همه چیز درباره نمای چوبی ساختمان/ ویژگی ها / مزایا و معایب

در این مقاله به نمای چوبی در ساختمان همراه ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن پرداختیم.در ادامه اشاره مختصری به چند نمونه پروژه موفق با استفاده از نمای چوبی کردیم. پس تا انتهای این متن با ما همراه باشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نمای چوبی ساختمان
دسته بندی:
زمان مطالعه: 8 دقیقه

چوب عنصری قدیمی در ساخت‌ وساز ساختمان‌ها به‌ شمار می‌رود که هیچ گاه زیبایی و اصالت خود را از دست نمی‌دهد. این عنصر طبیعی می‌تواند زیبایی، گرما و جذابیت خاصی را به سازه شما ببخشد، بخصوص اگر در نمای ساختمان از آن استفاده شود. نمای سازه ای که با یک عنصر طبیعی مانند چوب پوشانده شده باشد میان هزاران سازه ساخته شده با سیمان و بتن سخت و خشن، می‌تواند حس دلنشینی به محیط ببخشد و حافظ محیط زیست باشد.
چوب جزو مصالح تجدیدپذیر محسوب می‌شود اما روند رشد آن طولانی است. برای به خطر نیفتادن محیط زیست و استفاده از این عنصر طلایی در ساخت‌وساز، معماران و طراحان روش‌ها و متدهای مختلفی را برای اجرای نمای چوبی دیوار در پیش گرفته‌اند. برای نمونه استفاده از گیاه بامبو با روند رشد سریع و کیفیت و زیبایی بیشتر نسبت به برخی از چوب‌ها، می‌تواند جایگزین ایده‌آلی باشد.

علاوه بر سازه‌های شهری استفاده از متریال چوب برای نمای چوبی ساختمان ویلایی، حرکتی خلاقانه و جالب توجه است. ویلاها به دلیل قرار گیری در خارج از شهر تنوع طراحی بالایی با استفاده از چوب می‌توانند داشته باشند که در نهایت ارزش نهایی ملک شما افزایش می‌یابد. در ضمن قیمت نمای چوبی ویلا با توجه به ابعاد نما، طرح اجرایی و نوع چوب مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد.

نمای چوبی ساختمان مسکونی

نمای چوبی ساختمان مسکونی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بعد از توجه به زیبایی یک سازه، باید به دوام و استحکام چوب کار شده در نمای آن دقت زیادی شود، چرا که نمای ساختمان در معرض نور خورشید و عوامل محیطی مختلفی قرار دارد.
چوب درختانی چون انواع کاج، سرو، نراد، سرخدار، سکویا و سدر که چوب نرم نامیده می‌شوند برای استفاده به عنوان نمای چوبی در اولویت هستند. این چوب‌ها پایدارتر و محکم‌تر هستند و از نظر وزن، سبک‌تر از چوب‌های سخت می‌باشند. علاوه بر این، چوب نرم در برابر باکتری‌ها، موریانه‌ها و رطوبت مقاومت بالاتری دارد از این رو برای پوشش نما مناسب‌تر خواهد بود.

علاوه بر چوب‌های نرم، ترمووود و گیاه بامبو در سال‌های اخیر به گزینه‌های بسیار خوبی برای نمای چوبی ساختمان‌های ویلایی و مسکونی تبدیل شده‌اند. دلیل آن مقاومت بالای نمای چوب ترموود در برابر پوسیدگی، حشرات، عوامل محیطی، وزن سبک، راحتی برش و نصب است.
برای نمونه استفاده از گیاه بامبو در طراحی نمای طرح چوب بخشی از یک خانه ویلایی در هلند را در عکس مشاهده می‌کنید.

نمای طرح چوب بامبو در یک خانه ویلاییبامبوی مورد استفاده از منابع محلی تهیه شده است و توانسته این خانه را پایدار و سازگار با محیط زیست کند.
بامبو وزن سبک و استحکام بالایی دارد و نصب، تعویض یا تعمیر آن آسان است که آن را گزینه مناسبی برای نمای ساختمان می‌کند.

نمای بامبو

جایگزینی پایدار و باکیفیت برای چوب، همراه با گارانتی 30 ساله تمامی محصولات Outdoor

نمای ساختمان از جنس بامبو


محصولات بامبو موزو می‌تواند گزینه مناسبی برای نمای ساختمان شما باشد که شرکت خانه و معماری با چندین سال سابقه تنها وارد کننده این محصول بی‌نظیر و با کیفیت به ایران است.

برآورد هزینه و قیمت اجرای نمای چوبی با انواع چوب

چوب همیشه به عنوان یک کالای گران و لوکس محسوب می‌شود. عواملی مانند نوع چوب، اندازه و ارتفاع ساختمان، ضخامت الوار، زیر سازی نما، وارداتی یا داخلی بودن چوب مورد استفاده، هزینه طراحی و اجرای کار و عوامل متعدد دیگر می‌توانند همگی در تعیین قیمت و برآورد هزینه نمای چوبی یک ساختمان دخیل باشند. با توجه به نوسانات ارز و وارداتی بودن اغلب چوب‌های استفاده شده در کشور، تعیین هزینه دقیق ممکن نمی‌باشد.

اجرای نمای چوبی

آیا اجرای نمای چوبی سخت است؟

نمی‌توان به طور قطع عنوان کرد که اجرای نمای چوبی سخت یا راحت است. عوامل بسیاری در مدت زمان و نحوه اجرای نما چوبی ساختمان مانند تمام نماهای دیگر دخیل هستند. ارتفاع و اندازه نمای ساختمان، طرح مورد نظر، مهارت نصاب و شرایط محیطی می‌توانند از مهمترین عواملی باشند که مدت زمان نصب را برای هر ساختمان تغییر می‌دهند.

مزایای استفاده از انواع چوب در نمای ساختمان

استحکام و دوام بالای چوب

توجه به کیفیت یک امر بدیهی در اجرای نمای ساختمان است، زیرا شما می‌خواهید سازه شما سال‌های سال دوام و استحکام بالایی داشته باشد. این عنصر سبک وزن و محکم در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مانند بتن و آجر زمان ساخت سریع‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری را در طراحی‌های نما ایجاد می‌کند.

متناسب با تمام بودجه ها

خوشبختانه امروزه طیف گسترده‌ای از انواع روکش‌های چوبی با قیمت‌های مختلف وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نیازتان گزینه مناسب را انتخاب کنید.

چوب ماده ای طبیعی و پایدار

چوب ماده ای طبیعی و پایدار

نما ساختمان چوبی، برخلاف ساختمان‌های بتنی و فولادی، از یک منبع تجدیدپذیر ساخته شده‌ است. در نقاط مختلف دنیا معماران، چوب مورد نیاز خود را از جنگل‌هایی تامین می‌کنند که به طور پایدار مدیریت می‌شوند. البته این یک انتخاب دوستدار طبیعت نیست چون باعث قطع بی‌رویه درختان می‌شود و سرعت برداشت چوب با کاشت درخت جهت بهره برداری مجدد چوب تناسب ندارد.

سادگی ساخت

برخی از تیرهای چوبی، تیرچه‌ها و ناودانی‌ها را می‌توان در محل اجرای نما برش داد و بر خلاف برخی دیگر از مصالح ساختمانی، نیازی به تجهیزات سنگین نیست.

عایق بودن

در مقایسه با سایر مواد مانند شیشه، بتن و فولاد، چوب دارای رسانایی حرارتی پایینی است. به عبارت دیگر نمای چوب ساختمان، گرما یا سرما را داخل سازه حفظ می‌کند و این ویژگی چوب می‌تواند مصرف انرژی و برق شما را کاهش دهد. علاوه بر این چوب خاصیت اکوستیک دارد و صداهای موجود در اطراف را جذب کرده و مانع از ورود صدا یا برعکس خروج آن به بیرون می‌شود.

 بهبود کیفیت هوا در ساختمان با نمای چوبی

بهبود کیفیت هوا

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کیفیت هوا در ساختمان‌های چوبی بیشتر و بهتر است چرا که چوب می‌تواند کربن موجود در محیط را جذب کرده و محیطی سالم برای راحتی کاربران و ساکنین ایجاد کند.

معایب استفاده از نمای چوبی ساختمان

نیاز به نگهداری مداوم

درست است که نمای چوبی با دوام و محکم است اما برای حفظ این استحکام در مدت زمان طولانی نیاز به رنگ آمیزی، روغن کاری و رسیدگی دارد.

خطر آتش سوزی

چوب یک ماده قابل اشتعال در مقایسه با سایر نماها است که می‌تواند نگران کننده باشد. اما امروزه سازندگان نمای چوبی، چوب‌ها را به روش‌های مختلف فرآوری کرده و مقاومت آنها را در برابر آتش سوزی افزایش می‌دهند.

- نیاز به نصاب ماهر

نیاز به نصاب ماهر

برای نصب نمای چوبی ساختمان نصاب باید مهارت کافی داشته باشد و هر چه مهارت او بیشتر باشد نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

پوسیدگی چوب

در حالی که پیشرفت‌های عظیمی برای افزایش طول عمر چوب انجام شده است، هنوز هم این ماده بیشتر از بتن در معرض پوسیدگی قرار دارد.

نمونه های موفق استفاده از چوب برای نمای ساختمان در دنیا و ایران

استودیوی معماری LP2

1. استودیوی معماری LP2 اثر محسن کاظمیان فرد، ساختمانی است که با بهره‌گیری از چوب در نمای آن در سعادت آباد تهران طراحی و ساخته شده است. پانل‌های چوبی این سازه قابل چرخش هستند و ساکنان می‌توانند از این تخته‌ها برای تنظیم روشنایی داخل ساختمان استفاده کنند.

دفتر مرکزی یک شرکت ساخت‌وساز چوب2. برای نوسازی و گسترش دفتر مرکزی یک شرکت ساخت‌وساز چوب در برسانونه ایتالیا، معماران مدوس سازه‌ای را طراحی کرده‌اند که کاربردهای متنوعی از چوب در ساخت فضا و نمای سازه به نمایش می‌گذارد.

ساختمان مسکونی عدن با نمای چوبی3. استودیو طراحی آوات به سرپرستی علی ناصری، با استفاده از پانل‌های چوبی در نمای سازه، ساختمان مسکونی شش طبقه به نام “عدن” را در بلوار وکیل آباد مشهد طراحی و اجرا کرده است.

خانه ویلایی با استفاده از ترکیب نمای چوب و سنگ

4. گروه معماری SOATA در آفریقای جنوبی خانه ویلایی منحصر به فردی را با استفاده از متریال چوب و ترکیب نمای چوب و سنگ طراحی و اجرا کرده است که در نوع خود بی‌نظیر است.

نتیجه گیری

با استفاده از چوب به نمای ساختمان خود شخصیتی منحصر به فرد و متمایز بدهید چرا که چوب می‌تواند ظاهر بصری یک ساختمان را به شکل حیرت انگیزی تغییر داده و زیباتر کند. نمای چوب و آجر یا ترکیب آن با شیشه نیز می‌تواند زیبایی سازه را دو چندان کند. نمای ساختمانی که با چوب کار شده است بیشترین هماهنگی را با طبیعت اطراف ایجاد می‌کند طوری که انگار عضوی از محیط پیرامون خود است.
آیا هنگام خرید ملک به نمای ساختمان توجه می‌کنید؟ نمای چوبی تا چه حد برآورده کننده سلایق شماست؟ کدام یک از پروژه‌های معرفی شده با نمای چوبی مورد پسندتان است؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

علاوه بر زیبایی، نمای چوبی ساختمان می‌تواند مستحکم و با دوام باشد، از محیط زیست حفاظت کند، عایق انرژی باشد.
پوسیدگی، هزینه بالای چوب، قابلیت اشتعال و نیاز به نگهداری و تعمیر مداوم می‌تواند از معایب این نوع نماها باشد.
عواملی مانند نوع چوب، اندازه و ارتفاع ساختمان، ضخامت الوار، زیر سازی نما، وارداتی یا داخلی بودن چوب مورد استفاده، هزینه طراحی و اجرای کار و عوامل متعدد دیگر می‌توانند همگی در تعیین قیمت و برآورد هزینه نمای چوبی یک ساختمان دخیل باشند.
سبک طراحی نما، توجه به نوع چوب، توجه به ابعاد تخته‌های چوبی نما، توجه به رنگ، بافت و مقاومت چوب، توجه به روش اجرای نمای چوبی، محافظت و نگهداری چوب، برآورد هزینه نصب و اجرا.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
archipro, mtcopeland, designboom, amazingarchitecture, architecturebeast, timberfocus, dezeen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *