معرفی انواع دوش حمام + مزیت‌ها و کاربردها

با گزینه‌های بسیار زیادی که دردسترس است، انتخاب بهترین نوع دوش برای حمام می‌تواند بسیار دشوار باشد. در اینجا همۀ چیزهایی که برای تصمیم‌گیری نیاز دارید را به شما گفته‌ایم.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

حمام یک پناهگاه شخصی است، مکانی برای رفع استرس و انرژی گرفتن پس از یک روز شلوغ. به‌علاوه، هرکسی به گونه‌ای متفاوت از حمام خود استفاده می‌کند: والدین و کودکان خردسال در مقایسه با افراد مسن‌تر یا افراد کم‌توان حرکتی، نیازهای متفاوتی دارند.

اگر در حال بازسازی، تجهیز یا ساختن یک حمام جدید هستید، برای انتخاب دوش مناسب، می‌بایست ویژگی‌های انواع دوش حمام، شیوۀ زندگی و سبک دکوراسیون خانۀ خود را در نظر بگیرید.

در این مطلب، رایج‌ترین انواع دوش حمام را به شما معرفی می‌کنیم و مزیت‌ها، کاربردها و ویژگی‌های هریک را برمی‌شمریم تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

ترکیب وان-دوش

انواع دوش حمام از نظر اندازه و شکل کابین

اندازه و شکل کابین دوش، اغلب اولین تصمیمی است که باید گرفته شود و تا حد زیادی به ابعاد حمام و ترجیحات استفاده‌کنندگان بستگی دارد. در ادامه، رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع دوش حمام از نظر اندازه و شکل کابین را معرفی می‌کنیم.

ترکیب وان-دوش (Tub-Shower Combo)

در بسیاری از حمام‌های معمولی، وان و دوش با هم ترکیب می‌شوند تا بهترین استفاده را از فضا داشته باشند. این نوع دوش را می‌توان با پرده یا محفظۀ شیشه‌ای طراحی کرد به نحوی که با سبک حمام مطابقت داشته باشد.

بهترین برای: فضاهای کوچک‌تر و/یا خانه‌هایی با تنها یک حمام. خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک دارند نیز ممکن است از ترکیب وان-دوش برای آسان‌تر کردن استحمام بچه‌ها استقبال کنند.

مزایا: ترکیب وان و دوش فضای کمتری را در حمام اشغال می‌کند. همچنین ممکن است باعث ارزش افزوده برای ساختمان شود.

دوش Walk-In Shower

دوش Walk-In (Walk-In Shower)

یک زیردوشی استاندارد دارای لبه یا آستانه‌ای است که از ریختن آب به بیرون جلوگیری می‌کند. اگر این لبه را حذف کنید، دوش حمامی خواهید داشت که برای افراد معلول و سالمندان قابل دسترسی‌تر است. نداشتن آستانه به این معنی است که کفپوش حمام باید ضدآب باشد و دقیقاً هم‌سطح با زیردوشی قرار گیرد.

این سبک دوش معمولاً توسط 3 دیوار محصور می‌شود و گشایش موجود در ضلع چهارم به شما امکان می‌دهد تا به‌راحتی وارد فضا شوید. به‌منظور حفظ حریم خصوصی، ممکن است در یا پرده‌ای اضافه شود، اما یک دوش حمام واقعی هیچ حفاظی ندارد؛ یک طراحی مدرن و باز که امکان دسترسی و حرکت آسان را برای کاربران فراهم می‌کند.

بهترین برای: حمام‌های نسبتاً بزرگ و افرادی که ظاهر باز را دوست دارند. استفاده‌کنندگان از ویلچر و سایر افرادی که به‌سختی از یک آستانۀ بلند یا وان عبور می‌کنند ممکن است با این نوع دوش راحت‌تر باشند.

مزایا: ظاهر باز این نوع دوش برای طراحی حمام‌ و سرویس بهداشتی مدرن بسیار مناسب است. همچنین، برای صاحبخانه‌هایی که قصد دارند دوران پیری خود را در خانۀ فعلی‌شان بگذرانند نیز توصیه می‌شود.

دوش گوشه‌ (Corner Shower)

دوش گوشه‌ (Corner Shower)

یک گزینۀ جمع‌و‌جور اما همه‌کاره برای حمام‌های کوچک، دوش گوشه است که در انواع مثلثی، چهارگوش و منحنی ارائه می‌شود. انواع چهارگوش معمولاً در کشویی دارند، درحالی‌که دوش‌های منحنی دارای جلوی گرد با در شیشه‌ای یا پرده هستند.

بهترین برای: خانواده‌های پرجمعیت و میهمانان؛ به عبارت بهتر، برای خانه‌هایی که یک دوش اضافه لازم دارند تا چندین نفر بتوانند همزمان حمام کنند.

مزایا: به دلیل گزینه‌های متنوع، دوش گوشه‌ می‌تواند با سبک‌های مختلف دکوراسیون سرویس بهداشتی هماهنگ شود.

دوش پیش‌ساخته (Prefabricated Shower)

دوش پیش‌ساخته یک دستگاه کاملاً مستقل و خودکفا است که هیچ نیازی به لوازم کمکی ندارد. این نوع دوش می‌تواند به‌صورت یکپارچه قالب‌گیری شود یا به‌صورت چندتکه شامل زیردوشی، دو دیوار جانبی، دیوار پشتی و در (مگر اینکه پرده را ترجیح دهید) ارائه شود.

دوش پیش‌ساخته انتخاب افرادی است که بودجه و زمان محدودی برای ساخت و تجهیز حمام خود دارند. بیشتر دوش‌های پیش‌ساخته از فایبرگلاس قالبی یا آکریلیک ساخته می‌شوند.

بهترین برای: حمام‌های غیراصلی یا حمام‌های مهمانپذیرها یا آپارتمان‌های اجاره‌ای.

مزایا: دوش‌های پیش‌ساخته ارزان‌اند و برای نصب نیازی به کاشی و دوغاب ندارند.

دوش سفارشی (Custom Shower)

دوش سفارشی، نوعی دوش مخصوص و منحصربه‌فرد است که برای رفع نیازها و ترجیحات خاص شما طراحی شده است. هرچند این نوع دوش را می‌توان در هر اندازه‌ای ساخت، می‌بایست استانداردها و الزامات مهندسی را در طراحی آن رعایت کرد.

در این نوع دوش، کاشی و سرامیک رایج‌ترین پوشش کف است و می‌توانید دیوارها را با کاشی یا پنل‌های دیواری ضدآب از جنس فایبرگلاس، آکریلیک یا سنگ بپوشانید.

بهترین برای: کسانی که می‌خواهند حمامی خاص و متناسب با سلیقه و ترجیحات ویژۀ خود داشته باشند.

مزایا: آزادی عمل در طراحی و رسیدن به سبک و شرایط منحصربه‌فرد خود.

انواع دوش حمام از نظر سیستم دوش

سیستم دوش تا حد زیادی به اجزای لوله‌کشی آب اشاره دارد. مهم‌ترین آنها دریچه‌های تغذیه‌کنندۀ آبپاش و کنترل‌کننده‌های حجم و دمای آب هستند. انواع شیرآلات حمام، زهکشی‌ها و سردوش نیز ممکن است بخشی از سیستم در نظر گرفته شوند.

رایج‌ترین انواع دوش حمام از نظر سیستم دوش در زیر فهرست شده‌اند، به‌علاوه گزینه‌های سیستم دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید مطابق با ترجیحات سبک زندگی خود از آنها استفاده کنید.

دوش میکسر دستی (Manual Mixer Shower)

دوش میکسر دستی، نوع سنتی شیر دوش است که در اکثر حمام‌های خانه‌ها دیده می‌شود. استفاده از این نوع دوش بسیار آسان است و نصب آن نیز بدون دردسر و به‌راحتی صورت می‌گیرد.

این سیستم استاندارد محبوب، که به‌عنوان متعادل‌کنندۀ فشار نیز شناخته می‌شود، دارای یک شیر برای کنترل حجم و دمای آب است. کاربر یک دسته یا دستگیره را برای فعال‌شدن آبپاش می‌چرخاند. این نوع دوش، مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب و ساده‌ترین گزینه برای نصب است.

دوش میکسر دستی (Manual Mixer Shower)

دوش میکسر ترموستاتیک (Thermostatic Mixer Shower)

این سیستم دوش، کنترل بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد، زیرا دریچه‌های جداگانه‌ای برای تنظیم فشار و دمای آب دارد. دریچه‌های ترموستاتیک با کنترل حداکثر دما، از سوختن تصادفی افراد جلوگیری می‌کنند و ایمنی استحمام را برای اعضای خانواده‌ به‌ویژه بچه‌های کوچک و سالمندان افزایش می‌دهند.

دوش هوشمند (Smart Shower)

دوش هوشمند (Smart Shower)

کنترل‌های پنل دوش هوشمند به شما امکان می‌دهند تا از طریق یک پنل کنترل دیواری، تجربۀ دوش را برنامه‌ریزی، سفارشی‌سازی و تنظیم کنید. نه‌تنها می‌توانید دمای دقیق موردنظر را برای اعضای مختلف خانه تنظیم کنید، بلکه می‌توانید زمان دقیق دوش گرفتن را نیز تعیین کنید و حتی جریان آب را متوقف کنید.

یک برنامۀ مجهز به Wi-Fi به شما این امکان را می‌دهد که تنظیم دوش را از راه دور شروع کنید و زمانی که آب به درجۀ مناسب رسید به شما سیگنال می‌دهد. کاربران دوستدار محیط زیست این نوع دوش را می‌پسندند زیرا به صرفه‌جویی در مصرف آب کمک می‌کند.

دوش بخار (Steam Shower)

دوش بخار، مجهز به مولد بخار است و می‌تواند حمام شما را به یک استراحتگاه آرامش‌بخش شبیه آبگرم تبدیل کند. این نوع دوش و حمام آبگرم، برای ورزشکارانی که می‌خواهند دردهای عضلانی خود را تسکین بخشند و همچنین برای افرادی که از مشکلات تنفسی یا پوستی رنج می‌برند گزینه‌ای ایده‌آل است. بخار می‌تواند به باز کردن مجاری تنفسی، تقویت گردش خون، کاهش تنش عضلانی، آبرسانی و رفع خارش کمک کند (البته برای اطمینان از فواید آن باید با پزشک خود مشورت کنید).

کابین دوش بخار باید کاملاً ضدآب و دارای تهویۀ مناسب باشد تا بخار را به بهترین نحو مهار کند. این دوش بیش از هر دوش دیگری نیاز به نصاب حرفه‌ای دارد. زیرا اگر آن حجم بخار از محفظه خارج شود، حمام را از بین می‌‌برد.

انواع دوش حمام از نظر سردوش

برای انتخاب سردوش هم چندین گزینه دارید.

دوش دستی (Handheld Shower)

دوش دستی (Handheld Shower)

این سردوش دستی دراصل روی پایۀ دیواری قرار می‌گیرد اما به شما این امکان را می‌دهد تا آبپاش را با دست بگیرید و حرکت دهید. بدین ترتیب می‌توانید از آن برای ماساژ عضلات دردناک یا شست‌وشوی همۀ قسمت‌های بدن، حمام کردن کودکان و حیوانات خانگی و همچنین تمیز کردن سطوح دوش استفاده کنید.

دوش بارانی (Rainfall Shower)

دوش بارانی (Rainfall Shower)

دوش بارانی بزرگ‌تر از سردوش‌های ثابت استاندارد است و معمولاً روی سقف نصب می‌شود. سردوش بارانی، باعث می‌شود که احساس کنید زیر بارش ملایم باران ایستاده‌اید. این نوع سردوش، آب را به شکل گسترده‌ای پخش می‌کند. دوش‌های بارانی با طراحی زیبا و حس لوکس خود، فضایی شبیه به آبگرم ایجاد می‌کنند و البته برای صرفه‌جویی در مصرف آب مناسب نیستند.

دوش آبشاری (Waterfall Shower)

یکی دیگر از روش‌های تکرار طبیعت، سردوش آبشاری است که آبپاش آن بزرگ‌تر و قوی‌تر از مدل‌های بارانی است. این نوع دوش عمود بر دیوار قرار می‌گیرد و آب را مانند آبشار روی بدن شما می‌ریزد، معمولاً ظاهری مدرن دارد، اغلب مستطیل‌شکل است و حتی ممکن است دارای نورپردازی باشد. سردوش آبشاری را می‌توانید برای هر نوع دوش نصب کنید اما برای حمام‌های لوکس بزرگ و دکوراسیون حمام‌های مدرن مناسب‌تر است.

برج دوش (Shower Tower)

برج دوش یک ستون فلزی شامل سردوش، کنترل شیر آب، جت‌های ماساژور در ارتفاع‌های مختلف و حتی دوش دستی است که روی سطح دیوار نصب می‌شود و نیازی به شکافتن دیوار ندارد. برج‌های دوش به دلیل طراحی شیک خود برای حمام‌هایی به سبک معاصر بهترین‌اند.

در برج‌ دوش شما به یک محفظۀ بزرگ با سقف بلند نیاز دارید و فشار آب باید به اندازۀ کافی قوی باشد که بتواند نیاز چندین سردوش و جت را تأمین کند. جت‌های قوی آب را از طرفین روی بدن می‌پاشند و به تسکین دردها و خستگی‌های بدن کمک می‌کنند.

افشانک‌های آب را می‌توان براساس جهت، شدت و الگوی پاشش آب تنظیم کرد. برج دوش همچنین به افراد کم‌توان حرکتی این امکان را می‌دهد تا همه‌جای بدن خود را بدون دردسر تمیز کنند.

سخن آخر

انتخاب دوش مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که باید برای خانۀ خود بگیرید. به همین منظور در بالا رایج‌ترین انواع دوش حمام را به شما معرفی کردیم. در انتخاب خود می‌بایست جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیرید: بزرگی حمام، سبک زندگی و ترجیحات اعضای خانواده، دکوراسیون منزل و سبک معماری، میزان بودجه، مصرف مجاز آب و جنبه‌های زیبایی‌شناسانه.

با توجه به سبک زندگی‌ای که دارید، کدام نوع دوش را ترجیح می‌دهید؟

رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع دوش حمام از نظر اندازه و شکل کابین عبارتند از: ترکیب وان-دوش، دوش Walk-In، دوش گوشه، دوش پیش‌ساخته و دوش سفارشی.
دوش میکسر دستی، دوش میکسر ترموستاتیک، دوش الکتریکی، دوش هوشمند و دوش بخار، رایج‌ترین انواع دوش از نظر سیستم هستند.
مهم‌ترین انواع دوش حمام از نظر سردوش عبارتند از: دوش دستی، دوش بارانی، دوش آبشاری و برج دوش.
بهترین دوش‌ها آن‌هایی هستند که با سبک زندگی، فضا، بودجه، سبک دکوراسیون و ترجیحات فردی شما مطابقت دارند. بااین‌حال، دوش‌های سفارشی، انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید به سیستم ایده‌آل خود دست یابید.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *