راهنمای انتخاب بهترین چوب برای نمای ساختمان

نمای چوبی، یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین نماهای ساختمان است. اما انتخاب نوع مناسب چوب برای فضای بیرونی ساختمان می‌تواند دشوار باشد. برای این‌که بهترین انتخاب را داشته باشید، این مطلب را بخوانید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در سال‌های اخیر، استفاده از مصالح چوب در نمای ساختمان‌ بسیار محبوب شده است که آن را به صورت نمای چوبی، نمای چوب و آجر، نمای چوب و سنگ و گونه‌های دیگر نما می‌بینیم. در این میان، انتخاب بهترین چوب برای نمای ساختمان، دغدغۀ رایجی است که از سوی صاحبان خانه‌ها، معماران و سازندگان بنا مطرح می‌شود.

در این مطلب، ابتدا به معرفی انواع چوب مورد استفاده در نمای ساختمان و معیارهای انتخاب بهترین چوب می‌پردازیم و سپس رایج‌ترین چوب‌های نما را معرفی می‌کنیم.

انواع چوب مورد استفاده برای نمای ساختمان

ساخت بناهای چوبی از دیرباز مورد توجه بشر بوده است. در حال حاضر نیز از انواع چوب در بخش‌های مختلف ساختمان ازجمله نمای آن استفاده می‌شود. در میان طیف گستردۀ چوب‌ها، چوب‌های مقاوم طبیعی، ترموود و بامبو در نمای چوبی ساختمان کاربرد فراوانی دارند. اما کدام یک از این‌ها بهترند؟

در انتخاب بهترین نوع چوب برای نمای ساختمان خود، می‌بایست معیارهای مختلفی را را در نظر بگیرید، ازجمله:

  • بودجه
  • هزینۀ نصب و اجرا
  • اقلیم
  • میزان قرارگیری نما در معرض عوامل محیطی
  • سبک طراحی نما
  • مقاومت چوب
  •  رنگ، بافت و مشخصات ظاهری
  • روش اجرای نمای چوبی
  • محافظت و نگهداری چوب
  • ابعاد تخته‌های چوبی نما
  • و…

در ادامه، به بررسی رایج‌ترین گزینه‌های نمای چوبی ساختمان می‌پردازیم.

چوب‌های مقاوم طبیعی؛ نمای چوب نرم یا چوب سخت؟

چوب‌های مقاوم طبیعی؛ نمای چوب نرم یا چوب سخت؟

اولین نکته‌ای که می‌بایست هنگام انتخاب چوب برای نمای ساختمان در نظر بگیرید این است که چوب نرم  (SoftWood)برای پروژۀ شما مناسب‌تر است یا چوب سخت(HardWood) ؟

به‌طور کلی، نمای چوب نرم نسبت به نمای چوب سخت مزیت‌های بیشتری دارد:

  • قیمت چوب نرم اغلب مناسب‌تر است.
  •  استحکام قابل توجهی دارد.
  •  مقاومت بیشتری در برابر آب‌وهوا، باکتری‌، قارچ‌، موریانه و رطوبت دارد.
  • برش، شکل‌دهی و نصب چوب‌های نرم نسبت به چوب‌های سخت،آسان‌تر است.
  • چوب نرم سبک‌تر از چوب سخت است که فشار روی سازۀ ساختمان را کاهش می‌دهد.

در نظر داشته باشید که: به‌طور معمول، چوب نرم در مقایسه با چوب سخت رنگ روشن‌تری دارد.

پس از اینکه تصمیم گرفتید از چوب نرم یا چوب سخت استفاده کنید، قدم بعدی انتخاب خود چوب است. در اینجا، گزینه‌های مختلفی خواهید داشت، اما در میان چوب‌های نرم، کاج و سدر از محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند و در میان چوب‌های سخت، چوب بلوط بسیار محبوب است.

چوب سدر
  • چوب سدر

سدر نوعی چوب نرم است که به‌طور طبیعی مقاومت خوبی در برابر رطوبت، هوازدگی و پوسیدگی دارد. به همین دلیل، به‌طور گسترده برای نمای ساختمان استفاده می‌شود و در سال‌های اخیر به‌شدت محبوب شده است. این محبوبیت به عوامل دیگری همچون وزن سبک، هزینۀ مقرون‌به‌صرفه، زیبایی خیره‌کننده، عطر دلپذیر و سهولت کار کردن با آن نیز برمی‌گردد.  

چوب کاج
  •  چوب کاج

چوب کاج نیز یکی دیگر از چوب‌های نرم است که به دلیل مقاومت طبیعی در برابر رطوبت و حشرات، دوام بالا، زیبایی، تنوع و مقرون‌به‌صرفه بودن، به‌طور فزاینده‌ای در نمای ساختمان‌ها محبوب شده است. این نوع چوب دارای رنگ و رگه‌های طبیعی جذاب است که ظاهری گرم و روستایی به ساختمان می‌بخشد. چوب کاج را می‌توانید در رنگ‌ها، طرح‌ها و ابعاد مختلف پیدا کنید که به شما امکان می‌دهد تا نمای منحصربه‌فرد خود را بسازید.

چوب بلوط
  • چوب بلوط

با این‌که درمجموع انتخاب چوب نرم در مقایسه با چوب سخت، انتخاب بهتری برای نمای ساختمان است، اگر تصمیم گرفتید از چوب سخت در نمای خود استفاده کنید، چوب بلوط بهترین گزينه است. این نوع چوب، در رنگ‌های مختلف و گزینه‌های رنگ‌آمیزی متنوع موجود است و به شما امکان می‌دهد تا یک نمای سفارشی با شخصیت منحصربه‌فرد داشته باشید.

چوب بلوط به‌طور طبیعی بادوام است، اما در صورت عدم رسیدگی، به مرور زمان رنگ می‌بازد (این تغییر رنگ با پرداخت نکردن آن سرعت می‌گیرد). این نوع چوب به‌خوبی ماشین‌کاری می‌شود اما کار با آن نسبت به چوب‌های نرم سخت‌تر است، که میخ‌کوبی و پیچ‌کاری را کمی دشوار می‌کند.

ترموود

ترموود

ترمووود (Thermowood) یا چوب گرمادیده، همان چوب طبیعی است که ساختار سلولی آن در اثر یک فرایند حرارتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تغییر کرده و ارتقا یافته است. این عملیات حرارتی باعث بهبود پایداری و مقاومت چوب در برابر انقباض، رطوبت و پوسیدگی می‌شود که آن را به انتخابی عالی برای نمای بیرونی تبدیل می‌کند. کارکردن با ترموود به دلیل سهولت در میخ‌کاری و پیچ‌کاری، آسان است.

ترموود انواع مختلفی دارد و در ساخت آن از هر دو نوع چوب نرم و چوب سخت استفاده می‌شود. در فرایند انتخاب ترموود، مواردی مانند کلاس چوب (Thermo-S و Thermo-D)، نوع پروفیل، ابعاد، ضخامت، نوع چوب، رنگ، بافت، سطح مقطع چوب و… مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما در مجموع:

  • چوب‌های نرم مانند کاج در برابر شرایط جوی و حشرات مقاومت بیشتری دارند. به همین دلیل، برای نمای ساختمان مناسب‌ترند. پرطرفدار‌ترین ترمو وال موجود در بازار ایران نیز از جنس چوب کاج است.
  • البته از برخی چوب‌های سخت مانند زبان‌گنجشک، بلوط و راش نیز در نمای بیرونی استفاده می‌شود.

ترموود علاوه بر جلوۀ بصری خاصی که به ظاهر ساختمان می‌بخشد، یک عایق صوتی و حرارتی مناسب است که از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. 

بامبو

بامبو

در سال‌های اخیر، استفاده از چوب گرمادیدۀ مقاوم و تجدیدپذیر بامبو (Bamboo) برای فضاهای داخلی و خارجی ازجمله پوشش دیوارها و کف رایج شده است. این چوب کاربردهایی مشابه ترموود تولیدشده از چوب درختان دارد و از جهاتی نسبت به آن‌ها دارای مزیت‌های بیشتری است.

بامبو به دلیل رشد بسیار سریعش، یک مصالح پایدار و تجدیدپذیر و گزینه‌ای عالی برای جایگزینی چوب طبیعی محسوب می‌شود.

 کمپانی هلندی موزو با سی‌سال تجربه و دانش فنی در تولید محصولات ساختمانی فراوری‌شده از چوب بامبو، برندی پیشرو در تولید بامبو مناسب برای فضای باز ازجمله نمای چوبی ساختمان است.

برای نمای چوبی ساختمان ترموود بهتر است یا بامبو؟ (با بررسی تفاوت ترموود با سری X-treme بامبو موزو)

همان‌طور که گفتیم، ترموود در مقایسه با چوب طبیعی گزینه‌ای مناسب برای نما است، اما یک عیب اساسی دارد: طی فرایند حرارت‌دهی برای تولید ترموود، جرم حجمی چوب کم شده و پوک و شکننده می‌شود. برخلاف ترموود، محصولات بامبو برند موزو سری X-treme (مخصوص فضای باز) این عیب را ندارند، زیرا بعد از حرارت‌دهی فشرده می‌شوند و بدین ترتیب چگالی و مقاومت ازدست‌رفته جبران می‌شود.

روش تولید بامبو سری X-treme شرکت موزو، به نام Thermo-Density (قرارگیری تحت فشار و حرارت)، که در تمام محصولات این سری مانند نما، کف و پروفیل‌های مستطیلی به کار می‌رود، دوام و مقاومت سطحی بامبو را بسیار بالا می‌برد و آن را مناسب استفاده در فضای باز می‌کند.

بدین ترتیب، برخی از رایج‌ترین مزیت‌های بامبو X-treme در مقایسه با ترموود، شامل موارد زیر است:

  • چگالی و مقاومت خود را پس از حرارت‌دهی حفظ می‌کند.
  • در بلندمدت مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد.
  • به قطع درختان و آسیب به محیط زیست منجر نمی‌شود.
  • برای استفاده در انواع ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های دارای گواهی  LEED مناسب است.
  • کیفیت محصولات آن یکسان است؛ به این معنی که اگر چوب یک درخت مشخص را بخرید، در خرید بعدی، نمی‌توانید از یکسان بودن صد در صدی آن با خرید قبلی‌تان مطمئن باشید، اما در مورد بامبو این‌گونه نیست.

سخن پایانی؛ بهترین چوب برای نمای ساختمان کدام است؟

انتخاب بهترین چوب برای نمای ساختمان، دغدغۀ مهمی است. در این مطلب، به بررسی انواع چوب مناسب برای نماسازی، معیارهای انتخاب و رایج‌ترین گزینه‌ها پرداختیم. نتیجه این‌که، چوب‌های نرم مانند کاج و سدر به دلیل مقاومت و قیمت مناسب، انتخابی خوب برای نمای بیرونی هستند. اما ترموود و از آن بهتر، بامبو، مزیت‌های بیشتری نسبت به چوب طبیعی دارند و برای نماسازی مناسب‌ترند.

محصولات بامبو سری X-treme موزو که با بالاترین استانداردهای اروپایی تولید می‌شوند، با رفع ایرادات چوب طبیعی و دارا بودن چگالی و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، بهترین انتخاب برای نمای چوبی ساختمان شما محسوب می‌شوند.

شرکت خانه و معماری تنها واردکنندۀ این محصولات بی‌نظیر و باکیفیت به ایران است. شما می‌توانید همین حالا از فروشگاه آنلاین محصولات موزو بازدید کنید.

انتخاب بهترین چوب به عوامل مختلفی مانند اقلیم، بودجه، سبک طراحی و سلیقۀ شما بستگی دارد. چوب‌های نرم مانند کاج و سدر به دلیل مقاومت و قیمت مناسب، انتخابی خوب برای نمای بیرونی هستند. اما ترموود و بامبو با داشتن مزیت‌های بیشتر، ازجمله مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و نیاز کم به تعمیر و نگهداری، گزینه‌های مناسب‌تری محسوب می‌شوند.
ترموود در مقایسه با چوب طبیعی گزینه‌ای مناسب برای نما است، اما یک عیب اساسی دارد: طی فرایند حرارت‌دهی، پوک و شکننده می‌شود. محصولات عالی بامبو ازجمله محصولات سری X-treme برند موزو این ایراد را ندارند، زیرا پس از حرارت‌دهی فشرده می‌شوند و بدین ترتیب چگالی و مقاومت ازدست‌رفته جبران می‌شود.
چگالی و مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، مقرون‌به‌صرفه‌ بودن در بلندمدت، نیاز کم به تعمیر و نگهداری، پایداری و تجدیدپذیری و کیفیت ثابت تمام محصولات.
شرکت خانه و معماری تنها واردکنندۀ این محصولات بی‌نظیر و باکیفیت به ایران است. شما می‌توانید محصولات بامبو شرکت موزو را از فروشگاه آنلاین خانه و معماری سفارش دهید یا از طریق اطلاعات درج‌شده در صفحۀ «تماس با ما» با این نمایندگی تماس بگیرید.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *