آموزش نحوه نصب فلاش تانک توکار در ۱۰ گام

در این مقاله تمام مراحل و نحوه نصب فلاش تانک توکار توالت فرنگی و ایرانی را به شما آموزش داده‌ایم، تا با نصب صحیح از خسارت و آسیب احتمالی در آینده جلوگیری نمایید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نحوه نصب فلاش تانک توکار
زمان مطالعه: 5 دقیقه

براساس مقاله وبسایت معتبر digthisdesign یکی از ویژگی‌های بارز سرویس‌های مدرن، استفاده از تجهیزاتی مانند فلاش تانک توکار است که کمترین فضای ممکن را اشغال می‌کنند و درعین‌حال بر زیبایی فضای سرویس بهداشتی می‌افزایند. فلاش تانک‌های توکار نسبت به فلاش تانک‌های معمولی نحوه نصب متفاوتی دارند. ما در ادامه سعی داریم با آموزش نحوه نصب فلاش تانک توکار، شما را به‌طور گام به گام و به ساده‌ترین شیوه، در نصب آن راهنمایی ‌کنیم.

فلاش تانک توکار چیست؟

بهتر است قبل از آنکه به سراغ آموزش نحوه نصب فلاش تانک توکار برویم کمی راجع به فلاش تانک توکار و مزایایش اطلاعات کسب کنیم!

فلاش تانک‌های توکار، جدیدترین نسل از انواع فلاش تانک هستند که به جزء جدانشدنی سرویس‌های لوکس و دکوراسیون حمامهای مدرن تبدیل شده‌اند.

این نوع فلاش تانک داخل دیوار تعبیه می‌شود و بنابراین مثل نمونه‌های رایج، روی دیوار یا پشت توالت فرنگی و ایرانی، دیده نمی‌شود.

مزیت نصب فلاش تانک توکار در توالت فرنگی و ایرانی

فلاش تانک توکار توالت ایرانی و فرنگی دارای چندین مزیت کلیدی است، از جمله:

۱) زیباتر و منظم‌تر شدن محیط سرویس بهداشتی

۲) آزاد شدن فضای سرویس بهداشتی به دلیل جاگذاری مخزن در داخل دیوار (راه‌حلی برای سرویس‌های‌ بهداشتی کوچک)

3) کاهش میزان خرابی و فرسودگی به دلیل محافظت فلاش تانک در دیوار

4) کاهش صدای تخلیه به علت قرارگیری فلاش تانک و مخزن آن در داخل دیوار

5) ساده‌تر شدن نظافت سرویس بهداشتی

نحوه نصب فلاش تانک توکار توالت فرنگی

هنگام ساخت منازل مسکونی، اتصال لوله‌ فلاش تانک توکار و تعبیه آن در داخل دیوار، پیش از کف‌سازی و کاشی‌کاری انجام می‌شود. البته در اکثر موارد این امکان وجود دارد که شما در زمان بازسازی هم بتوانید توالت خود را به مدلی با فلاش تانک توکار تغییر دهید. نگران نباشید، مزایای استفاده از فلاش تانک توکار، ارزش کمی زحمت را دارد!

در ادامه، نحوه نصب فلاش تانک توکار را که گاه به‌ آن نصب فلش تانک نیز گفته می‌شود، به صورت مرحله به مرحله و در ۱۰ گام توضیح می‌دهیم.

آنالیز سرویس بهداشتی

1. آنالیز سرویس بهداشتی

اولین گام در آموزش نحوه نصب فلاش تانک توکار آنالیز سرویس بهداشتی‌تان است. مهم‌ترین نکته هنگام ساخت یک سرویس بهداشتی لوکس و جذاب، توجه به محل قرارگیری چاه و لوله‌های فاضلاب و سپس انتخاب بهترین محل برای قرارگیری توالت فرنگی یا ایرانی با توجه به محل این لوله‌های اصلی است. پس قبل از هر چیز، بهترین محل از جهت نزدیکی به لوله‌های فاضلاب و آب را انتخاب کنید.

توجه کنید که برای نصب و تعبیه فلاش تانک توکار، دیوار مربوطه باید مستحکم، با ضخامت مناسب و توخالی باشد. فلاش تانک‌های توکار ابعاد مختلفی دارند و معمولا در دو ضخامت ۸ سانتی‌متر و ۱۲ سانتی‌متر ساخته می‌شوند. پیش از اجرا، حتما ابعاد و اندازه فلاش تانک توکار را در راهنمای آن ببینید.همچنین باید به مدل و ضخامت فلاش تانک توکار نیز توجه کرد تا سبب ایجاد برآمدگی و ظاهر نازیبا در سرویس نشود.

پیش‌فرض ما، شروع عملیات نصب هنگام ساخت و ساز اولیه و پیش از چیدمان بلوک‌های سیمانی و نازک‌کاری است اما نکات لازم برای نصب در سرویس بهداشتی از پیش ساخته‌شده را نیز ذکر خواهیم کرد.

۲. شروع عملیات

نصب کردن فلاش تانک توکار، در صورت کار تک‌نفره، حداقل دو ساعت زمان می‌برد و برای این کار به ابزارآلاتی نیاز دارید. از جمله:

  • دریل
  •  تراز دستی
  • کاردک سیمان
  • پیچ‌گوشتی
  • متر و خط‌کش
  •  اره آهن‌بر
  • سنباده
  • رولپلاک، پیچ و مهره و…
تعیین محل نصب فلاش تانک

۳. اندازه‌گیری و تعیین محل نصب

ارتفاع نصب مخزن فلاش تانک توکار از سطح کف تمام‌شده (کف پس از سرامیک و کاشی‌کاری) یک متر است. حتما محاسبه کنید که متریال و لوله‌کشی‌های کف حدودا چند سانتیمتر نیاز دارند و سپس اندازه‌گیری ارتفاع نصب فلاش تانک توکار را به این عدد اضافه کنید. به عنوان مثال اگر ضخامت کف تمام‌شده شما ۲۰ سانتیمتر باشد، برای تعیین محل نصب مخزن فلاش تانک داخل دیوار، باید از کف ۱۲۰ سانتیمتر در نظر بگیرید.

پس از این محاسبات و اندازه‌گیری‌ها، روی دیوار محل نصب خطی عمودی تا ارتفاع 1 متر (از کف تمام‌شده) بکشید. سپس خط افقی صافی به اندازه عرض فلاش تانک توکار، روی خط قبلی رسم کنید. این خطوط محل قرارگیری فلاش تانک توکار هستند.

چند نکته مهم را در نحوه نصب کردن فلاش تانک توکار باید در نظر بگیرید:

نکته اول: در تمام مراحل اندازه‌گیری و خط‌کشی، از تراز استفاده کنید.

نکته دوم: فلاش تانک توکار برای توالت فرنگی‌های دیواری، مانند مدل‌های سری Duplo wc روکا، به همراه چارچوب فلزی با ابعاد پیش‌ساخته، عرضه می‌شوند، بنابراین نیازی به خط‌کشی و اندازه‌گیری ندارید و تنها باید آن را به صورت تراز روی دیوار قرار دهید و خط بکشید تا محل نصب آن مشخص شود.

البته اگر از فلاش تانک های توکار روکار را به صورت جداگانه جداگانه و یا همراه با توالت فرنگی خریداری کنید شرکت خانه و معماری نصاب حرفه ای برای شما میفرستد تا کار نصب را به صورت اصولی انجام دهد.

نکته سوم: اگر فقط قصد تعویض فلاش تانک را دارید باید پیش از شروع اندازه‌گیری و نصب، سرامیک‌ها، کاشی‌ها و ملات‌های موجود در سطح دیوار مورد نظر برای تعبیه فلاش تانک را تخریب کرده و عمقی متناسب با ضخامت فلاش تانک و کاشی‌کاری جدید در سطح دیوار ایجاد کنید.

نحوه نصب فلاش تانک توکار | ایجاد عمق در دیوار

۴. ایجاد عمق در دیوار

اگر از آن دسته افراد هوشمندی هستید که در مراحل ابتدایی و پیش از چیدن بلوک‌های سیمانی دیوار، به فکر نصب فلاش تانک توکار افتاده‌اید، از این بخش عبور کنید.اگر در حال بازسازی هستید حتما لازم است تا بعد از تعیین محل و ارتفاع نصب فلاش تانک توکار، فضایی متناسب با لوله فلاش تانک توکار و فرم کلی آن و به عمق ۱۰ سانتی‌متر در دیوار ایجاد کنید. توجه کنید که عرض این فضا را حدودا ۲۰ سانتیمتر بیشتر از عرض فلاش تانک در نظر بگیرید.

محکم‌کاری فلاش تانک با رولپلاگ

۵. مرحله محکم‌کاری

بعد از تعیین محل نهایی و تراز کردن فلاش تانک روی دیوار، آن را به وسیله رولپلاک و پیچ و مهره به دیوار محکم کنید. محل قرارگیری پیچ‌ها در فلاش تانک توکار توالت‌های دیواری، روی چارچوب آن و در فلاش تانک توکار توالت فرنگی معمولی، روی بست‌های پلاستیکی اطراف فلاش تانک مشخص است.

در فلاش تانک توکار توالت دیواری روی پایه‌های چارچوب نیز سوراخ‌هایی برای پیچ شدن به زمین در نظر گرفته شده که با استفاده از رولپلاک و سپس پیچ از سمت پایین نیز به زمین متصل می‌شوند. در این مرحله نیاز به دریل‌کاری و ایجاد سوراخ در دیوار و کف دارید.

نصب لوله تخلیه

۶. نصب لوله تخلیه

در طراحی و ساخت بسیاری فلاش تانک‌ها از جمله فلاش تانک‌های دیواری روکا، محلی برای قرارگیری لوله تخلیه نیز در نظر گرفته شده است که از یک سو به پشت توالت فرنگی و از سوی دیگر به لوله اصلی فاضلاب سرویس بهداشتی، متصل می‌شود. قطر لوله تخلیه از سایر لوله‌ها بزرگ‌تر و حدود ۱۱ سانتیمتر است. از آنجا که لوله‌های PVC فاضلاب با طول‌های مشخص ساخته می‌شوند، پس از مشخص شدن میزان طول مورد نیاز برای اتصال از توالت فرنگی به چاه فاضلاب، طول اضافی را با اره آهن‌بر ببرید و سپس سطح مقطع لوله را سنباده بکشید.

بعد از نصب لوله تخلیه، کمی آب به داخل آن بریزید تا مطمئن شوید به‌درستی و بدون نشتی، کار انتقال فاضلاب به لوله اصلی انجام می‌شود. توجه کنید در این مرحله، لوله تخلیه تنها به لوله فاضلاب اصلی متصل می‌شود و انتهای دیگر آن که مربوط به توالت فرنگی است در این مرحله نباید متصل شود.

لوله کشی‌های آب

۷. لوله‌کشی‌ فلاش تانک توکار

برای ذخیره: در فلاش تانک‌های توکار، شلنگی کوتاه که یک سر آن به انشعاب لوله آب سرد و سر دیگرش به مخزن فلاش تانک متصل است و در محفظه بالایی فلاش تانک قرار دارد، وظیفه انتقال آب از لوله آب سرد به مخزن را بر عهده دارد.

برای انتقال به کاسه: در مرحله بعد، لازم است تا لوله دیگری در نظر گرفته شود تا آب ذخیره‌شده در مخزن را با فشار، وارد کاسه توالت فرنگی کند. این لوله از یک طرف به انتهای مخزن فلاش تانک و از طرف دیگر، از پشت، به کاسه توالت فرنگی راه پیدا می‌کند. مانند مرحله قبل تنها یک طرف لوله، قسمت متصل به مخزن، را وصل کرده و طرف دیگر را رها کنید.

۸. بلوک‌چینی و کاشی‌کاری

تقریبا به انتهای آموزش نحوه نصب فلاش تانک توکار رسیده‌ایم. حال که تمام اتصالات مربوط به فلاش تانک دیواری توکار را با موفقیت نصب کردید لازم است تا سطح کف و دیوار را بلوک‌چینی، کاشی‌کاری و سرامیک کنید.

اتصالاتی مانند لوله تخلیه فاضلاب، لوله انتقال آب به توالت فرنگی، میله‌های فلزی نگه‌دارنده توالت فرنگی (در توالت فرنگی‌های دیواری) و پنل فلاش تانک باید از دیوار بیرون‌زده بمانند تا پس از نصب توالت فرنگی در محل مناسب خود قرار بگیرند. پس در تمام مراحل نازک‌کاری دیوار و کف، روی این لوله‌ها و اتصالات را با پلاستیک بپوشانید تا مواد و مصالح به آنان نفوذ نکنند.

۹. اتصال توالت فرنگی

حال کافی است توالت فرنگی را در محل خود قرار داده، لوله‌ها را به آن متصل کرده و آن را توسط پیچ و رولپلاک به دیوار یا کف محکم کنید. نحوه نصب لوله فلاش تانک به کاسه توالت فرنگی پیچیدگی خاصی ندارد.

البته در نظر داشته باشید که طریقه نصب توالت فرنگی توکار دیواری با توالت فرنگی توکار زمینی متفاوت است. توالت فرنگی توکار وال هنگ، نوعی توالت فرنگی است که به‌جای نصب در کف سرویس بهداشتی یا حمام، با پیچ به دیوار متصل می‌شود. برخی توالت‌های فرنگی توکار پایه نگه‌دارنده‌ای دارند که روی پیچ‌ها متصل می‌شود و سپس توالت فرنگی توکار روی آن قرار می‌گیرد.

اتصال پنل فلاش تانک

۱۰.  اتصال پنل

هیچ چیز مانند یک پنل جذاب روی دیوار، نمی‌تواند جلوه‌ای لوکس و امروزی به سرویس شما ببخشد. در مرحله پایانی، نوبت به اتصال صفحه پنل کنترل فلاش تانک است که در مراحل قبلی، محل آن را روی دیوار مشخص و خالی گذاشته‌اید. سرویس بهداشتی مدرن شما آماده است!

نحوه نصب فلاش تانک توکار توالت ایرانی

مراحل نصب فلاش تانک توکار توالت ایرانی مشابه توالت فرنگی اما بسیار ساده‌تر است. محل نصب فلاش تانک توکار توالت ایرانی، دیوار پشت یا مجاور توالت است و می‌بایست اتصال فلاش تانک به سنگ توالت انجام شود.

از آنجا که توالت ایرانی به‌طور مستقیم روی چاه فاضلاب نصب می‌شود، لوله‌کشی و اتصالات خاصی در فلاش تانک دیواری توکار آن نیز وجود ندارد. تنها لازم است پس از گذراندن مراحل اندازه‌گیری، تراز کردن و پیچ کردن به دیوار، لوله آب سرد سرویس یا انشعابی از آن را به مخزن فلاش تانک و لوله دیگری را جهت انتقال آب به کاسه توالت، از یک سو به مخزن و از سوی دیگر به ورودی کاسه توالت متصل کنید. سپس نازک‌کاری دیوار و کف را به اتمام برسانید.

در نظر داشته باشید که:

  • فلاش تانک توکار می‌بایست قبل از نصب سنگ توالت ایرانی نصب شود.
  • ارتفاع مناسب برای نصب فلاش تانک توکار توالت ایرانی، به‌طور معمول 180 سانتیمتر از کف تمام‌شده است.
  • به هنگام جای‌گذاری فلاش تانک در برش دیوار، دهانه لوله آن را در محل نصب توالت ایرانی (سوراخ پشت سوراخ توالت ایرانی) تعبیه کنید.
  • کاسه توالت باید به‌طور دقیق در همان محلی قرار بگیرد که از اول برای آن تعیین شده است، چون فلاش تانک متناسب با آن مکان نصب شده است.
  • هرگونه اشتباه در نصب مخزن و لوله‌ها باعث می‌شود آب از زیر دیوار جریان پیدا کند و باعث خراب شدن دیوار و از بین رفتن استحکام آن شود.

سخن پایانی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نصب و استفاده از فلاش تانک توکار، برای ایجاد حس مدرنیته و زیبایی در دکوراسیون سرویس بهداشتی از واجبات است، به‌خصوص اگر فضای محدودی دارید.

در این مطلب، به آموزش نصب فلاش تانک توکار توالت فرنگی و ایرانی به صورت گام به گام پرداختیم. امیدواریم این راهنمای جامع نحوه نصب فلاش تانک توکار، برای شما مفید واقع شود. به نظر شما استفاده از فلاش تانک توکار چه مزایایی دارد؟ آیا طریقه نصب کردن فلاش تانک توکار آسان است؟ سوالات و نظرات مرتبط خود را در قسمت کامنت‌ها، با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

هنگام ساخت منازل مسکونی، اتصال لوله‌ها و تعبیه فلاش تانک‌های توکار در داخل دیوار، پیش از کف‌سازی و کاشی‌کاری انجام می‌شود.
دریل، تراز دستی، کاردک سیمان، پیچ گوشتی، متر و خط‌کش، اره آهن‌بر، سنباده، رولپلاک، پیچ و مهره.
برند بین‌المللی روکا، یکی از پیشگامان تولید فلاش تانک توکار با بهترین کیفیت است که به دلیل استفاده از مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها و با کیفیت‌ترین قطعات، بهترین برند وارداتی موجود در ایران است.
سیستم فلاش تانک توکار حتی اگر برای توالت فرنگی طراحی شده باشد، برای توالت‌های ایرانی نیز قابل استفاده است.
فلاش تانک‌های توکار ابعاد مختلفی دارند و معمولا در دو ضخامت ۸ سانتی‌متر و ۱۲ سانتی‌متر ساخته می‌شوند.
ارتفاع نصب مخزن فلاش تانک توکار توالت فرنگی از سطح کف تمام‌شده (کف پس از سرامیک و کاشی‌کاری) یک متر است. این عدد برای فلاش تانک توکار توالت ایرانی، معمولا ۱۸۰ سانتیمتر است.
نویسنده
کاملیا کلانتری
منبع
youtube

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *