سرویس بهداشتی رنگی؛ انتخابی جسورانه + معرفی ترندهای آن

آیا در جست‌وجوی ایده‌های جذاب برای خانۀ خود هستید؟ این روزها محبوبیت سرویس بهداشتی رنگی در حال افزایش است، زیرا بیشتر ما به دنبال راه‌های تازه و هیجان‌انگیزی برای منحصربه‌فرد کردن خانه‌های خود هستیم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رنگ‌ها بدون شک بر احساسات ما تأثیر می‌گذارند. هر رنگی به ما اجازه می‌دهد تا احساس متفاوتی را تجربه کنیم؛ گرما، شور، طراوت، آرامش. بر همین اساس، حمام و سرویس بهداشتی رنگی نیز حال‌وهوای ما را عوض می‌کند. کدام رنگ می‌تواند در صبح‌هایی که خواب‌آلوده‌ایم ما را سرحال بیاورد و کدام رنگ عصرها که خسته‌ایم به ما آرامش می‌بخشد؟

پرسش اساسی این است: چگونه می‌توانیم رنگ‌ سرویس بهداشتی خانۀ خود را به گونه‌ای انتخاب کنیم که نه‌تنها از نظر بصری جذاب باشد، بلکه سرویس بهداشتی ما را دلبازتر و کاربردی‌تر کند؟

در این مطلب، دربارۀ مزایا و معایب سرویس بهداشتی رنگی و همچنین ترندهای رنگ در سرویس بهداشتی سخن می‌گوییم تا بتوانید مناسب‌ترین و بهترین ترکیب رنگی را برای سرویس خود انتخاب کنید.

سرویس بهداشتی رنگی؛ انتخابی جسورانه

استفاده از رنگ در حمام و سرویس بهداشتی در چند سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و رنگ سفید غالب را کنار زده است. امروز ما سرویس بهداشتی‌های جسورانه‌تری با رنگ‌های بیشتر و زنده‌تر و ترکیب‌های جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر طراحی می‌کنیم. اگرچه تصور یک وان مشکی یا زیردوشی زرد روشن، هنوز هم برایمان ساده نیست، اما نمی‌توانیم انکار کنیم که لوازم جانبی و یراق‌آلات رنگارنگ به‌وفور دردسترس‌اند.

البته، رنگ سفید، آرامش‌بخش است و مهم‌تر از همه، باعث می‌شود سرویس بهداشتی بزرگ‌تر جلوه کند، ضمن این‌که تجهیزات بهداشتی سرامیکی سفید مانند توالت، دستشویی، وان حمام و دوش در تعداد و تنوع زیادی تولید می‌شوند؛ اما بیایید از کنار قابلیت‌ها و جذابیت‌های سرویس بهداشتی رنگی نیز بی‌تفاوت نگذریم‌.

مزایای سرویس بهداشتی رنگی

مزایای سرویس بهداشتی رنگی

طراحی سرویس بهداشتی رنگی، ۶ مزیت اصلی دارد:

  1. استفاده از رنگ در سرویس بهداشتی، به شما کمک می‌کند تا حال‌وهوای مد نظرتان را ایجاد کنید. برای مثال، رنگ‌های آرامش‌بخش، مانند آبی کمرنگ یا سبز روشن، احساس آرامش بیشتری به ساکنین می‌دهد، رنگ‌های خنثی مانند طوسی باعث می‌شود که فضا مدرن‌تر به نظر برسد و…
  2. به دلیل تنوع بالای ترکیب‌های رنگی و حال‌وهوای متفاوتی که ایجاد می‌کنند، شما می‌توانید سبک‌های مختلف را بدون هیچ محدودیتی پیاده کنید. به عبارتی، دست شما برای طراحی اولیه و حتی بازسازی‌های بعدی باز است.
  3. برای این‌که در بازسازی خانۀ خود، یک مدل سرویس بهداشتی رنگی داشته باشید، لازم نیست حتماً دیوارها و کفسازی را تغییر دهید؛ بلکه تنها با رنگی کردن تجهیزات و لوازم جانبی به هدفتان خواهید رسید. این روش کم‌هزینه‌تر است و درعین‌حال گزینه‌های متنوع و راحت‌تری را در اختیارتان می‌گذارد.  
  4. سرویس بهداشتی رنگی، یک راه عالی برای نشان دادن خلاقیت شما در طراحی فضا است.
  5. به میهمانان و خریداران آینده این پیام را می‌دهد که خانۀ شما مورد توجه و نگهداری قرار گرفته است.
  6. استفاده از رنگ در سرویس بهداشتی به شما امکان می‌دهد که یک فضای کاملاً شخصی و منحصربه‌فرد داشته باشید.

معایب سرویس بهداشتی رنگی

در کنار همۀ مزایای گفته‌شده، استفاده از رنگ در سرویس بهداشتی 2 عیب هم دارد:

  1. ممکن است ارزش افزودۀ ملک شما را پایین بیاورد. زیرا بعضی از ترکیب رنگ‌ها از مد می‌افتند و ممکن است با سلیقۀ بسیاری از افراد همخوان نباشند. برای مثال، اگر به‌زودی قصد فروش خانۀ خود را دارید، بهتر است از رنگ‌های قرمز، صورتی و سبز سیر اجتناب کنید.
  2. ترکیب درست رنگ‌ها نیاز به تخصص و آموزش دارد و از عهدۀ هرکسی برنمی‌آید. بنابراین، با انجام بدون مشورت این کار یک سرویس بهداشتی رنگی خواهید داشت که نه‌تنها جذاب نیست بلکه عیب خانۀ شما به شمار می‌آید.
چگونه مناسب‌ترین و بهترین ترکیب رنگی را برای سرویس بهداشتی خود انتخاب کنیم؟

چگونه مناسب‌ترین و بهترین ترکیب رنگی را برای سرویس بهداشتی خود انتخاب کنیم؟

ما معمولاً سرویس بهداشتی را خیلی دیر به دیر بازسازی می‌کنیم. بنابراین، با یک اشتباه در انتخاب و ترکیب رنگ‌ها مجبور خواهیم بود برای مدتی طولانی فضایی را تحمل کنیم که دوستش نداریم. پس به هنگام طراحی سرویس بهداشتی رنگی، علاوه بر سلیقه و ترجیحات شخصی خود، ۳ عامل مهم زیر را در نظر بگیرید:

  1. اندازۀ سرویس بهداشتی: انتخاب رنگ برای یک سرویس بهداشتی کوچک متفاوت از سرویس بهداشتی بزرگ است. زیرا، رنگ‌های تند و تیره و ترکیب‌های رنگی شلوغ باعث می‌شود فضای کوچک ما تنگ‌تر و کوچک‌تر به نظر برسد.
  2. نور سرویس بهداشتی: معیارهای تنظیم رنگ در سرویس‌هایی که از نور طبیعی برخوردارند (پنجره دارند) با سرویس‌هایی که با نور مصنوعی نورپردازی شده‌اند متفاوت است، زیرا هر رنگ در نورهای مختلف، جلوۀ متفاوتی دارد.
  3. توجه به همۀ عناصر فضا: به هنگام تصمیم‌گیری برای ترکیب رنگی سرویس خود، می‌بایست همۀ عناصر فضا را لحاظ کنید. رنگ دیوارها (کاشی‌‌، کاغذ دیواری، رنگ‌آمیزی و…)، کفسازی، مبلمان، لوازم جانبی، شیرآلات و یراق‌آلات، انواع کفشور و انواع گاتر همگی اهمیت دارند.

برای مثال، سرویس‌های کوچک با نور طبیعی کم می‌توانند از سایه‌های روشن مانند سفید، کرم، آبی روشن یا سبز پاستلی بهره‌مند شوند. سرویس‌های بزرگ‌تر با نور طبیعی فراوان می‌توانند سایه‌های تیره‌تری مانند مشکی، آبی سرمه‌ای، خاکستری تیره یا سبز جنگلی را در خود جای دهند.

توصیۀ ما این است که برای انتخاب بهترین رنگ سرویس بهداشتی از ۵ پالت رنگی زیر استفاده کنید:

پالت رنگی تک‌رنگ
  1. پالت رنگی تک‌رنگ

در این نوع ترکیب رنگ، شما یک رنگ اصلی را انتخاب می‌کنید و سپس طیف‌‌های رنگی هم‌خانواده با آن را در قسمت‌های مختلف سرویس بهداشتی به کار می‌برید. فضایی با این نوع پالت رنگی، معمولاً آرامش‌بخش است. این پالت رنگی به شما امکان می‌دهد رنگ‌های جان‌داری مانند قرمز و نارنجی را نیز با خیال راحت‌ انتخاب کنید، زیرا ترکیب آن‌ها با رنگ‌های ملایم‌تر و روشن‌تر، فضایی کاملاً متعادل ایجاد خواهد کرد.

در این شیوه، انتقال از طیف روشن یک رنگ خاص به طیف تیره‌تر باید با ظرافت و دقت کافی انجام شود.

پالت رنگی آنالوگ
  1. پالت رنگی آنالوگ

در این پالت رنگی، شما چند رنگ مختلف اما مشابه را انتخاب می‌کنید. یک مثال عالی از این پالت رنگی، آن چیزی است که در پاییز برگریز می‌بینیم؛ به همان شکلی که رنگ‌های نارنجی، قرمز و زرد طبیعت با هم ترکیب می‌شوند. اگر نمی‌توانید تنها روی یک رنگ تصمیم بگیرید، این نوع پالت رنگی برای شما عالی است. یکی دیگر از گزینه‌های محبوب شامل رنگ‌های قهوه‌ای، برنزه و طلایی است. این پالت رنگی، یک سرویس بهداشتی پیچیده خلق می‌کند که خیلی هم شلوغ نیست.

پالت رنگی مکمل یا متضاد
  1. پالت رنگی مکمل یا متضاد

اگر دو رنگ را انتخاب کنید که مکمل یا متضاد یکدیگر باشند، یک پالت رنگی مکمل یا متضاد خواهید داشت. سرویس بهداشتی سیاه و سفید یک نمونۀ رایج از این نوع پالت رنگی است، اما می‌توانید رنگ‌های متنوع‌تری را هم انتخاب کنید؛ برای مثال، قرمز و آبی یا زرد و سبز. در ان شیوۀ ترکیب رنگ، نه‌تنها خود رنگ مهم است، بلکه اشباع، روشنایی و سایۀ سرد یا گرم آن نیز اهمیت دارد.

پالت رنگی سه‌گانه
  1. پالت رنگی سه‌گانه

این پالت رنگی بسیار جسورانه و متنوع است و به شما این امکان را می‌دهد که 3 رنگ کاملاً متفاوت را با یکدیگر انتخاب کنید. به دیوارهای قهوه‌ای تیره، روشویی‌های کرم‌رنگ و لوازم جانبی صورتی روشن فکر کنید؛ این، تنها یک نمونه از فهرست بی‌پایان این نوع ترکیب رنگی است که می‌توانید انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که انتخاب رنگ، تنها محدود به کف، روشویی و دیوارها نیست. حوله‌ها، لوازم جانبی و حتی وسایل روشنایی شما نیز می‌توانند در خلق یک سرویس بهداشتی رنگی دخیل باشند.

پالت رنگی خنثی
  1. پالت رنگی خنثی

اکثر طراحان از رنگ‌های قرمز روشن، صورتی تند و سبز سیر اجتناب می‌کنند و رنگ‌های خنثی‌تر را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل است که پالت رنگی خنثی احتمالاً رایج‌ترین انتخاب است. یک پالت رنگی خنثی مانند طیف رنگی بژ، قهوه‌ای و خرمایی، به سرویس بهداشتی شما حس آرامش و دعوت‌کنندگی می‌بخشد و تا سال‌ها از مد نخواهد افتاد. اگر سرویس خود را به امید قیمت بالاتر در فروش بازسازی می‌کنید، این پالت یک انتخاب ایده‌آل است.

فراموش نکنید که شما همیشه می‌توانید با گیاهان و لوازم تزئینی به سرویس بهداشتی و حمام خود رنگ‌های دیگر را اضافه کنید؛ اقلامی که با تغییر ترندهای طراحی به‌راحتی قبل تعویض‌اند.

ترندهای رنگ برای سرویس بهداشتی‌های امروزی

از میان ترندهای رنگ سرویس‌ بهداشتی و حمام‌های امروزی، چند ترکیب رنگی زیر را برای معرفی بیشتر انتخاب کرده‌ایم.

طیف خاکستری

طیف خاکستری

خاکستری رنگ خنثای چرخۀ رنگ است. این رنگ به‌عنوان یک عنصر طراحی، اولین بار در سال ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفت و حالا دوباره ترند شده است. در طرح‌های قدیمی، از خاکستری به‌عنوان رنگ پس‌زمینه استفاده می‌شد، زیرا به دلیل سایۀ خنثایی که دارد، توجه را به خود معطوف نمی‌کند و برای برجسته کردن عناصر و لوازم عتیقه بسیار کاربردی است.

در حال حاضر نیز خاکستری مدرن‌ترین و همه‌کاره‌ترین رنگ برای دکوراسیون حمام‌های مدرن است. لوازم جانبی قرمز، زرد یا فیروزه‌ای به‌خوبی با رنگ خاکستری ترکیب می‌شوند.

رنگ طلایی

رنگ طلایی

طلا یکی از باارزش‌ترین فلزات است. البته، همه نمی‌توانند از طلای واقعی در طراحی سرویس بهداشتی خود استفاده کنند. بنابراین، فلزات دیگر مانند مس را جایگزین کرده‌اند که رنگ طلایی دارد.

متأسفانه بعضی افراد فکر می‌کنند اگر مصالح و اقلام گران‌قیمت را به رخ بکشند، طراحی بهتری خواهند داشت، اما این‌طور نیست. رنگ‌های طیف طلایی هرگز نباید به‌تنهایی استفاده شوند. رنگ طلایی اغلب با مشکی جفت می‌شود تا حسی از تجمل خالص را به انواع مدل حمام‌های لاکچری بیفزاید.

رنگ مشکی

رنگ مشکی

طراحان نسل قدیم معتقد بودند که رنگ سفید بهترین انتخاب برای سرویس بهداشتی و حمام است، اما طراحان امروزی رنگ مشکی را برای سرویس بهداشتی مدرن ترند کرده‌اند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تولیدکنندگان مدرن این شانس را دارند که طیف‌های مختلف مشکی را در تجهیزات، لوازم جانبی و شیرآلات حمام و سرویس بهداشتی لوکس ارائه دهند که باعث می‌شود آن لوازم گرانبها به نظر برسند.

طیف سبز

طیف سبز

دلایل مختلفی برای ترند شدن رنگ سبز ملایم وجود دارد که یکی از آن‌ها تأثیرات محیط طبیعی بر افراد است. سبز به‌طور خودکار باعث احساس نزدیکی به طبیعت می‌شود. ضمن این‌که، به‌راحتی با هر شکلی ترکیب می‌شود و این امر، کار طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی را آسان می‌کند.

رنگ بژ

رنگ بژ

رنگ بژ یکی از رنگ‌های خنثای پالت است که بیشتر به‌عنوان رنگ پس‌زمینه استفاده می‌شود. این رنگ، در ترکیب با رنگ‌های روشن و سایه‌های گرم‌تر خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

این رنگ هماهنگی منحصر‌به‌فردی با سبک‌های مختلف طراحی دارد؛ با طبیعت و حال‌وهوای ییلاقی روستایی مرتبط است و با راه‌حل‌های مینیمالیسم به‌خوبی هماهنگ می‌شود.

طیف آبی

طیف آبی

آبی و سفید یک ترکیب کلاسیک برای حمام و سرویس بهداشتی است و کشورهای اروپایی بیشتر از همه‌جا به رنگ آبی علاقه دارند. این رنگ القاکنندۀ آرامش، اعتماد و وقار است. در طول چندین سال گذشته، تکنولوژی مدرن توانسته طیفی از تنالیتۀ رنگ آبی را در تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام تولید کند.

سخن آخر

رنگ قدرت تغییر سریع یک فضا را دارد. با این حال، انتخاب رنگ مناسب سرویس بهداشتی کار آسانی نیست. حتماً وضعیت نور طبیعی و مصنوعی و ابعاد و اندازۀ فضا را در نظر بگیرید. سرویس بهداشتی رنگی که خوب طراحی شده باشد، می‌تواند تأثیری عمیق بر روحیۀ شما بگذارد. پس، ببینید که می‌خواهید چه حسی ایجاد کنید و چه رنگ‌هایی برای شما جذاب است و هرگز در ترکیب رنگ زیاده‌روی نکنید. به یاد داشته باشید که کمتر، بیشتر است.

علاوه بر سلیقه و ترجیحات شخصی خود، ۳ عامل اندازۀ سرویس بهداشتی، نور سرویس بهداشتی (طبیعی و مصنوعی) و توجه به همۀ عناصر فضا (دیوارها، کفسازی، مبلمان، لوازم جانبی، شیرآلات، یراق‌آلات و…) اهمیت دارد.
برای انتخاب بهترین ترکیب رنگی در سرویس بهداشتی می‌توانید از ۵ پالت رنگی استفاده کنید: تک‌رنگ، آنالوگ، مکمل یا متضاد، سه‌گانه و خنثی.
طیف خاکستری، رنگ طلایی، رنگ مشکی، طیف سبز، رنگ بژ و طیف آبی ترندهای رنگ سرویس بهداشتی است.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *