انتخابی هوشمندانه برای قلب خانه؛ هرآنچه که باید از انواع شیر ظرفشویی بدانید

اگر می‌خواهید انواع شیر ظرفشویی و ساختار داخلی آنان را بشناسید تا یک خرید هوشمندانه در آشپزخانه منزل خود داشته باشید، در این مطلب با ما همراه باشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انواع شیر ظرفشویی آشپزخانه
دسته بندی:
زمان مطالعه: 12 دقیقه

آشپزخانه هسته مرکزی خانه است و سینک ظرفشویی قلب آن! پرکاربردترین و مهمترین قسمت هر آشپزخانه، سینک و شیر ظرفشویی آن است که معمولا در روند طراحی آشپزخانه، به عنوان نقطه کانونی این فضا در نظر گرفته می‌شود. انتخاب درست و هوشمندانه شیر ظرفشویی می‌تواند جذابیت بصری فوق‌العاده‌ای به آشپزخانه ببخشد و از سوی دیگر کاربری راحت‌تری نیز داشته باشد. پیش از شروع فرآیند خرید، لازم است تا در مورد انواع شیر ظرفشویی اطلاعات کافی داشته باشید تا بهترین شیرآلات را برای این فضا انتخاب کنید.

انواع شیر ظرفشویی

ساختار درون انواع مختلف شیر ظرفشویی بسته به جدید و قدیمی بودن یا حتی مدل و تعداد دستگیره‌های آن‌ها متفاوت است. در حقیقت ساختمان و اجزای درونی یک شیر هستند که روی کیفیت عملکرد و حتی ظاهر شیر، تاثیر می‌گذارند. انواع شیر ظرفشویی از نظر ساختار درونی به چند دسته تقسیم می‌شوند.

شیرهای واشری

شیرهای واشری (Compression Washer)

شیرهای واشری، قدیمی‌ترین مدل از انواع شیر ظرفشویی و سرویس بهداشتی هستند که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند و هنوز هم در آشپزخانه یا سرویس بهداشتی برخی خانه‌های قدیمی به چشم می‌خورند.
این نوع شیرآلات از نوع دو دستگیره‌ای و واشردار هستند. با چرخاندن دستگیره‌ها، واشر موجود در داخل شیر، باز و بسته شده و سبب قطع و وصل جریان آب می‌شود. در صورت خراب شدن یا شکسته شدن شیر، باید کل بدنه شیر را تعویض کنید. این نوع شیرآلات امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

شیرهای کارتریجی (Cartridge Faucet)

شیرهای کارتریجی همانطور که از نامشان پیدا است از نوع بدون واشر هستند و به جای واشر، دارای یک کارتریج در ساختمان داخلی خود هستند. شیرهای کارتریجی در هر دو مدل اهرمی (تک دستگیره‌ای) و دو دستگیره‌ای تولید می‌شوند.
در شیر ظرفشویی اهرمی، حرکت کارتریج به بالا و پایین سبب قطع و وصل جریان، و حرکت آن به چپ و راست دمای جریان خروجی را تنظیم می‌کند. در مدل‌های دو دستگیره‌ای حرکت کارتریج هر دستگیره با حداکثر زاویه نود درجه انجام می‌شود. بر خلاف شیرهای فشاری، برای تعمیر شیرهای کارتریجی نیاز به تعویض کل شیر نیست و تنها کارتریج آن تعویض می‌شود.

شیرهای توپی

شیرهای توپی (Ball Faucet)

شیرهای توپی از نوع تک دستگیره‌ای یا اهرمی هستند. ساختار توپی معمولا در انواع شیر ظرفشویی اهرمی با مدل‌های قدیمی‌تر دیده می‌شود. در پایه دستگیره و اهرم این مدل شیرها، یک قطعه توپ مانند قرار دارد که با چرخاندن و حرکت اهرم حول محور این قطعه توپی، جریان و دمای آب کنترل می‌شود.

شیر دیسکی

شیرهای دیسکی (Disc Faucet)

شیرهای با ساختار دیسکی از جدیدترین نوع شیرآلات هستند و از نوع بدون واشر آن هستند. شیرهای دیسکی تک دستگیره‌ای هستند و دو دیسک سرامیکی مسطح در داخل بدنه این شیر قرار گرفته‌اند. با حرکت دستگیره، موقعیت این دو دیسک نسبت به یکدیگر را تغییر می‌دهد و همین امر سبب قطع یا وصل شدن جریان آب در لوله آب سرد یا گرم و یا هر دو می‌شود.

شیرهای سنسوردار

سنسور این شیرآلات هوشمند با نیروی برق کار می‌کند و در دو نوع لمسی و چشمی در بازار وجود دارند. این سنسورها با نزدیک شدن دست (در مدل‌های چشمی) و یا تماس کوچکی با بدنه (در مدل‌های لمسی)، فعال می‌شوند و جریان آب را به سرعت وصل می‌کنند و با دورشدن دست‌ها از محدوده سنسور و یا تماس مجدد دست با بدنه، جریان آب به سرعت قطع می‌شود. این شیرآلات قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های رایج دارند و نصب و تعمیرات آنان نیز نیازمند نیروی متخصص است.

شیرهای ترموستاتیک

ترموستات این نوع شیرآلات، پس از تنظیم روی یک دمای خاص، دمای آب خروجی را روی درجه مشخص شده ثابت نگه می‌دارد و با تغییرات فشار آب داخل لوله دما هیچ تغییری نخواهد کرد. شیرهای ترموستاتیک معمولا در سرویس بهداشتی یا حمام مورد استفاده قرار می‌گیرند اما بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند که شیر ظرفشویی خود را نیز از مدل‌های ترموستاتیک انتخاب کنند.

هنگام خرید شیر ظرفشویی به چه نکاتی توجه کنیم؟

شاید خرید شیر ظرفشویی در نگاه اول کار چندان دشواری به نظر نرسد اما کمتر کسی است که در مواجهه با انواع شیر ظرفشویی در مدل‌ها، رنگ‌ها و عملکردهای متفاوت دچار سردرگمی نشود. برای انتخاب یک شیر ظرفشویی باکیفیت و مناسب که از همه نظر مناسب آشپزخانه شما باشد، باید چند نکته مهم را هنگام خرید، به یاد داشته باشید.

سبک طراحی شیر آشپزخانه

سبک طراحی

حتما قبول دارید که هنگام خرید انواع شیرآلات، مخصوصا شیر ظرفشویی، اولین عاملی که نظر شما را به خود جلب می‌کند، ویژگی‌های ظاهری و زیبایی بصری محصولات است، اینطور نیست؟ البته که باید در نظر داشته باشید که شیر ظرفشویی شما باید از نظر ویژگی‌های ظاهری و سبک طراحی، با حال و هوای آشپزخانه هماهنگ باشد. شیر ظرفشویی به مانند قطعه آخر پازل آشپزخانه شماست، بنابراین باید به نوعی تکمیل‌کننده زیبایی آن باشد، نه وصله‌ای ناجور در قلب خانه!
شیرآلات از نظر سبک طراحی به سه دسته کلی و شناخته شده تر شیرهای کلاسیک (Traditional)، مدرن و تلفیقی (Transitional) تقسیم می‌شوند.

طرح‌های کلاسیک

این طرح‌ها با الهام از طرح‌های سنتی و قدیمی ایجاد شده‌اند، ظرافت، تزئینات و دقت به جزئیاتی چون رنگ و بافت از مشخصه‌های بارز طرح‌های کلاسیک است. اگر طراحی آشپزخانه شما پرجزئیات و لوکس است، یک شیر ظرفشویی کلاسیک گزینه مناسبی برای آن خواهد بود.

شیر آشپزخانه طرح مدرن

طرح‌های مدرن

سادگی، مینیمالیسم و ظاهری خاص، معرف‌های اصلی شیرآلات مدرن هستند. شیرآلات سبک مدرن، جذابیتی آمیخته با سادگی دارند و ویژگی‌هایی که در طرح‌های کلاسیک وجود دارد، مانند الهام از طرح‌های سنتی و جزئیات متعدد و مجلل، در سبک مدرن دیده نمی‌شود. بنابراین اگر طرفدار طرح‌های مینیمال، ساده و بدون جزئیات هستید، به دنبال یک شیر ظرفشویی مدرن بگردید.

طرح‌های تلفیقی (Transitional)

شیرآلات سبک تلفیقی، همانطور که از نام آن پیداست، ترکیبی از ویژگی‌های مدرن و کلاسیک را با هم دارند. به عبارت دیگر، شیرآلات طراحی شده در این سبک نه کاملا مدرن هستند و نه کاملا کلاسیک. بنابراین اگر نه سادگی بیش از حد سبک مدرن را می‌پسندید و نه شکوه و جزئیات سبک کلاسیک را، شیرآلات سبک تلفیقی، همان تعادل و توازنی که به دنبالش هستید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ابعاد و اندازه مناسب

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در عملکرد و کارایی انواع شیر ظرفشویی، ابعاد و اندازه آن‌ها و تناسب این ابعاد با سینک ظرفشویی و فضای پشت آن است. حتما به طول، عرض و عمق سینک ظرفشویی و فاصله میان سینک تا دیوار پشت آن را اندازه بگیرید و سپس شیر ظرفشویی با ارتفاع و قوس مناسب را انتخاب کنید تا اولا مانع عملکردی ایجاد نکند و دوما تمام نقاط سینک را به راحتی پوشش دهد.

نحوه نصب

به طور کلی انواع شیرآلات آشپزخانه به دو صورت نصب می‌شوند، اکثر نمونه‌های رایج شیرآلات روی سینک یا پیشخوان نصب می‌شوند ولی در سال‌های اخیر شیرآلات دیواری نیز محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند.

شیر ظرفشویی روکار

همانطور که گفتیم این مدل شیرآلات رایج‌تر هستند و روی خود سینک، فضای پیشخوان و یا دیوار نصب می‌شوند. در این حالت، هماهنگی بصری شیر ظرفشویی با سینک، اهمیت بسیاری دارد چرا که در قالب یک مجموعه دیده می‌شوند. نصب شیرآلات روکار راحت‌تر از نمونه‌های توکار است، تنوع بالایی در بازار دارند و البته نسبت به نمونه‌های دیواری کم هزینه‌تر هستند. البته این نکته را فراموش نکنید که برای نصب شیرآلات روکار، بسته به نوع و مدل آن، نیاز به ایجاد یک تا سه حفره در سینک ظرفشویی یا کانتر دارید.

شیر ظرفشویی دیواری

شیر ظرفشویی دیواری

شیرهای ظرفشویی دیواری از جدیدترین شیرآلات ساختمانی هستند که مورد استقبال گسترده طراحان و افراد خاص‌پسند قرار گرفته‌اند. شیرآلات دیواری به دو صورت روکار و توکار نصب می‌شوند. مدل‌های توکار، همانطور که از نامشان پیدا است، روی دیوار نصب شده و لوله کشی‌های مربوط به آن‌ها نیز داخل دیوار تعبیه می‌شوند و تنها دستگیره‌ها و لوله خروجی آب روی دیوار به چشم می‌خورد. این نوع شیرآلات ظاهری جدیدتر و مدرن‌تر دارند و مناسب آشپزخانه‌هایی با طراحی لوکس و مدرن هستند.
اگر فضای آشپزخانه و سینک شما محدود است، توصیه می‌کنیم به انواع شیر ظرفشویی دیواری و مدل‌های آن نیز نگاهی داشته باشید.

تعداد حفره‌های روی سینک

برای نصب انواع شیر ظرفشویی روکار بسته به نوع عملکرد و تعداد دستگیره‌ها، نیازمند ایجاد یک تا سه حفره روی سینک یا کانتر هستید. پس هنگام انتخاب شیر تعداد حفره‌هایی که روی سینک باید ایجاد کنید را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال، شیرآلات دو دستگیره‌ای نیاز به ایجاد سه حفره (دو عدد برای دستگیره‌ها و یکی برای بدنه) دارند. بدیهی است که انتخاب شیرآلات دو دستگیره‌ای به دلیل فضای بیشتری که برای نصب نیاز دارند، برای سینک‌های کوچک و فضاهای محدود، مناسب نیست و بهتر است سراغ شیرهای اهرمی بروید.

روکش شیر

روکش

نوع روکش، جنس، رنگ و دوام آن، اگر اولین نکته در انتخاب انواع شیر ظرفشویی نباشد، قطعا یکی از مهمترین‌ها است. جنس و کیفیت روکش نهایی شیرآلات عاملی است که جلوه، دوام و ماندگاری شیر را در طولانی مدت مشخص می‌کند. تنوع جنس و رنگ روکش نهایی شیرآلات در سال‌های اخیر، به طرز شگفت‌انگیزی بیشتر شده و انواع شیر ظرفشویی را با روکش‌های مختلف، از انواع روکش‌های فلزی با رنگ‌های طلایی، مشکی مات و مسی گرفته تا انواع استیل ضد زنگ را می‌توانید در بازار پیدا کنید.
جالب است بدانید که شیرآلات جدید و مدرن با روکش‌های باکیفیت‌تری تولید می‌شوند. روکش‌هایی که به طور خاص و ویژه، در برابر چربی، لکه‌های آب و اثر انگشت مقاومت بالایی دارند و راحت‌تر تمیز می‌شوند، در نتیجه در طولانی مدت، زیبایی و جلوه جذاب خود را حفظ خواهند کرد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی انواع شیر ظرفشویی و ساختار داخلی آنان پرداختیم و سپس نکات لازم برای یک خرید هوشمندانه را نیز ذکر کردیم. از آنجا که شیرآلات، به خصوص شیرهای ظرفشویی، تا سالیان سال، تعویض نمی‌شوند، لازم است تا دقت و زمان کافی را برای انتخاب بهترین مدل صرف کنید. حتی المقدور بهتر است از برندهای معروف شیرآلات خارجی خرید کنید تا از کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری بهره‌مند شوید و در آینده نیز گرفتار مشکلات فنی و عملکردی شیرآلات خود نشوید.
به نظر شما مهمترین ویژگی یک شیر ظرفشویی خوب چیست؟ نظرات و سوالات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما و سایر خوانندگان، به اشتراک بگذارید.

– شیرهای فشاری – شیرهای کارتریجی – شیرهای توپی – شیرهای دیسکی – شیرهای سنسوردار – شیرهای ترموستاتیک
شیرآلات از نظر سبک طراحی به سه دسته کلی و رایج تر شیرهای کلاسیک، مدرن و تلفیقی تقسیم می‌شوند.
شیرآلات دیواری همانطور که از نامشان پیداست، روی دیوار نصب شده و لوله کشی‌های مربوط به آن‌ها نیز داخل دیوار تعبیه می‌شوند و تنها دستگیره‌ها و لوله خروجی آب روی دیوار به چشم می‌خورد.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
build, kraususa, thespruce

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *