کف چوبی چیست و برای کدام فضاها مناسب است؟

کفپوش چوبی گزینۀ مناسبی برای خانه‌های ویلایی و آپارتمانی، ادارات و ساختمان‌های تجاری است. اما کف چوبی برای کدام فضاهای خانه مناسب‌ است‌؟ جواب این پرسش کمک می‌کند بهترین تصمیم را برای خانۀ خود بگیرید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

کفپوش چوبی بدون شک یکی از مجلل‌ترین کفپوش‌های دنیاست و تقریباً با هر دکوراسیونی هماهنگ می‌شود. فرقی نمی‌کند که خانۀ شما سنتی باشد یا مدرن، قدیمی باشد یا نوساز؛ کفپوش‌های چوبی گزینه‌ای عالی برای طیف وسیعی از طراحی‌ها و سبک‌های داخلی محسوب می‌شوند. اما کف چوبی برای کدام فضاها مناسب است‌؟

در این مطلب، به شما می‌گوییم که کف چوبی چیست و برای استفاده در فضاهای مختلف خانه چه مزیت‌ها و معایبی دارد و چه ملاحظاتی را می‌بایست برای آن در نظر بگیرید.

کف چوبی چیست؟

کفپوش چوبی (Wood flooring) به هر محصولی گفته می‌شود که با استفاده از انواع چوب و برای نصب در کف ساختمان تولید می‌شود. چوب از دیرباز یک انتخاب متداول برای کفپوش بوده است و می‌تواند در سبک‌ها، رنگ‌ها، بافت و الگو، برش‌ها و گونه‌های مختلف ساخته شود. این تنوع، به شما امکان می‌دهد که یک فضای واقعاً منحصربه‌فرد متناسب با شخصیت خود داشته باشید.

کفپوش‌ چوبی انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن‌ها شامل کفپوش‌های زیر می‌شود:

  • تمام‌چوب یا سالید (Solid)
  • چوب مهندسی‌شده (Engineered Wood)
  •  لمینت (Laminate)
  • بامبو (Bamboo)
  • چوب‌پنبه (Cork)

هر یک از این انواع کف چوبی، از مزایای متفاوتی برخوردارند.

چوب از معدود منابع تجدیدپذیر طبیعی است که آن را از نظر زیست‌محیطی نسبت به کاشی یا وینیل (PVC) برتری می‌دهد. از آنجایی که می‌توان کفپوش‌های چوبی را با روغن‌کاری یا سنباده‌کاری بازسازی کرد، طول عمر بالایی دارند و ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کنند. درنتیجه، سرمایه‌گذاری اولیۀ شما در خرید انواع پارکت و لمینت، یک سرمایه‌گذاری مادام‌العمر خواهد بود.

کف چوبی برای کدام فضاها مناسب است؟

کف چوبی برای کدام فضاها مناسب است؟

کفپوش چوبی به دلیل تنوع و زیبایی خیره‌کنند، دوام فوق‌العاده بالا، تعمیر آسان و سایر ویژگی‌های منحصربه‌فردش در فضاهای مختلفی همچون فضاهای مسکونی، تجاری و اداری مانند دفاتر، کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما شاید بشود گفت مهم‌ترین و محبوب‌ترین کاربرد کف چوبی، در کفپوش خانه‌ها است. مدل‌های مختلف کف چوبی برای اکثر اتاق‌های خانه ازجمله اتاق نشیمن، اتاق خواب، غذاخوری، راهروها و پلکان مناسب است. تنها فضاهایی که کفپوش چوبی برای آن توصیه نمی‌شود، اتاق‌های مرطوب است که شامل حمام، توالت و لباسشویی است. البته در ادامه خواهیم گفت که برخی انواع کفپوش چوبی را با رعایت احتیاط‌های لازم می‌توانید در حمام و حتی فضاهای بیرونی خانه مانند بالکن، تراس و روف‌گاردن نیز استفاده کنید.

کف چوبی اتاق نشیمن و پذیرایی

کف چوبی اتاق نشیمن و پذیرایی

اتاق نشیمن اغلب بزرگ‌ترین اتاق یک خانه است و معمولاً اولین نقطه‌‌ای است که نوع، رنگ و الگوی نصب کفپوش آن انتخاب می‌شود و اتاق‌های دیگر از آن پیروی می‌کنند.

  • کف چوبی به اتاق نشیمن شما ظاهری لوکس و طبیعی می‌بخشد که از نظر طراحی، دوام و منحصربه‌فرد بودن فراتر از هر نوع کفپوش دیگری است.
  • تنوع رنگ پارکت‌های ‌جدید، از قهوه‌ای طبیعی گرفته تا سفید و خاکستری و مجموعۀ متنوعی از الگوها و طرح‌ها، به شما امکان می‌دهد کف چوبی مناسبی را مطابق با سبک زندگی و طراحی خود انتخاب کنید.
  • راحتی و گرما نیز مهم است. ما زمان زیادی را در اتاق نشیمن می‌گذرانیم، بنابراین ترجیح می‌دهیم یک کف چوبی راحت و گرم زیر پا داشته باشیم.
  • اتاق نشیمن توسط همۀ اعضای خانواده استفاده می‌شود. ما برای فعالیت‌های جمعی مانند تماشای تلویزیون، غذا خوردن و گفت‌وگو در این فضا جمع می‌شویم. به همین دلیل، کف نشیمن نسبت به سایر فضاهای خانه، در معرض سایش و فرسایش بیشتری است. اگر می‌خواهید کفپوش چوبی اتاق نشیمن‌تان برای مدتی طولانی دوام بیاورد، می‌بایست کفپوش خود را از جنس چوب مرغوب انتخاب کنید. بهترین نوع پارکت چوب طبیعی اگر خوب مراقبت شود می‌تواند سالیان سال دوام بیاورد.
  • کفپوش چوبی با هر سبک زندگی هماهنگی دارد. فرقی نمی‌کند که بخواهید یک اتاق نشیمن آرام و شیک داشته باشید یا یک سالن پذیرایی تجملی و پیچیده، گزینه‌های متعددی برای انتخاب پارکت کف خانه پیش روی شماست.
  • البته، پارکت سالید به دلیل طبیعی بودن، حس نوستالژیک‌‌تر، گرم‌تر و خاص‌‌تری را القا می‌کند. ضمن اینکه، نسبت به لمینت ماندگارتر است و می‌توان آن را سمباده زد و ترمیم کرد.
  • کفپوش‌ بامبو در درازمدت حتی از پارکت‌های چوبی سالید و مهندسی‌شده نیز مقاوم‌‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است، زیرا نیاز به تعویض و ترمیم کمتری دارد. بنابراین، یک گزینۀ عالی برای نشیمن و پذیرایی است.

محبوب‌ترین الگوهای نصب کفپوش چوبی، الگوی خطی مستقیم، شورون (Chevron) و شاه‌ماهی (Herringbone) است که بسته به ترجیحات طراحی شما و فضایی که در اختیار دارید انتخاب می‌شود. همچنین می‌توانید الگوی نصب را به قسمت‌های مجاور اتاق نشیمن در آشپزخانه و راهرو گسترش دهید تا یکپارچگی بیشتری در سرتاسر خانۀ خود داشته باشید. برای هماهنگی بیشتر، استفاده از پارکت دیواری هم توصیه می‌شود.

کفپوش‌های چوبی با مبلمان شما به‌خوبی هماهنگ می‌شوند. ضمن اینکه می‌توانید با اضافه کردن یک فرش، زیبایی خانۀ خود را دوچندان کنید.

کف چوبی اتاق خواب

کف چوبی اتاق خواب

کف چوبی در اتاق خواب، فضایی گرم، راحت و دنج ایجاد می‌کند تا بتوانید در آن با آرامش بیشتری به استراحت بپردازید. چوب این احساس را به شما می‌دهد که توسط طبیعت احاطه شده‌اید و از این طریق، به خواب راحت شبانۀ شما کمک می‌کند. علاوه بر آن، وقتی صبح زود با پاهای برهنه از رختخواب بیرون می‌آیید، هیچ چیز به اندازۀ گرمای چوب لذت‌بخش نیست.

با نصب کفپوش چوبی شناور (کلیکی) می‌توانید صدای تماس با کف را کاهش دهید. این ویژگی به‌خصوص در اتاق خواب، که فضایی شخصی است و اغلب در آن پابرهنه هستید، بسیار اهمیت دارد. کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای نیز در کاهش آلودگی‌های صوتی محیط اثرگذارند و گزینۀ مطلوبی برای اتاق خواب محسوب می‌شوند.

از آنجایی که اتاق خواب کمتر از اتاق نشیمن یا آشپزخانه استفاده می‌شود، می‌توانید کف چوبی ارزان‌تری را برایش انتخاب کنید. نصب پارکت لمینت یکی از انتخاب‌های مناسب برای اتاق خواب است.

شما می‌توانید کفپوش چوبی را از اتاق خواب به اتاق‌های دیگر گسترش دهید. برای مثال، به پاگرد، راهروی مجاور، اتاق خواب‌های دیگر و حتی حمام فکر کنید. همچنین می‌توانید پله‌ها را با چوبی همرنگ و هم‌الگو با کف چوبی اتاق خواب بپوشانید. کف چوبی پله، باعث هماهنگی بیشتر در خانۀ شما می‌شود.

کفپوش‌های چوبی مهندسی‌شده، سخت و کاربردی‌اند و تمیز کردن‌شان آسان است. به همین دلیل، به همراه کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای بی‌صدا گزینه‌ای عالی برای اتاق خواب کودکان محسوب می‌شوند.

کف چوبی آشپزخانه

کف چوبی آشپزخانه

استفاده از کف چوبی در آشپزخانه باعث می‌شود:

  • خانۀ شما یکپارچه به نظر برسد، زیرا می‌توانید کفپوش را از اتاق نشیمن به آشپزخانه گسترش دهید.
  • همچنین، کفپوش‌های چوبی با انواع آشپزخانه‌های مدرن، کلاسیک، وینتیج یا صنعتی ترکیب می‌‌شوند.
  • انواع رنگ پارکت جدید به شما امکان می‌دهد رنگی را انتخاب کنید که با رنگ آشپزخانه و فضای داخلی آن هماهنگ باشد.
  • لمینت ضدآب و همچنین انواع ضدآب پارکت‌ بامبو (مانند محصولات Outdoor برند موزو) بهترین گزینه‌‌ برای کف چوبی آشپزخانه است.
  • ضمن اینکه، استفاده از یک لاک مقاوم برای پرداخت کفپوش چوبی، به شما اطمینان می‌دهد که کف آشپزخانۀ شما در برابر تمام کثیفی‌ها و ریخت‌وپاش‌های ناشی از پخت‌وپز و شست‌وشو مقاومت می‌کند و تمیز کردن آن به‌راحتی و بدون نیاز به ابزار و مواد خاص میسر است.
کف چوبی حمام

کف چوبی حمام

بله، کفپوش چوبی در حمام نیز قابل نصب است! با امتداد یافتن کف چوبی در حمام، وحدتی گرم با بقیۀ خانه ایجاد می‌شود. کفپوش چوبی به حمام شخصیتی می‌‌بخشد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر دوست دارید گرمای بیشتری را تجربه کنید، می‌توانید گرمایش از کف را زیر کف چوبی حمام خود نصب کنید.

البته، برای انتخاب نوع کفپوش چوبی حمام خود می‌بایست کمی محتاط باشید.

  • نصب کفپوش چوبی سالید در حمام توصیه نمی‌شود. با توجه به تفاوت زیاد رطوبت در حین و بعد از دوش گرفتن و همچنین تماس مستقیم آب با کف چوبی، مشکلاتی در انبساط و انقباض این کفپوش‌‌ها به وجود می‌آید.
  • درعوض، کفپوش‌ بامبو (مناسب برای فضای خارجی) و چوب مهندسی‌شده بهترین انتخاب‌ها برای حمام محسوب می‌شوند.

برخی از انواع پارکت بامبو از جمله محصولات Outdoor برند موزو مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آفات، قارچ‌ها و… دارند، زیرا در فرایند تولید، تحت فشار و حرارت زیاد قرار می‌گیرند. این محصولات در فضاهای خارجی و داخلی زیر استفاده می‌شوند:

  • کف چوبی بالکن
  •  کف چوبی تراس
  • کف چوبی حیاط ویلا
  • کف چوبی روف گاردن
  • کف چوبی فضاهای مرطوب داخلی مانند حمام و جکوزی

در نظر داشته باشید که دوش گرفتن روی کف چوبی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما شما می‌توانید بعد از حمام یا دوش، بدون اینکه خود را خشک کنید، وارد بخش‌هایی از حمام شوید که ‌کف چوبی دارد.

کف چوبی راهرو و ورودی

کف چوبی راهرو و ورودی

کاربرد اصلی راهروها عبور و مرور است، پس به‌طور طبیعی ترافیک بالایی دارند. یک کف چوبی سخت می‌تواند از فرسایش زودهنگام راهروی شما جلوگیری کند. اما این همه چیز نیست. زیبایی منحصربه‌فرد کف چوبی یک ورودی چشمگیر برای خانۀ شما خلق می‌کند و بر ارزش زیبایی‌شناسانۀ آن می‌افزاید. استفاده از چوب به‌عنوان کفپوش خانه‌های لاکچری در قسمت لابی و راهرو بسیار کاربردی است.

کف چوبی اتاق غذاخوری

کف چوبی اتاق غذاخوری

کفپوش چوبی از میان تمام کفپوش‌ها بیشترین قابلیت را دارد تا با تکمیل زیبایی میز ناهارخوری چوبی، به این فضا جلوه‌ای ویژه ببخشد و آن را برای دورهمی‌های خانوادگی ناهار، عصرانه و شام منحصربه‌فردتر کند. همچنین، هرگونه غذا یا خرده‌ریزی که روی کف چوبی بریزد به‌راحتی تمیز می‌شود و این یک ویژگی فوق‌العاده برای کفپوش غذاخوری است.

سخن آخر

همان‌طور که دیدید، کفپوش‌های چوبی برای اغلب فضاهای خانه یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شوند؛ از اتاق خواب گرفته تا نشیمن و راهرو و آشپزخانه و حتی حمام، زیبایی، تنوع و طول عمر آن‌ها با هیچ کفپوش دیگری قابل مقایسه نیست.

البته، هیچ دو اتاقی یکسان نیستند، اما تنوع جنس، طرح و رنگ محصولات کف چوبی ساختمان باعث می‌شود بتوانید بهترین انتخاب را برای کف چوبی منزل خود و همۀ فضاهای آن داشته باشید.

شما کفپوش چوبی را برای کدام یک از فضاهای خانه مناسب‌تر می‌دانید؟ تجربۀ خود را با ما در میان بگذارید.

کفپوش‌های تمام‌چوب یا سالید (Solid)، چوب مهندسی‌شده (Engineered Wood)، لمینت (Laminate)، بامبو (Bamboo) و چوب‌پنبه (Cork) رایج‌ترین انواع کفپوش چوبی است.
کفپوش چوبی به دلیل تنوع و زیبایی خیره‌کنند، دوام فوق‌العاده بالا، تعمیر آسان و سایر ویژگی‌های منحصربه‌فردش در فضاهای مختلفی همچون فضاهای مسکونی، تجاری و اداری مانند دفاتر، کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدل‌های مختلف کف چوبی برای اکثر اتاق‌های خانه ازجمله اتاق نشیمن، اتاق خواب، غذاخوری، راهروها و پلکان مناسب است. همچنین، برخی کفپوش‌های چوبی را با رعایت احتیاط می‌توانید در حمام و فضاهای بیرونی خانه مانند بالکن، تراس و روف‌گاردن استفاده کنید.
پارکت سالید به دلیل طبیعی بودن، ماندگاری بالا، قابلیت تعمیر، حس نوستالژیک‌‌، گرم‌ و خاص آن، بهترین گزینه برای نشیمن است. اما کفپوش‌ بامبو در درازمدت حتی از پارکت‌های چوبی سالید و مهندسی‌شده نیز مقاوم‌‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است، زیرا نیاز به تعویض و ترمیم کمتری دارد. بنابراین، گزینه‌ای عالی برای نشیمن و پذیرایی است.
از آنجایی که اتاق خواب کمتر از اتاق نشیمن یا آشپزخانه استفاده می‌شود، می‌توانید کف چوبی ارزان‌تری مانند پارکت لمینت را برایش انتخاب کنید. کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای نیز به دلیل کاهش آلودگی‌های صوتی محیط، گزینۀ مطلوبی برای اتاق خواب محسوب می‌شوند.
کفپوش‌ بامبو (مناسب برای فضای خارجی) و چوب مهندسی‌شده بهترین انتخاب‌ها برای حمام محسوب می‌شوند.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *