معرفی انواع روشویی سرویس بهداشتی + مزایا و معایب هر یک

برای خرید روشویی مناسب در میان انواع روشویی‌های موجود در بازار سردرگم شده‌اید؟ در این مطلب می‌خواهیم با معرفی انواع روشویی، ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک، انتخاب را برای شما راحت کنیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انواع روشویی
دسته بندی:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چنانچه قصد دارید برای سرویس بهداشتی خانه‌تان روشویی بخرید، ممکن است از دیدن طیف متنوع انواع روشویی‌ در بازار، گیج شده باشید. با این حال، اگر انواع و سبک‌های مختلف روشویی‌های موجود را بشناسید و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک را درک کنید، انتخاب برایتان راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

در این مطلب سعی داریم با معرفی انواع روشویی مدرن و کلاسیک، شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

روشویی چیست؟

کارشناسان طراحی داخلی، روشویی را به عنوان مبلمانی مرکب از کاسۀ روشویی، کانتر (پیشخوان) و فضای ذخیره‌سازی مرتبط با آن تعریف می‌کنند. روشویی در کنار توالت (فرنگی و ایرانی)، دوش و وان، یکی از مهم‌ترین اجزای سرویس بهداشتی و حمام محسوب می‌شود و می‌تواند تاثیر بزرگی بر روی شکل‌گیری سبک دکوراسیون شما بگذارد.

روشویی‌ها‌ تنوع فوق‌العاده‌ای دارند. بنابراین، دانستن این‌که چه انواع روشویی در دسترس است، به شما کمک می‌کند با توجه به فضای سرویس بهداشتی، نیازها، سبک خانه و بودجۀ خود انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه به معرفی رایج‌ترین انواع روشویی می‌پردازیم.

انواع روشویی سرویس بهداشتی

انواع روشویی

انواع مدل‌های روشویی را می‌توان از چند جنبه دسته‌بندی کرد:

  1. پایه‌دار (ایستاده) یا بدون پایه (دیواری) بودن
  2. کابینت‌دار یا بدون کابینت بودن
  3. طریقۀ نصب کاسۀ روشویی (روکار، توکار و نیمه‌توکار)
  4. جنس کاسه و کابینت
  5. شکل کاسه و کابینت

در ادامه، به معرفی انواع روشویی بر اساس این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم.

1. پایه‌دار (ایستاده) یا بدون پایه (دیواری) بودن

روشویی دیواری به دیوار متصل می‌شود و فضای روی زمین را اشغال نمی‌کند. اما روشویی‌ ایستاده، به وسیلۀ پایه روی زمین قرار می‌گیرد.

2. کابینت‌دار یا بدون کابینت بودن

در سال‌های اخیر انواع مدل‌های روشویی کابینت‌دار بسیار محبوب شده‌اند. این مدل روشویی جدید، جایگزین روشویی‌های بدون کابینت قدیمی شده‌ است و این امکان را می‌دهد که با اضافه کردن کابینت از فضای زیر روشویی استفاده کرد. انواع مدل کابینت دستشویی به ‌عنوان جزئی از دکوراسیون فضا، بر زیبایی و جلوۀ سرویس بهداشتی می‌افزاید.

طریقۀ نصب کاسۀ روشویی

3. طریقۀ نصب کاسۀ روشویی

روشویی‌ها از نظر نحوۀ نصب کاسۀ روشویی در ۳ دسته کلی جای می‌گیرند: روکار، توکار و نیمه‌توکار.

در مدل توکار، کاسۀ روشویی درون کانتر و کابینت قرار می‌گیرد. در مدل روکار، کاسه به صورت مجزا روی کابینت قرار می‌گیرد. نوع نیمه‌توکار هم چیزی است مابین این دو، یعنی لبه یا بخشی از کاسه از کانتر بیرون می‌زند.

4. جنس کاسه و کابینت

جنس روشویی از دو جهت قابل بررسی است: جنس کاسۀ روشویی و جنس کابینت روشویی.

  • رایج‌ترین جنس‌های کابینت روشویی، چوب و ادم‌دی‌اف، نئوپان، پی‌وی‌سی، فلز، سنگ و… است.
  • کاسۀ روشویی نیز معمولاً از چینی و سرامیک (رایج‌ترین جنس)، شیشه، سنگ (مرمر، عقیق، کوارتز و سایر سنگ‌‌های لوکس)، چوب ضد آب و فلز (مس، استیل ضدزنگ و…) در رنگ‌های متنوع (سفید، مشکی، طلایی و…) ساخته می‌شود.

جدیدترین نسل کاسه‌های روشویی مدرن، علاوه بر سبکی، از مقاومت بالا و شکل‌پذیری قابل توجهی برخوردار است و به کمک آن کاسه‌هایی با لبه‌های باریک و مقاوم تولید می‌شود. این نوع روشویی، نیازمند تکنولوژی پیشرفته‌ای است که برند روکا به کمک فرمولاسیون اختصاصی چینی بهداشتی خود، به نام Fineceramic قادر به تولید آن است و مبدع آن به شمار می‌رود.

5. شکل کاسه و کابینت

شکل و فرم روشویی نیز از دو جنبه قابل بررسی است: شکل کاسۀ روشویی و شکل کابینت روشویی.

  • انواع کاسۀ روشویی در اشکال رایج دایره، بیضی، مربع، مستطیل و چندضلعی تولید می‌شوند. البته اشکال خاصی هم داریم که تعداد آنها به نسبت اشکال رایج کم‌تر هستند.
  • کابینت روشویی نیز معمولاً از شکل کاسه پیروی می‌کند تا با آن هماهنگ باشد.

طراحان از ترکیب آنچه در بالا گفتیم، به طیف متنوعی از طرح‌ها و سبک‌های روشویی کلاسیک و مدرن دست یافته‌اند که بررسی همۀ آن‌ها در این مجال ممکن نیست. در ادامه، 7 مورد از رایج‌ترین انواع روشویی را معرفی می‌کنیم تا بتوانید با ذهن منسجم‌تری به بررسی طرح‌های متنوع بازار بپردازید.

روشویی پایه دار

1. روشویی پایه‌دار (Pedestal Vanity)

روشویی پایه‌دار ساده‌ترین نوع روشویی است که حتماً در خانه‌های قدیمی زیاد دیده‌اید. نوع کلاسیک این روشویی به فضای بسیار کمی نیاز دارد و فاقد پیشخوان و فضای ذخیره‌سازی (کابینت، قفسه و…) است. روشویی پایه‌دار نصب آسانی دارد و با هر سبک دکوراسیون هماهنگ می‌شود، اما اغلب انتخاب کسانی است که فضای سرویس بهداشتی‌شان محدود است.

اگر به پیشخوان یا فضای بزرگی برای ذخیره‌سازی وسایل نیاز دارید، این گزینۀ کلاسیک هیچ امکاناتی ارائه نمی‌دهد. البته در سال‌های اخیر نوع دیگری از روشویی پایه‌دار رایج شده است که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

روشویی پایه‌دار کابینتی مستقل از دیوار

2. روشویی پایه‌دار کابینتی مستقل از دیوار (Freestanding Vanity)

این نوع روشویی، همان‌طور که از نامش پیداست، دقیقاً مانند یک میز توالت یا کمد مستقل از دیوار است؛ در واقع، ترکیبی از کابینت و سینک که روی چهار پایه قرار می‌گیرند. روشویی‌های پایه‌دار کابینتی نسبت به روشویی‌های کابینتی دیواری، سنتی‌تر و کلاسیک‌تر به نظر می‌رسند.

ظاهر زیبا و کلاسیک همراه با فضای نگهداری وسایل و توانایی پنهان کردن لوله‌کشی از مزایای آن است. این کابینت اگر از مواد مستحکم ساخته ‌شود می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد و یک گزینۀ مقرون‌به‌صرفه با طراحی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

روشویی رومیزی

3. روشویی رومیزی (Countertop vanity) یا کاسه‌ای (Vessel Vanity)

این مدل یکی از جدیدترین انواع روشویی است که مانند یک کاسۀ بزرگ یا حوضچه روی پیشخوان قرار می‌گیرد و شیرآلات آن هم از نوع پایه‌بلند یا توکار است که به آن ظاهری مجلل‌تر می‌بخشد.

روشویی رومیزی نصب آسان و جذابیت بصری منحصربه‌فردی دارد، اما تمیز کردنش ر محل اتصال با پیشخوان) سخت است و به دلیل کاهش دادن ارتفاع کابینت از فضای مفید آن کم می‌کند. استفاده از این مدل روشویی در اماکن تجاری مدرن مانند کافه‌ها، رستوران‌ها یا هتل‌ها بسیار رایج است.

کاسۀ روشویی رومیزی می‌تواند با نقوش و طرح‌های پیچیده ساخته شود و از نظر طراحی با حمام‌هایی که دوش یا وان مستقل دارند، به‌خوبی کار می‌کند. متریال آن نیز متنوع است؛ از شیشۀ سکوریت گرفته تا فلز، چینی، انواع روشویی سرامیکی، انواع روشویی سنگی و کاسه‌های دست‌ساز و هنری و… .

این کاسه‌ها را می‌توان بر روی هر نوع کانتر از جمله لمینت پلاستیکی، سنگ، کاشی و سرامیک یا کانترهای کامپوزیت مصنوعی نصب کرد. تنها چیزی که مهم است هماهنگی با سبک دکوراسیون شماست.

روشویی شناور دیواری

4. روشویی شناور دیواری (Floating Vanity)

روشویی شناور یا روشویی وال هنگ به دلیل اتصال به دیوار به روشویی دیواری (Wall-mounted Vanity) نیز معروف است. با انجام این کار، فضای بین روشویی و زمین آزاد می‌شود، فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و ظاهری مدرن و مینیمال به خود می‌گیرد. نظافت این مدل روشویی به نسبت روشویی‌های پایه‌دار دردسر کمتری دارد. همچنین، استفاده از آن برای افراد معلول راحت‌تر است و افراد کوتاه‌قد هم می‌توانند ارتفاع آن را در هنگام نصب تنظیم کنند.

این گزینه یک انتخاب متداول برای بودجه‌های محدود یا فضای محدود است. برای این‌که به جلوه‌ای فوق مدرن برسید، می‌توانید در زیر آن LED هایلایت نصب کنید. این مدل روشویی می‌تواند با کابینت یا بدون کابینت اجرا شود.

روشویی گوشه‌ای یا کنج

5. روشویی گوشه‌ای یا کنج (Corner Vanity)

روشویی‌ گوشه‌ای یک سبک بسیار محبوب برای سرویس‌های کوچک یا باریک و قرارگیری در حمام است. این مدل روشویی طوری طراحی شده است که در گوشه‌های پرت فضا قرار می‌گیرد و جای خیلی کمی اشغال می‌کند تا بتوان از فضای موجود حداکثر استفاده را کرد. بسیاری از روشویی‌های گوشه‌ای مثلثی و گرد هستند، اما می‌توانید انواع روشویی کوچک مربع یا مستطیل را نیز پیدا کنید. این مدل روشویی برای آپارتمان‌های کوچک یک یا دونفره و همچنین اتاق خواب والدین ایده‌آل‌ است. برای صرفه‌جویی بیشتر در فضا، گاهی از نصب دیواری هم استفاده می‌شود.

6. روشویی دوقلو (Double Sink Vanity)

روشویی دوقلو فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، دو نفر می‌توانند به طور همزمان مسواک بزنند و صورت خود را بشویند.

به این ترتیب، این مدل روشویی برای خانواده‌هایی که بچه‌مدرسه‌ای دارند یا بسیار پرمشغله‌اند، عالی عمل می‌کند. این سبک روشویی فضای ذخیره‌سازی دو برابری نیز خواهد داشت.

روشویی توکار یا زیرسنگی

7. روشویی توکار (Undermounted Vanity)

اگر سینک در داخل کابینت روشویی قرار بگیرد و لبه‌های آن با پیشخوان پوشانده شود، یک روشویی Undermount خواهیم داشت که از خاص‌ترین انواع روشویی‌های مدرن است.

پنهان بودن لبۀ سینک در این سبک، به آن ظاهری بسیار مدرن، براق، صاف و مینیمال می‌بخشد و یک سرمایه‌گذاری قابل اتکا برای خانۀ شما است، زیرا ارزش فروش مجدد ملک را افزایش می‌دهد. اما فضای زیر سینک آن محدود است و نصب دشوارتری دارد.

جمع‌بندی؛ انتخاب شما چیست؟

برای انتخاب بهترین روشویی باید انواع روشویی را بشناسید و ویژگی‌های هر یک را با سبک دلخواه و نیازهای خود انطباق دهید. همچنین، ابعاد سرویس بهداشتی و فضای کف آن را در نظر بگیرید تا از سختی حرکت در فضا یا چالش در نظافت جلوگیری کنید. بررسی قیمت انواع روشویی و انطباق آن با بودجۀ خود نکتۀ دیگری است که باید در نظر داشته باشید.

خبر خوب این است که تنوع انواع روشویی‌های موجود در بازار، طیف وسیعی از انتخاب‌ها را در اختیارتان می‌گذارد و می‌تواند شما را به خواسته‌هایتان برساند.

با توجه به آنچه گفتیم، شما کدام مدل روشویی را برای خانۀ خود می‌پسندید؟

نظافت روشویی‌های چینی و سرامیکی صیقلی و مرغوب که توسط برندهای معتبر تولید می‌شوند، از همۀ انواع روشویی‌ها راحت‌تر است و برای نظافت آن‌ها می‌توان از مواد شویندۀ مختلف بدون هیچ‌گونه نگرانی استفاده کرد.
همه چیز بستگی به شرایط و نیازهای شما دارد. حسن روشویی‌های کابینت‌دار علاوه بر زیباتر کردن فضا، این است که می‌توانید با استفاده از آن به وسایل و ملزومات سرویس بهداشتی خود (مواد شوینده، حوله‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مسواک، ماشین ریش‌تراش و…) نظم و سامان ببخشید.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
Unique Vanities، ArchiPro Australia، USA Cabinet Store، The Spruce

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *