راهنمای کامل انواع مدل های روشویی کابینت دار + بررسی قیمت

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید که چرا روشویی کابینتی انقدر محبوب شده است، این مقاله را بخوانید تا علاوه بر پاسخ این سؤال، با انواع روشویی کابینتی نیز به‌صورت کامل آشنا شوید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

«بهترین را بخرید و فقط یک‌بار گریه کنید!» این جمله را مایلز رد، طراح داخلی مشهور آمریکایی گفته است. منظور آقای رد این است که اگر یک کالای باکیفیت را بخرید، فقط یک‌بار به دلیل قیمت بالای آن متحمل فشار روحی و روانی می‌شوید ولی اگر یک کالای بی‌کیفیت را بخرید، هنگام استفاده از آن بارها غم و غصه به سراغتان می‌آید.

این جمله در مورد برخی از انواع مدل‌های روشویی کابینت‌دار نیز صدق می‌کند و برای داشتن یک سرویس بهداشتی مدرن و لوکس، شاید لازم باشد که یک روشویی کابینتی خاص بخرید و یک‌بار برای همیشه گریه کنید. البته فرقی نمی‌کند که دوست دارید سرویس بهداشتی شما لوکس باشد یا ساده و مینیمال؛ با خواندن این مقاله با انواع مدل‌های روشویی رومیزی و کابینت‌دار و همچنین انواع کابینت‌های مخصوص این دو نوع روشویی، آشنا می‌شوید. شاید با خواندن علل محبوبیت روشویی کابینتی، تشویق شوید که یک‌بار گریه کردن را امتحان کنید.

علت محبوبیت روشویی کابینتی

روشویی کابینت‌دار چیست و چرا اینقدر محبوب شده است؟

اگر به‌تازگی اقدام به خرید یا اجاره خانه کرده باشید و گذرتان به ساختمان‌های نوساز افتاده باشد، احتمالاً با انواع مدل‌های روشویی کابینت‌دار در سرویس‌های بهداشتی مواجه شده‌اید.

استفاده از روشویی کابینتی چند سالی است که تبدیل به یک ترند شده است و هر شخصی که سعی داشته تا یک سرویس بهداشتی متفاوت، لوکس یا مدرن طراحی کند، از آن کمک گرفته است.

روشویی کابینتی نوعی روشویی جدید است که جایگزین روشویی‌های پایه‌دار و دیواری قدیمی شده است تا بتوان از فضای کابینت زیرش استفاده کرد و فضا و وسایل سرویس بهداشتی را سازماندهی کرد و در ضمن، به زیبایی و جلوه فضا افزود. این نوع روشویی، از ترکیب کاسه روشویی با کابینت حاصل می‌شود، به همین دلیل به آن روشویی کابینتی یا کابینت‌دار می‌گویند.

روشویی‌ جدید کابینتی در مدل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود؛ و شما برای خرید روشویی و کابینت دستشویی، ۳ راه دارید:

  1. روشویی و کابینت را به صورت پکیج ست روشویی و کابینت زیرش خریداری کنید؛
  2. روشویی و کابینت را به صورت مجزا خریداری و ترکیب کنید؛
  3. اگر روشویی فعلی شما مناسب نصب بر روی کابینت است برای آن کابینت تهیه کنید و یا بالعکس.

انواع روشویی کابینت‌دار 

مدل‌های روشویی کابینتی را می‌توان از چند نظر دسته‌بندی کرد:

۱)      بر اساس ساختار و طریقه نصب

۲)      بر اساس ایستاده یا دیواری بودن

۳)      بر اساس جنس

۴)      بر اساس شکل

۵)      مدل‌های هنری و دست‌ساز

در ادامه، به معرفی انواع روشویی کابینت‌دار بر اساس این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است، برای درک بهتر، روشویی و کابینت زیرش را از هم جدا کرده‌ایم و به بررسی هر یک به طور مجزا پرداخته‌ایم. در انتها نیز نکاتی را در مورد چگونگی ترکیب کردن روشویی با کابینت ارائه کرده‌ایم تا راهنمای خرید شما برای تجهیز و دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام باشد.

1. انواع روشویی کابینت‌دار بر اساس ساختار و طریقه نصب

پیش از پرداختن به مدل‌های مختلف روشویی کابینتی خوب است بدانید که این روشویی‌ها از نظر ساختار و طریقه نصب در ۳ دسته کلی جای می‌گیرند:

  • روکار
  • توکار
  • نیمه‌توکار

تفاوت این سه نوع روشویی کابینت‌دار، در نحوه قرارگیری و نصب روشویی روی کابینت آن است. در مدل توکار، کاسه روشویی متصل به کابینت و درون آن قرار می‌گیرد. اما در مدل روکار، کاسه به صورت مجزا روی کابینت قرار می‌گیرد. نوع نیمه‌توکار هم چیزی است مابین این دو.

این مدل‌ها به لحاظ کارایی چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند و شما می‌توانید بنا به سلیقه، نوع شیرآلات و نوع طراحی کابینت زیر روشویی، هر یک از این مدل‌ها را انتخاب کنید.

۲. انواع روشویی کابینت‌دار بر اساس ایستاده یا دیواری بودن

تفاوت این دو نوع روشویی کابینت‌دار، در نحوه قرارگیری کابینت آن در فضا است. کابینت روشویی دیواری به دیوار متصل می‌شود و فضای روی زمین را اشغال نمی‌کند، از این رو، برای سرویس‌ یا حمام‌های کوچک‌ بهترین گزینه‌ است.

اما روشویی‌ کابینتی پایه‌دار (یا ایستاده) به صورت ثابت روی زمین قرار می‌گیرد. این نوع روشویی‌ها معمولا روی 4 پایه قرار می‌گیرند که در برخی مدل‌ها، پایه‌ها بسیار کوتاه است و خیلی به چشم نمی‌آید.

۳. رایج‌ترین انواع روشویی کابینت‌دار بر اساس شکل

تفاوت این انواع روشویی کابینت‌دار، در شکل کاسه روشویی است که اغلب در جهت ایجاد هماهنگی، بر شکل کابینت زیرش نیز تأثیر می‌گذارد. انواع روشویی کابینت‌دار معمولاً در اشکال بیضی، دایره یا چهارگوش (مربع و مستطیل) تولید می‌شوند. همه این اشکال روشویی در سایزهای مختلف در بازار موجودند و بسته به اندازه سرویس بهداشتی خود می‌توانید از انواع مختلف آن‌ها استفاده کنید.

روشویی کابینتی بیضی

کاسه روشویی کابینتی بیضی (Oval-Shaped)

روشویی‌های بیضی‌شکل بیشتر مناسب سبک طراحی معاصر هستند، چراکه در این سبک از اشکال منحنی زیاد استفاده می‌شود و اگر رنگ آن را نسبت به محیط پیرامون متضاد انتخاب کنید، بیشتر به این سبک نزدیک می‌شوید. البته می‌توانید این نوع روشویی کابینتی را به عنوان نقطه کانونی طراحی نیز استفاده کنید و یک سرویس بهداشتی مدرن داشته باشید.

 روشویی کابینتی گرد

کاسه روشویی کابینتی دایره‌ای

انتخاب یکی از ساده‌ترین اشکال هندسی برای روشویی کابینتی، به داشتن یک طراحی کلاسیک کمک می‌کند. جدای از آن، این مدل روشویی کابینت دار برای استفاده به‌صورت دوبل (زوج) نیز مناسب است.

روشویی کابینتی مستطیلی

این مدل روشویی کابینت دار انتخابی مناسب برای داشتن یک سرویس بهداشتی مدرن است. چراکه خطوط عمودی و افقی واضح و فاقد خمیدگی، از اصول سبک طراحی مدرن هستند. البته اگر دوست ندارید ظاهر سرویس بهداشتی شما بیش‌ازحد مینیمال باشد، می‌توانید روشویی کابینتی مستطیلی با گوشه‌های گرد را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، عکس بالا از برند روکا است که با انتخاب یک کابینت روشویی چوبی برای آن، می‌توانید فضای سرویس بهداشتی خود را مدرن کنید.

۴. انواع روشویی کابینت‌دار بر اساس جنس

جنس روشویی کابینت‌دار را از دو جهت می‌توان بررسی کرد:

  1. جنس کابینت روشویی
  2. جنس کاسه روشویی

که در ادامه به هر دو می‌پردازیم.

انواع روشویی کابینتی بر اساس جنس کابینت

رایج‌ترین جنس‌های کابینت روشویی در قدیم و جدید عبارتند از:

· کابینت فلزی

کابینت فلزی شاید اولین نسل کابینت‌های روشویی باشد که در ابتدا با استقبال زیادی مواجه شد، اما بعد از مدتی به دلیل خوردگی‌های ایجادشده در آن، از رده تولید و استفاده خارج شد.

CTA محصول کابینت روشویی روکا

· کابینت چوبی و ام‌دی‌اف

این نوع کابینت به دلیل مزیت‌های فراوانش (سبکی، زیبایی، تولید نکردن سروصدا و…)، جایگزین کابینت‌های فلزی شد. در سال‌های اخیر نوع مقاوم در برابر رطوبت این کابینت‌ها نیز تولید شده است که طرفداران بسیاری دارد.

کابینت ام‌دی‌اف مقاوم در برابر رطوبت روکا یکی از بهترین انواع این جنس کابینت است.

· کابینت با روکش پی‌وی‌سی

پی‌وی‌سی مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. به همین دلیل در حال حاضر به عنوان روکش کابینت روشویی استفاده می‌شود.

در نظر داشته باشید که:

خرید کابینت روشویی یکی از مراحل مهم دکوراسیون سرویس بهداشتی است. انتخاب یک مدل از انواع کابینت دستشویی به سلیقه و سبک طراحی داخلی سرویس بهداشتی شما بستگی دارد. البته، بر اساس جنس کاسه روشویی، می‌توان کابینت را از جنس‌های مختلف انتخاب و با آن ترکیب کرد.

انواع روشویی کابینتی بر اساس جنس کاسه روشویی

کاسه روشویی در قدیم، اغلب در دو جنس چینی و سرامیکی عرضه می‌شد. اما امروز در بازار، انواع کاسه‌های سنگی و رودخانه‌ای، فلزی، چوبی و شیشه‌ای نیز عرضه می‌شود.

  • روشویی سنگی
  • روشویی چوبی
  • روشویی فلزی
  • روشویی سرامیکی

جنس روشویی می‌تواند تناسب آن با سبک‌های مختلف طراحی را تغییر دهد. قیمت انواع مدل‌های روشویی سنگی کابینت‌دار، چوبی و فلزی از قیمت روشویی‌های ساخته‌شده از چینی و سرامیک بیشتر است؛ بنابراین اگر قصد دارید تا با انتخاب جنسی متفاوت برای روشویی کابینتی کمی فضا را خاص کنید، باید نگاهی به بودجه خود نیز بیندازید.

روشویی کابینتی سنگی

روشویی کابینت دار سنگی

بسته به شکل و جنس سایر تجهیزات سرویس بهداشتی، می‌توانید از روشویی کابینت دار سنگی هم در طراحی مدرن و هم در طراحی‌های کلاسیک یا لاکچری استفاده کنید. به عنوان مثال، انواع گرد و ساده این نوع روشویی برای سبک طراحی مدرن مناسب‌تر هستند و بهتر است انواع روشویی کابینت دار سنگی با اشکال خاص (کنگره‌دار) را در طراحی‌های کلاسیک استفاده کنید.

روشویی کابینت دار سنگی معمولاً از سنگ مرمر ساخته می‌شود. برخی از انواع این روشویی کابینتی، از سنگ عقیق، کوارتز یا سایر سنگ‌های لوکس ساخته می‌شوند و اگر به دنبال طراحی یک سرویس بهداشتی لوکس هستید، می‌توانید از این نوع روشویی کابینت دار سنگی استفاده کنید.

روشویی چوبی کابینت دار

روشویی چوبی کابینت دار 

این نوع روشویی معمولاً از چوب خشک‌شده و ضد آب ساخته می‌شود. اگر قصد دارید تا در طراحی سرویس بهداشتی مدرن خود مصالح طبیعی بیشتری داشته باشید، می‌توانید از انواع روشویی چوبی کابینت دار به‌ صورت تکی و دوبل استفاده کنید.

روشویی کابینتی فلزی

روشویی کابینت دار فلزی

این نوع روشویی کابینتی معمولاً از جنس مس، فولاد ضدزنگ و … ساخته می‌شود. برای سبک طراحی مدرن، می‌توانید از انواع روشویی کابینت دار فلزی با رنگ‌های مات و اشکال ساده استفاده کنید. شکل‌های خاص و انواع براق این روشویی کابینت دار، برای فضاهای لاکچری و یا کلاسیک مناسب‌تر هستند.

روشویی کابینتی سرامیکی

روشویی کابینت دار سرامیکی

این نوع روشویی کابینتی معمولاً در اشکال ساده ساخته می‌شود و می‌توانید از آن‌ها در طراحی‌های سبک های مختلف مثل مدرن، کلاسیک و معاصر استفاده کنید. برخی از انواع این روشویی با اشکال و طرح‌های خاص نیز تولید شده‌اند که با وجود زیبایی، استفاده از آن‌ها ممکن است محدودیت‌هایی را برای طراحی ایجاد کند. 

تصویر بالا، دو مدل از روشویی‌های سرامیکی برند روکا است که با انتخاب آن می‌توانید به سرویس بهداشتی خود کمی روح بدمید.

جدیدترین نسل کاسه‌های روشویی به صورت یکپارچه با صفحه تولید می‌شوند تا علاوه بر زیبایی، کاربرد و نگهداری آسان‌تری داشته باشند. تولید این مدل از روشویی مدرن نیازمند تکنولوژی پیشرفته‌ای است که روکا به کمک فرمولاسیون اختصاصی چینی بهداشتی خود، به نام Fineceramic قادر به تولید آن است.

این سرامیک، علاوه بر سبکی، از مقاومت بالا و شکل‌پذیری قابل توجهی برخوردار است و به کمک آن کاسه‌هایی با لبه‌های باریک و مقاوم تولید می‌شوند.

روشویی کابینتی هنری و دست ساز

5. انواع روشویی کابینت دار هنری و دست‌ساز

این نوع روشویی کابینتی معمولاً به شکل کاسه تولید می‌شود و روی آن‌ها طرح‌های خاصی با دست کشیده شده است. مدل های روشویی کابینت دار هنری محدودیت شکل و جنس ندارند؛ اما برای طراحی دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی محدودیت ایجاد می‌کنند و بهتر است بیشتر در طراحی‌های کلاسیک از آن‌ها استفاده کنید. اضافه کردن یک کابینت چوبی طرح دار و کلاسیک به این نوع روشویی، زیبایی سرویس بهداشتی کلاسیک شما را بیشتر می‌کند.

همچنین ازآنجایی‌که آثار هنری و دست‌ساز معمولاً ارزان نیستند، این نوع روشویی کابینت دار با قیمت بالایی عرضه می‌شود.

در خرید روشویی کابینت‌دار به چه نکاتی دقت کنیم؟

همان‌طور که گفتیم شما می‌توانید روشویی و کابینت دستشویی را به‌طور جداگانه تهیه کنید و بعد با یکدیگر ترکیب کنید. اما آنچه این ترکیب را به بهترین نتیجه می‌رساند، در نظر داشتن سبک دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی شما در هنگام خرید کابینت روشویی و کاسه روشویی است.

در ادامه، مدل‌های مناسب روشویی کابینتی برای چند سبک معروف و پرکاربرد را معرفی می‌کنیم. وقتی برای خرید روشویی کابینت‌دار می‌روید یا هنگام ورق زدن کاتالوگ کابینت روشویی، به این نکات دقت داشته باشید.

روشویی کابینتی مدرن

کابینت روشویی در طراحی مدرن

در سبک طراحی مدرن می‌توانید از انواع کابینت روشویی چوبی، فلزی و… استفاده کنید؛ به شرطی‌که اصول طراحی مدرن مثل سادگی، رنگ‌های خنثی، اشکال ساده و… را رعایت کنید. اما اگر قرار است روشویی سنگی کابینت‌دار شما، طرح‌دار یا دارای اشکال خاص و پیچیده باشد و همچنین نقش نقطه کانونی طراحی را بازی کند، بهتر است از کابینت‌های ساده (مثلاً مدل‌های بدون دستگیره و طرح) استفاده کنید.

روشویی کابینتی با طراحی معاصر

کابینت روشویی در طراحی معاصر

در طراحی معاصر دست شما کمی بازتر است و به‌راحتی می‌توانید کابینتی با شکل خاص را با انواع مدل‌های روشویی کابینت‌دار بیضی، دایره‌ای و… ست کنید. فقط حواستان باشد که تضاد رنگ‌ها یکی از اصول طراحی معاصر است و انتخاب کابینت و روشویی با رنگ‌های متضاد، به برقراری این اصل کمک می‌کند.

روشویی کابینتی با طراحی کلاسیک

کابینت روشویی در طراحی کلاسیک

تمرکز اصلی طراحی کلاسیک، بر لوازم آنتیک و بزرگ است. به همین دلیل انتخاب کابینت روشویی چوبی با طرح‌های آنتیک، کنگره‌دار و قدیمی می‌تواند به کلاسیک کردن فضای سرویس بهداشتی کمک کند. همچنین اگر فضای بزرگی در اختیار دارید، می‌توانید یک روشویی کابینتی بزرگ انتخاب کنید تا یکی دیگر از اصول طراحی کلاسیک (بزرگ بودن نقطه کانونی) رعایت شود.

انواع روشویی کابینتی مدرن را از خانه و معماری بخرید

با مراجعه به بخش فروشگاهی سایت خانه و معماری می‌توانید انواع مدل‌های روشویی کابینت‌دار که توسط برند چینی بهداشتی و شیرآلات اسپانیایی روکا  و آرمانی روکا تولید شده‌اند را بخرید. با استفاده از محصولات روکا، می‌توانید یک سرویس بهداشتی مدرن داشته باشید و اگر می‌خواهید سرویس بهداشتی شما علاوه بر مدرن، لاکچری نیز باشد، محصولات آرمانی روکا توجه شما را جلب خواهد کرد.

از آنجایی‌که اساس طراحی مدرن سادگی و خلوتی است، بهتر است از روشویی‌های سرامیکی بدون طرح و دارای اشکال ساده استفاده کنید. کابینت این روشویی‌ها نیز باید این ویژگی‌ها را داشته باشد.
نصب آسان، تنوع بالا، ارتفاع قابل تنظیم، هماهنگی با سبک‌های مختلف طراحی و … از مزایای عمده انواع مدل های روشویی کابینت دار محسوب می‌شود.
قیمت روشویی کابینتی به جنس و برند آن بستگی دارد. معمولاً روشویی کابینت‌دار سنگی و چوبی قیمت بالاتری نسبت به روشویی سرامیکی دارد. در نظر داشته باشید که روشویی کابینتی ارزان ممکن است آن کیفیت و زیبایی را که مد نظر دارید به شما ندهد. در اغلب موارد، روشویی کابینتی خارجی نسبت به روشویی کابینتی ایرانی قیمت بالاتری دارد.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
countryliving,housebeautiful,kastconcretebasins,clickbasin,drench,bathshop321,studiobagno,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *