انتخاب هوشمندانه انواع شیرآلات آشپزخانه، رمز جذابیت آشپزخانه ایرانی!

در این مقاله با انواع شیرآلات آشپزخانه آشنا می‌شوید تا تصمیم گیری بهتری هنگام خرید داشته باشید، چرا که انتخاب صحیح آن باعث می‌شود جزییات در دکوراسیون داخلی چشم‌نواز و کاربردی باشد.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انتخاب هوشمندانه انواع شیرآلات آشپزخانه
دسته بندی:
زمان مطالعه: 10 دقیقه

حتما شنیده‌اید که آشپزخانه قلب خانه است، و هر یک از ما زمان نسبتا زیادی را در آن سپری می‌کنیم، بنابراین ضروریست که در انتخاب جزئیات این قسمت از خانه، با وسواس و دقت بیشتری عمل کنیم و این کار تنها با افزایش آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر امکان‌پذیر است. در ادامه، انواع شیرآلات آشپزخانه با قیمت، نحوه عملکرد و بهترین برندهای آنان را به شما معرفی می‌کنیم و درمورد کیفیت هریک صحبت خواهیم کرد.

با انواع شیرآلات آشپزخانه آشنا شوید

انواع شیرآلات آشپزخانه را میتوان بر اساس ظاهر و فرم بدنه، نحوه و محل نصب، نوع عملکرد و البته نوع  متریال در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. هنگام خرید انواع شیرآلات اولین عاملی که توجه شما را جلب می‌کند، ظاهر و شکل این شیرآلات است، در نتیجه دسته‌بندی که در این مقاله انتخاب کردیم براساس فرم ظاهری شیرآلات است. اما نگران نباشید، علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، در مورد ویژگی‌های فنی و کاربردی و مزایا و معایب هر یک از انواع شیرآلات آشپزخانه هم به طور مفصل صحبت می‌کنیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شیرآلات آشپزخانه تک اهرمی

شیرآلات اهرمی؛ محبوب و پراستفاده

از پراستفاده‌ترین و رایج‌ترین نوع شیرآلات آشپزخانه شروع می‌کنیم که این روزها در اکثر منازل مسکونی و آشپزخانه‌های ایرانی دیده می‌شوند. ویژگی شاخص این شیرها تک دسته اهرم مانند آنان است. با حرکت دادن این اهرم به سمت بالا و پایین جریان آب وصل و قطع می‌شود و برای تنظیم دما نیز کافیست اهرم را به سمت چپ و راست بچرخانید تا به دمای مورد نظرتان برسد. شیرآلات اهرمی نسبت به سایر شیرآلات نصب راحت‌تری دارند و فضای کمتری نیز اشغال می‌کنند. بنابراین اگر آشپزخانه و سینک کوچکی دارید بهتر است از شیرآلات تک دستگیره‌ای و اهرمی استفاده کنید. برای نصب این نوع شیر روی سینک کافیست یک سوراخ به ابعاد بدنه شیر، روی سینک ایجاد کنید و نیازی به ایجاد تغییرات جدی نیست.

مزایا:

  • نصب و استفاده آسان
  • نگهداری راحت و عمر طولانی
  • تعمیر کم هزینه در صورت نیاز
  • قیمت مقرون به صرفه نسبت به نمونه‌های دیگر
  • صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب

معایب:

  • تنظیم دقیق دما در شیرآلات اهرمی کمی دشوار است و معمولا تنظیم دما به صورت حدودی انجام می‌شود.
  • شدت و فشار آب در شیرآلات اهرمی محدوده مشخصی دارد و کمتر یا بیشتر از این محدوده نخواهد شد.

شیرآلات دو دستگیره‌ای کلاسیک

شیرآلات دو دستگیره‌ای؛ اصیل و کلاسیک

شیرآلات دو دستگیره‌ای تاریخچه و قدمت بیشتری نسبت به سایر شیرآلات مدرن امروزی دارند. براساس اطلاعات ثبت شده در ویکیپدیا، شیرآلات دو دستگیره‌ای اولین بار در سال 1937 و توسط مردی به نام آلفرد موئن (Alfred M. Moen)  اختراع شد. نمونه‌ شیرآلات دو دستگیره‌ای را در اکثر ساختمان‌های قدیمی‌ساز می‌توانید پیدا کنید. البته این روزها مدل‌های جدیدتری از این نوع شیرآلات در ساخت آشپزخانه‌های امروزی با معماری کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمونه‌های جدید این شیرآلات به دلیل ظاهر خاص خود، جلوه‌ای لوکس به آشپزخانه‌ها و ساختمان‌های کلاسیک می‌بخشند. ویژگی شاخص این نوع شیرآلات وجود دو دستگیره پیچی یکی برای آب سرد و دیگری برای آب گرم است که در دوطرف بدنه مرکزی شیر نصب شده‌اند.

برای نصب شیرآلات دو دستگیره‌ای روی سینک، باید سه سوراخ مجزا برای دستگیره‌ها و بدنه شیر در نظر بگیرید. علاوه بر این اتصالات آب سرد و گرم برای هر دستگیره نیز به صورت مجزا باید انجام شود. با توجه به این موارد نتیجه می‌گیریم که شیرآلات دو دستگیره‌ای برای نصب، نیاز به فضای بیشتری دارند و مناسب نصب روی سینک‌های ظرفشویی کوچک نیستند.

مزایا:

  • تنظیم دما در این نوع شیرآلات، نسبت به نمونه‌های اهرمی، دقیق‌تر است.
  • در صورت از کار افتادن یا هرز شدن یکی از دستگیره‌ها، شیر به طور کل ازکار نمی‌افتد و تا زمان تعمیر میتوانید از دستگیره دیگر برای دسترسی به جریان آب، استفاده کنید.

معایب:

  • نصب شیرآلات دو دستگیره‌ای دشوارتر از نمونه‌های تک دستگیره‌ایست.
  • از آنجا که رسیدن به دمای دلخواه به وسیله دستگیره‌های این شیر زمانبرتر است، میزان هدر رفت آب در این نوع شیرآلات نیز بیشتر از نمونه‌های دیگر است.
  • قیمت شیرآلات دو دستگیره‌ای از نمونه‌های تک دسته‌ای بیشتر است.

شیرآلات روکا

مجموعه ای از شیرآلات حمام و سرویس بهداشتی در طرح، رنگ و مدل های متنوع. 

چه به دنبال شیرآلات مدرن و به روز مثل ترموستاتیک و چشمی باشید و چه به دنبال طرح های کلاسیک و یا رنگی، محصول دلخواه شما در اینجا پیدا می شود.

شیرآلات روکا

آشپزخانه‌ای مدرن با شیرآلات سنسوردار

شیرآلات سنسوردار از جمله شیرآلات مدرن هستند که چند سالی است وارد بازار شده‌اند. تکنولوژی به کار رفته در تولید شیرآلات سنسوردار نسبت به نمونه‌های دستی رایج، بسیار بالاتر است و قیمت بالاتری نیز دارند و از این رو در آشپزخانه‌های مدرن و لوکس از آن‌ها استفاده می‌شود. شیرآلات سنسوردار در دو نوع لمسی و چشمی در بازار وجود دارند.سنسور هر دو نوع این شیرآلات برای کار کردن نیازمند انرژی برق است.

شیرآلات با سنسور چشمی

شیرآلات با سنسور چشمی

شیرآلات چشمی دارای سنسور تشخیص حرکت هستند و با نزدیک شدن دست یا اجسام به شیر و سپس تشخیص آن توسط سنسور، جریان آب وصل و به محض خروج آنان از دامنه سنسور، جریان آب قطع می‌شود. معمولا سنسورهای این شیرآلات در قسمت پایه شیر تعبیه می‌شوند، اما ممکن است در مدل‌های مختلف، محل قرارگیری سنسور نیز متفاوت باشد.

حتما قبل از خرید، نحوه عملکرد سنسور و محل قرارگیری آن را به طور دقیق بررسی کنید. اگر سنسور تشخیص حرکت در محل نامناسبی نصب شده باشد در عملکرد شیر اختلال ایجاد کرده و در طولانی مدت استفاده از آن بسیار آزاردهنده خواهد شد.تنظیم دما در شیرآلات سنسوردار معمولا توسط اهرم کوچکی که در قسمت پایینی بدنه شیر نصب شده است انجام می‌شود، هرچند که در نمونه‌های دیجیتالی میتوان با استفاده از ریموت کنترل یا لمس بدنه نیز دمای آب را تغییر داد. شیرآلات سنسوردار علاوه بر آشپزخانه‌ها در سرویس‌های بهداشتی مدرن نیز کاربرد گسترده‌ای دارند.

شیرآلات با سنسور لمسی

نوع لمسی شیرآلات سنسوردار نسبت به نمونه‌های چشمی، برای نصب در آشپزخانه‌ها مناسب‌تر هستند. سنسور لمسی این نوع شیر با تماس دست فعال شده و باعث قطع و وصل شدن جریان آب می‌شود. به طور معمول سنسور لمسی روی قسمت بالایی لوله آبریز نصب می‌شود. اگر قصد خرید شیرآلات لمسی را برای آشپزخانه خود دارید بهتر است مدلی را انتخاب کنید که علاوه بر سنسور لمسی، دارای دستگیره اهرمی برای قطع و وصل جریان آب نیز باشد تا در صورت قطع شدن جریان برق، باز هم بتوانید از آن استفاده کنید.

مزایا:

  • صرفه‌جویی در مصرف آب به دلیل سرعت بالای قطع و وصل جریان
  • استفاده راحت برای تمامی افراد مخصوصا کودکان و افراد دچار بیماری‌های مفصلی
  • ظاهر لوکس و مدرن
  • نظافت راحت‌تر

معایب:

  • قیمت بالا
  • وابستگی به جریان برق
  • تعمیر پرهزینه و دشوار

شیرآلات شاوری (شیرآلات آشپزخانه با دهانه جمع شونده)

شیرآلات شاوری با دامنه حرکت 360 درجه

یکی از جدیدترین شیرآلات ساختمانی شیرآلات شاوری (pull out) هستند. در شیرآلات شاوری یا شلنگ دار، قطعه آبریز شیر، متحرک است. به عبارت دیگر داخل محل آبریز شیر، شلنگی با طول حداکثر 90 سانتیمتر تعبیه شده است که به راحتی میتوان آن را از محل خود خارج کرد و به صورت 360 درجه به حرکت درآورد. دستگیره شیرآلات شاوری ممکن است از نوع اهرمی یا دودستگیره‌ای یا حتی لمسی باشد و تنها تفاوت آن با سایر شیرآلات، شلنگ آبریز متحرک و انعطاف‌پذیر آن است. برخی، شیرآلات شاوری را به دلیل کاربرد بالا و راحتی در استفاده، بهترین شیرآلات آشپزخانه می‌دانند.

مزایا:

  • کاربری آسان
  • شستشوی 360 درجه
  • ظاهر مدرن

معایب:

  • نیازمند نصب تخصصی
  • نامناسب برای سینک‌های کوچک

جنس شیرآلات آشپزخانه

شیرآلات از چه جنسی هستند؟

برای ساخت انواع شیرآلات آشپزخانه از متریال‌های مختلفی مثل برنج، استیل ضد زنگ و یا پلاستیک استفاده می‌شود، اما رایج‌ترین و پراستفاده ترین متریال، آلیاژ برنج است. برنج به دلیل مقاومت و استحکام بالا و ریخته‌گری راحت‌تر متریال محبوب تولیدکنندگان است. در تولید آلیاژ برنج از ترکیب سه فلز، روی، مس و سرب استفاده می‌شود و بسته به میزان ترکیب هریک از این فلزات، کیفیت آلیاژ و به دنبال آن قیمت شیرآلات نیز تغییر می‌کند. متریال دیگری که در ساخت شیرآلات باکیفیت، از آن استفاده می‌شود، استیل ضدزنگ است. شیرآلات تمام استیل نسبت به شیرآلات برنجی مقاومت بیشتر و جلوه ظاهری جذاب‌تری دارند. قیمت شیرآلات تمام استیل نسبت به سایر شیرآلات بالاتر است.

ایرانی بخریم یا خارجی؟!

مسئله تاثیرگذار بعدی در خرید انواع شیر ظرفشویی برند آن است. برندهای مختلفی اعم از ایرانی و خارجی در بازار وجود دارند که با تنوع بسیار زیاد تصمیم‌گیری را برای خریداران دشوار می‌کنند. برندهای ایرانی، کیفیت قابل قبولی دارند و نسبت به نمونه‌های وارداتی مقرون به صرفه‌تر هستند. اما از سوی دیگر، آلیاژ، آبکاری و قطعات به کار رفته در شیرآلات خارجی بسیار باکیفیت‌تر هستند که سبب افزایش طول عمر آنان می‌شود و هزینه اضافی تعمیرات روی دستتان نخواهند گذاشت. 

بازه قیمت انواع شیرآلات آشپزخانه بسته به متریال و نوع برند آن می‌تواند بسیار متغیر باشد. قیمت شیرآلات ایرانی در بازار به طور میانگین، از 2 میلیون تومان و شیرآلات خارجی از 3.5 تا 4 میلیون تومان شروع می‌شود. با توجه به تفاوت قیمتی اندک میان نمونه‌های خارجی و ایرانی، انتخاب شیرآلات آشپزخانه خارجی معقول‌تر به نظر می‌رسد. برند روکا یکی از برندهای معروف شیرآلات خارجی است که در بازار 77 کشور دنیا حضور فعال و قدرتمندی دارد. در ایران، نمایندگی فروش این برند جهانی و محبوب، در انحصار شرکت خانه و معماری است.

 سخن پایانی

در این مقاله به بررسی جامع انواع شیرآلات آشپزخانه، نحوه نصب و مزایا و معایب هر یک پرداختیم. علاوه بر این در مورد تفاوت شیرآلات ایرانی و خارجی و قیمت هریک نیز توضیحاتی ارائه دادیم. توجه داشته باشید که همواره برندها و شرکت‌های معتبر و دارای ضمانت را برای خرید شیرآلات انتخاب کنید تا علاوه بر اطمینان از کیفیت محصولات، هزینه‌های جانبی احتمالی را نیز به حداقل برسانید.

سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله با ما به اشتراک بگذارید و در صورت نیاز به مشاوره خرید انواع شیرآلات آشپزخانه با کارشناسان ما تماس بگیرید. به نظر شما بهترین نوع شیرآلات برای آشپزخانه کدام است؟

شیرآلات تک دستگیره‌ای یا اهرمی، به دلیل نصب آسان و نیاز به فضای کمتر، برای فضای محدود و سینک‌های کوچک بهترین گزینه هستند.
سنسورهای لمسی برای شیرآلات آشپزخانه گزینه بهتری از سنسورهای چشمی هستند. علاوه بر این توصیه میکنیم مدلی را انتخاب کنید که در کنار سنسور لمسی، اهرم دستی نیز برای کنترل جریان آب داشته باشد تا در صورت قطع برق همچنان قادر به استفاده از شیر باشید.
پیش از هرچیز به جنس شیرآلات و نوع آبکاری آن دقت کنید. برخی از شیرآلات آبکاری حساس‌تر هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. از پاک کننده‌های قوی و سفید کننده‌ها برای شستشوی شیرآلات استفاده نکنید. استفاده از شیشه پاک‌کن یا پولیش مبل، به همراه دستمال نمدار، معمولا مطمئن‌ترین گزینه برای نظافت شیر آشپزخانه و حفظ سلامت ظاهری آن است.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
zameen, civiconcepts, thisoldhouse, scottenglishplumbing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *