انواع کفپوش سرویس بهداشتی و حمام؛ زیبایی در کنار کارایی

انتخاب کفپوش سرویس بهداشتی و حمام، یکی از مهم‌ترین تصمیمات معماری است. خوشبختانه گزینه‌های متنوعی در بازار وجود دارد و شما می‌توانید با در نظر گرفتن نیازها و بودجۀ خود، بهترین کفپوش را انتخاب کنید.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در گذشته، کاشی تنها گزینه برای کفپوش سرویس بهداشتی و حمام بود. اما امروزه، طیف گسترده‌ای از کفپوش‌های شیک و هیجان‌انگیز وجود دارد که فراتر از کاشی‌های سنتی عمل می‌کنند. این کفپوش‌های جدید می‌توانند با توجه به سبک‌های مختلف معماری، فضایی کاملاً متفاوت در حمام شما ایجاد کنند.

در ادامه، با ویژگی‌ها، مزایا و معایب رایج‌ترین انواع کفپوش سرویس بهداشتی و حمام آشنا خواهید شد تا بتوانید انتخابی آگاهانه و مناسب برای خانۀ خود داشته باشید.

ویژگی‌های انواع کفپوش سرویس بهداشتی و حمام

انتخاب کفپوش مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام، فراتر از زیبایی ظاهری آن است. کفپوش سرویس بهداشتی باید در برابر آب، رطوبت بالا و لغزش مقاوم باشد. همچنین، سهولت در تمیزکاری و نگهداری کفپوش نیز برای اکثر صاحبخانه‌‌ها اهمیت دارد.

اما خبر خوب این است که کفپوش‌های ایده‌آل، علاوه بر کارایی، می‌توانند ظاهری زیبا داشته باشند و دکوراسیون سرویس بهداشتی خانۀ شما را بهبود بخشند. هنگام انتخاب کفپوش سرویس بهداشتی و حمام، به ویژگی‌هایی مانند شکل، رنگ، بافت و جنس آن توجه کنید.

به‌طور کلی، ویژگی‌های انواع کفپوش سرویس بهداشتی و حمام، شامل موارد زیر است:

  • مقاوم در برابر آب: کفپوش سرویس بهداشتی و حمام، باید کاملاً ضدآب باشد.
  • مقاوم در برابر لغزش: سطح کفپوش سرویس بهداشتی و به‌ویژه حمام، نباید لغزنده باشد.
  • بهداشتی: کفپوش مورد نظر، باید به‌راحتی تمیز شود و در برابر کپک و قارچ غیر قابل نفوذ باشد. همچنین، امکان پاک کردن لکه‌ها بدون باقی ماندن اثر آن وجود داشته باشد.
  • احساس خوشایند زیر پا: کفپوش حمام باید در هنگام راه رفتن با پای برهنه، احساس نرمی و راحتی به شما بدهد.
  • بادوام: باید برای سال‌های متمادی، به‌مانند روز اول نو و زیبا به نظر برسد.
  • مستحکم: در برابر ضربه و خراش مقاوم باشد.

قبل از تصمیم‌گیری برای خرید کفپوش، به چند نکته توجه کنید:

·        آیا می‌خواهید از زیرساخت گرمایش از کف استفاده کنید؟ در این صورت، متریالی را انتخاب کنید که با گرما سازگار باشد.

·        آیا کفپوش را برای فضای توالت (بدون دوش یا حمام) می‌خواهید؟ پس، نگرانی‌ها دربارۀ ضدآب و ضدلغزش بودن کفپوش کمتر است.

·        چقدر حاضرید هزینه کنید؟ برخی متریال‌ها مانند کاشی‌های باکیفیت، گران‌تر از انواع دیگرند.

در ادامه، با رایج‌ترین و بهترین انواع کفپوش سرویس بهداشتی و حمام و مزایا و معایب آن‌ها آشنا خواهیم شد.

کفپوش سرامیکی

کفپوش سرامیکی

چشمان خود را ببندید و سعی کنید یک سرویس بهداشتی را متصور شوید. به احتمال زیاد، تصویر ذهنی شما، دارای کفپوشی از جنس سرامیک است. زیرا این نوع کفپوش، رایج‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌ برای سرویس بهداشتی و حمام است.

کفپوش سرامیک و کاشی، ظاهری تمیز و کلاسیک دارد و درعین‌حال بسیار بادوام، ضدآب و ضدلک است. ضمن این‌که، در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، اندازه‌ها، بافت‌ها و طرح‌ها عرضه می‌شود که با انواع سبک‌های دکوراسیون هماهنگ می‌شود.

مزایا: بادوام و مقاوم در برابر سایش، ضدآب، قابل شست‌وشو، متنوع از نظر طرح و رنگ، قابل استفاده برای دیوار و کف، قابل استفاده با گرمایش از کف

معایب: گران (با احتساب گرمایش از کف)، سخت و سرد (به‌ویژه در زمستان، مگر این‌که با سیستم گرمایش از کف همراه شود)، لغزنده (بسته به نوع کاشی، مگر این‌که از کاشی‌های ضدلغزش استفاده کنید)، نیاز به نصب حرفه‌ای، کثیف شدن درزها، نیاز به نگهداری از درزها (گروت)

ایده‌آل برای: کسانی که به دنبال زیبایی، دوام و ماندگاری بالا هستند و حاضرند برای کاشی و سرامیک درجه‌یک هزینه کنند.

نکاتی برای انتخاب رنگ کفپوش سرامیکی

  • کاشی‌های سفید زیبا به نظر می‌رسند اما تمیز کردن آن‌ها دشوار است.
  • کاشی‌های خاکستری، رنگی خنثی دارند و نگهداری‌شان آسان‌تر است.
  • اگر برای دیوار حمام از کاشی استفاده می‌کنید، هماهنگ کردن طرح و رنگ آن با کفپوش، زیبایی فضا را دوچندان می‌کند.
کفپوش بامبو

کفپوش بامبو

بامبو، نوعی مصالح پایدار، بادوام، و دوستدار محیط زیست است که برای کفپوش فضاهای خیس مانند حمام، سرویس بهداشتی، اسپا خانگی و استخر نیز گزینه‌هایی ارائه می‌دهد.

برای استفاده از چوب بامبو در چنین فضاهایی، بامبو مهندسی‌شده (به‌جای بامبو معمولی) انتخاب هوشمندانه‌ای است، زیرا این نوع بامبو بسیار بادوام و برای محیط‌های مرطوب ایده‌آل است. ضمن این‌که، نصب کفپوش بامبو ساده است و قطعات آسیب‌دیده را به‌راحتی می‌توان تعویض کرد.

مزایا: پایدار و دوستدار محیط زیست، بادوام، نصب آسان، نرم و گرم، تعویض آسان قطعه‌های آسیب‌دیده

معایب: نیاز به مراقبت، گران (بامبو با کیفیت پایین‌تر ارزان‌تر است اما دوام کمتری دارد)

ایده‌آل برای: کسانی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند و گرما و زیبایی حس طبیعی را می‌خواهند.

کفپوش وینیل رولی

کفپوش وینیل رولی

وینیل یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های کفپوش حمام است. به‌راحتی تمیز می‌شود، ضدآب و ضدلک است و نرمی آن (به‌خصوص با پشت‌نمد یا فوم) برای فضای حمام که خطر لیز خوردن وجود دارد، مناسب است.

کفپوش وینیل را می‌توان با کمی دقت و حوصله و بدون نیاز به افراد متخصص به‌آسانی نصب کرد، اما برای حمام‌های بزرگ که نیازمند درزگیری هستند، کمک گرفتن از نصاب‌ حرفه‌ای توصیه می‌شود. وینیل در طیف وسیعی از سبک‌ها، از جمله گزینه‌هایی با ظاهر چوب یا سنگ، موجود است.

مزایا: ضدآب، ضدلک، ارزان، نرم و گرم، متنوع از نظر طرح و رنگ، نصب آسان

معایب: کم‌دوام، ناسازگار با محیط زیست، ارزش پایین در هنگام فروش، آسیب‌پذیر در برابر خط و خش و سایش، لغزنده (در برخی انواع)، ممکن نبودن تعمیر موضعی، آسیب‌پذیر در برابر نور خورشید

ایده‌آل برای: حمام‌های کوچک یا با بودجۀ محدود (به شرط مراقبت مناسب)

در نظر داشته باشید که:

·        وینیل یک گزینۀ قدیمی است که حتی می‌تواند کمی نامرغوب به نظر برسد.

·        وینیل چسبی، در برابر آب آسیب‌پذیر است و برای سرویس بهداشتی و حمام، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. انتخاب نوع ورقه‌ای (رولی) باکیفیت، تا حد زیادی این مشکل را حل می‌کند.

کفپوش چوب پنبه

کفپوش چوب‌پنبه

چوب‌پنبه، با داشتن ویژگی‌هایی مانند تجدیدپذیری بالا و سازگاری با محیط زیست، گزینه‌ای ایده‌آل برای کفپوش حمام به شمار می‌آید. این مصالح همچنین در برابر کپک، قارچ و آسیب ناشی از آب مقاوم است. ضمن این‌که، خاصیت ارتجاعی آن، احساس راحتی زیر پا را به همراه دارد.

انواع کفپوش چوب‌پنبه مناسب حمام:

  • کاشی چوب‌پنبه چسبی: این نوع کاشی‌، با روکش یا بدون روکش در بازار موجود است و برای کاربردهای درجه‌یک توصیه می‌شود.
  • کاشی‌ چوب‌پنبه چفت‌شونده (کلیکی): استفاده از این نوع کاشی‌، برای حمام‌های درجات پایین‌تر مناسب است.

مزایا: سازگار با محیط زیست، مقاوم در برابر آب، نرم و گرم، غیرلغزنده و راحت، نگهداری آسان

معایب: حساس در برابر نور خورشید (در حمام‌هایی که درمعرض نورند)، آسیب‌پذیر در برابر اشیای تیز و سنگین، نصب دشوار، نیازمند مراقبت

ایده‌آل برای: کسانی که به مفاهیم پایداری و احترام به محیط زیست اهمیت می‌دهند.

نکات:

  • اگرچه چوب‌پنبه نسبت به برخی دیگر از کفپوش‌ها در برابر آب مقاوم‌تر است، اما کاملا ضد آب نیست. برای جلوگیری از نفوذ آب از درزها، بهتر است از چوب‌پنبه بدون روکش استفاده کنید و در محل، روی آن روکش اجرا کنید.
  • برای محافظت از کفپوش در برابر رطوبت، از پوشش پلی‌اورتان استفاده کنید. این پوشش باید هر چند سال یک‌بار تجدید شود.
کفپوش لمینت ضدآب

کفپوش لمینت ضدآب

لمینت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کفپوش حمام است، به شرطی که ضدآب باشد و به‌درستی نصب شود. لمینت‌های مخصوص حمام، در برابر رطوبت مقاوم‌اند و جایگزینی ارزان و کاربردی برای چوب محسوب می‌شوند.

مزایا: نصب آسان، قیمت مناسب، مقاوم در برابر رطوبت، شبیه چوب واقعی، متنوع در طرح و رنگ

معایب: لغزنده، عمر کوتاه، احتمال باد کردن

ایده‌آل برای: کسانی که به دنبال نصب آسان و قیمت مناسب‌اند (با در نظر گرفتن عمر مفید کوتاه‌تر).

کفپوش سنگ طبیعی

کفپوش سنگ طبیعی

انواع سنگ طبیعی مانند مرمر، گرانیت یا تراورتن، ظاهری کلاسیک، لوکس و شیک به حمام شما می‌بخشند. بااین‌حال، سنگ طبیعی برای محافظت در برابر آسیب آب به درزگیری مناسب و برای حفظ ظاهر خود به نگهداری منظم نیاز دارد. سنگ‌ها بادوام‌ترین کفپوش برای حمام‌اند و به‌راحتی تمیز می‌شوند.

مزایا: متنوع در طرح و رنگ، مقاوم در برابر رطوبت، لوکس و شیک، حس طبیعی، بادوام، ارزش افزوده برای خانه

معایب: گران، لغزنده، سرد و سخت، نیازمند درزگیری و مراقبت بیشتر، احتمال ترک‌خوردگی، نصب دشوار

ایده‌آل برای: سرویس بهداشتی خانه‌های لوکس و شیک

کفپوش بتنی صیقلی

کفپوش بتنی صیقلی

کفپوش بتنی صیقلی انتخابی شیک و مدرن به‌ویژه برای حمام‌های طبقۀ همکف و زیرزمین با فونداسیون بتنی است. این نوع کفپوش بسیار بادوام است و می‌توان آن را رنگ‌آمیزی یا بافت‌دار کرد تا ظاهرهای متفاوتی به خود بگیرد. درزگیری مناسب برای جلوگیری از جذب رطوبت ضروری است.

مزایا: بادوام، مقاوم در برابر رطوبت و آسیب‌های رایج در حمام، امکان رنگ‌آمیزی و صیقل دادن با پرداخت‌های مختلف، امکان نصب زهکش کف برای شست‌وشوی راحت، نصب و نگهداری آسان و ارزان، قیمت مناسب

معایب: سرد و سخت، لغزنده، نیازمند پیش‌بینی و در نظر گرفتن نوع پرداخت نهایی در زمان ساخت، احتمال ایجاد لکه با برخی مواد شیمیایی، احتمال ترک‌خوردگی و نیاز به تعمیر

ایده‌آل برای: سرویس بهداشتی‌های پرتردد

سخن آخر

همان‌طور که دیدیم، هر نوع کفپوشی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. بنابراین قبل از تصمیم گیری،  نیازها و ترجیحات خاص خود را ارزیابی کنید. با بررسی دقیق، می‌توانید از میان انواع کفپوش سرویس بهداشتی و حمام، گزینه‌ای را انتخاب کنید که علاوه بر عملکرد مناسب، ظاهر و حس کلی حمام شما را ارتقا ببخشد.

کفپوش بامبو و چوب‌پنبه به دلیل پایداری و تجدیدپذیری بالا، انتخاب‌هایی ایده‌آل برای حمام‌های دوستدار محیط زیست هستند.
سنگ‌های طبیعی مانند مرمر، گرانیت و تراورتن، ظاهری کلاسیک، لوکس و شیک به حمام می‌بخشند، اما به مراقبت و درزگیری منظم نیاز دارند.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *