معرفی انواع توالت فرنگی + ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک

در حال حاضر، انواع مختلفی از توالت فرنگی در بازار وجود دارد که می‌توانید بسته به شرایط خانه و ترجیحات خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در زیر به معرفی برخی از برجسته‌ترین انواع آن می‌پردازیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انواع توالت فرنگی
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر می‌خواهید برای سرویس بهداشتی خانه‌تان یک توالت فرنگی مناسب بخرید، بهتر است ابتدا انواع توالت فرنگی و ویژگی‌های هر یک را بشناسید. در غیر این صورت، در میان گزینه‌های متنوع بازار گیج خواهید شد و ممکن است انتخاب متناسبی نداشته باشید.

در این مطلب سعی داریم با معرفی انواع مختلف توالت فرنگی از لحاظ ظاهر و سبک، نوع نصب و سیستم فلاشینگ، شما را در این مسیر راهنمایی کنیم.

انواع توالت فرنگی

انواع اصلی توالت فرنگی بر اساس تعداد قطعات توالت (یک‌تکه یا دوتکه) و نحوۀ نصب آن (روی زمین یا روی دیوار) تعریف می‌شود. اکثر خانه‌های ایرانی دارای توالت‌های دوتکه هستند که روی زمین نصب می‌شوند. نوع سوم، توالت‌های هوشمند است که با ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون خودشور توالت فرنگی یا شست‌وشوی بدون لمس تعریف می‌شوند.

در ادامه، به معرفی انواع مدل‌های توالت فرنگی از لحاظ ظاهر و سبک، نوع نصب و سیستم فلاشینگ می‌پردازیم.

توالت‌ یک‌تکه

توالت‌ یک‌تکه (One-Piece Toilet)

توالت یک‌تکه یک انتخاب عالی برای کسانی است که خواهان ظاهری مدرن در سرویس بهداشتی خود هستند. این نوع توالت، یک قطعۀ بزرگ یکپارچه، اغلب از جنس چینی یا سرامیک است؛ به این معنی که حمل و جابه‌جایی آن در طول مراحل نصب سخت‌تر است و اگر قسمتی از آن خرد شد یا شکست، به‌جای قسمت شکسته، کل توالت باید تعویض شود.

نصب توالت‌های یک‌تکه آسان است و حتی می‌توانید خودتان آن را انجام دهید. این توالت‌ها معمولاً کوچک‌ترند و برای سرویس‌هایی با فضای محدود مناسب‌اند. به دلیل وجود درزهای کمتر، تمیز کردن و نگهداری از آن‌ها نیز بسیار راحت است.

این نوع توالت یکپارچه اغلب نسبت به توالت‌های دوتکه قیمت بالاتری دارند، اما با توجه به مزایایی که دارند، مقرون‌به‌صرفه‌اند.

توالت‌ دوتکه

توالت‌ دوتکه (Two-Piece Toilet)

توالت دوتکه متداول‌ترین و محبوب‌ترین نوع توالت در جهان است. برخلاف توالت یک‌تکه، در این نوع توالت مخزن آب و کاسه توالت دو قطعۀ جداگانه‌اند که در فرایند نصب به هم متصل می‌شوند. توالت‌های دوتکه فوق‌العاده بادوام‌اند و نسبت به توالت‌های یک‌تکه قیمت پایین‌تر و تعمیر و نصب آسان‌تری دارند. با این حال، به دلیل وجود درزهای بیشتر، نظافت و ضدعفونی کردن آن‌ها دشوار است.

مدل دوتکه به شما امکان می‌دهد به هنگام خرید از رویکرد ترکیبی استفاده کنید و گزینه‌های بیشتری برای انتخاب طرح توالت مانند ارتفاع یا شکل کاسه و مخزن داشته باشید.

انواع توالت فرنگی از نظر مکانیزم‌ فلاشینگ

انتخاب مکانیزم فلاشینگ در توالت فرنگی بسیار مهم است و بر قبض آب شما تأثیر می‌گذارد. برخی از محبوب‌ترین مکانیزم‌های شست‌وشو را در ادامه معرفی می‌کنیم.

توالت فلاش گرانشی (Gravity-Flush Toilet)

توالت‌ فلاش گرانشی از نظر مکانیزم فلاشینگ رایج‌ترین نوع توالت‌ است. این نوع توالت برای تخلیۀ پسماندها در زهکشی به نیروی جاذبه متکی است و برای خانه‌هایی که سیستم سپتیک دارند بهترین توالت فرنگی انتخاب است. در این سیستم، مخزن توالت آب را در خود نگه می‌دارد و با فشار دادن دکمۀ فلاش به داخل کاسه می‌ریزد. سرعت خروج آب از مخزن به گونه‌ای است که تمام محتویات کاسه را به داخل سیستم زهکشی هل می‌دهد.

توالت‌های فلاش گرانشی سروصدای زیادی ندارند، قطعاتشان کمتر است و به‌آسانی نگهداری می‌شوند. با این حال، به اندازۀ سایر توالت‌ها کارآمد نیستند و آب بیشتری مصرف می‌کنند. گرفتگی توالت نیز در آن‌ها بیشتر رایج است.

توالت‌ تحت فشار (Pressure Assisted Toilet)

توالت تحت فشار مشابه توالت فلاش گرانشی است، اما از یک سیستم آب تحت فشار برای کمک به تخلیۀ پسماندها در زهکشی استفاده می‌کند. بزرگ‌ترین مزیت توالت‌های تحت فشار، فلاش قدرتمند آن است. این مکانیزم از هوای فشرده برای خروج پرفشار آب به درون مخزن توالت استفاده می‌کند. بنابراین، آب با نیروی بیشتری به کاسه برخورد می‌کند و محتویات را کامل‌تر تخلیه می‌کند. این نوع توالت،آب کمتری مصرف می‌کند.

توالت‌های تحت فشار برای خانواده‌های پرجمعیت و هر جایی که توالت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، مناسب است. نقطه ضعف این توالت‌ها پرسروصدا بودن آن‌ها است.

توالت‌ تک‌فلاش (Single Flush Toilet)

توالت فرنگی تک‌فلاش یک انتخاب عالی برای کسانی است که خواهان یک سیستم سیفون ساده و کارآمد هستند. این نوع توالت، تنها از یک فلاش برای تخلیۀ محتویات کاسه استفاده می‌کند.

توالت تک‌فلاش اغلب ارزان‌تر از انواع دیگر توالت است. نگهداری آن نیز آسان است زیرا تنها یک مکانیسم شست‌وشو دارد. یکی از معایب عمدۀ این نوع توالت مصرف بالای آب است، بنابراین دوستدار محیط زیست نیستند.

توالت دوگانه فلاش (Dual Flush Unit)

توالت دوگانه فلاش یک گزینۀ عالی برای کسانی است که به دنبال صرفه‌جویی در مصرف آب هستند. این نوع توالت دارای دو مکانیسم مختلف فلاشینگ است: نیم‌فلاش برای پسماندهای مایع و فلاش کامل برای پسماندهای جامد. در واقع، پسماندهای مایع با نصف آب مورد نیاز برای مواد جامد شسته می‌شوند.

دستگاه‌های فلاش دوگانه به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند. زیرا هم با محیط زیست سازگارند و هم از نظر بودجه مناسب‌اند. البته ممکن است کمی گران‌تر از نمونه‌های تک‌فلاش باشند، اما در درازمدت مقرون‌به‌صرفه‌اند.

توالت‌ بدون لمس یا تاچ‌لس

توالت‌ بدون لمس یا تاچ‌لس (‌Touchless Flushing)

توالت بدون لمس انتخابی عالی برای کسانی است که خواهان یک سیستم سیفون ساده و کارآمد هستند. این نوع توالت برای شست‌و‌شو به حسگرهای حرکتی پاسخ می‌دهد و برای فعال کردن سیستم فلاشینگ نیازی به تماس دست با توالت فرنگی نیست. بنابراین، گزینه‌ای راحت، مدرن و بهداشتی محسوب می‌شود و اغلب از انواع دیگر توالت‌ها گران‌ترند.

برای تجربۀ کامل توالت هوشمند، به دنبال توالتی بگردید که با استفاده از سنسور حرکتی خروج کاربر را تشخیص دهد و به محض خروج او، شستن توالت را شروع کند. البته اکثر توالت‌های بدون لمس برای کاربران سنتی‌ اهرم فلاشینگ نیز ارائه می‌دهند.

علاوه بر آن، ویژگی‌هایی مانند صندلی‌ با بیده، روشنایی شبانه، بوی‌دهنده‌ها و صندلی‌های خودکار بسته‌شونده نیز وجود دارد. این ویژگی‌ها تجربۀ تمیزتری را به کاربران ارائه می‌دهند.

انواع توالت فرنگی بر اساس نوع نصب

یکی از بارزترین تفاوت‌های انواع توالت فرنگي، نحوۀ نصب آن‌ها است. نحوۀ نصب توالت تأثیر خاصی بر عملکرد آن نمی‌گذارد، اما بر سبک و ظاهر سرویس و چگونگی نظافت آن تأثیر بسیاری دارد.

توالت‌ زمینی

توالت‌ زمینی (Floor Mount Toilet)

نصب توالت روی زمین، رایج‌ترین نوع نصب است و قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی می‌رسد. در این شیوه، توالت به‌طور مستقیم به کف متصل می‌شود و استحکام بالایی دارد. هنگامی که پایۀ توالت در جای خود پیچ شد و به‌درستی قرار گرفت، لبۀ توالت در امتداد کف به‌خوبی درزبندی می‌شود. در این شیوۀ نصب به دلیل وجود درزهای زیاد، نظافت و نگهداری سرویس دشوارتر است.

توالت دیواری یا توالت وال هنگ

توالت دیواری یا توالت وال هنگ (Wall-Hung Toilet)

در انواع توالت فرنگی وال هنگ یا دیواری، کاسه توالت روی دیوار نصب می‌شود و فضای زیر آن در روی زمین خالی می‌ماند. توالت‌های دیواری در حال حاضر چندان رایج نیستند، اما به دلیل ظاهر تمیز، شیک و مدرنی که ارائه می‌دهند، به‌مرور محبوب‌تر می‌شوند.

از آنجایی که مخزن آب این توالت‌ها در دیوار تعبیه می‌شود، در فضا صرفه‌جویی می‌کنند. زیر این توالت‌ها به‌راحتی تمیز می‌شود و فضای بهداشتی‌تری ایجاد می‌کند. توالت‌های دیواری اغلب از انواع دیگر توالت‌ها گران‌ترند و فرایند نصب پیچیده‌تری دارند.

توالت‌ پشت به دیوار

توالت‌ پشت به دیوار (Back To Wall Toilet)

توالت‌ پشت به دیوار برای خلق ظاهری مدرن و مینیمالیستی ایده‌آل است. مخزن این نوع توالت در درون دیوار قرار می‌گیرد که باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود و ظاهری منظم و جمع‌وجور به سرویس بهداشتی می‌بخشد. دسترسی به مخزن از طریق یک پانل یا صفحه فلاش فراهم می‌شود.

توالت با مخزن بالا

توالت با مخزنی با فاصله در بالا (High-Level Toilet)

توالت‌های با مخزن بالا به سرویس بهداشتی شما ظاهر سنتی زیبایی می‌بخشند. این توالت‌ها یک مخزن دارند که در بالای دیوار نصب می‌شود. لولۀ فلاش بلند و یک زنجیر کششی بلند برای تخلیۀ فلاش تانک، از دیگر اجزای قابل مشاهدۀ این نوع توالت است.

به محض کشیدن زنجیر فلاش، آب از لوله به درون کاسه هدایت می‌شود و محتویات آن را با فشار تخلیه می‌کند. نیروی گرانش افزایش‌یافته به دلیل ارتفاع اضافی، فشار آب را زیادتر می‌کند و باعث می‌شود کاسه بهتر تمیز شود.

توالت‌ گوشه‌ای

توالت‌ فرنگی سه کنج (Corner Toilet)

یکی از راه‌حل‌های خلاقانه برای طراحی سرویس‌های کوچک، توالت گوشه‌ای است. این نوع توالت به گونه‌ای طراحی شده است که در گوشۀ سرویس بهداشتی قرار بگیرد و فضای بیشتری را آزاد کند. چالش توالت‌های گوشه‌ای، محل لوله‌کشی است، زیرا قرارگیری لوله در گوشه‌ها چندان رایج نیست.

توالت ریملس

توالت ریملس (Rimless Toilet)

توالت‌ بدون لبه یا بدون حاشیه یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در طراحی توالت فرنگی در سال‌های اخیر بوده است. تفاوت توالت ریملس با توالت‌های سنتی، در نداشتن کانال لبۀ توالت برای پخش آب در درون کاسه است. بدین صورت که در زمان کشیدن سیفون، به‌جای هدایت آب در لبه، آب به‌طور مستقیم به دور کاسه هدایت می‌شود.

اگرچه سیفون توالت ریملس قدرتمند به نظر می‌رسد، اما در واقع مقرون‌به‌صرفه‌تر از سیفون توالت سنتی است و به شما کمک می‌کند در هزینۀ قبض آب خود صرفه‌جویی کنید. حذف لبه تمیز کردن این توالت‌ها را بسیار آسان می‌کند و گزینه‌ای بسیار بهداشتی محسوب می‌شود.

انواع توالت فرنگی از نظر جنس

انواع توالت‌هایی که در بالا برشمردیم، می‌توانند با مصالح متفاوتی تولید شوند، اما اکثر توالت‌های موجود در بورس فروش توالت فرنگی، از چینی بهداشتی ساخته شده‌اند. استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، تمیز کردن آسان، شکل‌دهی آسان و زیبایی، مهم‌ترین دلیل استقبال از چینی است. چینی شیشه‌ای، فولاد، سنگ، پلاستیک و… از دیگر مصالح مورد استفاده در توالت فرنگی است که کمتر رایج است.

برند روکا در محصولات خود نوعی چینی بهداشتی ارتقایافته به نام Fineceramic استفاده می‌کند که در عین سبکی و شکل‌پذیری بالا، از نظر مقاومت 30 درصد بهتر از چینی بهداشتی معمولی عمل می‌کند.

انواع توالت فرنگی از نظر شکل کاسه توالت

تفاوت اصلی در شکل کاسه توالت، ناشی از طول آن است. بدین ترتیب، دو شکل برای انتخاب وجود دارد: دراز و گرد. جلوی گرد معمولاً باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود و برای فضاهای کوچک‌تر مناسب است، در حالی که کاسه‌های کشیده راحتی بیشتری را برای بزرگسالان فراهم می‌کند.

در سال‌های اخیر توالت‌هایی با شکل‌های خاص و مینیمال مانند چهارگوش هم تولید می‌شود.

سخن آخر

اکنون که با انواع توالت فرنگی آشنا شدید، می‌توانید در زمان خرید خود تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید. خوشبختانه تنوع انواع توالت فرنگی‌های موجود در بازار، گزینه‌های متفاوتی را در اختیارتان می‌گذارد تا بر اساس خواسته‌ها و ترجیحات خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

با توجه به آنچه گفتیم، شما کدام مدل توالت فرنگی را برای خانۀ خود می‌پسندید؟

توالت فلاش گرانشی، توالت تحت فشار، توالت تک‌فلاش، توالت دوگانه فلاش و توالت بدون لمس، مهم‌ترین انواع توالت از نظر مکانیزم فلاشینگ است.
نظافت توالت فرنگی یک‌تکه از دوتکه راحت‌تر است. علاوه بر آن، توالت‌های وال هنگ و پشت به دیوار و توالت‌های ریملس، نظافت بسیار راحتی دارند و بهداشتی‌ترند.
برند روکا در محصولات خود نوعی چینی بهداشتی ارتقایافته به نام Fineceramic استفاده می‌کند که در عین سبکی و شکل‌پذیری بالا، از نظر مقاومت 30 درصد بهتر از چینی بهداشتی معمولی عمل می‌کند.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
My Plumber London، Build with Ferguson، Your Guy Plumbing & Drainage، Real Homes، Plumbworld

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *