انواع وان حمام کدام است؟ + معرفی ۱۴مدل وان رایج

ممکن است بخواهید برای خانۀ خود وان نصب کنید یا وان موجود را در حین بازسازی حمام تعویض کنید. در اینجا انواع وان حمام و ویژگی‌های هر یک را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند به شما کمک کند.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انواع وان حمام
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

هیچ چیز مانند یک وان دلپذیر نمی‌تواند راحتی و آسایش را برای سرویس بهداشتی شما به ارمغان بیاورد. اما، انتخاب وان حمام مناسب معمولا بسیار دلهره‌آور است، زیرا باید موارد زیادی مانند فضای حمام، بودجه، دکوراسیون سرویس بهداشتی و موارد دیگر را در نظر بگیرید. از طرفی، گستردگی انواع وان حمام از نظر ابعاد، جنس، رنگ و طریقۀ نصب می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد.

در این مطلب، به معرفی رایج‌ترین انواع وان حمام می‌پردازیم و چند مورد از نکات مثبت و منفی هر یک را بررسی می‌کنیم.

انواع وان حمام

وان حمام با مشخصات بسیار متنوعی عرضه می‌شود؛ جنس، شکل، طریقۀ نصب و اندازه تنها چند مورد از این ویژگی‌ها است. خواه یک وان ارزان‌قیمت و کاربردی صرفا برای شست‌وشو بخواهید، یا یک وان مجلل برای رفع نیازهای مختلف همچون ماساژ، تسکین درد و…، انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. قبل از انتخاب وان حمام، بهتر است انواع آن را بشناسید.

انواع مدل‌های وان حمام بر اساس طریقۀ نصب

در اینجا برخی از رایج‌ترین انواع وان حمام بر اساس طریقۀ نصب و عملکرد آورده شده است:

وانAlcove  (Alcove Bathtub)
  1. وانAlcove  (Alcove Bathtub)

وان‌هایAlcove  کلاسیک یا توکار، رایج‌ترین شیوۀ نصب در بسیاری از کشورهای جهان است. این نوع وان در کنار دیوار ساخته می‌شود و از سه طرف با دیوار محصور است تا از فضای موجود حمام به بهترین نحو استفاده کند. وانAlcove  می‌تواند از دوش جدا باشد، اما معمولا به صورت ترکیبی اجرا می‌شود.

این نوع وان، ارزان‌قیمت‌ است و در سبک‌های مختلف عرضه می‌شود. طول استاندارد وان‌هایAlcove  حدود ۶۰ اینچ (۱۵۲ سانتی‌متر) است، اما در برخی موارد، با طول ۵۳ تا ۷۲ اینچ (۱۳۵ تا ۱۸۳ سانتی‌متر) نیز اجرا می‌شوند.

لبه و بدنۀ وانAlcove  فرصت مناسبی در اختیار طراحان می‌گذارد تا با کاشی‌کاری شیک، سنگ مرمر و مصالح دیگر، جلوه‌ای متناسب با سبک دکوراسیون سرویس بهداشتی خود به آن ببخشند.

وان ایستاده (Freestanding Bathtub)
  1. وان ایستاده (Freestanding Bathtub)

یک وان حمام ایستاده یا مستقل، در هیچ دیواری تعبیه نمی‌شود و می‌توان آن را در هر جایی از حمام قرار داد. وان‌های ایستاده در انواع مختلفی عرضه می‌شوند، از وان‌های گرد کوچک ژاپنی (Japanese Soaking) گرفته تا وان‌های Clawfoot و وان‌های بانوج (Hammock) دونفره.

شیرهای آب این وان‌ها را می‌توان روی دیوار مجاور، لبۀ وان یا به صورت مستقل در کنار وان نصب کرد. وان‌های ایستاده که اغلب از جنس چدن ساخته می‌شوند، به دلیل ماهیت مستقل خود، می‌توانند به عنوان عنصر مرکزی در سرویس بهداشتی لوکس شما بدرخشند.

  1. وانDrop-In  (Drop-In Bathtub)

پیکربندی استاندارد وان‌های Drop-In به گونه‌ای است که می‌توان آن‌ها را در یک محیط موجود نصب کرد و این امر منجر به ایجاد یک لبۀ بلند می‌شود، جایی که لبه‌های وان با سطح اطراف، خواه کاشی، مرمر، قفسه‌های چوبی یا هر سطح دیگری، برخورد می‌کند. این وان‌ها نسبتا ارزان‌اند، نصب آسانی دارند و اغلب دارای قفسه‌های ذخیره‌سازی برای شامپو و صابون هستند.

وانSoaking  (Soaking Bathtub)
  1. وانSoaking  (Soaking Bathtub)

وان‌های Soaking به گونه‌ای طراحی می‌شوند که شما را در عمقی بیش از عمق استاندارد یک وان معمولی غوطه‌ور می‌کنند. در برخی از این وان‌ها مانند وان‌های ژاپنی، کاربر می‌تواند به صورت عمودی روی صندلی تعبیه‌شده بنشیند و آب گرم تا گردن او برسد.

وان‌های Soaking اغلب از سطح جامد دوجداره یا اکریلیک، مس یا چدن ساخته می‌‌شوند که همگی برای حفظ گرما عالی هستند.

وان گوشه‌ای (Corner Bathtub)
  1. وان گوشه‌ای (Corner Bathtub)

همان‌طور که از نام آن مشخص است، وان گوشه‌ای در درجۀ اول برای قرار گرفتن در گوشۀ فضا طراحی شده است. این وان‌ها معمولا به دو دیوار پشتیبان نیاز دارند و با عرضی بین ۵۵ تا ۶۵ اینچ (۱۴۰ تا ۱۶۵سانتی‌متر)، از فضا به‌خوبی استفاده می‌کنند. برخی از مدل‌های بزرگ‌تر وان گوشه‌ای به اندازۀ کافی جادار هستند و اغلب به جت‌های ماساژ آرامش‌بخش مجهزند.

وان حمامWalk-In  (Walk-In Bathtub)
  1. وان حمامWalk-In  (Walk-In Bathtub)

برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند، یک وانWalk-In  احتمالا تنها راه‌حل ایده‌آل باشد. این وان‌ها دارای یک درِ ضدآب با آستانۀ کوتاه یا بدون آستانه هستند. طراحی در ورودی وان به گونه‌ای است که ورود و خروج از آن را راحت‌تر و ایمن‌تر می‌کند و به حمام‌کنندگان در هر سن و سطح تحرکی کمک می‌کند تا از تجربۀ حمامی راحت و در عین حال مستقل لذت ببرند.

این وان‌ها با یک صندلی تعبیه‌شده در ارتفاع مناسب و میله‌های دستگیره برای ثبات، سهولت استفاده و ایمنی را تامین می‌کنند و در عین حال، به دلیل وجود جت‌های متعدد، دارای مزیت درمانی برای تسکین درد هستند.

یکی از معایب وانWalk-In  این است که قبل از باز کردن در، می‌بایست صبر کنید تا وان به طور کامل تخلیه شود. بنابراین به صبر و حوصلۀ بیشتری نسبت به دیگر سبک‌های این فهرست نیاز دارد.

وان حمامWalk-In  (Walk-In Bathtub)
  1. ترکیب دوش و وان (Shower-and-Tub Combos)

این نوع وان یک انتخاب رایج است، به‌خصوص برای وقتی که فضای کافی برای حمام و دوش جداگانه وجود ندارد. با این حال، این گزینه بیشتر بر راحتی متمرکز است تا تجمل، و با طراحی یکپارچه باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود.

این کیت‌های یکپارچه، اغلب مانند وان‌هایAlcove  از یک وان و سه دیواره در اطراف ساخته شده‌اند‌ و از قالب‌های اکریلیک یا رزین و فایبرگلاس استفاده می‌کنند. گاهی اوقات قفسه‌هایی نیز در آن‌ها تعبیه می‌شود. همچنین شما می‌توانید با افزودن درِ شیشه‌ای شفاف، ترکیب وان و دوش را ارتقا دهید.

وان جت‌دار (Jetted Bathtub)
  1. وان جت‌دار (Jetted Bathtub)

وان جت‌دار را می‌توان در هر یک از وان‌های ذکرشده در بالا یافت. این وان‌ها مانند جکوزی دارای جت‌هایی هستند که عضلات را ماساژ می‌دهند و به تسکین درد کمک می‌کنند. دو نوع وان جت‌دار وجود دارد: وان گردابی و وان هوا.

وان حمام گردابی، همان سبکی است که اغلب مردم می‌شناسند. جرالد کارپنتر (Gerald Carpenter)، بنیانگذار Sanitary Review می‌گوید: «جت‌های این نوع وان جریان‌ آب را پرتاب می‌کنند که با یک هیدروماساژ هدفمند می‌تواند درد و فشار عضلانی را تسکین دهد». در حالی که، جت‌های وان هوا برای ایجاد حس حباب، هوای فشرده را پرتاب می‌کنند و بیشتر برای آرامش استفاده می‌شوند تا ماساژ.

مشکل اصلی وان جت‌دار، هزینۀ بالا و سختی تمیز کردن آن است.

انواع وان حمام از نظر جنس

انواع وان حمام از نظر جنس

وان‌های حمام از نظر جنس نیز انواع مختلفی دارند. در محدودۀ قیمتی ارزان، گزینه‌هایی از جنس فایبرگلاس و اکریلیک برای انتخاب دارید. این متریال‌ها نسبتا متخلخل‌اند، به این معنی که آب را جذب می‌کنند و در نتیجه دردسر بیشتری برای شما ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، شما مصالحی مانند رزین سنگ، چدن و مس را دارید که بسیار محکم‌تر و غیرمتخلخل‌اند. ضمن این‌که می‌توانند گرما را در خود نگه دارند که استفاده از وان حمام را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کند.

در ادامه، به معرفی مزایا و معایب رایج‌ترین انوع وان‌ حمام از نظر جنس می‌پردازیم:

  1. پرسلن روی فولاد (POS) – Porcelain on Steel

این متریان احتمالا کاربردی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع وان است و شامل یک لایۀ فولادی نازک است که با مینای چینی ذوب‌شده پوشش داده می‌شود. مزایای POS این است که در برابر اسید، خوردگی و سایش مقاوم است. همچنین، مصالحی نسوز و رنگ ثابت محسوب می‌شود. عیب آن این است که اگر سطح آن ترک بخورد، در همان نقطه زنگ می‌زند.

  1. چدن (Cast Iron)

این متریال، بادوام‌ترین و گران‌ترین مصالحی است که برای وان حمام استفاده می‌شود. ریخته‌گری روشی است که در آن آهن مذاب را برای شکل دادن در قالب خاصی می‌ریزند. سطح این وان در برابر مواد شیمیایی، ساییدگی، خراشیدگی و فرورفتگی مقاوم است و تا ۷۰ سال و بیشتر عمر می‌کند.

این ماده که بیشتر برای وان‌های ایستاده محبوب است، وزن سنگینی دارد اما به همان اندازه بادوام است.

  1. اکریلیک (Acrylic)

برای ساختن این متریال، ورق‌های اکریلیک و فایبرگلاس تقویت‌شده در خلاء قالب‌گیری می‌شوند. بنابراین، کاملا بادوام است، حتی برخی گریدهای آن در برابر چکش نیز مقاومت می‌کنند. این مدل وان حمام، دارای درخشندگی طبیعی، مقرون‌به‌صرفه و سبک‌وزن است و هرچند تمیز کردن آن آسان است، اما به‌راحتی خراشیده می‌شود و در طول زمان تغییر رنگ می‌دهد.

این مصالح را می‌توان به شکل‌های خاصی قالب‌گیری کرد که آن را به ماده‌ای مناسب برای وان‌های جت‌دار تبدیل می‌کند. همچنین برای وان‌هایWalk-In  نیز محبوب است زیرا امکان تعبیۀ صندلی و سایر ملاحظات را فراهم می‌کند.

  1. فایبرگلاس/ ژل (FRP) – Fiberglass/Gel

این متریال، به طور کلی ارزان‌ترین مصالح وان حمام است و از آنجایی که سبک‌وزن است و به‌راحتی نصب می‌شود، می‌توان آن را به اشکال مختلف قالب‌گیری کرد.

اگرچه ظاهر آن شبیه اکریلیک است، اما این ماده بسیار نازک‌تر و بسیار کم‌دوام است. پوشش ایجادشده پس از 10 تا 15 سال، ساییده، خراشیده یا محو می‌شود. اما اگر از جنبۀ مثبت بخواهیم نگاه کنیم، تعمیر آن آسان است زیرا می‌توان پوشش وان را ترمیم کرد.

  1. سنگ مرمر مصنوعی (Cultured Marble)

این مصالح در واقع سنگ مرمر ساختۀ دست بشر از سنگ آهک خردشده و رزین پلی‌استر است که با روکش ژل پوشیده شده است. به دلیل فرایندی که برای ساخت آن طی می‌شود، این متریال دارای مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از رنگ‌ها، الگوها و رگه‌ها است. سنگ مرمر همچنین دارای مقاومت سطحی بالا، بادوام و شفاف است.

  1. چوب (Wood)

چوب یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای وان حمام محسوب نمی‌‌شود. به طور طبیعی آب روی چوب اثر می‌گذارد و از عمر آن می‌کاهد. هرچند، ظاهر وان حمام برای چندین سال زیبا خواهد بود، اما در نهایت پیچ می‌خورد، ترک برمی‌دارد و می‌پوسد. بسیاری از مناطق دنیا وان‌های چوبی را در قوانین ساختمانی خود مجاز نمی‌دانند.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم وان‌ها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و سبک‌های مختلفی تولید می‌شوند و تصمیم شما در مورد وان حمام باید بر اساس نیازها، خواسته‌ها و بودجه‌تان باشد.

ابتدا بررسی کنید که چقدر فضا برای وان دارید. اگر فضای حمام‌تان بزرگ است و ویژگی‌های پیشرفته‌‌ای می‌خواهید، یک وان حمام ایستاده یا وان گوشه‌ای می‌تواند انتخاب خیره‌کننده‌ای باشد و در مرکز سرویس بهداشتی مدرن شما بدرخشد. از سوی دیگر، وان‌هایAlcove  و Drop-In رایج‌ترند و قیمت مناسب‌تری دارند.

از نظر جنس نیز وان‌های چدنی بیشترین گرما را حفظ می‌کنند، در حالی که وان‌های پرسلن روی فولاد، فایبرگلاس و اکریلیک مقرون‌به‌صرفه‌ترند.

شما کدام یک از انواع وان حمام را ترجیح می‌دهید؟ در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

وان Alcove کلاسیک یا توکار، وان ایستاده یا مستقل، وان‌ Drop-In، وان Soaking، ترکیب دوش و وان، وان گوشه‌ای، وانWalk-In و وان جت‌دار رایج‌ترین انواع وان از نظر طریقۀ نصب و عملکرد است.
برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند، یک وانWalk-In احتمالا تنها راه‌حل ایده‌آل است.
وان اکریلیک، فایبرگلاس، چدن، پرسلن روی فولاد، مس، سنگ مرمر مصنوعی و چوب رایج‌ترین انواع وان بر اساس نوع متریال است.
در محدودۀ قیمتی ارزان، گزینه‌هایی از جنس فایبرگلاس، اکریلیک و پرسلن روی فولاد دارید.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
Badeloft، The House Designers، Architectural Digest، Bathtubber

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *