راهنمای زیرسازی مناسب برای نصب چوب ترموود

اگر برای نصب و زیرسازی ترموود نیاز به کمک دارید در این مقاله می‌توانید راهنمای کاملی درباره انواع روش‌های زیرسازی ترموود بخوانید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

 “خشت اول گر نهد معمار کج / تا ثریا می‌رود دیوار کج “ اگر این ضرب‌المثل را قبلاً شنیده‌اید حتماً می‌توانید حدس بزنید برای نصب متریال پرطرف‌داری مثل ترموود اگر زیرسازی اصولی و تخصصی انجام نشود با چه مشکلاتی مواجه خواهید شد!

 تصور کنید به زیرسازی ترموود در منطقه‌ای با آب‌وهوای مرطوب نیاز دارید در این شرایط حتماً باید از ضدآب‌های مخصوص وعایق‌های اضافی استفاده کنید تا بتوانید ازآسیب‌های احتمالی مثل پوسیدگی و تخریب جلوگیری کنید.

بنابراین در درجهٔ اول پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا کار را به متخصصین بسپارید تا با کمک آن‌ها زیرسازی مقاومی برای کف‌پوش یا دیوارپوش ترموود داشته باشید، ضمن اینکه که از بابت کیفیت چوب و روش‌های زیرسازی ترموود در فضاهای داخلی و خارجی هم‌خیالتان راحت خواهد شد.

 بااین‌وجود برای اطلاعات بیشتر و انتخاب آگاهانه در ادامه توضیح دادیم که ترموود دقیقاً در کدام قسمت‌ها کاربرد دارد و زیرسازی مناسب برای نصب چوب ترموود به چه روش‌هایی انجام می‌شود…

 ترموود چیست و چه تفاوتی با چوب معمولی دارد؟

 ترموود چیست و چه تفاوتی با چوب معمولی دارد؟

 چوب ترموود یا چوب ترمو، شکل تغییریافتهٔ چوب طبیعی است؛ یعنی ساختار سلولی چوب طبیعی را در اثر فرآیند حرارتی تغییر داده تا چوبی با استحکام و دوام بالا به دست آید. البته فکر نکنید که در این فرایند از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، این طور نیست؛ فقط مکانیزم گرمایشی بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ درجهٔ سانتیگراد دخیل است.

 در پاسخ به اینکه ترموود چه تفاوتی با چوب معمولی دارد باید بگوییم نوع با کیفیت ترموود بسیار پایدارتر و مقاوم‌تر از چوب ساده است و در درازمدت تحت‌تأثیر دما و رطوبت ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند، ضمناً در برابر حملات حشرات از جمله موریانه و ساس یا آفاتی مثل کپک‌ها و قارچ‌ها می‌تواند مدت طولانی مقاومت کند و این یعنی مقاومتی ۲۰ برابر بیشتر از چوب‌های معمولی! 

کیفیت ترموود بسیار پایدارتر و مقاوم‌تر از چوب ساده

از این‌جهت ترموود در دکوراسیون داخلی و خارجی طرف‌داران بسیاری دارد و علاوه بر اینکه زیبایی چشمگیری ایجاد می‌کند، متریالی ایدئال برای کاربردهای مختلف ساخت‌وساز در فضای داخلی (دیوارپوش، کف‌پوش، سونا و جکوزی، مبلمان و…) و فضای باز بیرونی (نمای ساختمان، کف‌پوش، آلاچیق، حصار و…) است.

 فراموش نکنید میزان مقاومت ترموود در چوب‌های مختلف متفاوت است و الزاماً همه چوب‌ها با فرایند حرارت دهی مقاومت بالایی پیدا نمی‌کنند برای مثال چوب درختان سوزنی‌برگی مانند کاج بر خلاف سایر چوب‌ها در روند تبدیل به ترموود فوق‌العاده شکننده و پوک شده و تنها برای مواردی مانند نما با نیاز به مقاومت کم قابل‌استفاده هستند و برای استفاده در کف به هیچ عنوان کاربرد ندارند؛ بنابراین لازم است قبل از هر اقدامی از نوع چوب ترموود مطلع شوید.


در سال‌های اخیر، استفاده از چوب گرمادیده و تجدیدپذیر بامبو (Bamboo) برای فضاهای داخلی و خارجی ازجمله پوشش دیوارها و کف رایج شده است. این چوب از جمله چوب‌هایی است که با مقاومت بالا کاربردهایی مشابه ترموود دارد وعلاوه بر مقاومت فوق‌العاده، دارای مزیت‌های بیشتری هم هست.

 چه سطوحی به زیرسازی برای نصب چوب ترموود نیاز دارند؟

 هرچند اطلاعات کافی داشته باشید قطعاً متخصصان بهتر می‌توانند تشخیص دهند که چه قسمت‌ها و سطوحی به زیرسازی و از کدام نوع نیاز دارد؛ ولی به‌صورت کلی می‌توان گفت در قسمتی مثل کف‌پوش داخلی و هنگام استفاده از پارکت‌های ترموود شما نیاز به زیرسازی مسطح دارید، درحالی‌که ممکن است برای نصب دکینگ یا نمای ساختمان نیاز به متریال و ساختاری قوی‌تر مثل تیر یا تیرچه بتنی هم داشته باشید تا وزن چوب ترموود و فشار را تحمل کند.

 از ترموود در فضای باز(نما و دکینیگ) و هم در فضای داخلی (کف‌پوش و پارکت) استفاده می‌شود.

 برای افزایش کیفیت اجرا و دوام ترموود چه در فضای بیرونی و چه در فضای داخلی چوب‌های ترمو را به طور مستقیم به سطوح نصب نمی‌کنند و پیش از آن، محل نصب ترموود را آماده‌سازی می‌کنند. برای زیرسازی معمولاً سه روش با استفاده از مصالح سیمان، چوب و فلز انجام می‌شود؛ اما تفاوت این روش‌ها در چیست و آیا روش‌های جایگزین و جدیدتری هم وجود دارد؟

در زیرسازی ترموود فضاهای داخلی معمولاً کار آسان‌تر است؛ اما برای فضاهای بیرونی هر سطح تمهیدات خاصی را می‌طلبد برای مثال روش زیرسازی ترموود تراس (زمانی که ترموودها بر روی کف ساختمان نصب می‌شوند) ممکن است با روش زیرسازی در گوشه‌ای از حیاط یا روف‌گاردن متفاوت باشد و بایستی حتماً در انتخاب روش زیرسازی برای ترموودهای outdoor با بررسی دقیق سطح، شیب بندی مناسب برای جلوگیری از تجمع آب را جهت مقابله با رطوبت بالا و صدمه ترموود در نظر داشته باشید.

 تفاوت زیرسازی برای نصب چوب ترموود در فضای داخلی و بیرونی

 تفاوت زیرسازی برای نصب چوب ترموود در فضای داخلی و بیرونی

 انتخاب روش مناسب زیرسازی در نصب ترمو به نوع ساختمان و شرایط اقلیمی بستگی دارد؛ بنابراین برای زیرسازی باید موارد زیر را موردتوجه قرار دهید:

 توجه به جریان هوا و تهویه هوای مناسب: نصب ترموود در فضاهای باز و بسته نیازهای خاص خود را دارد برای مثال در محیط داخلی از طریق تهویهٔ مناسب باید مشکلاتی مانند تغییر ابعاد چوب به دلیل تغییرات رطوبتی و وجود بخاررا برطرف کنید و از طرفی در فضاهای بیرونی و نما باتوجه‌به تغییرات جوی و محیطی نیاز به زیرسازی مقاوم‌تر با مواد مناسب‌تر دارید.

حفظ استحکام: در مجموع برای زیرسازی ترمو در فضای داخلی و خارجی توجه به حفظ استحکام برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی را در اولویت قرار دهید. این کار می‌تواند در فضای خارجی شامل استفاده از عایق‌های حرارتی، آب‌بندی مناسب، پیچ و مهره‌های مرغوب و… باشد و در فضای داخلی تیرها، تخته‌ها و چسب‌های مخصوص را شامل شود.

ثبات روی سطح: در پارکت استحکام و ثابت‌کردن چوب به زیرساز اهمیت بالایی دارد و این عامل می‌تواند روی کنترل تغییرات ابعادی چوب تأثیر بگذارد. در فضاهای بیرونی نیز به‌غیراز پایداری و محکم‌کاری توجه به تحمل فشار و وزن اهمیت ویژه‌ای دارد.

روش‌های زیرسازی برای نصب ترموود

 روش‌های زیرسازی برای نصب ترموود

 انتخاب روش مناسب زیرسازی در نصب ترمو به نوع ساختمان، متریال سطح موجود و شرایط آب‌وهوا و اقلیمی بستگی دارد و به‌طورکلی شامل زیرسازی فلزی، سیمانی و چوبی و روش نوین دیگری است که در ادامه به شرح هر کدام می‌پردازیم…

 زیرسازی فلزی 

 در این روش از قوطی‌های فلزی استفاده می‌شود، این کار با کمک پروفیل‌های فولادی یا براکت‌های فلزی صورت می‌گیرد و می‌تواند برای سطوح برآمده و منحنی مناسب باشد. در این نوع زیرسازی بهتر است قبل از نصب برای حفاظت از زنگ‌زدگی و خوردگی لازم است اقداماتی از جمله سند پلاست و رنگ‌های اپوکسی انجام شود.

 زیر سازی سیمانی

 زیرسازی سیمانی برای سطوحی مانند دیوار و سطح زمین به کار می‌رود که انحنا و برآمدگی نداشته باشند و در صورت برآمدگی چاره این است که با کمک مصالح سیمانی مثل بتن یا ملات یک سطح یکدست و تراز ایجاد کنید.


زیرسازی چوبی

زیرسازی چوبی برای حفاظت از آسیب‌هایی مثل تغییر شکل زیرساز ترموود یا انبساط و انقباض عالی است، چون ضریب انبساط چوب نسبت به فلز متفاوت است با اتصال زیرسازی چوبی به فلز می‌توان از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کرد. توجه داشته باشید این روش معمولاً در جهت عمود و هم جهت بر چوب ترموود اجرا می‌شود.

زیرسازی به روش گراد

اگرچه روش‌های سنتی هنوز پرکاربرد هستند؛ اما روش‌های جدیدتری هم برای نصب و زیرسازی ترموود وجود دارد که این نوع زیرسازی برای دکینگ و در فضاهای بیرونی که نیاز به مقاومت بالایی است کاربرد دارد.
در روش زیرسازی گراد، ترموودهای بامبو روی پروفیل‌های آلومینیومی مخصوص نصب می‌شوند. در واقع گراد یک سیستم نصب قابل‌جابه‌جایی با بسط نامرئی است که علاوه بر سهولت زیرسازی امکان تخلیه طبیعی آب را بدون نیاز به ایجاد شیب در هنگام نصب سازه فراهم می‌کند و ترموودها به‌صورت کلیکی به زیرسازی متصل شده و در صورت خرابی به‌راحتی قابل‌تعویض و جابه‌جایی هستند.

زیرسازی و نصب اصولی ترموود با تیم متخصص

زیرسازی و نصب اصولی ترموود با تیم متخصص

در به‌کارگیری متریالی مثل ترموود در قسمت‌های مختلف ازجمله کف‌پوش‌ها یا نمای بیرونی ساختمان یک زیرسازی درست و اصولی حرف اول را می‌زند، همان‌طور که در این مطلب شرح دادیم باتوجه‌به نوع ساختمان و شرایط اقلیمی در چنین فرایندی تیم اجرایی تمام جوانب فضا را مورد بررسی قرار می‌دهد تا بتواند علاوه بر ایجاد سطح صاف و یکدست برای نصب ترموود یکی از روش‌های زیرسازی را به کار بگیرد و زمینه را برای ایجاد نتیجه‌ای ایدئال با استحکامی بالا مهیا سازد.

 برای خرید انواع ترموود می‌توانید از فروشگاه آنلاین برند موزو در ایران بازدید کنید و برای زیرسازی استاندارد و نصب ترموود از تیم حرفه‌ای خانه و معماری کمک بگیرید.

رایج‌ترین روش‌های زیرسازی ترموود معمولاً به سه روش زیرسازی سیمانی، چوبی و فلزی و روشی نوین به نام گراد انجام می‌شود.
انتخاب روش مناسب زیرسازی در نصب ترمو به نوع ساختمان و شرایط آب‌وهوا و اقلیمی بستگی دارد و به‌طورکلی شامل زیرسازی فلزی، سیمانی، چوبی و گراد است.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *