانه‌های اعیانی با گرایش کلاسیک یافت می‌شوند؛ زیرا وزن آن‌ها سنگین است، خیلی مجلل و تشریفاتی به نظر می‌رسند و به دلیل حجم سنگ مورد استفاده، خیلی گران تمام می‌شوند.

روشویی سنگی شناور یا دیواری
  1. روشویی سنگی شناور یا دیواری (Wall-mounted Vanity)

این مدل روشویی سنگی جدید به دلیل اتصال به دیوار و فاصله گرفتن از کف، ظاهری مدرن و مینیمال به فضا می‌بخشد. ضمن این‌که، فضای آزاد بین روشویی و زمین، باعث می‌شود سرویس بهداشتی بزرگ‌تر به نظر برسد.

نظافت این مدل روشویی نسبت به روشویی‌های پایه‌دار دردسر کمتری دارد و استفاده از آن برای افراد معلول، مسن و کم‌توان حرکتی راحت‌تر است.

این نوع روشویی سنگی، به صورت کابینت‌دار یا بدون کابینت عرضه می‌شود. انواع مدل‌های روشویی کابینت‌دار سنگی در بازار موجود است و انتخاب جنس و مدل کابینت دستشویی، نیازمند حداکثر هماهنگی با جنس، رنگ و شکل سنگ کاسۀ روشویی است.

روشویی سنگی کاسه‌ای
  1. روشویی سنگی کاسه‌ای (Vessel Vanity)

روشویی کاسه‌ای، یکی از جدیدترین مدل‌های روشویی سنگی است که مانند یک کاسۀ بزرگ یا حوضچه روی کانتر قرار می‌گیرد و با شیرآلات پایه‌بلند یا توکار ترکیب می‌شود. این نوع روشویی انعطاف‌پذیر است و می‌تواند از هر نوع سنگی متناسب با اهداف و سبک‌های گوناگون دکوراسیون ساخته شود.

روشویی سنگی کاسه‌ای جدا از کابینت و کانتر ساخته می‌شود و به صورت روکار روی هر نوع کانتر از جنس‌های مختلف (از جمله لمینت پلاستیکی، سنگ، کاشی و سرامیک یا کانترهای کامپوزیت مصنوعی) نصب می‌شود. تنها چیزی که مهم است هماهنگی با سبک دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی شماست.

انواع سنگ روشویی

انواع سنگ روشویی

انواع مختلفی از سنگ طبیعی وجود دارد که روشویی‌های زیبایی را می‌سازند، از روشویی‌های سنگی رایج مانند گرانیت، مرمر و سنگ صابون گرفته تا انواع کمیاب‌تر مانند تراورتن، اونیکس، بازالت و سایر سنگ‌های زینتی مستحکم که قابلیت پردازش مکانیکی دارند. برای شکل دادن به روشویی، از برش، سنگ‌زنی و پرداخت استفاده می‌شود.

در ادامه، به معرفی برخی از مهم‌ترین سنگ‌های روشویی می‌پردازیم.

سنگ گرانیت

فراوانی و هزینۀ نسبتا کم، این سنگ را به یکی از محبوب‌ترین سنگ‌ها برای روشویی تبدیل کرده است. روشویی‌های گرانیتی، دوام بالا و مقاومت خوبی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارند، به‌راحتی تمیز می‌شوند و در رنگ‌های مختلفی موجودند.

سنگ مرمر

سنگ مرمر، با رگه‌های زیبا، بسیار باشکوه به نظر می‌رسد. این مصالح، بادوام است، ترک برنمی‌دارد، لایه لایه نمی‌شود، می‌تواند بارهای شدید را تحمل کند و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. ویژگی متمایز آن فقدان رطوبت‌پذیری است.

اونیکس

اونیکس به دلیل بافت ویژه‌ای که دارد، گران‌قیمت و لوکس است. انواع تونالیتۀ رنگی – از زرد روشن تا قهوه‌ای تیره – به شما امکان می‌دهد الگوهای منحصربه‌فردی ایجاد کنید. اونیکس می‌تواند کاملاً مات یا شفاف با صیقلی براق باشد. تخلخل کم منجر به آب‌گریزی بالا در آن می‌شود.

بازالت

این سنگ، مصالحی قوی و بادوام است و در رنگ‌های مشکی، خاکستری و سبز مایل به سیاه وجود دارد. بازالت سنگی سنگین و در عین حال کاربردی است که به‌راحتی فرآوری می‌شود، مقاومت بالایی در برابر آب و مواد شیمیایی دارد و صدا را جذب می‌کند.

تراورتن

سنگ تراورتن با رنگ‌های روشن و تیره‌‌ و بافت طرح‌دارش شناخته می‌شود. محصولات تولیدشده از تراورتن، محکم، سبک و بادوام‌اند و در اشکال مختلف ساخته می‌شوند. نقطه ضعف این سنگ، تخلخل ساختار آن است که نیاز به مراقبت دقیق دارد.

انواع اشکال روشویی سنگی

روشویی سنگی در شکل‌های مختلفی عرضه می‌شود که هر یک می‌توانند به صورت روکار یا توکار اجرا شوند.

روشویی سنگی گرد

برای خلق فضاهای مینیمال، روشویی سنگی گرد بیشترین کاربرد را در دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی دارد.

روشویی مستطیلی

این نوع روشویی نیز مانند روشویی گرد رواج بسیاری دارد، اما امروزی‌تر است. استفاده از سنگ مرمر و ماسه سنگ برای این طرح‌ بهترین انتخاب است. برخی از روشویی‌های مستطیلی، کشیده‌ترند و برای استفاده در فضاهای بزرگ و دراز مناسبت بیشتری دارند.

روشویی مربعی

روشویی‌های مربعی به لحاظ بصری مشابه روشویی‌هایی مستطیلی به نظر می‌رسند اما در کل سنتی‌ترند. تطبیق‌پذیری این نوع روشویی با فضاهای کوچک و بزرگ و کابینت‌های مختلف قابل توجه است.

روشویی مربعی با لبه‌های گرد

به طور معمول، طرح‌های مربعی با لبه‌های صاف و تیز مرتبط می‌شوند، اما همیشه این‌طور نیست! قطعات سخت و تسلیم‌ناپذیر سنگ طبیعی را می‌توان به طرز ماهرانه‌ای تراش داد و آن‌ها را رام و نرم کرد. برخی از روشویی‌های هنری خاص، مانند تندیسی برجسته در خانه‌ می‌درخشند و هنر مجسمه‌سازی را به یاد می‌آورند.

روشویی سنگی روستیک

روشویی سنگی روستیک (rustic)

روشویی سنگی روستیک یک عنصر عالی برای دستیابی به حمامی الهام‌گرفته از طبیعت اما مدرن است. این نوع روشویی، یکی از جدیدترین ترندها برای تزئین حمام‌هایی است که به دنبال خلق محیطی گرم و آرامش‌بخش‌اند.

مزایا و معایب روشویی‌های سنگی

روشویی‌های سنگی، مانند همۀ انواع روشویی مزایا و معایبی دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای روشویی سنگی

مزایای روشویی سنگی

۴ مورد از مهم‌ترین مزایای روشویی‌های سنگی عبارت است از:

  1. زیبا و منحصربه‌فرد است

روشویی‌های سنگی به دلیل بافت و رگه‌های زیبایشان تحسین می‌شوند. هرگز دو روشویی سنگی یکسان پیدا نخواهید کرد. از این رو، صاحبخانه‌هایی که عاشق تمایز، ظرافت و شخصیت بخشیدن به فضای خانۀ خود هستند، جذب روشویی‌های سنگی می‌شوند.

  1. همه‌کاره و تطبیق‌پذیر است

شاید بزرگ‌ترین ویژگی روشویی‌های سنگی این است که با هر سبک دکوراسیونی اعم از روستایی، مدرن و سنتی سازگار می‌شوند. با این حال، این نوع روشویی در طبیعی‌ترین حالت خود، با سبک‌های روستیک فوق‌العاده خوب کار می‌کند. زیبایی خام سنگ طبیعی کمک می‌کند تا بتوانید یک تضاد زیبا و شیک بین مصالح کابینت و کاسۀ روشویی ایجاد کنید.

ضمن این‌که، اگر از طرفداران سرسخت کانترهای سنگی هستید، می‌توانید به‌ طور هم‌زمان از یک متریال سنگی بدون درز برای کانتر و کاسۀ روشویی استفاده کنید. یک کانتر گرانیتی مشکی پررنگ را تصور کنید که با یک کاسۀ گرانیتی همرنگ جفت شده است. خیلی ظریف به نظر می‌رسد!

  1. سخت و بادوام است

روشویی‌های سنگی سخت و بادوام‌اند. آن‌ها در برابر فرورفتگی، زنگ‌زدگی و بسیاری آسیب‌های دیگر مقاومت می‌کنند. علاوه بر آن، روشویی‌های سنگی تقریبا تخریب‌ناپذیرند، مگر این‌که نیرویی بیش از حد به آن‌ها وارد شود. یک روشویی سنگی، با نگهداری مناسب، می‌تواند یک عمر دوام بیاورد!

  1. دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت است

روشویی سنگی یک انتخاب عالی برای دوستداران محیط زیست است. به طور معمول، در ساخت این روشویی‌ها هیچ مادۀ شیمیایی یا سمی به کار نمی‌رود. به علاوه، در اغلب این روشویی‌ها از سنگ بازیافتی استفاده می‌شود.

معایب روشویی سنگی

در کنار مزیت‌های گفته‌شده، 4 مورد از مهم‌ترین معایب روشویی سنگی به شرح زیر است:

  1. تمیز کردن آن سخت است

برخی روشویی‌های سنگی مانند مرمر، اگرچه بسیار زیبا و خیره‌کننده‌اند، اما در برابر مواد تمیزکنندۀ اسیدی، حساس‌اند و خراش برمی‌دارند. بنابراین، تمیز کردن آن‌ها به‌راحتی چینی بهداشتی نیست. به عنوان مثال، برند روکا به کمک فرمولاسیون اختصاصی چینی بهداشتی خود به نام Fineceramic ، نوعی روشویی جدید تولید کرده که علاوه بر سبکی و نظافت آسان، از مقاومت بالا و شکل‌پذیری قابل توجهی برخوردار است.

همچنین، روشویی‌های سنگی در معرض آبی که حاوی مواد معدنی مانند آهن و کلسیم است لکه برمی‌دارند. هنگامی که رسوبات معدنی اکسید می‌شوند، لکۀ رسوب آشکار می‌شود، به‌ویژه زمانی که رنگ روشویی شما روشن باشد. البته لکه‌ها را می‌توان برطرف کرد، اما برای ترمیم روشویی سنگی خود به مراقبت‌های تخصصی متخصصان نیاز دارید.

  1. برای استفاده‌های سنگین مناسب نیست

هرچند روشویی‌های سنگی از نظر طراحی همه‌کاره‌اند، برای استفاده‌های سبک مناسب‌ترند. اگر خانۀ شلوغی دارید، استفادۀ مکرر و تمیز کردن مداوم ممکن است لایۀ محافظ آن را از بین ببرد و از زیبایی آن بکاهد.

  1. نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد

بیشتر روشویی‌های سنگی طبیعت متخلخلی دارند. روشویی‌هایی که از سنگ مرمر و گرانیت ساخته شده‌اند برای جلوگیری از لکه‌دار شدن و محافظت در برابر باکتری‌ها می‌بایست آب‌بندی شوند. روشویی‌های سنگ صابون برای حفظ رنگ خود نیاز به روغن‌کاری دارند. بنابراین، با خرید روشویی سنگی باید خود را برای نگهداری مادام‌العمر آن آماده کنید.

  1. سنگین است

روشویی‌های سنگی معمولاً سنگین‌تر از روشویی‌های دیگرند. از این رو، موقع تصمیم‌گیری، باید اندازه و جنس کانتر خود را در نظر بگیرید. آیا کانتر شما می‌تواند وزن سنگین روشویی سنگی را تحمل کند؟ یا نیاز به تقویت دارد؟

اگر حمام یا سرویس بهداشتی شما کوچک است، احتمالا این روشویی سنگین، برای فضای شما مناسب نباشد.

سخن آخر

اگر قصد خرید روشویی جدید دارید، می‌بایست گزینه‌های مختلفی را از جهات گوناگون بررسی کنید. در کنار سایر انواع روشویی، روشویی‌های سنگی نیز گزینه‌هایی قابل اعتنا تلقی می‌شوند، به‌ویژه اگر از زیبایی بصری، نصب حرفه‌ای و سنگ‌های طبیعی پردوام برخوردار باشند. در این مطلب سعی کردیم چند مدل روشویی سنگی جدید را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به هنگام خرید تصمیم ‌آگاهانه‌تری بگیرید.

با توجه به آنچه گفتیم، شما کدام مدل روشویی سنگی را برای خانۀ خود ترجیح می‌دهید؟

روشویی‌های سنگی به ۲ دستۀ کلی روشویی‌های سنگی ایستاده (پایه‌دار) و روشویی‌های سنگی دیواری (شناور) تقسیم می‌شوند. هر دو نوع روشویی می‌توانند به صورت کابینت‌دار یا بدون کابینت طراحی شوند و جنس کابینت نیز از سنگ یا مصالح دیگر مانند چوب، ام‌دی‌اف، فلز و… متغیر است.
همه چیز بستگی به شرایط و نیازهای شما دارد. روشویی‌های کابینت‌دار علاوه بر زیباتر کردن فضا، به شما اجازه می‌‌دهند وسایل و ملزومات سرویس بهداشتی خود (مواد شوینده، حوله‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی و…) را نظم و سامان ببخشید.
برند روکا به کمک فرمولاسیون اختصاصی چینی بهداشتی خود به نامFineceramic ، نوعی روشویی جدید تولید کرده که علاوه بر سبکی، از مقاومت بالا و شکل‌پذیری قابل توجهی برخوردار است. این نوع چینی بهداشتی، مزیت‌هایی نسبت به سنگ دارد؛ مثلا برای نظافت آن‌ می‌توان از مواد شویندۀ مختلف بدون هیچ‌گونه نگرانی استفاده کرد.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
Aurastone، engineerx.decorexpro.com، Anjasora، Classybath، Building construction blog

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *