نحوۀ صرفه‌جویی در مصرف آب با تکنولوژی‌های نوین شیرآلات

آیا شما هم با دیدن قبض آب خانۀ خود، به فکر راه‌حل‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب افتاده‌اید؟ تکنولوژی‌های نوین شیرآلات این کار را برای شما راحت کرده‌اند.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی از یک سو و هدررفتن منابع ارزشمند آب و انرژی از سوی دیگر، استفاده از راه‌حل‌های نوآورانۀ صرفه‌جویی روز به روز با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند. در این میان، نقش شیرآلات در صرفه‌جویی مصرف آب بسیار حیاتی است.

در این مطلب، چند راهکار مفید صرفه‌جویی در مصرف آب با تکنولوژی‌های نوین شیرآلات را به شما معرفی می‌کنیم.

راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب با تکنولوژی‌های نوین شیرآلات

هزینه‌های آب و انرژی به‌طور سرسام‌آوری رو به افزایش است و تحمل آن روز به روز سخت‌تر می‌شود. برای مثال، در بریتانیا، قیمت انرژی در مقایسه با سال‌های گذشته تا ۸۰ درصد افزایش یافته است و وضعیت در جاهای دیگر تنها کمی بهتر است.

هرچند همچنان بهترین راه‌حل، انتخاب هوشمندانۀ سبک زندگی است (راهکارهایی مانند خاموش کردن چراغ‌ها در مواقع غیرضروری و نظارت بر مصرف آب)، چند تغییر ساده‌ در طراحی سرویس بهداشتی و حمام نیز می‌تواند به صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های آن منجر شود. نتیجۀ این تغییرات، یک سرویس بهداشتی کم‌هزینه است که هم برای محیط‌زیست و هم به لحاظ اقتصادی کارآمدتر است.

در ادامه، با محوریت نقش شیرآلات در مصرف آب، به ارائۀ چند راه‌حل کارآمد برای صرفه‌جویی در آب با شیرآلات بهداشتی می‌پردازیم.

هواده‌ها

هواده‌ها

هواده‌‌ (Aerator) یک راه‌حل ساده برای شروع صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. این صفحۀ مشبک در داخل شیر آب قرار می‌گیرد و جریان کلی آب را به جریان‌های ریز آب (با هوا در بین آن) تبدیل می‌کند و بدین ترتیب، حجم آبی که از شیر آب جاری می‌شود را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

نصب هواده بسیار آسان است و انواع آن را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های انواع شیرآلات و لوازم بهداشتی ساختمان با قیمتی ارزان بیابید. این کمترین سرمایه‌گذاری‌ای است که می‌توانید برای کاهش مصرف آب سرویس بهداشتی خود انجام دهید.

دوش‌های ترموستاتیک

دوش‌های ترموستاتیک

تنظیم کردن دمای مناسب آب با دوش‌های معمولی سخت و زمان‌بر است و باعث هدررفتن غیرضروری آب و انرژی می‌شود. دوش‌های ترموستاتیک این مشکل را به بهترین نحو حل کرده‌اند.

این دوش‌ها به شما امکان می‌دهند که دمای دقیق دلخواهتان را به‌آسانی انتخاب کنید. به این ترتیب، علاوه بر آن‌که به هنگام تنظیم دمای دوش از شر سوختن متناوب زیر آب داغ و یخ زدن زیر آب سرد راحت می‌شوید، در مصرف آب و انرژی و هزینه‌های مربوط به آن نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

هزینۀ خرید و نصب دوش ترموستاتیک ممکن است شما را کمی بترساند، اما در نظر داشته باشید که فقط یک بار این هزینه را می‌کنید. درعوض، از همان روز اول با صرفه‌جویی‌ای که در مصرف آب صورت می‌گیرد، هزینه‌های مربوط به خرید و نصب دوش به جیبتان برمی‌گردد. بنابراین، درمجموع برای شما مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

شیرآلات با فناوری Cold Start

شیرآلات با فناوری Cold Start

یک روش دیگر برای صرفه‌جویی در مصرف آب با تکنولوژی‌های نوین شیرآلات مدرن، نصب شیرهایی است که از فناوری جدید Cold Start استفاده می‌کنند. بیشتر شیرهای آب در جایی بین گرم و سرد باز می‌شوند و حتی برای کوتاه‌ترین شست‌وشوها دیگ بخار را فعال می‌کنند، اما نوعی از جدیدترین شیرآلات ساختمانی یعنی شیرآلات Cold Start، فقط با آب سرد باز می‌شوند.

این تغییر کوچک در طراحی می‌تواند در طول سال به صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی بینجامد. فناوری Cold Start مانند همۀ نوآوری‌های عالی دیگر، هم کارآمد و هم ساده است.

ست روشویی و توالت فرنگی یکپارچه

ست روشویی و توالت فرنگی یکپارچه

ست روشویی و توالت فرنگی یکپارچه که واحد «آب خاکستری» نیز نامیده می‌شود، با استفادۀ بیش از یک بار از آب‌ مصرف‌شده برای شست‌‌وشو، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

این واحدهای مبتکرانه، آب روان را از کاسۀ روشویی (مثلاً آب مورداستفاده برای شستن دست‌ها یا مسواک زدن) می‌گیرند، آن را فیلتر و تصفیه می‌کنند و دوباره در مخزن توالت به کار می‌گیرند.

ست روشویی و توالت فرنگی یکپارچه، نه‌تنها گزینه‌ای سازگار با محیط‌زیست است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های آب شما می‌شود، بلکه به دلیل یکپارچه بودن روشویی و توالت، فضایی را برای قفسه‌ و کابینت‌، لوازم جانبی و تزئینی یا اشیاء دیگر باز می‌کند و باعث استفادۀ بهینه از فضای حمام و سرویس بهداشتی می‌شود.

سخن آخر

این یک باور اشتباه است که هر چیز ارزانی، طبیعتاً برای کرۀ زمین مضر است و نصب پیچیده‌ای دارد. در بسیاری از موارد برعکس است و بسیاری از سبزترین و پایدارترین راه‌حل‌ها برای خانه‌ها، راهکارهای ساده‌ای هستند که باعث صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینۀ مصرف‌کنندگان می‌شوند. تکنولوژی‌های امروزی برای رسیدن به این هدف تلاش‌های زیادی کرده‌اند که تولید شیرآلات کم‌مصرف برای صرفه‌جویی در مصرف آب، از آن جمله است.

بنابراین، هیچ زمانی بهتر از امروز برای سرمایه‌گذاری در این راه‌حل‌های صرفه‌جویانه نبوده است.

نصب هواده‌‌ (Aerator) روی شیرآلات، نصب دوش ترموستاتیک، استفاده از شیرآلات با فناوری Cold Start و استفاده از ست روشویی و توالت فرنگی یکپارچه، چند راه‌حل است که به صرفه‌جویی در مصرف آب در سرویس بهداشتی و حمام می‌انجامد.
این دوش‌ها به شما امکان می‌دهند که دمای دقیق دلخواهتان را به‌آسانی انتخاب کنید. به این ترتیب، علاوه بر آن‌که به هنگام تنظیم دمای دوش از شر سوختن متناوب زیر آب داغ و یخ زدن زیر آب سرد راحت می‌شوید، در مصرف آب و انرژی و هزینه‌های مربوط به آن نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.
ست روشویی و توالت فرنگی یکپارچه، نه‌تنها گزینه‌ای سازگار با محیط‌زیست است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های آب شما می‌شود، بلکه فضایی را برای کابینت و لوازم جانبی آزاد می‌کند.
بله، کلیۀ محصولات روکا گارانتی دارند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید با کارشناسان نمایندگی روکا در ایران (شرکت خانه و معماری) تماس بگیرید.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *