شیرآلات مدرن؛ جادوی زیباتر شدن خانه‌های امروزی

در این مطلب سبکی جدید در طراحی شیرآلات سرویس بهداشتی و آشپزخانه، یعنی سبک مدرن را به شما معرفی می‌کنیم و با هم نگاهی اجمالی به پرفروش‌ترین شیرآلات مدرن، می‌اندازیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 12 دقیقه

به آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام خانه خود فکر کنید. جزئی‌ترین عناصر این فضاها چه چیز است؟ دقیقا! شیرآلات آن! «شیرآلات مدرن یا شیرآلات کلاسیک؟ کدام یک را ترجیح می‌دهید؟» این سؤالی است که اغلب موقع انتخاب و خرید شیرآلات با آن مواجه می‌شویم، و باید پاسخی درخور برایش داشته باشیم.

انتخاب درست شیرآلات مهم است، چون جزئیات فضا مهم است. به قول انگلیسی‌ها ”The devil is in details” (شیطان در جزئیات است)؛ به این معنی که توجه نکردن به تک‌تک عناصر یک اثر، از یک طرح هنری گرفته تا طراحی داخلی ساختمان، روی نتیجۀ کار تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اگر می‌خواهید سرویس بهداشتی و آشپزخانه‌ای خاص داشته باشید یا ترجیح می‌دهید بدون صرف هزینۀ زیاد برای بازسازی و تخریب، روحی تازه به سرویس و آشپزخانۀ خود بدمید، پیشنهاد ما به شما خرید شیرآلات مدرن و امروزی است که اتفاقا این روزها بازار داغی دارد!

ویژگی‌های شیرآلات مدرن

شیرآلات مدرن چه ویژگی‌هایی دارند؟

ویژگی‌های شیرآلات مدرن را از چند جهت می‌توان بررسی کرد:

1)سبک طراحی

طراحان انواع شیرآلات از جمله شیرآلات سرویس بهداشتی مدرن، علاوه بر توجه به ویژگی‌های فنی و کاربردی شیر، نگاه ویژه‌ای به بدنه و جلوه بصری آن دارند. در سبک طراحی مدرن خبری از ویژگی‌های کلاسیک مانند دستگیره‌های چرخ‌دنده‌ای، بدنه شیاردار و خط و خطوط برجسته روی بدنه یا دستگیره‌ها نیست. زیبایی و جلوه لوکس این شیرآلات مدرن نه توسط عناصر الحاقی، بلکه توسط طرح کلی آن به وجود آمده است. پس سادگی، مینیمالیسم و دوری از شلوغی، شاخصه‌های اصلی شناسایی شیرآلات مدرن هستند.

سطح مقطع در شیرآلات مدرن

2) سطح مقطع

به دلیل تعادل هندسی شکل مربع از نظر بصری، اکثر شیرآلات مدرن با سطح مقطع مربع شکل طراحی می‌شوند، و زوایای این سبک شیرآلات کاملا واضح و قابل تشخیص هستند. شیرآلات با سطح مقطع مربعی، علاوه بر سرویس بهداشتی، برای حمام نیز گزینه‌های مناسبی هستند و بسیاری برای ایجاد جلوه‌ای لوکس به حمام خود از این شیرآلات برای دوش یا وان نیز استفاده می‌کنند.

3) مدل نصب و نحوه جریان آب

شیرالات مدرن از نظر عملکرد، نحوه کنترل جریان آب و مدل نصب در انواع سنسوردار، اهرمی، لمسی، دیجیتال با نصب توکار یا روکار تولید می‌شوند و محدودیتی برای انتخاب ندارند.

شیرآلات مدرن سنسوردار
  • شیرآلات مدرن سنسوردار

در شیرآلات سنسوردار، باز و بسته شدن آب بدون تماس دست و تنها با حرکت دادن دست جلوی یک چشمی یا سنسور الکترونیکی انجام می‌شود. بنابراین، این نوع شیرآلات به لحاظ بهداشتی برای سرویس‌های بهداشتی گزینۀ مناسبی محسوب می‌شوند.

  • شیرآلات مدرن اهرمی

در شیرآلات اهرمی، کنترل جریان آب توسط یک اهرم صورت می‌گیرد. با بالا بردن اهرم، شیر آب باز و با پایین آوردن آن بسته می‌شود. سرد و گرم شدن آب نیز از طریق چرخاندن اهرم به راست و چپ انجام می‌شود.

شیرآلات مدرن لمسی
  •  شیرآلات مدرن لمسی

در این نوع شیرآلات هوشمند مدرن، قطع و وصل شدن جریان آب در اثر تماس کوتاه دست با عَلَم یا بدنۀ شیر، صورت می‌گیرد. کاربرد اصلی این تکنولوژی در آشپزخانه است. برخی از انواع شیرآلات لمسی، علاوه بر سنسور، دستۀ اهرمی نیز دارند و کنترل جریان آب به هر دو طریق ممکن است.

شیرآلات مدرن توکار
  • شیرآلات مدرن توکار

یکی از انواع محبوب و پرکاربرد شیرآلات مدرن به‌ویژه برای معماران و طراحان داخلی، شیرآلات توکار است. لوله و اتصالات شیرآلات مدرن توکار، در درون دیوار پنهان می‌شود و فقط خروجی آب و پنل کنترل دما و فشار جریان آب از بیرون قابل مشاهده است. این نوع شیرآلات به فضای آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و… جلوه‌ای مینیمال و مدرن می‌بخشند.

  •  شیرآلات دیجیتال

کنترل فشار، دما و جریان آب در شیرآلات دیجیتال از طریق یک صفحۀ نمایشگر دیجیتال انجام می‌گیرد. ضمن این‌که، اطلاعات مربوط به فشار و دمای فعلی آب بر روی پنل لمسی شیرهای دیجیتال نمایش داده می‌شود.

دستگیره‌ها در شیرآلات مدرن

4) دستگیره‌ها

اکثر شیرآلات سبک مدرن تک دستگیره‌ای با دستگیره اهرمی هستند و در صورت دو دستگیره‌ای بودن نیز دستگیره‌ها با سایز نسبتا بزرگ و دسته‌های میله‌ای طراحی می‌شوند که شباهتی با شیرهای دو دستگیره‌ای کلاسیک ندارند. می‌توانید در مدل Moai روکا طرح کلاسیک که به شیوه‌ای مدرن بازطراحی شده را مشاهده کنید.

رنگ و آبکاری شیرآلات

5)  رنگ و آبکاری

جنس بدنه شیرآلات مدرن معمولا از آلیاژ برنج، و در نمونه‌های خاص‌تر، از جنس استیل است. رنگ نهایی این شیرآلات معمولا، طلایی براق، برنزی، سفید مات، مشکی مات، ترکیبی از مشکی مات و طلایی براق یا ترکیبی از مشکی مات و برنزی است که جلوه‌ای مدرن و در عین حال لوکس به فضا می‌بخشد. اگر سرویس یا آشپزخانه شما با سبک مدرن و مینیمال طراحی شده، توصیه ما به شما انتخاب شیر مدرن با آبکاری مشکی مات است و اگر به دنبال ایجاد ترکیبی از تجمل و مدرنیته هستید، بهتر است ترکیب مشکی مات و طلایی براق را انتخاب کنید.

شاید تصور کنید که تجمل به معنی شلوغی یا طراحی کلاسیک است و به همین دلیل نتوانید تصویر درستی از نتیجه ترکیب تجمل و سادگی طراحی مدرن را در ذهن خود ترسیم کنید؛ اما واقعیت این است که این ترکیب، خروجی بسیار جذابی دارد.

انواع شیرآلات مدرن از نظر سبک طراحی

شیرآلات مدرن از نظر فرم و شکل نهایی، تکنولوژی به کاررفته در آنان و نوع و تعداد دستگیره‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از آنجا که وجه تمایز این سبک شیرآلات با سایر سبک‌ها، در طراحی بدنه و ویژگی‌های خاص بصری آنان است، دسته‌بندی که ما برای بررسی انتخاب کردیم نیز بر همین اساس می‌باشد.

شیرآلات مینیمال مدرن

مینیمال‌های مدرن

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شاخصه اصلی شیرآلات مدرن، سادگی در طراحی، دوری از حاشیه و هرگونه عناصر الحاقی است. بنابراین اکثر شیرآلات مدرن از جمله شیرآلات سرویس بهداشتی مدرن در مینیمال‌ترین حالت ممکن و ساده‌ترین کاربری تولید می‌شوند. معمولا این سبک شیرآلات با دستگیره اهرمی یا سنسوردار طراحی می‌شوند. هرچند که مدل‌های دو دستگیره‌ای نیز در سبک مدرن طراحی می‌شوند اما سهم کمتری از بازار این سبک را به خود اختصاص داده‌اند.

شیرآلات آبشاری

شیرهای آبشاری

شیرهای آبشاری یکی از جدیدترین شیرآلات ساختمانی هستند که با استقبال زیادی از سوی خریداران و طراحان مواجه شده‌اند. این مدل شیرآلات جدید و مدرن برای سرویس‌های مینیمال و خاص بهترین انتخاب هستند و تکه آخر پازل این سبک سرویس‌ها به شمار می‌آیند. سطح مقطع خروجی آب در بدنه این نوع شیرها به نحوی طراحی شده است که خروج آب را مانند یک آبشار شبیه‌سازی می‌کند.

شیرآلات مدرن آبشاری

شیرهای آبشاری از نظر بصری زیبایی خاص و منحصر به فردی در سرویس بهداشتی شما ایجاد می‌کنند و طراحی بدنه در کنار حالت آبشاری خروج آب، جذابیتی هنری به این سبک شیر بخشیده است. این شیرالات مدرن هم به صورت روکار برای نصب روی روشویی و هم به صورت توکار و دیواری تولید می‌شوند پس به‌راحتی می‌توانید با توجه به سلیقه و سبک طراحی، مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

اگر شما هم مانند بسیاری دیگر نگران باقی ماندن لکه‌های آب روی روشویی، اطراف آن و سطح آینه‌ها هستید، شیرآلات آبشاری بهترین انتخاب شما خواهند بود چرا که احتمال پاشیدن آب روی آینه و پیشخوان در این نوع شیرآلات بسیار کم است.

شیرآلات آبشاری بسته به مدل و ابعاد، با اکثر روشویی‌ها هماهنگ هستند اما بهترین مدل روشویی برای این مدل شیرآلات روشویی‌های کاسه‌ای هستند. از جمله بهترین ترکیب‌های شیر آبشاری و روشویی کاسه‌ای می‌توان به ترکیب شیر Evol از برند روکا با روشویی کاسه‌ای Bol از همین برند اشاره کرد. 

بدنه شیرآلات آبشاری ممکن است شیشه‌ای یا فلزی با آبکاری‌های مختلف طراحی شده باشند. به دلیل اینکه بدنه شیشه‌ای نسبت به نمونه فلزی، مقاومت کمتری دارد، توصیه ما به شما انتخاب بدنه‌های فلزی است. علاوه بر آن شیشه ها بر اثر عبور آب خیلی زود لک میوفتند و پاک کردن آنها دردسر است؛ البته زیبایی های مخصوص به خود را دارند!

در نظر داشته باشید که فشار آب در شیرآلات آبشاری نسبت به سایر مدل‌ها، کمتر است و به دلیل طراحی خاص، هزینه خرید این شیرآلات کمی بیشتر از سایر نمونه‌هاست.

شیرآلات دارای نورپردازی ال ای دی

شیرآلات دارای نورپردازی

همانطور که از نام آن پیداست، در طراحی این شیرآلات مدرن روشویی از  LEDهای حساس به دما استفاده شده است. چراغ به کار رفته در این شیرآلات قابلیت نمایش بین دو تا چهار طیف رنگی را برای نمایش دمای آب (از سرد تا گرم) را دارد. نیروی مورد نیاز این LEDها از حرکت جریان آب تامین می‌شود بنابراین این مدل شیرآلات نیاز به اتصال به هیچگونه منبع برقی ندارند. در طراحی انواع شیرآلات میتوان از نورپردازی LED استفاده کرد اما معمولا ترکیب نورپردازی با شیرهای آبشاری، ترکیب جذاب‌تر و خروجی بصری زیباتری می‌سازد.

شیرآلات با طراحی انتزاعی

شیرآلات با طراحی انتزاعی

بسیاری از خریداران و طراحان به دلیل سلیقه خاص و سبک متفاوت طراحی علاقه‌ای به انتخاب و خرید شیرآلات همه‌پسند و رایج ندارند و طرح‌های خاص‌تر را می‌پسندند. اگر شما هم در گروه خاص‌پسندان قرار دارید، پیشنهاد ما به شما انتخاب انواع شیرآلات آشپزخانه و شیرآلات سرویس بهداشتی مدرن با طراحی انتزاعی است. این مدل طرح‌ها، از اصول خاصی پیروی نمی‌کنند و فرم هنری و خلاقانه‌ای دارند. البته فرم خاص این مدل شیرآلات هیچگونه اختلالی در عملکرد و کاربرد شیرآلات انتزاعی ایجاد نمیکنند و عملکرد این مدل شیرها مانند سایر مدل‌ها خواهد بود.

شیرآلات با بدنه چرخشی

بدنه‌های چرخشی

طرح‌های چرخشی با حالت پیچ و تاب‌دار جلوه‌ای مجسمه مانند به بدنه شیر می‌دهند که در عین هنری بودن، مینیمال و ساده نیز هستند. این مدل شیرآلات جدید و مدرن معمولا مورد توجه طیف وسیعی از خریداران با سلایق متفاوت قرار می‌گیرند و از پرفروش‌ترین و بهترین شیرآلات سبک مدرن هستند.

شیرآلات شاوری یا شیر با دهانه جمع شونده

شیرهای شاوری (Pull Out)

تا پیش از این شیرآلات با نازل متحرک (شاوری) را تنها در انواع شیر ظرفشویی می‌توانستید پیدا کنید، اما برخی شیرآلات سرویس بهداشتی مدرن نیز برای سهولت در شستشو و استفاده راحت‌تر نیز با نازل متحرک طراحی می‌شوند. بدنه این شیرآلات مدرن شاوری نیز در جهت پایبندی به اصول مینیمالیسم، ساده و بدون جزئیات خاصی طراحی می‌شوند.

عوامل مهم در انتخاب و خرید شیرآلات مدرن

توجه به فرم و جلوه بصری شیرآلات، تنها معیار برای انتخاب هوشمندانه در خرید شیرآلات مدرن آشپزخانه یا شیرآلات سرویس بهداشتی مدرن نیستند و قبل از خرید باید نکات مهم دیگری را نیز در نظر بگیرید.

توجه به سبک طراحی فضا در طراحی و انتخاب شیر

توجه به سبک طراحی فضا در خرید شیرآلات مدرن

قبل از خرید هر مدل شیرآلات، برای آشپزخانه یا سرویس بهداشتی، به دقت این فضاها را بررسی کنید. شیرآلات انتخابی شما از نظر سبک طراحی باید کاملا متناسب با طراحی این فضاها و تکمیل‌کننده آنان باشند. به عنوان مثال اگر سبک طراحی سرویس بهداشتی، کلاسیک و تجملاتی باشد، شیرآلات جدید و مدرن وصله ناجوری برای این فضا به شمار می‌روند که به زیبایی کلی این قسمت خدشه وارد می‌کنند.

تصویرجدید

توجه به مدل سینک یا روشویی در خرید شیرآلات مدرن

در نگاه اول سعی کنید حتما شیرآلاتی را انتخاب کنید که مدل و روکش نهایی آنان با روشویی، پیشخوان یا سینک ظرفشویی شما هماهنگ باشند. هرچند که رنگ روکش شیرآلات، الزاما نباید همرنگ با فضا باشند و در برخی فضاها به دلیل سبک طراحی متفاوت، استفاده از شیرآلات با روکش‌های متضاد توجیه بیشتری دارد، اما حتی در این صورت هم باید رنگ‌های مناسب را انتخاب کنید.

خرید شیرآلات مدرن از برند و نمایندگی معتبر

شیرآلات از جمله محصولاتی هستند که سالیان سال مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیچ کس نمی‌خواهد در طولانی مدت با دردسرهای خرابی و تعمیرات سروکار داشته باشد، بنابراین بهتر است از برندهای معتبر و باکیفیت خارجی خرید کنید. درست است که برای خرید برندهای خارجی در ابتدا باید اندکی بیشتر هزینه کنید اما در طولانی مدت به دلیل عدم نیاز به تعمیر و تعویض، بسیار به صرفه‌تر هستند.

اگر به دنبال یکی از بهترین برندهای معروف شیرآلات خارجی در بازار ایران هستید، برند روکا بهترین انتخاب شماست. این برند با بیش از یک قرن تجربه تولید و فروش بهترین انواع شیرآلات، سهم قابل توجهی از بازارهای بین‌المللی در ۱۷۰ کشور دنیا را به خود اختصاص داده است.

نمایندگی فروش محصولات این برند معتبر در ایران در اختیار شرکت خانه و معماری قرار دارد و تمام محصولات این برند با ضمانت نامه و خدمات پس از فروش در اختیار شما خریداران قرار می‌گیرد. علاوه بر این جهت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما در خانه و معماری تماس حاصل فرمایید. توصیه ما به شما برای خرید انواع شیرآلات، خرید از مراکز معتبر و نمایندگی‌های قابل اطمینان است تا پروسه خرید راحت‌تر و مطمئن‌تری داشته باشید.

شیر مدرن در حمام

سخن پایانی

همانطور که می‌بینید موارد زیادی وجود دارد که شما باید قبل از انتخاب بهترین نوع توالت فرنگی و خرید آن حتما مورد بررسی قرار دهید. برخی از این موارد برای زیبایی محیط زندگی شما و داشتن بهترین دکوراسیون مهم هستند، برخی نیز برای داشتن بهترین کاربرد و کارایی یک وسیله و هماهنگی آن با نیازهای شما می‌توانند تاثیرگذار باشند. با بررسی کامل این موارد حالا می‌توانید بهترین توالت فرنگی خود را از معتبرترین برند به راحتی انتخاب و خریداری کنید.

سادگی، مینیمالیسم و دوری از شلوغی، شاخصه‌های اصلی شیرآلات مدرن هستند.
جنس بدنه شیرآلات مدرن از آلیاژ برنج و در نمونه‌های خاص‌تر، از استیل است و معمولا با رنگ‌های طلایی براق، برنزی، سفید مات، مشکی مات و یا ترکیبی از این رنگ‌ها در کنار یکدیگر، طراحی و تولید می‌شوند.
شیرآلات از جمله محصولاتی هستند که سالیان سال مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین بهتر است از برندهای معتبر و باکیفیت خارجی خرید کنید. درست است که برای خرید برندهای خارجی در ابتدا باید اندکی بیشتر هزینه کنید اما در طولانی مدت به دلیل عدم نیاز به تعمیر و تعویض، بسیار به صرفه‌تر هستند.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
.home-designing, artos, mizzlebaths, hgt، AWI QCP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *