شیر مخلوط توالت چیست و چه انواعی دارد؟ + مزیت‌های آن

انواع شیرآلات مخلوط در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند. اگر می‌خواهید برای سرویس بهداشتی خانۀ خود، شیر مخلوط بخرید، این مطلب برای شما نوشته شده است.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دنیای شیرآلات روزبه‌روز گسترده‌تر و متنوع‌تر می‌شود. اگر به دنبال خرید شیر جدیدی برای حمام یا توالت خود هستید، ممکن است نام شیر مخلوط توالت را شنیده باشید. برای شناخت کامل این نوع شیرآلات، باید پاسخ بسیاری از سوال‌ها را بدانید. سوال‌هایی مانند: شیر مخلوط توالت چیست؟ چه انواعی دارد؟ مزایای آن کدام است؟

در این مطلب، پاسخ این پرسش‌ها را به شما می‌دهیم تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

شیر مخلوط توالت چیست؟

یک شیر مخلوط (Mixer Tap)، همان‌طور که از نامش پیداست، به واسطۀ مکانیزم خود، آب سرد و گرم را با یکدیگر ترکیب می‌کند و از طریق یک خروجی واحد در اختیار کاربر می‌گذارد. کاربر نیز می‌تواند با استفاده از یک یا دو کنترل‌کننده، دمای آب را تنظیم کند. این مدل شیرآلات، با شیرهای قدیمی که دو خروجی جداگانه برای آب سرد و گرم دارند، متفاوتند.

شیرهای مخلوط را می‌توان در بخش‌های مختلف سرویس بهداشتی و حمام از جمله انواع روشویی، وان و توالت استفاده کرد. حتی شیرهای مخلوطی برای آشپزخانه نیز وجود دارد. این شیرها در مدل‌های مدرن و کلاسیک با دستگیره‌های مختلف، مثل اهرمی یا شیرهای چرخشی با طرح‌های متنوع در بازار موجودند. تمرکز ما در اینجا بر شیرهای مخلوط توالت است.

شیر مخلوط توالت چگونه کار می‌کند؟

شیر مخلوط توالت چگونه کار می‌کند؟

داخل شیرهای مخلوط دارای سوراخ‌های ریزی است که به دلیل شکل‌شان، به آن‌‌ها پروانه نیز گفته می‌شود. مکانیزم این سوراخ‌های ریز به گونه‌ای طراحی شده که با چرخاندن دستگیره، بسته به میزان جریان و دمای آب مورد نظر، از حالت بسته به نیمه‌باز یا کاملاً باز تغییر می‌کنند. برای مثال، اگر فقط آب گرم می‌خواهید، دستۀ سرد بسته است به این معنی که سوراخ کاملاً مسدود است، در حالی که آب گرم تا حدی یا کاملاً باز است.

این ویژگی باعث می‌شود که شیرهای مخلوط برای رسیدن به دمای دلخواه به‌راحتی قابل تنظیم باشند و گزینۀ مناسبی برای خانه‌های شلوغ محسوب شوند.

مزایای شیر مخلوط توالت

مزایای شیر مخلوط توالت

کلیدی‌ترین مزیت‌های شیر مخلوط در مقایسه با شیرآلات کلاسیک (دو دسته‌ای) شامل موارد زیر است:

  • سبک و زیبایی ظاهری: بسیاری از افراد ظاهر شیک و سادۀ یک شیر مخلوط را به شیرهای سرد و گرم جداگانه ترجیح می‌دهند. طیف گسترده‌ای از سبک‌های شیر مخلوط موجود است؛ از خطوط تیز و معاصر گرفته تا قوس‌های کلاسیک خمیده.

دستگیره‌ها نیز می‌توانند متفاوت باشند، از دسته‌های چرخان سنتی گرفته تا اهرم‌هایی که برای کنترل جریان بالا و پایین می‌شوند.

  • تنظیم راحت‌ دما: مکانیزم شیر مخلوط، کنترل و تنظیم دما را آسان می‌کند و می‌توانید خیلی راحت‌تر به دمای دلخواه خود برسید.
  • صرفه‌جویی در مصرف آب: با استفاده از شیر مخلوط، سریع‌تر به دمای دلخواه می‌رسید و آب کمتری هدر می‌رود.
  • تنوع در طرح و رنگ: برای هر سلیقه و سبک دکوراسیون سرویس بهداشتی، مدل مناسبی وجود دارد.
  • بهداشت: به دلیل کمتر بودن قطعات، تمیز کردن آن‌ها آسان‌تر است.
  • دوام: شیرهای مخلوط معمولا بادوام‌اند و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند. 
انواع شیر مخلوط توالت

انواع شیر مخلوط توالت

همان‌طور که گفتیم، شیرهای مخلوط تنوع بالایی دارند. در ادامه، رایج‌ترین انواع شیر مخلوط توالت را معرفی می‌کنیم.

  •  شیر مخلوط تک‌اهرمی

این مدل شیک و مینیمال، تنها با یک اهرم، جریان و دمای آب سرد و گرم را کنترل می‌کند. سادگی و کاربری آسان، شیر مخلوط تک‌اهرمی را به گزینه‌ای محبوب برای سرویس بهداشتی‌های مدرن تبدیل کرده است.

  • شیر مخلوط دو اهرمی

این مدل با الهام از طرح‌های سنتی، دو اهرم مجزا برای کنترل جداگانۀ آب سرد و گرم دارد، اما در نهایت یک جریان واحد آب در دمای مورد نظر شما از شیر مخلوط خارج می‌شود. شیرهای دو اهرمی به دلیل امکان تنظیم دقیق دما، برای کسانی که کارایی را بر زیبایی مینیمال اولویت می‌دهند، مناسب است.

  • شیر مخلوط کلاسیک

شیر مخلوط کلاسیک دارای دو دستگیرۀ پیچی است که یکی کنترل آب سرد و دیگری کنترل آب گرم را بر عهده دارد. این دو جریان آب، داخل شیر با هم مخلوط می‌شوند و یک جریان آب واحد در دمای دلخواه از شیر آب خارج می‌شود.

  •  شیر مخلوط پدالی

نوعی شیرآلات است که در آن به‌جای دستگیره، از پدال پایی برای باز و بسته کردن جریان آب استفاده می‌شود. این نوع شیر برای مکان‌هایی که بهداشت و صرفه‌جویی در مصرف آب اهمیت دارد، مانند بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و مراکز عمومی، مناسب است.

  • شیر مخلوط هوشمند یا لمسی

شیر مخلوط هوشمند یا لمسی نوعی شیرآلات پیشرفته است که به‌جای استفاده از دستگیره یا پدال، با لمس یا حسگرهای حرکتی باز و بسته می‌شود. شیرهای مخلوط هوشمند در مدل‌های مختلف با امکانات متنوعی همچون تنظیم دمای پیش‌فرض، فیلتر تصفیۀ آب و اتصال به اپلیکیشن موبایل تولید می‌شوند.

انواع شیرهای مخلوط از نظر سبک و ظاهر

شیرهای مخلوط در دو سبک کلی کلاسیک و مدرن با رنگ‌های متنوع عرضه می‌‌شوند. رنگ‌های رایج شامل کروم براق، رنگ‌های فلزی مثل استیل ضدزنگ، نیکل، برنج، برنز و طلایی است. در سال‌های اخیر، شیرهای رنگی مشکی و سفید هم طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

شیرهای مخلوط کلاسیک معمولا لبه‌های منحنی و تزئینات بیشتری دارند. در مقابل، شیرهای مخلوط مدرن طراحی ساده‌تری دارند و لبه‌های آن‌ها یا زاویه‌دار است یا منحنی‌های ملایم‌تری دارد.

دستگیره‌ها نیز می‌توانند متفاوت باشند، از دسته‌های چرخان سنتی گرفته تا اهرم‌هایی که برای کنترل جریان بالا و پایین می‌شوند. حتی شیرهای مخلوط توکار روی دیوار هم موجود است.

سخن آخر

شیر مخلوط توالت، اگر از نوع باکیفیت انتخاب شود، می‌تواند تا سال‌ها خیال شما را از بابت شیرآلات سرویس بهداشتی‌تان راحت کند. شیرهای مخلوط برند روکا (Roca) با طراحی نوآورانه و کیفیت بالا، برای سرویس بهداشتی‌های مدرن و کلاسیک مناسب‌اند. تمام این محصولات دارای ضمانت مادام‌العمر برای کارتریج سرامیکی هستند که از هرگونه نشتی جلوگیری می‌کند.

در ساخت این شیرآلات از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است، از روکش کروم Evershine (پوششی بادوام که تمیز کردن شیر را آسان می‌کند) تا تکنولوژی Soft Turn (که به شما کنترل کاملی روی جریان و دمای آب می‌دهد).

برای مشاهدۀ انواع شیرآلات برند روکا، می‌توانید همین حالا به فروشگاه آنلاین خانه و معماری سر بزنید.

یک شیر مخلوط (Mixer Tap)، همان‌طور که از نامش پیداست، به واسطۀ مکانیزم خود، آب سرد و گرم را با یکدیگر ترکیب می‌کند و از طریق یک خروجی واحد در اختیار کاربر می‌گذارد.
شیر مخلوط تک‌اهرمی، شیر مخلوط دو اهرمی، شیر مخلوط کلاسیک، شیر مخلوط پدالی و شیر مخلوط هوشمند یا لمسی، رایج‌ترین انواع شیر مخلوط توالت است.
سبک و زیبایی ظاهری، تنظیم راحت دما، صرفه‌جویی در مصرف آب، تنوع در طرح و رنگ، نظافت آسان و بهداشت بیشتر، دوام بالا و نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری.
با نگهداری مناسب، شیرهای مخلوط سال‌ها عمر می‌کنند. اما در صورت نشتی مداوم، زنگ‌زدگی یا فرسودگی، باید برای تعویض آن‌ها اقدام کنید.
استیل ضدزنگ و برنج به دلیل دوام بالا و مقاومت در برابر خوردگی، انتخاب‌های محبوبی محسوب می‌شوند.
در ساخت این شیرآلات از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است، از روکش کروم Evershine (پوششی بادوام که تمیز کردن شیر را آسان می‌کند) تا تکنولوژی Soft Turn (که به شما کنترل کاملی روی جریان و دمای آب می‌دهد).
نویسنده
تحریریه خانه و معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *