چوب بامبو چیست؟

بامبو، گیاهی با رشد سریع و پایدار، جایگزینی ایده آل برای چوب است، محصولات متنوع بامبو از جمله کفپوش، نما، مبلمان و دکوراسیون، زیبایی، دوام و سازگاری با محیط زیست را به ارمغان می‌آورند، با انتخاب بامبو، به حفظ منابع طبیعی و انتخاب سبک زندگی پایدار کمک می‌کنید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حتماً با شنیدن نام بامبو اولین تصویری که در ذهن شما نقش می‌بندد گیاه لوله‌ای و توخالی بامبو است نه بامبو به‌عنوان یک متریال ساختمانی، شاید هم فکر کنید بامبو نام نوعی چوب است؛ ولی جالب است بدانید بامبو ازنقطه‌نظر گیاه‌شناسی یک نوع علف است و شاید بتوان گفت یک علف جادویی! اگر فکر می‌کنید صفت جادویی یک تعریف اغراق‌آمیز است با این مقاله همراه باشید تا با حقایقی درباره بامبو شگفت‌زده شوید…

 بامبو یک منبع بی‌پایان است

 بر خلاف چوب دیگر درختان مانند بلوط و افرا که مدت‌زمان برداشتی حدود ۲۰ سال دارند، بامبو سریع‌تر از هر گیاه دیگری رشد می‌کند حتی در برخی گونه‌ها تا ۱ متر در روز!

در طی یک دوره ۴ تا ۵ساله بامبو آماده برداشت می‌شود و فضایی را برای رشد بامبوهای جوان فراهم می‌کند و از این ساقه‌های توخالی محصولات بسیار بادوام و پایداری ساخته می‌شود که این مقاومت بالا، بامبو را به یکی از عالی‌ترین متریال‌های ساختمانی تبدیل کرده است.

محصولات بامبو برای ۱۵ درصد از مردم جهان مسکن فراهم کرده و در مالزی، تایلند و چین (در حوزه‌های جنوب و جنوب شرقی آسیا) یک متریال سبز، دوستدار محیط‌زیست و منبعی تمام‌نشدنی نامیده می‌شود. حتی در فرهنگ آسیایی در برخی مناطق این ساقه‌های توخالی به‌عنوان یک غذای اصلی منبع فیبر و پتاسیم شناخته می‌شود؛ اما فقط ویژگی‌های بامبو در همین موارد خلاصه نمی‌شود و دارای مزایای فراوانی است که آن را به انتخابی ایدئال تبدیل کرده است:

  • سختی و دوام
  • زیبایی طبیعی
  • متریالی سبز با پایداری بالا
  • مقاومت در برابر آتش
  • ضد الکتریسیته ساکن
  • ضد باکتری
  • ضد حساسیت
  • تنوع گسترده در رنگ و سبک
  • تا ۳۰ سال گارانتی
نحوه ساخت بامبو

  نحوه ساخت بامبو

شاید تعجب کنید؛ اما کاربرد بامبو خیلی گسترده‌تر آن است که تصور می‌کنید حتماً برای شما این سؤال پیش‌آمده این گیاه لوله‌ای باریک چطور به‌عنوان متریال در طراحی داخلی و خارجی ساختمان به کار برده می‌شود و چگونه به چنین محصولات بادوامی تبدیل می‌شود؟

 در واقع، برش بامبو مهم‌ترین ویژگی زیست‌محیطی است که بامبو را منحصربه‌فرد می‌کند. هر سال گیاه مادر ساقه‌های بامبو زیادی تولید می‌کند که در عرض چند ماه به طول کامل خود تا ۲۰ متر می‌رسند و حدود ۵ سال طول می‌کشد تا ساقه، سختی لازم را به دست آورد؛ بنابراین در یک مزرعه بامبو، ساقه‌های ۵ساله را می‌توان هر سال برداشت کرد بطوریکه جنگل مثل قبل وسعت خود را حفظ کند.

 پس از برداشت، ساقه‌های بامبو از قسمت طول به نوارهایی تقسیم می‌شوند و پوسته بیرونی جدا شده و به نوارهای مستطیلی شکل تبدیل می‌شوند. این نوارها را می‌توان به روش‌های مختلف برای ایجاد طرح و رنگ‌های متنوع پردازش کرد و سپس با عملیات پرس و ایجاد فشار به یک سطح از متریال‌های بامبو تبدیل کرد.

 پرس افقی  (Plain Pressed)

پس از عمل‌آوری و خشک‌شدن، نوارها به روش‌های مختلفی مونتاژ می‌شوند و هر روش مونتاژ، متریالی با طرح و مقاومت متفاوت ایجاد می‌کند.

 پرس افقی  (Plain Pressed)

در این روش مونتاژ، نوارهای بامبو به‌صورت افقی قرار گرفته و به هم چسبانده می‌شوند که یک پترن خطی ظریف با گره‌های به‌وضوح قابل‌مشاهده ایجاد می‌کند.

پرس جانبی (Side pressed)

 پرس جانبی (Side pressed)

 در فشار جانبی نوارهای بامبو به‌صورت عمودی قرار گرفته و به هم چسبانده می‌شوند که طرح خطی این نوع باریک‌تر و گره‌های بامبو نیز بسیار ظریف‌تر از نوع قبلی قابل رویت هستند.

 پرس فشرده و با چگالی بالا (High Density)

 پرس فشرده و با چگالی بالا (High Density)

 در این روش نوارهای بامبو خرد شده و سپس تحت‌فشار بسیار بالا چسبانده می‌شوند. این فشرده‌سازی چگالی را از حدود ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب به بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم در مترمکعب افزایش می‌دهد و محصول نهایی را بسیار سخت‌تر می‌کند. ظاهر بامبو با تراکم بالا منحصربه‌فرد است و تا حد زیادی شبیه چوب و گره‌های بامبو تا حد کمی قابل‌مشاهده است.

 انعطاف‌پذیر (Flexible)

 انعطاف‌پذیر (Flexible)

 در این روش، نوارهای بامبو به عرض ۷ یا ۱۵ میلی‌متر با استفاده از پشتی پارچه‌ای انعطاف‌پذیر به هم متصل می‌شوند.

رنگ‌های محصولات بامبو MOSO

 رنگ‌های محصولات بامبو MOSO

 رنگ اصلی و طبیعی بامبو قهوه‌ای روشن با رنگی مایل به زرد است که در طول عملیات بخار به رنگ‌های متنوع تبدیل می‌شود.

با افزایش بخار رنگ قهوه‌ای روشن‌تر و سایه زرد از بین می‌رود که این رنگ Ecru نامیده می‌شود.

با افزایش دما و فشار در طول عملیات بخار، دوام و پایداری بامبو افزایش‌یافته و رنگ قهوه‌ای گرمی ظاهر می‌شود که به آن رنگ کارامل می‌گویند.

رنگ Tiger هم یک‌رنگ اختصاصی برای پانل‌های بامبو است و ترکیبی از نوارهای روشن و تیره را در خود دارد.

 با به‌کارگیری روکش‌هایی مانند روغن  بامبو، لاک و موم می‌توان رنگ‌های بیشتری ایجاد کرد؛ ولی در کل محصولات اکرو و کارامل عمدتاً برای استفاده در محیط‌های داخلی مناسب هستند و در متریال‌های فضای باز یا outdoor، به دلیل انجام عملیات بخار در دما و فشار بیشتر، مقاومت متریال بالاتر و رنگ بامبو نیز قهوه‌ای تیره و به رنگ شکلاتی در می‌آید.

 یکی از مزایای رنگی بامبو این است که اگر بامبو را برش دهید در قسمت برش خورده داخلی نیز دارای رنگ مشابه و یکنواختی است و این ویژگی مزیت بزرگی برای پانل‌ها و قسمت‌هایی که به برش نیاز است محسوب می‌شود.

انواع محصولات ساختمانی بامبو

 حدود ۱۶۰۰ گونه مختلف بامبو وجود دارد و موزو بامبو شناخته‌شده‌ترین نوع بامبو است شرکت موزو که به همین دلیل نام‌گذاری شده با تجربه در صنعت نسبتاً جوان بامبو، به دلیل تمرکز بر کیفیت محصول، نوآوری و پایداری، به‌عنوان برند جهانی با رتبه A شناخته شده است.
محصولات MOSO را می‌توان به سه گروه محصول تقسیم کرد:

محصولات بامبو فضای باز: (نما و دکینیگ)

 محصولات بامبو فضای باز: (نما و دکینیگ)

 استفاده از چوب نه فقط در فضای داخلی، بلکه در نما و محوطه‌سازی نیز کاربرد دارد و بامبو به دلیل رشد بسیار سریع خود منبع پایداری برای جایگزینی چوب طبیعی محسوب می‌شود.

 کمپانی هلندی موزو با سی‌سال تجربه و دانش فنی در تولید محصولات ساختمانی فراوری شده از بامبو، پیشرو در تولیدات محصولات ویژه فضای باز مثل نما چوبی بامبو به‌صورت سفارشی و دکینگ بامبو در انواع مختلف فعال است.

کف‌پوش بامبو: (پارکت)

 کف‌پوش بامبو: (پارکت)

 کف‌پوش‌ها دسته مهمی از محصولات بامبوی موزو هستند که در تنوع بی‌نظیری از ساختار، ابعاد و رنگ عرضه می‌شوند تا سلایق و کاربری‌های مختلف را پاسخ دهند. سری Industriale یکی از زیباترین و مقاوم‌ترین کف‌پوش‌های موزو است که در این محصول باریکه‌های کوچک بامبو با ظاهری مدرن‌تر نسبت به کف‌پوش‌های چوبی کنار هم چیده و به زمین چسبیده می‌شوند و سپس مراحل ساب زدن و پوشش نهایی آن در محل توسط تیم اجرای باتجربه خانه و معماری انجام می‌شود.

کاربردهای نیمه سازه‌ای: (پانل‌ها، تیرها و روکش‌های بامبو)

کاربردهای نیمه سازه‌ای: (پانل‌ها، تیرها و روکش‌های بامبو)

 موزو امکان خرید پنل چوبی بامبو چندلایه را با ضخامت‌های متفاوت در ایران برای شما فراهم کرده است. این پنل‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات رطوبت دارند.

 مهم‌ترین کاربرد پنل‌ها و پروفیل بامبو عبارت‌اند از:

 مبلمان، کابینت آشپزخانه (به‌عنوان در یا رویه کانتر)، در کمد، کابینت روشویی، در و چارچوب آن، پله و کلیه کارهای دکوراتیو که پانل‌ها ۲۰ و ۱۶ میل بسیار پرکاربرد و رایج و در ضخامت‌های دیگر نیز قابل سفارش است.

 در این مقاله با مزایا و ویژگی‌های بامبو آشنا شدید بامبو نه فقط جذابیت و دوام بالایی دارد؛ بلکه سازگار با محیط‌زیست و قابل‌تجدید است و به ما کمک می‌کند تا سبک زندگی پایدارتری را انتخاب کنیم، برای خرید انواع محصولات ساختمانی بامبو می‌توانید از فروشگاه آنلاین برند موزو در ایران بازدید کنید.

Template is not defined.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *