نمای چوب و آجر، آنچه که راجع به آن به شما نگفته‌اند!

در این مقاله توضیحاتی راجع به نمای چوب و آجر و ویژگی‌های آن، روش‌های شستشوی این نما و جایگزین کردن آن با متریالی پایدارتر توضیحاتی ارائه داده ایم، که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نمای چوب و آجر
دسته بندی:
زمان مطالعه: 7 دقیقه

نمای ساختمان شما جدا از اینکه تعیین می‌کند مهمانان و همسایگان‌تان چگونه خانه شما را ببینند، خریداران بالقوه خانه را نیز جذب می‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که همیشه نمای ساختمان خود را از بهترین متریال انتخاب کنید تا نیاز به تعمیر و تعویض زودهنگام و هزینه های اضافی نداشته باشد و بتوانید آن را در بهترین حالت خود حفظ کنید. شما فقط یک فرصت برای ایجاد یک تاثیر اولیه عالی دارید!
تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی نمای ساختمان خود سرمایه گذاری کنید. گزینه‌های زیادی برای هر سلیقه و بودجه‌ای وجود دارد، اما اگر به دنبال نمایی متمایز، برگرفته از طبیعت و سرشار از حس گرما و روح زندگی هستید؛ پیشنهاد ما به شما نمای چوب و آجر است.

کاربرد متریال آجر در نمای ساختمان

آجر به عنوان متریال بومی کشورمان مزایای زیادی دارد که باعث شده است تا از گذشته تاکنون امتحان خود را از نظر دوام و کیفیت به عنوان متریالی مقاوم پس دهد. برخی از این مزایا عبارتند از: عدم ایجاد ضایعات ساختمانی بازگشت ناپذیر به محیط زیست، ارزان بودن، عمر بالا، نگهداری آسان، عدم نیاز به متخصص برای نصب و اجرا، نصب آسان و…

البته با تمام محاسن آجر نمی‌توان به احتمال شوره زدن آجر و محدود بودن طرح و رنگ آجر نسبت به بعضی متریال‌ها اشاره نکرد. البته مراقبت صحیح از آجر قبل از اجرا، عدم ریختن ملات روی آجر هنگام اجرا، استفاده از عایق نانو، استفاده از افزودنی‌های پلیمری برای روانی ملات در جهت کم کردن میزان آب و تخلخل آن و… مواردی هستند که در جلوگیری از شوره زدن آجر موثرند.
ترکیب آجر با متریال چوب، به دلیل تناژ و ظاهر گرم آن، باعث افزایش کیفیت بصری نمای ساختمان می‌شود. به همین دلیل، نمای چوب و آجر زیبایی و چشم نوازی بالایی دارد.

متریال چوب در نما

کاربرد متریال چوب در نماسازی

امروزه بیشتر از گذشته از انواع چوب در نمای داخلی یا خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. نمای چوبی ساختمان به دلیل ویژگی‌های مثبتی چون: زیبایی، سهولت در نصب الوار چوب، عایق حرارتی و کاهش دهنده مصرف انرژی، تعویض و جابه‌جایی آسان، وزن کم، قابلیت رنگ آمیزی و… بسیار پرطرفدار است. با این حال مانند هر متریال دیگر معایبی هم دارد، این معایب عبارتند از: نیاز به مراقبت دوره‌ای مداوم، آسیب به محیط زیست به علت نابودی و قطع درختان، خطر آتش سوزی بالا، مقاومت پایین در برابر جوندگان و حشرات، پایداری کم در محیط‌های مرطوب و…

نمای چوب و آجر در ساختمان

چرا نمای چوب و آجر این روزها چشم مردم را گرفته است؟!

امروزه به دلیل شباهت اکثر نماهای ساختمانی به یکدیگر و طراحی یکنواخت نماها آن هم غالبا به سبک کلاسیک یا به اصطلاح “رومی”، جای خالی یک نمای متفاوت که طلسم این یکنواختی را بشکند به شدت احساس می‌شود. به نظر نما چوب و آجر می‌تواند این خلا را به خوبی پر کند، به خصوص که آجر جز مصالح بومی کشور ما به شمار می‌رود. همچنین معماری سنتی ما در همزیستی با طبیعت و اکثرا با متریال آجر ساخته می‌شده است.
قرابت این دو متریال از نظر منشا طبیعی و گرمای ظاهری، باعث همنشینی و ترکیب بندی خوبی برای ایجاد تنوع در نمای ساختمان می‌شود.
به یاد داشته باشید که هنگام طراحی نمای ایده‌آل‌تان، تنها آسمان محدودیت است!

تمیز کردن و شستشوی نمای چوب و آجر

تمیز کردن و شستشوی نمای چوب و آجر

برای اینکه تا سالیان سال نمای آجر و چوب ساختمان شما زیبایی و شکوه روزهای اولیه خود را حفظ کند نیاز به نگهداری دوره‌ای دارد. به همین منظور روش‌هایی برای شستشو و نگهداری نمای ساختمان وجود دارد. در ادامه با رایج‌ترین این روش‌ها به طور مختصر آشنا می‌شویم.

ساییدن سطوح

این روش بیشتر در گذشته برای از بین بردن شوره زدن آجر به خصوص زمانی که اندازه شوره کم بود استفاده می‌شد. البته این روش به دلیل احتمال از بین رفتن سطوح آجری پیشنهاد نمی‌شود.

شستشوی نمای ساختمان بر پایه استفاده از مواد شیمیایی

این روش شامل استفاده از مواد شیمیایی مانند کربنات سدیم یا اسید فسفریک برای از بین بردن آلودگی از نماها بدون آسیب رساندن به آنها است. این تکنیک به سازه‌های آجرکاری نیز آسیب نمی‌رساند. برای نمای چوبی نیز بسته به چوب مورد استفاده، محلول تمیز کننده مناسب برای پروژه باید انتخاب شود.

شستشوی نمای ساختمان بر پایه آب

شستشوی نمای ساختمان بر پایه آب

برای از بین بردن جلبک، کپک و سایر آلودگی‌ها در استفاده از دستگاه واترجت، آب را با جریانی پر فشار با دستگاه روی سطوح نما می‌ریزند. آب معمولاً با فشار حداکثر 40000 پوند بر اینچ مربع اعمال می‌شود که تقریباً همان فشاری است که در لباس غواصان در اعماق دریا وجود دارد.
باید مراقب باشید که درز ملات آجرها آسیب نبیند. همچنین نازل واترجت در حین شستشو باید در حرکت باشد وگرنه باعث سایش سطح در یک قسمت از نمای ساختمان می‌شود، این در مورد نمای چوبی دیوار هم صدق می‌کند. اگرچه هر میزان فشار آب به علت احتمال شکافتن چوب و آسیب به چوب توصیه نمی‌شود. استفاده از بخار فوق گرم نیز لکه‌ها و تغییر رنگ را از سطح چوب برمی‌دارد و گاهی در ترکیب با محلول‌های تمیزکننده چوب نتیجه بهتر و امن‌تری در پی دارد (بخار فوق گرم برای تمیز کردن نمای آجری هم به کار می‌رود).
دقت کنید که حتما پس از شستشو با واترجت نمای آجری را خشک کنید. در غیر این صورت، رطوبت و آب روی سطوح آجری می‌تواند باعث ایجاد رد شوره روی نما گردد. در ضمن استفاده از این روش برای تمیز کردن نمای چوب و سنگ نیز به کار می‌رود.
سیستم‌های تمیز کردن نما بر پایه آب، سازگار با محیط زیست هستند زیرا به هیچ گونه مواد شیمیایی سمی که به طور بالقوه می‌توانند به گیاهان یا حیوانات در ملک شما آسیب بزنند، نیاز ندارند.

 نمای چوب و آجر و معایب آن

معایب نمای چوب و آجر

گاهی مشکلات استفاده از چوب در نمای ساختمان که در بالا به آن اشاره کردیم، باعث می‌شود مصرف کننده قید استفاده از این متریال را در این نمای پرطرفدار بزند. اما قطعا خوشحال خواهید شد که بدانید می‌توانید نمای طرح چوب را با متریالی دوستدار محیط زیست جایگزین آن کنید؛ متریال بامبو!

نمای بامبو و آجربامبو گیاهی است با ظاهر شبیه چوب با بیش از 1200 گونه که هر 3 تا 5 سال قابل برداشت است و نیازی به نابودی جنگل‌ها برای تولید آن نیست(منبع). بامبو به دلیل عواملی چون سازگاری با طبیعت، عدم نیاز به تعویض و ترمیم کمتر، مقاومت در مقابل شرایط جوی و محیط‌های مرطوب، قارچ‌ها و حشرات، استحکام در برابر خراش و فرورفتگی و … می‌تواند نما طرح چوب و آجر ساختمان شما را از نظر بصری، دوام و نگهداری ارتقا دهد.

 

نمای بامبو

نمای بامبو، متریالی سبز جایگزین نمای چوبی ساختمان بابا حذف نقاط ضعف چوب، دارای گواهینامه ‌های معتبر اروپایی

نمای بامبو

 

شرکت موزو(Moso) با خط تولید بامبوی مهندسی شده با برطرف کردن ایرادات صفحات بامبو با آخرین تکنولوژی و تجهیزات خود، محصولات بامبو را در طیف متنوعی از نظر رنگ، طرح و قیمت برای استفاده در نما و همچنین دکینگ، کفپوش، پنل و … تولید می‌کند. موزو توانسته است که رضایت مصرف کنندگان را در بیش از 60 کشور دنیا به علت کیفیت بالای محصولات عرضه شده خود به دست آورد.

سخن پایانی

در مطلب فوق در مورد نمای چوب و آجر توضیحاتی ارائه دادیم، باشد که راهگشا و کمک کننده شما در انتخاب این نمای جذاب و چشم نواز باشد. نظر شما راجع به این ترکیب نما چیست؟ آیا موافق جایگزینی چوب با متریالی سبز، زیبا با ظاهری مشابه چوب هستید؟ خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

– ساییدن سطوح – شستشوی نمای ساختمان بر پایه استفاده از مواد شیمیایی – شستشوی نمای ساختمان بر پایه آب
بامبو. به علت سازگاری با طبیعت، عدم نیاز به تعویض و ترمیم کمتر، مقاومت در مقابل شرایط جوی و محیط‌های مرطوب، قارچ‌ها و حشرات و… می‌تواند جایگزین خوبی برای چوب باشد.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
roaventures, spectrumspecialistsupport

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *