انواع کفشورهایی که چهره حمام شما را تغییر می‌دهند

با خواندن این مقاله با انواع کفشورها آشنا می‌شوید تا بتوانید ظاهر حمام خود را بهبود ببخشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انواع کفشور خطی
دسته بندی:
زمان مطالعه: 9 دقیقه

کفشورها جزء جدایی‌ناپذیر سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها هستند که سبب تخلیه آب حاصل از شستشو شده و از بروز نشتی، گرفتگی و خسارت‌های پرهزینه جلوگیری می‌کنند. با وجود اینکه این کفشورها نقش و عملکرد مهمی دارند، کمتر کسی با انواع کفشور و کاربرد هریک از آنان آشنایی دارد. شناخت بهترین انواع کفشور به شما کمک می‌کند تا در هنگام ساخت یا بازسازی، انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید که علاوه بر کاربرد مناسب، به جلوه و زیبایی هرچه بیشتر دکوراسیون سرویس بهداشتی نیز کمک کند. برای انتخاب بهترین نوع کفشور و انتخاب کفشور مناسب با هر فضا، به اطلاعاتی کاربردی نیاز دارید، اطلاعاتی که در این مقاله به زبان ساده در اختیار شما قرار داده‌ایم.

با انواع کفشور و کاربردهای آن، آشنا شوید!

کفشورها اجزایی هستند که در حمام‌ها، سرویس‌های بهداشتی و هر محل دیگری که در معرض شستشو یا جمع شدن آب قرار دارند، استفاده می‌شوند. کفشورها به لوله‌های فاضلابی که در کف ساختمان یا زمین، برای تخلیه و انتقال آب به لوله فاضلاب اصلی تعبیه شده‌اند، متصل شده و آب جمع شده در سطح را به این لوله‌ها منتقل می‌کنند.

دسته‌بندی انواع کفشورها با توجه به محل نصب، جنس و ظاهر آنان متفاوت است؛ اما به طور کلی کفشورها به دو دسته نقطه‌ای و خطی تقسیم می‌شوند که هریک از این کفشورها زیر مجموعه‌ها و مدل‌های خاص خود را دارند که در ادامه با تمام آن‌ها آشنا می‌شوید.

کفشور نقطه‌ای

کفشور‌های نقطه‌ای

رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین مدل کفشور در منازل و سرویس‌های بهداشتی ایران کفشورهای مدل نقطه‌ای هستند. این نوع کفشورها معمولا در نقطه مرکزی شیب کف حمام یا سرویس بهداشتی دیگری نصب می‌شوند. کفشور نقطه‌ای عملکردی مانند قیف دارد و تمام آب جمع شده در کف را به داخل لوله‌کشی‌ها و سپس لوله فاضلاب اصلی هدایت می‌کند. نحوه شیب‌بندی کف باید در چهار جهت و به سمت کفشور باشد تا آب جمع شده در کف به خوبی تخلیه شود. کفشورهای نقطه‌ای در دو شکل دایره‌ای شکل و مربعی وجود دارند که تصویر هریک را در عکس پایین مشاهده می‌کنید.

نصب کفشور دایره‌ای نسبت به کفشور مربعی دشوارتر است و برای نصب این مدل کفشور باید برش دایره‌ای روی سرامیک کف ایجاد کنید. در حالی که مدل مربعی با سنگ‌های سرامیک هماهنگ‌تر و برش آن روی سرامیک راحتتر است. 

مزایا و معایب کفشورهای مدل نقطه‌ای

همانطور که گفتیم کفشورهای نقطه‌ای رایج‌ترین نوع کفشور در بازار هستند و در اکثر حوزه‌های آبریز به چشم میخورند. این مدل کفشورها قیمت مناسب و نصب راحتی دارند. علی‌رغم اینکه سطح مقطع این کفشورها نسبت به مساحت کف ممکن است کوچک به نظر برسد، اما عملکرد قابل قبولی در تخلیه آب دارند. البته در نظر داشته باشید که هرچند این کفشورها مدل‌های مختلفی دارند اما برای نصب در حمام‌های مدرن یا کف‌هایی که با اسلب سرامیک بزرگ (Slab) پوشیده شده‌اند انتخاب هوشمندانه‌ای نیستند. در مدل‌های نقطه‌ای به دلیل چهار وجهی بودن شیب زمین، امکان استفاده از تخته‌های یک دست یا قطعه‌های سایز بزرگ سرامیک وجود ندارد و در نتیجه شما محدود به استفاده از کاشی‌های کوچک هستید. علاوه بر این برای محیط‌هایی که حجم آبریز بالایی دارند، مانند لبه استخرها یا دوش‌های عمومی نیز کاربردی ندارند.

انواع کفشورهای خطی

کفشورهای خطی

انواع کفشورهای خطی همانطور که از نامشان پیداست، به صورت خط‌هایی با طول و عرضی مشخص در کف نصب می‌شوند. این کفشورها که به آنان گاتر هم گفته می‌شود در فضاهای جدیدتر مثل  دکوراسیون حمامهای مدرن استفاده می‌شوند. این کفشورها نسبت به کفشورهای نقطه‌ای توانایی تخلیه حجم بیشتری از آب را دارند. بنابراین در امتداد لبه‌های استخرها، سونا و جکوزی، دوش‌های عمومی، پارکینگ‌ها، موتورخانه، روف گاردن و سایر فضاهای تاسیساتی یا عمومی نیز به کار می‌روند. علاوه بر این، کفشورهای خطی مدرن‌تر و از نظر بصری زیباتر هستند و در حمام‌های مدرن و بازسازی‌های لوکس از آن‌ها استفاده می‌شود. برخلاف کفشورهای نقطه‌ای که معمولا در مرکز حوزه آبریز نصب می‌شوند، کفشورهای خطی در امتداد یکی از دیوارهای مجاور دوش یا شیر آب نصب می‌شوند، بنابراین جلوه‌ای مخفی‌تر و شیک‌تر دارند.

کفشورهای خطی در طول‌های مختلف تا اندازه 180 سانت در بازار وجود دارند و باید هنگام خرید این کفشورها به ابعاد و حجم آبریز محل مورد نظر توجه داشته باشید. هرچند طول کفشورهای خطی معمولا مشخص شده هستند اما میتوانید با طول دلخواه نیز به صورت سفارشی آن را طراحی و خریداری کنید.

مزایا و معایب کفشورهای خطی

کفشورهای خطی از مدل‌های مربعی و دایره‌ای شکل گران قیمت‌تر هستند و نصب آنان نیز به راحتی نصب کفشورهای نقطه‌ای نیست. اما مزایای متعدد کفشورهای خطی، کاملا ارزش هزینه بیشتر و چالش‌های نصب آنان را دارد. نکته مهم در طراحی سرویس‌های بهداشتی شیب‌بندی مناسب آنان برای هدایت مناسب آب به سوی کفشور است. در صورتی که قصد استفاده از کفشورهای نقطه‌ای را داشته باشید، شیب‌بندی کف باید در چهار جهت و به سمت مرکز یا همان کفشور باشد، اما اگر بخواهید از مدل‌های خطی استفاده کنید، شیب‌بندی کف تنها در یک جهت و به سوی دیواری است که کفشور خطی در امتداد آن نصب شده است. پس نتیجه میگیریم که شیب‌بندی کف‌هایی که کفشور خطی دارند راحت‌تر خواهد بود و آزادی عمل بیشتری برای انتخاب محل نصب دوش خواهید داشت.

با توجه به کاربرد و زیبایی شناسی نیز، کفشور خطی چیزهای بیشتری برای ارائه دارد. یکی از مزایای استفاده از کفشور خطی نسبت به کفشور دایره‎ای و مربعی، ابعاد سرامیک یا سنگ‌های کار شده در کف هستند. در مدل‌های نقطه‌ای مجبور به استفاده از کاشی‌هایی کوچک‌تر هستید در حالیکه با انتخاب کفشور خطی، هیچ محدودیتی برای اندازه سنگ یا کاشی کف ندارید و در نتیجه طیف وسیعی از گزینه‌های مختلف را در اختیار خواهید داشت. بنابراین کفشورهای خطی نه تنها از نظر فنی و کاربردی بهتر از مدل‌های نقطه‌ای هستند، بلکه از نظر زیبایی‌شناسی نیز جلوه بصری جذاب‌تر و لوکس‌تری به سرویس بهداشتی شما می دهند.

انواع کفشورهای خطی

انواع گاتر یا کفشور خطی در دو مدل مخفی و غیر مخفی خلاصه می‌شود.

کفشور خطی غیر مخفی

کفشور خطی غیرمخفی

کفشورهای خطی غیر مخفی، روی سطح نصب می‌شوند و توری آنان قابل رویت است. این کفشورها هم برای استفاده در منزل و هم فضاهایی مانند سونا، جکوزی و استخر مناسب هستند. کفشور مدل In-Drain از برند روکا یکی از بهترین کفشورهای خطی است که با طول 95 سانت مناسب استفاده در حمام‌های بزرگ، لبه‌های استخر، سونا، جکوزی، روف گاردن و پارکینگ است. جنس این کفشور از نوع فلزی است بنابراین مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی و نور خورشید دارد. به دلیل اینکه حجم و فشار آب در فضاهای داخلی مانند سرویس بهداشتی و حمام منزل از فضاهای خارجی کمتر است، کفشورهای خطی با ابعاد کوچکتر برای نصب در این فضاها مناسب‌تر هستند.

از جمله کفشورهای خطی مناسب برای فضاهای داخلی میتوان به کفشور In-Drain روکا با طول 65 و عرض 5 سانتیمتر اشاره کرد که علاوه بر ابعاد ظریف و متناسب، دارای صفحه مشبک فلزی درجه یکی است که جلوه‌ای زیبا و شکیل به حمام و سرویس بهداشتی شما می‌بخشد. ابعاد متناسب این کفشور خطی، آن را برای نصب در اکثر حمام‌ها از جمله حمام‌های کوچک به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است.

کفشور خطی مخفی یا سرامیک خور

کفشور خطی مخفی یا سرامیک‌خور

مدل‌های مخفی روی سطح دیده نمی‌شوند و یا با متریال کف هماهنگ می‌شوند که در این حالت به آنان کفشورهای سرامیک‌خور نیز می‌گویند. کفشورهای خطی سرامیک خور، همانطور که از نامشان پیداست قابلیت نصب سرامیک دارند و از این جهت از بیشترین هماهنگی با کف برخوردارند. اگر قصد بازسازی و ساخت یک حمام یا سرویس بهداشتی لوکس و مدرن را دارید توصیه ما به شما استفاده از کفشورهای سرامیک خور است.

کفشورها از چه جنسی ساخته می‌شوند؟

فارغ از شکل ظاهری و مدل کفشور، متریال به کار رفته در آن عامل مهم و تاثیرگذار دیگری در انتخاب بهترین مدل کفشور برای یک سرویس بهداشتی مدرن و جذاب است.

کفشور چدنی

کفشور چدنی

اگر برای فضاهایی مثل پشت بام، حیاط یا پارکینگ قصد استفاده از کفشورهای نقطه‌ای مثل کفشور مربعی یا دایره شکل را دارید ، بهتر است آن را از جنس چدن انتخاب کنید. چدن در برابر تماس مستقیم نور خورشید مقاومت بالایی دارد و دچار خرابی و پوسیدگی نمی‌شود. انواع کفشور چدنی سطح مقطع‌ها و ابعاد مختلفی دارند و بهتر است با توجه به میزان آبریز و حجم آب جمع شده در آن، ابعاد مناسب را انتخاب کنید.

کفشور پلاستیکی

کفشور پلاستیکی

پلاستیک هم مانند فلز متریالی است که در ساخت هر دو نوع کفشور خطی و نقطه‌ای به کار برده می‌شود. کفشورهای پلاستیکی نسبت به سایر کفشورها قیمت بسیار ارزانتر و فراوانی بیشتری دارند. کفشورهای پلاستیکی معمولا در آشپزخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، حمام‌ها و استخرهای سرپوشیده دیده می‌شوند. بهتر است از کفشورهای پلاستیکی در محیط‌های روباز که در معرض نور خورشید هستند استفاده نکنید چرا که به سرعت تغییر رنگ داده و دچار پوسیدگی می‌شوند. همچنین اگر به دنبال بازسازی و طراحی لوکس‌تر و مدرن‌تری هستید، استفاده از کفشور پلاستیکی را به شما توصیه نمی‌کنیم.

کفشور فلزی

کفشور فلزی

کفشورهای فلزی در دو نوع برنجی و استیل ضدخش در بازار وجود دارند. جنس فلزی کفشورها نسبت به نوع پلاستیکی و چدنی آن‌ها، ظاهری زیباتر و مدرن‌تر دارند. این کفشورها برای استفاده در فضاهای مدرن با طراحی لوکس مانند انواع طرح و مدل حمامهای لاکچری کاربرد گسترده‌ای دارند و بهترین متریال کفشور برای فضاهایی مثل استخرهای روباز هستند. 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع کفشور و مزایا و معایب هرکدام پرداختیم و تمام نکاتی را که به هنگام انتخاب و خرید کفشور مناسب به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار دادیم. در نظر داشته باشید که انتخاب مناسب کفشور نه تنها از خسارت‌های ناشی از گرفتگی لوله‌ها یا نم زدن دیواره‌ها و سقف‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه باعث زیبایی بیشتر فضا نیز خواهد شد. این موارد نکات بسیار مهمی هستند که در هنگام ساخت یا بازسازی منزل حتما باید به آن توجه کنید. اگر از دوستان یا اطرافیانتان در حال ساخت یا بازسازی منزل خود هستند، به این اطلاعات کاربردی نیاز پیدا می‌کنند، پس فراموش نکنید که مقاله را برایشان ارسال کنید. سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح کنید و برای مشاوره و خرید مناسب‌ترین کفشور، با ما تماس بگیرید.

کفشورها اجزایی هستند که در حمام‌ها، سرویس‌های بهداشتی و هر محل دیگری که در معرض شستشو یا جمع شدن آب قرار دارند، استفاده می‌شوند. کفشورها به لوله‌های فاضلابی که در کف ساختمان یا زمین، برای تخلیه و انتقال آب به لوله فاضلاب اصلی، تعبیه شده‌اند، متصل شده و آب جمع شده در سطح را به این لوله‌ها منتقل می‌کنند.
به دلیل چهار وجهی بودن شیب زمین امکان استفاده از تخته‌های یک دست یا قطعه‌های سایز بزرگ سرامیک با کفشورهای مربعی وجود ندارد و در نتیجه شما محدود به استفاده از کاشی‌هایی هستید که خیلی از سطح مقطع کفشور بزرگ‌تر نباشند.
سایز استاندارد کفشور خطی معمولا 90 سانتی متر است اما میتوان گفت عموما مناسب‌ترین کفشور خطی برای حمام به طول 65 و عرض 5 سانتیمتر است که در طراحی کفشور In-Drain از برند روکا نیز دیده می‌شود. این مدل کفشور هم عملکرد و سرعت خوبی در تخلیه تمام آب جمع شده دارد و هم زیبایی و ظرافت چشم‌نوازی در حمام‌های لوکس و مدرن ایجاد می‌کند.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
homestratosphere, uooz, easydrain, ruheindia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *