انواع شیر روشویی + نحوۀ انتخاب شیر روشویی مناسب

انتخاب شیر روشویی مناسب، پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. با خواندن مطلب زیر می‌توانید انتخاب راحت‌تر و آگاهانه‌تری داشته باشید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
انواع شیر روشویی
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

انتخاب شیر روشویی می‌بایست با حوصله و دقت زیادی انجام شود و با حال و هوا و سبک دکوراسیون شما مطابقت داشته باشد، زیرا معمولا همان شیرآلات اولیه را تا سال‌ها تعویض نخواهید کرد. با این حال، وجود انواع شیر روشویی در سبک‌ها، رنگ‌ها، روکش‌ها و اندازه‌های مختلف می‌تواند گیج‌کننده باشد.

در ادامه، همۀ آنچه باید برای انتخاب شیر روشویی مناسب بدانید را بررسی می‌کنیم و به معرفی انواع مدل‌های شیر روشویی از جنبه‌های مختلف و ملاحظات عملی خرید آن می‌پردازیم.

انواع شیر روشویی

در اینجا، رایج‌ترین انواع شیر روشویی را معرفی می‌کنیم.

شیرآلات توکار

شیرآلات توکار (Built-in Faucets)

یکی از محبوب‌ترین شیرآلات مدرن، شیرآلات توکار یا دیواری (Wall-mount Faucets) است. در این نوع شیرآلات، لوله و اتصالات در درون دیوار پنهان می‌شوند.

یک شیر روشویی توکار می‌تواند ظاهری ساده و مینیمال به سرویس بهداشتی شما ببخشد و فضای پیرامون روشویی را آزاد کند. این فضای آزادشده را می‌توان برای لوازم جانبی استفاده کرد.

این نوع شیرآلات، در طرح‌ها، سبک‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است و در ترکیب با روشویی‌های رومیزی ایده‌آل‌ خواهد بود. با این حال، مهم‌ترین مزیت انواع شیر روشویی دیواری تمیز بودن آن است؛ زیرا در حالت عادی، همیشه مقداری کثیفی و رسوبات در پشت شیر روشویی جمع می‌شود.

مالاچی کانولی (Malachi Connolly) یکی از طراحان موفق می‌گوید: «بسیاری از مردم به دلیل ظاهر تمیز، تجهیزات دیواری را انتخاب می‌کنند. این سبک هم مدرن و هم کاربردی است.»

(Deck-mount Faucets

شیرآلاتDeck-mount  (Deck-mount Faucets)

شیرآلاتDeck-mount ، برخلاف شیرآلات دیواری به طور مستقیم روی کانتر یا روشویی نصب می‌شوند. این شیرهای روشویی را می‌توان برای وان حمام نیز استفاده کرد.

شیرآلات تک اهرمی

شیرآلات تک اهرمی (Single-lever Faucets)

شیرهای تک ‌اهرمی یا تک دستگیره‌ای (Single-handle Faucets)، دقیقا همان چیزی است که از نام آن پیداست؛ شیری که تنها یک دستگیره یا اهرم دارد. استفاده از انواع شیر روشویی اهرمی آسان است، زیرا برای کنترل جریان آب و دما تنها از یک دستگیره استفاده می‌کنند. همچنین، بهره‌وری آب را افزایش می‌دهند و برای نصب فقط به یک سوراخ در کانتر نیاز دارند. انواع شیر ظرفشویی تک اهرمی نیز بسیار محبوب‌اند.

شیرآلات دو اهرمی

شیرآلات دو اهرمی (Twin-lever Faucets)

شیرآلات دو اهرمی، ساده و کاربردی‌اند. این شیرآلات برای کنترل آب گرم و سرد، دو دستگیرۀ جداگانه دارند و به شما امکان می‌دهند دما را دقیقا مطابق میل خود تنظیم کنید.

شیرآلات پل

شیرآلات پل (Bridge Faucets)

اگر می‌خواهید تکنیک‌های سنتی را با سبک زندگی مدرن ترکیب کنید، شیرآلات پل را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این نوع شیر روشویی، بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال تجهیزات منحصر‌به‌فرد برای خانۀ خود هستند.

«پل» به این معنی است که اهرم‌ها و شیر آب همه از یک قسمت منشعب می‌شوند. در این نوع شیرآلات، به جای ۳ سوراخ، فقط به ۲ سوراخ نیاز است. شیرهای پل امروزی اغلب روی کانتر نصب می‌شوند، که تمیز کردن شیر آب و مناطق اطراف آن را آسان می‌کند.

شیرآلات الکترونیکی (Electronic Faucets)

در شیرآلات الکترونیکی، وجود فناوری حسگرهای پیشرفته باعث می‌شود که جریان آب تنها پس از تشخیص حرکت فعال شود و به این ترتیب، از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود. برای مثال، هنگامی که دست خود را به دهانۀ شیر نزدیک می‌کنید، آب به طور خودکار جاری می‌شود و وقتی دستتان را از زیر سنسور برمی‌دارید، جریان آب نیز به طور خودکار متوقف می‌شود. این شیرآلات به دلیل عدم تماس دست با شیر، بهداشتی‌ترند.

سهولت استفاده، بهداشتی بودن و پایداری زیست‌محیطی، شیرآلات الکترونیکی را به گزینه‌ای مطلوب برای فضاهای عمومی و نیمه‌عمومی تبدیل کرده است. این شیرآلات اغلب در خانه‌ها استفاده نمی‌شوند.

شیرآلاتVessel  یا پایه ‌بلند

شیرآلاتVessel  یا پایه ‌بلند (Vessel Faucets)

انواع شیر روشویی پایه بلند یا Vessel معمولا فقط در یک سوراخ از کانتر نصب می‌شوند، ارتفاع آن‌ها بلندتر است و تا چندین سانتی‌متر بالاتر از لگن‌های رومیزی قرار می‌گیرند.

شیرآلات خودبند (Self-Closing Faucets)

شیرآلات خودبند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از یک دورۀ از پیش تعیین‌شده، جریان آب را به طور خودکار قطع می‌کنند. این ویژگی به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند. مکانیسم زمان‌بندی شدۀ این نوع شیرآلات، آن‌ها را به‌ویژه برای فضاهای عمومی مناسب می‌کند.

شیرآلات اسپرینکل

شیرآلات اسپرینکل (Sprinkle Faucets)

شیرآلات اسپرینکل نیز ظاهری بسیار منحصر‌به‌فرد دارند. این نوع شیرآلات به جای داشتن نازل دایره‌ای، معمولا دارای نازل مستطیلی با لبه‌های صاف هستند که باعث می‌شود بسیار زیبا و ظریف به نظر برسند. اگر عاشق سبک مدرن هستید، این نوع شیرآلات احتمالا بهترین انتخاب برای شماست.

شیرآلات مرکزی

شیرآلات مرکزی (Centre-set Faucets)

شیرهای روشویی مرکزی دارای دستگیره‌هایی با فاصلۀ ۱۰ سانتی‌متر از یکدیگرند. این شیرآلات شامل یک دهانه و 2 دستگیره در طرفین است. البته برخی نیز ۲ دستگیره دارند که بر یک صفحۀ ۱۵سانتی روی روشویی نصب می‌شوند.

شیرآلات اسپرد فیت

شیرآلات اسپرد فیت (Spread-fit Faucets)

شیرآلات اسپرد فیت در طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و رنگ‌ها در دسترس‌اند. این شیرهای روشویی دهانۀ مجزا و دستگیره‌های جداگانه دارند و از این جهت به شیرآلات مرکزی شبیه‌اند.

به طور کلی، سوراخ‌های این شیرها تقریبا ۲۵ سانتی‌متر از هم فاصله دارد و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی در تنظیمات خاص نصب کرد. برای مثال، دهانۀ آن را در یک گوشه و دستگیره‌های شیر را در طرف دیگر قرار داد.

انواع شیر روشویی از نظر جنس

انواع شیر روشویی از نظر جنس

جنس و روکش مناسب نه‌تنها از نظر زیبایی‌شناسی مهم است، بلکه سبب دوام بیشتر و البته نظافت راحت‌تر شیرآلات می‌شود. در اینجا، برخی از محبوب‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت شیرهای روشویی را معرفی می‌کنیم.

برنج

برنج یکی از قدیمی‌ترین مصالح مورد استفاده در انواع شیرآلات بهداشتی است که به دلیل دوام بالای آن بسیار محبوب است. این مصالح، یک ته‌رنگ زرد ساده به سرویس شما اضافه می‌کند که در ترکیب با سایر عناصر داخلی بسیار زیبا به نظر می‌رسد. علاوه بر آن، درصد مس بالایی دارد که از عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

استیل ضدزنگ

اگر به دنبال مصالحی هستید که در برابر هرگونه سایش و شکستگی مقاومت کند و تا سالیان سال عملکردی عالی داشته باشد، استیل ضدزنگ گزینۀ مناسب شماست. این مصالح در برابر زنگ‌زدگی، ضربه و انواع آسیب‌ها مقاوم است. علاوه بر آن، روکش براقی نیز دارد که ارزش زیبایی‌شناختی حمام شما را بالا می‌برد.

پلاستیک

اگر پول کمی دارید اما می‌خواهید تغییر کوچکی در حمام خود اعمال کنید، استفاده از شیرآلات پلاستیکی انتخاب بدی نیست. این مصالح، ارزان‌ترین مصالح برای شیر روشویی است.

در میان انواع مختلف پلاستیک، پلی‌اتیلن برای بودجه‌های کم گزینۀ ایده‌آلی است. زیرا مقاومت خوبی در برابر آسیب و ضربه دارد. جدای از آن، در تماس با آب آسیبی نمی‌بیند.

روی

روی به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن مدت‌هاست که به‌عنوان جایگزینی برای برنج استفاده می‌شود. معمولا رنگ خاکستری مات دارد، اما می‌توان آن را با طرح کروم روکش کرد تا جذاب‌تر شود. روی به‌خوبی در برابر خوردگی مقاوم است.

انواع شیرآلات روشویی از نظر اندازه

اندازه، نقش مهمی در انتخاب بهترین شیرآلات ایفا می‌کند. بسیاری از برندها شیرآلات خود را در سایزهای زیر ارائه می‌دهند تا مشتریان انتخاب‌های متنوع‌تری داشته باشند:

  • شیرهای جمع‌وجور  XS-Size
  • شیرهای کوچک S-Size
  • شیرهای متوسط M-Size
  •  شیرهای بزرگ XL-Size  

هر سایز، نیازهای خاصی را برآورده می‌کند و برای عملکرد و سبک‌های مختلف دکوراسیون مناسب است. برند بین‌المللی Roca که در ایران نیز نمایندگی دارد، طیف متنوعی از اندازه‌های شیر روشویی را ارائه می‌دهد.

  • شیرهای سایز XS برای روشویی‌های جمع‌وجور مناسب است؛
  • شیرهای سایز S با روشویی‌های دیواری به‌خوبی کار می‌کنند؛
  •  شیرهای سایز M برای روشویی‌های رومیزی ایده‌آل‌اند؛
  • شیرهای سایز L به دلیل داشتن دستۀ جانبی و آبفشان ابعاد بزرگ‌تری دارند و برای روشویی‌های رومیزی و شستن یا پر کردن تجهیزات بزرگ مناسب‌اند؛
  • شیرهای سایز XL بزرگ‌ترین نوع شیرآلات روشویی هستند که گزینه‌ای عالی برای روشویی‌های رومیزی بزرگ محسوب می‌شوند.

ملاحظات عملی در انتخاب شیر روشویی مناسب

در کنار موارد گفته‌شده، شما می‌بایست ملاحظات عملی زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای شیر روشویی داشته باشید.

نظافت

تمیز کردن شیرآلات توکار (به دلیل پنهان بودن بخشی از شیر در دیوار) و شیرآلات سنسوردار (به دلیل عدم تماس مستقیم دست با شیر) راحت‌تر است. ضمن این‌که، جنس شیرآلات هم در نظافت آن موثر است؛ برای مثال، شیرآلات با روکش کروم نظافت آسان‌تری دارد.

شیرهای روشویی روکا با روکش کروم دارای پوشش الکترولیتی انحصاری Evershine هستند که از خوردگی محافظت می‌کند و درخشندگی طولانی‌مدتی دارد. از طرفی، روکش‌های مات و شیرآلات مشکی، هرچند ظاهری امروزی به سرویس بهداشتی شما می‌دهند، اما در مناطقی که درصد املاح آب بالا است، خیلی زود رسوب می‌گیرند و می‌بایست به ‌طور مکرر تمیز شوند.

دوام و ملاحظات زیست‌محیطی

انتخاب یک شیر روشویی باکیفیت می‌تواند مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی نیز داشته باشد. محصولات ساخته‌شده از مواد درجه یک و کارتریج‌های دیسک سرامیکی باکیفیت، طول عمر بیشتری را تضمین می‌کنند. برخی از انواع شیر دستشویی جدید دارای پوشش سازگار با محیط زیست Everlux هستند که بسیار سخت و بادوام است. این فناوری از مواد خطرناک استفاده نمی‌کند، زباله‌های شیمیایی یا آلودگی آب ندارد و در برابر خراش، ساییدگی و خوردگی مقاوم است.

صرفه‌جویی در آب، انرژی و پول

سیستم‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی مانند فناوری شروع سرد Roca بهره‌وری را بالا می‌برند. در این فناوری، به جای روشن کردن بی‌مورد دیگ، جریان آب با جریان سرد شروع می‌شود. محدودکننده‌های جریان یا هواده‌های پیشرفته نیز که در بیشتر شیرهای روکا وجود دارند، برای کنترل جریان آب استفاده می‌شوند.

زیبایی‌شناسی و عملکرد

پس از در نظر گرفتن همۀ عوامل کاربردی و زیست‌محیطی، به لذت‌بخش‌ترین قسمت انتخاب می‌رسیم؛ انتخاب سبک مناسب. شیر آبی را انتخاب کنید که به لحاظ طرح و سبک، مکمل و هماهنگ با روشویی شما باشد. در محصولات برند روکا:

  • شیرآلاتی مانند Carmen مناسب سرویس‌های سبک سنتی هستند؛
  • با شیرآلات Cala در رنگ‌های مشکی یا سفید مات می‌توانید به ظاهری مینیمال دست یابید؛
  • اگر برای سرویس خود دنبال رنگ‌های خاص می‌گردید، مجموعۀ شیک Nu را با چندین رنگ سرزنده، از جمله آبی کبالتی، زرد عسلی و سبز نعنایی در نظر بگیرید؛
  • برای داشتن روکش براق، شیرآلات مجموعه‌های Ona و Insignia را بررسی کنید که دارای روکش‌های PVD Everlux در رنگ‌های رزگلد یا تیتانیوم مشکی برس‌‌خورده‌اند.

طراحی دستگیره

دستگیره نقش مهمی در تجربۀ کلی کاربر دارد و می‌تواند تاثیر زیادی بر زیبایی و قابلیت استفادۀ شیرآلات داشته باشد. مجموعۀ شیرآلات Roca دارای طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای پاسخگویی به ترجیحات و نیازهای مختلف است.

برای مثال، مجموعۀ Nu، جدیدترین شیرآلات ساختمانی روکا، فرم، شکل و رنگ‌های متنوعی را شامل می‌شود. مجموعۀ Nu در ۶ رنگ براق و ۳ طرح دستگیره (Pin، Dome و Stripes)، امکانات فراوانی برای بیان خلاقانه و شخصی‌سازی در فضای حمام ارائه می‌دهد.

سخن آخر

اکنون که انواع شیر روشویی را می‌شناسید و می‌دانید که برای انتخاب شیر روشویی مناسب چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید، خرید آن برایتان آسان‌تر است. به یاد داشته باشید، شیرآلاتی که انتخاب می‌کنید باید با رنگ‌بندی و دکوراسیون سرویس بهداشتی شما مطابقت داشته باشد. خرید از برندهای معتبر خارجی و داخلی می‌تواند خیال شما را تا سال‌ها از بابت تعمیر و تعویض شیر روشویی راحت کند.

یکی از بهترین برندهای معروف شیرآلات خارجی در بازار ایران، برند روکا است. توصیه می‌کنیم از فروشگاه آنلاین این برند در ایران بازدید کنید.

تمیز کردن شیرآلات توکار (به دلیل پنهان بودن بخشی از شیر در دیوار) و شیرآلات سنسوردار (به دلیل عدم تماس مستقیم دست با شیر) راحت‌تر است. ضمن این‌که، جنس شیرآلات هم در نظافت آن موثر است؛ برای مثال، شیرآلات با روکش کروم نظافت آسان‌تری دارد.
روکا برای رفع مشکل تعویض و تعمیر دشوار شیرآلات توکار، محصولی به نام RocaBox را ارائه کرده است. این محصول محفظه‌ای توکار برای نصب بخش پنهان شیر است که با باز کردن صفحۀ پشت اهرم شیر در دسترس قرار می‌گیرد و می‌توان قسمت توکار شیرآلات را به‌آسانی و بدون تخریب دیوار تعمیر یا تعویض کرد.
اگر پول کمی دارید اما می‌خواهید تغییر کوچکی در سرویس خود اعمال کنید، استفاده از شیرآلات پلاستیکی انتخاب بدی نیست. در میان انواع مختلف پلاستیک، پلی‌اتیلن برای بودجه‌های کم گزینۀ ایده‌آلی است.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع
Roca Export, KIBI USA, Kitchen & Bath Classics

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *