مزایا و معایب شیرآلات توکار

قبل از خرید شیرآلات توکار برای آشپرخانه، حمام یا سرویس بهداشتی خود، باید مزایا و معایب، هزینه‌ها و مشکلات احتمالی آن‌ها را در نظر بگیرید. پس، برای کسب اطلاعات بیشتر، به خواندن این مطلب ادامه دهید!
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از مواردی که موقع طراحی یا بازسازی آشپزخانه و حمام اغلب نادیده گرفته می‌شود اما به‌طور قابل‌توجهی بر زیبایی و عملکرد فضا تأثیر می‌گذارد، انتخاب شیرآلات است. هرچند شیرآلات موجود در بازار از تنوع بالایی برخوردارند، اما شیرآلات توکار به دلیل طراحی منحصربه‌فرد و مدرن خود در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

در این مطلب، مزایا و معایب شیرآلات توکار را بررسی خواهیم کرد تا در هنگام خرید بتوانید بهترین شیرآلات را برای خانۀ خود انتخاب کنید.

شیرآلات توکار چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، شیرآلات توکار (Wall-Mounted Faucets) به دسته‌ای از انواع شیرآلات گفته می‌شود که به‌جای قرار گرفتن روی سینک یا کانتر، روی دیوار نصب می‌شوند. استفاده از این مدل شیرآلات، حتی پیش از شیرآلات روکار رایج بوده و پس از سال‌ها دوباره محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

از آنجایی که شیر توکار روی دیوار نصب می‌شود، تمام سیستم لوله‌کشی و لوله‌های آن در درون دیوار پنهان است. این شیوه به‌طور قابل‌توجهی با نصب شیرآلات روکار تفاوت دارد. در مورد شیرآلات روکار، سیستم لوله‌کشی در زیر سینک و معمولاً داخل کابینت قرار می‌گیرد و به‌راحتی قابل دسترسی است.

مزایا و معایب شیرآلات توکار

شیرآلات توکار در سال‌های اخیر به دلیل مزیت‌های فراوانش، با استقبال زیادی مواجه شده‌ است، اما هر محصولی معایبی هم دارد. حتی جدیدترین شیرآلات ساختمانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پس، به هنگام انتخاب شیرآلات برای خانۀ خود، مزایا و معایب شیرآلات توکار را که در ادامه بررسی خواهیم کرد، در نظر داشته باشید.

مزایای شیرآلات توکار

مزایای شیرآلات توکار

مزیت‌های شیرآلات توکار فراوان است که ما در ادامه به 8 مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. تنوع بالا

شیرآلات توکار به دلیل تنوع در طراحی (اندازه، جنس، شکل، سبک و رنگ) بسیار پرطرفدارند و شما می‌توانید آن‌ها را در انواع و مدل‌های مختلف پیدا کنید.

  1. جذابیت زیبایی‌شناختی

شیرآلات توکار ظاهری شیک و مدرن دارند و می‌توانند دکوراسیون هر آشپزخانه و حمامی را زیباتر کنند. آن‌ها این قابلیت را دارند که در نقطۀ کانونی یک فضا بدرخشند و ظرافت و جذابیت را به آن اضافه ‌کنند. ضمن این‌که، طراحی مینیمالیستی این شیرآلات مدرن فضای اتاق را آزاد می‌کند و جلوه‌ای امروزی به آن می‌بخشد.

  1. تمیزی بیشتر، نگهداری و نظافت آسان

همان‌طور که گفتیم، لوله‌های آب و سیستم لوله‌کشی شیرآلات توکار به‌طور کامل درون دیوار قرار می‌گیرد. بنابراین، هیچ سوراخی روی سینک ظرفشویی و روشویی وجود ندارد و همین امر از تجمع کثیفی و رسوب جلوگیری می‌کند.

بنابراین، تمیز کردن این نوع شیرآلات و فضای اطراف آن‌ کار ساده‌ای است. این ویژگی، شیرآلات توکار را به انتخابی عالی برای کسانی تبدیل کرده است که به نظافت و بهداشت اهمیت می‌دهند. از طرفی، تمیز کردن این شیرها سریع و آسان است و تنها به یک پارچۀ نرم و محلول تمیزکنندۀ گرم و صابونی نیاز دارد.

  1. ارتفاع قابل تنظیم

شیرآلات توکار از نظر ارتفاع نصب، بسیار انعطاف‌پذیرند. برای مثال، شما می‌توانید انواع شیر ظرفشویی توکار را در ارتفاع بالاتری نصب کنید تا ظروف بزرگ به‌خوبی در سینک جا بگیرند و با دردسر کمتری شسته شوند. از طرفی، نصب شیرآلات سرویس بهداشتی در ارتفاع پایین‌تر باعث می‌شود بتوانید راحت‌تر دستان خود را بشویید بدون این‌که نگران پاشیدن آب به اطراف باشید.

  1. استفادۀ بهینه از فضا

استفاده از شیرهای توکار باعث آزاد شدن بخشی از فضای باارزش کانتر می‌شود و ظاهری جمع‌وجورتر و منظم‌تر به آن می‌دهد. شما می‌توانید از این فضای اضافه برای کاربردهای مختلف ازجمله تهیۀ غذا و ذخیرۀ وسایل ضروری حمام استفاده کنید.

  1. انعطاف‌پذیری در طراحی فضا

همان‌طور که اشاره شد، شیرهای توکار بخشی از فضای اطراف سینک و کانتر را آزاد می‌کنند. بنابراین با این نوع شیرآلات، دست شما برای طراحی انواع فضا حتی فضاهای کوچک‌، باز است و می‌توانید آن‌ها را با مدیریت بهتر به شکلی خلاقانه طراحی کنید.

  1. دسترسی آسان

یکی دیگر از مزیت‌های شیرآلات توکار، دردسترس بودن آن‌ها است. شما می‌توانید شیرهای توکار برندهای داخلی و خارجی را ‌در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در بازار ایران پیدا کنید که دست شما را برای انتخاب، هم به لحاظ طراحی و هم به لحاظ قیمت باز می‌گذارد.

  1. کاهش خطر نشت آب

از آنجایی که شیرهای توکار به زیر سینک یا کانتر وصل نمی‌شوند، خطر نشت آب آن‌ها کمتر است و در هزینۀ تعمیرات و نگهداری احتمالی صرفه‌جویی خواهد شد.

معایب شیرآلات توکار

معایب شیرآلات توکار

با وجود مزایای زیاد شیرآلات توکار که باعث محبوبیت روزافزون آن‌ها شده است، این نوع شیرآلات چند عیب نیز دارند که می‌بایست به هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

  1. پیچیدگی نصب

شیرآلات توکار نیاز به نصب حرفه‌ای دارند که در مقایسه با شیوۀ نصب شیرهای روکار، معمولاً پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر است. برای نصب شیرآلات توکار، باید به لوله‌کشی داخل دیوار دسترسی داشته باشید و شاید لازم باشد کاشی‌های پشتی، دیوار سفت‌کاری و هر چیزی که سر راهتان است را بشکافید. این عملیات، نیازمند کار و مصالح بیشتری است.

البته، در حالت ایده‌آل فرایند لوله‌کشی و نصب این شیرها قبل از نهایی شدن آشپزخانه یا حمام انجام می‌شود. به همین منظور، سر لولۀ آب را به اندازۀ چند سانتی‌متر از دیوار بیرون می‌گذارند تا دردسرهای نصب کمتر شود.

  1. سازگاری محدود و نیاز به دیوار محکم برای نصب

اگرچه این شیرها با بسیاری از سینک‌ها، وان‌ها و روشویی‌ها سازگاری دارند، اما ممکن است با برخی شرایط هماهنگ نشوند. برای مثال، اگر یک حمام کوچک با یک پنجره در بالای وان خود دارید، نمی‌توانید این نوع شیرآلات را نصب کنید.

نکتۀ مهم دیگر این‌که، برای نصب شیرهای توکار، به دیواری نیاز دارید که بتواند وزن شیر آب را تحمل کند. علاوه بر آن، لوله‌کشی توکار نیز می‌بایست به‌درستی انجام شده باشد.

  1. چالش‌های تعمیر

هرچند شیرآلات توکار به‌راحتی تمیز می‌شوند، اما در صورت بروز مشکل، تعمیر این شیرها چالش‌برانگیزتر از شیرآلات روکار است، زیرا اجزای آن در پشت دیوار پنهان شده‌ و دسترسی به آن‌ها مشکل است.

  1. هزینۀ بالاتر

به دلیل طراحی و ظاهر منحصربه‌فرد، معمولاً شیرهای توکار در مقایسه با شیرآلات معمولی هم‌کیفیت، قیمت بالاتری دارند. از طرفی، نصب شیرآلات توکار به دلیل پیچیدگی‌ آن، معمولاً گران‌تر از شیرآلات روکار تمام می‌شود و برای برخی افراد بسیار پرهزینه است. طبق نظر کارشناسان، برای نصب شیرآلات توکار می‌بایست 30 درصد بیشتر هزینه کنید.

  1. هماهنگ نبودن با برخی سبک‌های طراحی

هرچند شیرآلات توکار ظاهری منحصربه‌فرد دارند، اما ممکن است برای همۀ سبک‌های طراحی مناسب نباشند. به‌ویژه اگر زیبایی‌شناسی خاصی مد نظرتان است، پیدا کردن یک شیر آب توکار که کاملاً با آن مطابق باشد می‌تواند کاری سخت و چالش‌برانگیز محسوب شود. این نوع شیرآلات بیشترین هماهنگی را با سبک‌ مدرن و مینیمالیستی دارند.

  1. امکان پاشیدن آب به اطراف

در صورتی که شیرآلات توکار در عمق و ارتفاع نامناسبی (خیلی بالاتر از سینک و روشویی) نصب شوند، احتمال دارد که آب در اثر عواملی مانند باد، فشار آب و… تغییر جهت دهد و به اطراف بپاشد. البته اگر ارتفاع نصب شیر آب به‌درستی و دقت محاسبه شود، این مشکل به حداقل می‌رسد.

هنگام انتخاب شیرآلات توکار چه ملاحظاتی را باید در نظر بگیریم؟

هنگام انتخاب شیرآلات توکار چه ملاحظاتی را باید در نظر بگیریم؟

با وجود همۀ مزایا و معایب شیر توکار، اگر به هنگام انتخاب شیرآلات برای آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی خود، ملاحظات زیر را در نظر بگیرید، می‌توانید انتخاب بی‌دردسر و رضایت‌بخشی داشته باشید.

  • سازگاری

اول بررسی کنید و ببینید که آیا دیوار شما می‌تواند وزن شیر آب را تحمل کند و آیا لوله‌کشی شما جوری قرار گرفته است که بتواند به شیرآلات توکار وصل شود. برای تصمیم‌گیری درست‌تر، مشاوره با یک لوله‌کش یا پیمانکار توصیه می‌شود.

  • هزینۀ نصب

قبل از تصمیم‌گیری دربارۀ شیرآلات توکار، هزینۀ نصب آن را در نظر بگیرید و برای اطمینان از تناسب آن با بودجۀ خود، با افراد متخصص مشورت کنید.

  • تعمیر و نگهداری

الزامات نگهداری شیرآلات توکار را بدانید و برای تعمیر یا تعویض‌های احتمالی آینده آماده باشید.

  • عملکرد

نحوۀ استفاده از شیر آب را بررسی کنید. مطمئن شوید که راحتی و عملکرد مورد نیاز شما را در آشپزخانه یا حمام فراهم می‌کند.

  • زیبایی‌شناسی

به طرح کلی آشپزخانه یا حمام خود فکر کنید و ببینید که شیرهای توکار با سبک دکوراسیون آن همخوانی دارند یا خیر. به دنبال شیرآلاتی باشید که سبک و ترجیحات شما را تامین می‌کنند.

حرف آخر

شیرآلات توکار می‌توانند عنصری خیره‌کننده برای خانۀ شما باشند و طیف وسیعی از مزایا مانند زیبایی، تمیز کردن آسان و فضای اضافی کانتر را در اختیار شما بگذارند. با همۀ این‌ها، این شیرآلات چالش‌هایی نیز دارند؛ سختی نصب، سازگار نبودن با برخی فضاها و قیمت بالاتر، ازجمله مهم‌ترین چالش‌های شیرآلات توکار است.

به هر حال، هر تصمیمی که می‌گیرید باید با لحاظ کردن کلیۀ مزایا و معایب شیرآلات توکار و بر اساس نیازهای خاص، بودجه و اهداف کلی طراحی داخلی شما باشد. در نهایت، اگر شیرهای توکار را با دقت انتخاب کنید و نصب آن‌ها را به متخصصان خبره بسپارید، جلوۀ ویژه‌ای به آشپزخانه و سرویس شما می‌دهند و تا سال‌ها دوام خواهند آورد.

اگر تصمیم به خرید شیرآلات توکار دارید، به قسمت محصولات سایت ما سر بزنید.

شیرآلات توکار (Wall-Mounted Faucets) به دسته‌ای از انواع شیرآلات گفته می‌شود که به‌جای قرار گرفتن روی سینک یا کانتر، روی دیوار نصب می‌شوند.
تنوع بالا، جذابیت زیبایی‌شناختی، نگهداری و نظافت آسان، استفادۀ بهینه از فضا، دسترسی آسان، کاهش خطر نشت آب، ارتفاع قابل تنظیم و انعطاف‌پذیری در طراحی فضا، مهم‌ترین مزایای شیرآلات توکار است.
پیچیدگی نصب، سازگاری محدود، چالش‌های تعمیر، هزینۀ بالاتر، هماهنگ نبودن با برخی سبک‌های طراحی و امکان پاشیدن آب به اطراف، از جمله معایب شیرآلات توکار است.
خیر. این تصور رایج که می‌گوید شیرآلات توکار عمر کوتاهی دارند غلط است. اگر نصب شیرهای توکار توسط یک متخصص و به‌درستی انجام شود، حتی نسبت به شیرآلات روکار دوام و عمر بیشتری خواهند داشت.
مانند هر شیر آب دیگری، شیرآلات توکار هم ممکن است گاهی نشتی داشته باشند، اما اکثر شیرهای توکار مرغوب که خوب نصب شده باشند، کمتر از شیرآلات روکار دچار نشتی می‌شوند.
عوامل متعددی بر هزینۀ نصب شیرآلات شما تأثیر می‌گذارد، اما درمجموع نصب شیرآلات توکار توسط افراد متخصص، معمولاً پرهزینه‌تر از نصب شیرهای روکار است.
به دلیل پیچیدگی نصب شیرآلات توکار توصیه می‌شود حتماً از یک متخصص کمک بگیرید. اگر شیر آب توکار شما به‌درستی نصب نشود، باعث نشتی و آسیب آب به دیوار می‌شود که دردسرها و هزینۀ تعمیر بالایی در پی خواهد داشت.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
Rbrohant®, Mr. Kitchen Faucets, HouseAdorable, WOWOW Faucets, Pioneer Industries

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *