راهنمای گام به گام نحوۀ نصب شیر روشویی+تصاویر مراحل نصب

نصب شیر روشویی یک کار نسبتاً ساده است که خودتان هم با کمی دقت و حوصله می‌توانید انجامش دهید. برای راحت شدن کارتان، این آموزش گام به گام تصویری را بخوانید و به کار بگیرید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا به دنبال راه‌حلی سریع و مؤثر برای تغییر دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی خود هستید؟ تعویض شیر روشویی قدیمی با یک مدل جدید و کارامد، می‌تواند راه‌حلی ایدئال برایتان باشد. تنوع چشمگیر در طرح و ویژگی‌های شیرهای روشویی موجود در بازار، به شما امکان می‌دهد تا به‌راحتی شیر متناسب با نیاز و سلیقۀ خود را پیدا کنید. نصب شیر روشویی جدید، فرایند ساده‌ای دارد که خودتان هم می‌توانید انجامش دهید.

در این مطلب، نحوۀ نصب شیر روشویی را به صورت گام به گام و تصویری آموزش می‌دهیم.

نحوۀ نصب شیر روشویی

نحوۀ نصب شیر روشویی اغلب برندها کار پیچیده‌ای نیست و شما می‌توانید با صرف دقت و حوصلۀ کافی و انجام چند مرحلۀ ساده آن را انجام دهید. هرچند مراحل نصب بین مدل‌های مختلف شیر روشویی تا حدی متفاوت است و می‌بایست در حین کار، حتماً به دستورالعمل‌های نصب مراجعه کنید، ما در اینجا، سعی کرده‌ایم یک دستورالعمل که تا حد زیادی بین محصولات و برندهای مختلف مشترک است را به صورت گام به گام و تصویری توضیح دهیم.

انتخاب شیر روشویی مناسب

گام ۱: انتخاب شیر روشویی مناسب

قبل از شروع، باید یک شیر روشویی متناسب با دکوراسیون سرویس بهداشتی، سلیقه و نیاز خود انتخاب کنید. هنگام خرید، به تطابق شیر روشویی با نوع کاسۀ روشویی و تعداد و اندازۀ سوراخ‌های آن توجه کنید.

  • تعداد سوراخ‌های کاسۀ روشویی (تک‌سوراخه، 2سوراخه، ۳سوراخۀ گسترده، ۳‌سوراخۀ مرکزی) را بررسی کنید. انواع شیر روشویی، به تعداد سوراخ‌های متفاوتی برای نصب نیاز دارند. برای مثال، شیرآلات تک‌اهرمی و انواع شیرآلات پایه‌بلند یا Vessel معمولاً فقط به یک سوراخ نیاز دارند، برخلاف شیرآلات دواهرمی که 2سوراخه‌اند.
  •  قطر سوراخ‌ها را اندازه بگیرید و تناسب آن‌ها را با کاسۀ روشویی بسنجید.
  • تعویض همزمان کاسه و شیر روشویی، انتخاب و نصب را آسان‌تر می‌کند.

گام ۲: آماده کردن ابزار و مواد مورد نیاز

قبل از شروع نصب، ابزار و مواد مورد نیاز را در دسترس قرار دهید تا از اتلاف وقت و معطلی در حین کار جلوگیری شود. لازم به ذکر است، ابزار شما طبق دستورالعمل سازنده می‌تواند متفاوت باشد و همۀ این فهرست را شامل نشود:

  • شیر روشویی جدید
  • واشر
  • شیلنگ‌های رابط پیسوار
  • آچار فرانسه
  • آچار آلن
  • پیچ گوشتی
  • نوار تفلون
  • خمیر لوله‌کشی / چسب سیلیکونی
  • دستمال پارچه‌ای
  • سطل
 تمیز کردن فضای زیر روشویی و سرویس بهداشتی

گام ۳: تمیز کردن فضای زیر روشویی و سرویس بهداشتی

قبل از شروع نصب شیر روشویی جدید، لازم است فضای زیر روشویی را خلوت کنید و وسایل اضافی را بیرون بگذارید. این کار، از کثیف شدن وسایلتان جلوگیری می‌کند و به شما فضای کافی می‌دهد تا به‌راحتی جابه‌جا شوید. سپس، سطلی را زیر محل نصب شیر قرار دهید تا از نشت احتمالی آب در حین کار جلوگیری شود.

حالا نوبت قطع جریان آب است. این کار با بستن شیر پیسوار که معمولاً زیر روشویی قرار دارد (یا فلکۀ اصلی آب خانه)، انجام می‌شود.

جدا کردن شیلنگ‌های رابط پیسوار

گام ۵: جدا کردن شیلنگ‌های رابط پیسوار

پس از قطع جریان آب، شیر روشویی را باز کنید و اجازه دهید آب باقی‌مانده تخلیه شود. سپس، با استفاده از یک آچار قابل تنظیم، هر دو شیلنگ رابط پیسوار (مربوط به آب سرد و گرم) را جدا کنید. فقط کافی است آچار را به دور مهره‌های شیلنگ‌ها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا جدا شوند. حتماً زیر محل کار، پارچه یا سطلی بگذارید تا آب را جمع کند.

جدا کردن شیر روشویی موجود

گام ۶: جدا کردن شیر روشویی موجود

با استفاده از آچار فرانسه یا پیچ گوشتی مناسب، پیچ‌ و مهره‌های اتصال شیر آب قدیمی به روشویی را باز کنید و شیر را به‌آرامی از کاسۀ روشویی جدا کنید. توضیح این‌که: شیرآلات توکار روی دیوار نصب می‌شوند و از این جهت متفاوتند.

گام ۷: آماده‌سازی کاسۀ روشویی برای نصب شیر روشویی جدید

با استفاده از شویندۀ ملایم و دستمال، کاسۀ روشویی و اطراف آن را به‌طور کامل تمیز کنید تا از بابت نبودن آلودگی یا جرم روی سطوح مطمئن شوید. وجود آلودگی و جرم، مانع آب‌بندی مناسب شیر و درنتیجه بروز نشتی می‌شود.

با انجام این مراحل، روشویی شما برای نصب شیر جدید آماده است.

گام ۸: اتصال شیر جدید به روشویی

در این مرحله، ابتدا شیلنگ‌های رابط پیسوار را به شیر آب جدید وصل کنید، سپس شیر و پایۀ آن را در محل مورد نظر روی کاسۀ روشویی قرار دهید و با سوراخ‌های نصب تراز کنید. همان‌طور که گفتیم، مراحل نصب در مدل‌های مختلف شیر روشویی متفاوت است، بنابراین حتماً به دستورالعمل‌های نصب رجوع کنید.

سفت کردن شیر جدید روی کاسۀ روشویی

گام ۹: سفت کردن شیر جدید روی کاسۀ روشویی

برای اطمینان از اتصال محکم و بدون نشتی شیر جدید به روشویی، مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  1. قرار دادن واشرها و مهره‌‌های زیربند: واشرها و مهره‌های زیربند را در محل خود قرار دهید.
  2. سفت کردن با دست: مهره‌های زیربند را با دست بچرخانید تا جایی که احساس کنید کاملاً سفت شده‌اند.
  3. بررسی تراز بودن: مطمئن شوید که شیر در وضعیت تراز و مستقیم قرار دارد.
  4. سفت کردن نهایی: از یک آچار یا پیچ گوشتی مناسب استفاده کنید و مهره‌ها را به اندازۀ نیم دور دیگر در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا کاملاً محکم شوند.

نکتۀ مهم: هنگام سفت کردن مهره‌ها، در صورت احساس هرگونه مقاومت، از ادامۀ محکم کردن آن‌ها خودداری کنید. فشار بیش از حد ممکن است به روشویی یا رزوه‌های مهره‌ها آسیب برساند.

وصل کردن شیلنگ‌های رابط پیسوار به شیر پیسوار

گام ۱۰: وصل کردن شیلنگ‌های رابط پیسوار به شیر پیسوار

حالا نوبت وصل کردن شیلنگ‌های رابط پیسوار به شیر پیسوار است. قبل از اتصال شیلنگ‌ها، می‌توانید از نوار تفلون یا خمیر لوله‌کشی (هر دو در اکثر فروشگاه‌های ابزارفروشی موجودند) برای روان‌تر شدن اتصالات و جلوگیری از نشتی آب استفاده کنید. اگر سر شیلنگ‌ها واشر لاستیکی دارد، نیازی به نوار تفلون نیست.

حالا با دست مهره‌ها را روی لوله‌های پایین شیر بپیچانید و تا جایی که می‌توانید سفت کنید. پس از آن، یک آچار مخصوص بردارید و مهره‌ها را ربع دور دیگر بچرخانید تا به‌خوبی سفت شوند.

اتصال جریان آب و بررسی نشتی

گام ۱۱: اتصال جریان آب و بررسی نشتی

قبل از انجام این مرحله، مطمئن شوید که مراحل قبل را به‌درستی انجام داده‌اید. سپس، جریان آب را وصل کنید و شیر روشویی را به‌تدریج و آهسته باز کنید. حالا به‌دقت اطراف اتصالات و پایۀ شیر را بررسی کنید و مطمئن شوید که نشتی ندارند. به تمام اتصالات، به‌ویژه محل اتصال شیر به لوله‌ها و شیلنگ‌ها توجه کنید. در صورت مشاهدۀ نشتی، اتصالات را بیشتر سفت کنید.

اگر آب به‌راحتی جریان دارد و هیچ نشتی مشاهده نمی‌شود، شما نصب شیر روشویی جدید خود را با موفقیت انجام داده‌اید!

بله. نصب شیر روشویی یک کار نسبتاً ساده است که خودتان هم با کمی دقت و حوصله می‌توانید انجامش دهید.
خیر. مراحل نصب بین مدل‌های مختلف شیر روشویی و برندهای گوناگون شیرآلات، تا حدی متفاوت است و می‌بایست در حین کار، حتماً به دستورالعمل‌های نصب مراجعه کنید. هرچند همۀ آن‌ها شباهت‌های زیادی نیز با هم دارند.
هنگام خرید، می‌بایست به تطابق شیر روشویی با نوع کاسۀ روشویی و تعداد و اندازۀ سوراخ‌های آن توجه کنید. تطابق نوع شیر روشویی با تعداد سوراخ‌های کاسۀ روشویی (تک‌سوراخه، 2سوراخه، ۳سوراخۀ گسترده، ۳‌سوراخۀ مرکزی) بسیار مهم است. زیرا، انواع شیر روشویی، به تعداد سوراخ‌های متفاوتی برای نصب نیاز دارند. برای مثال، شیرآلات تک‌اهرمی و پایه‌بلند معمولاً فقط به یک سوراخ نیاز دارند، برخلاف شیرآلات دواهرمی که 2سوراخه‌اند.
ابزار مورد نیاز طبق دستورالعمل سازنده می‌تواند متفاوت باشد، اما برخی از رایج‌ترین آن‌ها شامل این موارد است: شیر روشویی جدید، واشر، شیلنگ‌های رابط پیسوار، آچار فرانسه، آچار آلن، پیچ گوشتی، نوار تفلون، خمیر لوله‌کشی، دستمال پارچه‌ای و سطل.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *