راهنمای انتخاب روشویی مناسب در ۸ مرحله

هنگام انتخاب روشویی برای سرویس بهداشتی و حمام خود، چه مراحلی را باید طی کنیم؟ در اینجا ملاحظاتی را مطرح کرده‌ایم که در انتخاب درست به شما کمک می‌کند.
مطالب مورد بحث در این پست
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دسته بندی:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

روشویی، فراتر از یک وسیلۀ ساده برای شست‌وشو، بلکه نگینی در قلبِ حمام و بازتابی از سلیقۀ شماست. عنصری که می‌تواند فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را خلق کند، یا چالشی در مسیرِ زیبایی و کارایی سرویس بهداشتی و حمام شما باشد.

انتخاب روشویی جدید ممکن است فرایندی ساده یا پیچیده باشد. این موضوع به سلیقه، نیازها و بودجۀ شما بستگی دارد. در این مطلب، ۸ مرحلۀ کلیدی برای انتخاب روشویی مناسب ارائه می‌شود که در این مسیر به شما کمک می‌کند.

۸ گام تا انتخاب روشویی مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام

انتخاب روشویی مناسب، فرایندی ساده یا پیچیده است؟ پاسخ این سؤال به خودتان بستگی دارد.

  • روشویی پیش‌ساخته: این مسیر ساده به‌طور خلاصه شامل اندازه‌گیری فضای حمام، انتخاب یک روشویی پیش‌ساخته از میان انبوه طرح‌ها و رنگ‌ها و دریافت مجموعه‌ای از کشوها، کاسۀ روشویی و صفحۀ کانتر است. در این صورت، روشویی‌ای خواهید که خیلی خاص و منحصربه‌فرد نیست.
  • روشویی سفارشی: اما اگر به دنبال فضایی منحصربه‌فرد و متناسب با سلیقۀ خود هستید، باید مسیر پیچیده را انتخاب کنید؛ یعنی هزینۀ بیشتری برای داشتن یک روشویی سفارشی بپردازید و در این مسیر از مشارکت متخصصان مختلف مانند طراح، پیمانکار، نجار و لوله‌کش بهره ببرید.

در هر دو مسیر برای انتخاب روشویی مناسب، یک چیز مشترک است؛ ملاحظاتی را باید رعایت کنید تا به بهترین نتیجه برسید:

  • در نظر گرفتن ابعاد و اندازۀ سرویس بهداشتی و حمام؛
  • توجه به نیازهایتان (تعداد کاسۀ روشویی، کشوها و…)؛
  • انتخاب سبک مناسب؛
  • در نظر گرفتن بودجه؛

مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر بگیرید.

درنهایت، انتخاب با شماست: روشویی پیش‌ساخته، ساده، سریع و مقرون‌به‌صرفه است. درحالی‌که، روشویی سفارشی، منحصربه‌فرد و متناسب با سلیقه و نیازهای شماست.

در ادامه، به شما کمک می‌کنیم تا در ۸ گام، تصمیم‌تان را آگاهانه‌تر بگیرید!

  1. پیش از دل بستن به هر روشویی‌ای، اندازه‌گیری کنید!

مهم‌ترین نکته پیش از خرید انواع روشویی سرویس بهداشتی، اندازه‌گیری دقیق فضای سرویس و حمام است. طول، عرض و ارتفاع محل نصب روشویی را در نظر بگیرید.

  • برای حمام‌ها و سرویس بهداشتی‌های بزرگ، روشویی‌های عریض‌تر ۱.۵متری (۶۰اینچ) با چند کاسۀ روشویی و کابینت‌های زیاد برای نگهداری وسایل مناسب است.
  • اما برای سرویس بهداشتی‌های کوچک، یک روشویی جمع‌وجور با فضای محدود برای نگهداری وسایل یا یک روشویی دیواری بدون کابینت مناسب است.
  • برای سرویس‌های متوسط، روشویی‌های میان‌‌اندازۀ ۱.۲ تا ۱.۵متری (۴۸ تا ۶۰اینچ) با امکان جای‌گذاری دو کاسه، انتخابی ایدئال است.

چند نکته:

هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب روشویی مناسب، به محل قرارگیری درها و پنجره‌ها، پریزها و کلیدهای برق، اتصالات لوله‌کشی و آینه‌ها توجه کنید.

  • در برخی فضاهای بزرگ‌تر، داشتن دو روشویی می‌تواند منطقی باشد.
  • اگر فضای کوچکی دارید و می‌خواهید آن را برای نگهداری وسایل بهینه کنید، قفسه‌ها یا کابینت‌های دیواری را در نظر بگیرید. برای ایده‌های بیشتر، مطلب «بهینه‌سازی فضا در سرویس بهداشتی‌های کوچک» ما را بخوانید.
  • اگر یک روشویی بدون کابینت برایتان کافی است، مطمئن شوید که روی کانتر فضای کافی برای قرار دادن وسایل بهداشتی وجود دارد.
کاسه روشویی
  1. به این فکر کنید که چه کسی قرار است از روشویی استفاده کند!

اندازه، سبک، متریال و ویژگی‌های روشویی را با توجه به کاربران آن انتخاب کنید.

  • چند کاسۀ روشویی؟ اگر فضای کافی دارید و قرار است چندین کودک از روشویی استفاده ‌کنند، معمولاً وجود دو کاسه ضروری است.
  • حمام اصلی یا سرویس بهداشتی مهمان؟ در حمام‌های اصلی با فضای بزرگ، امکان تعبیۀ دو روشویی، میز آرایش و کانتر از جنس گرانیت، کوارتز طرح مرمر یا حتی مرمر طبیعی وجود دارد (به نیاز درزگیری دوره‌ای مرمر طبیعی توجه کنید).
  • دسترسی برای افراد با ویلچر؟ عرض روشویی دست‌کم باید حدود ۰.۸متر (۳۲اینچ) باشد و فضای کافی برای چرخش ویلچر در زیر آن در نظر گرفته شود.
کابینت دستشویی
  1. به چه نوع فضایی برای نگهداری وسایل نیاز دارید؟

به وسایلی که روی روشویی نگه می‌دارید و لوازمی که می‌خواهید در کشوها یا کابینت‌ها جای دهید، فکر کنید. فضای لازم برای نگهداری وسایل در یک توالت مهمان، با حمام اصلی یا حمام بچه‌ها متفاوت است. در سرویس مهمان، وجود دو کاسۀ روشویی یا فضای زیاد برای نگهداری وسایل ضروری نیست، اما داشتن فضای کافی روی کانتر می‌تواند مفید باشد.

کشوها و طبقات کابینت دستشویی به مرتب ماندن روی کابینت کمک می‌کنند. ضمن اینکه، برای انعطاف‌پذیری بیشتر، می‌توانید کشوها را در ابعاد مختلف انتخاب کنید. درِ آرام‌بند و نظم‌دهنده‌های داخل کشو، ویژگی‌های کاربردی هستند. قفسه‌های کشویی، نهایت راحتی را فراهم می‌کنند و دسترسی به سشوار، اتو مو و سایر لوازم را آسان می‌سازند.

روشویی شناور
  1. سبک روشویی را انتخاب کنید!

پس از تصمیم‌گیری دربارۀ ابعاد روشویی و فضای نگهداری وسایل، نوبت انتخاب سبک روشویی است. سبک را با توجه به معماری و دکوراسیون کلی خانه در نظر بگیرید.

  • خانه‌های روستیک یا خانه‌های با دکوراسیون تلفیقی (انتقالی): برای این خانه‌ها، روشویی با کابینت‌های سبک شیکر (Shaker) انتخاب مناسبی است.
  • خانه‌های مدرن و معاصر: برای این سبک، روشویی شناور (Floating Vanity) با ظاهری صیقلی، گزینه‌ای ایدئال است.

روشویی‌های شناور روی دیوار نصب می‌شوند و باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شوند. ضمن اینکه، تمیز کردن زیر کابینت‌های این روشویی‌ها که از کف فاصلۀ بیشتری دارند، آسان‌تر است.

CTAمحصول

  • حمام و سرویس بهداشتی رنگی: اگر کفپوش سرویس بهداشتی و حمام شما رنگی است، کابینت روشویی با رنگ مشابه، می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. کابینت‌های آمادۀ بازار رنگ‌های متنوعی دارند. علاوه بر آن، خودتان هم می‌توانید کابینت را رنگ کنید یا با یک کابینت‌ساز یا طراح حرفه‌ای همکاری کنید و رنگ‌آمیزی دلخواهتان را به او بسپارید.
  • روشویی‌های ایستاده: به طور مستقل روی زمین قرار می‌گیرند. این روشویی‌ها می‌توانند با کاسه‌‌های تک یا دوتایی، ساده یا با جزئیات بیشتر طراحی شوند.
  1. جنس و روکش کابینت روشویی را انتخاب کنید!

انتخاب روشویی مناسب، بدون تصمیم‌گیری در مورد کابینت آن ممکن نیست. کابینت‌های انواع مدل‌های روشویی کابینت‌دار، از مصالح مختلفی ساخته می‌شوند، ازجمله چوب سخت، چوب مهندسی‌شده، لمینت، بامبو و ملامین. اگر کابینت آماده می‌خرید، احتمالا گزینه‌های محدودی برای جنس و رویۀ آن خواهید داشت (که البته تصمیم‌گیری را هم برایتان راحت‌تر می‌کند).

در برخی موارد، صفحۀ روی کابینت (پیشخوان یا کانتر) باید جداگانه خریداری شود. کانترها نیز در جنس‌های مختلفی مثل کوارتز، گرانیت، مرمر، لمینت، بتن، چوب، ملامین و دیگر سطوح سخت مهندسی‌شده عرضه می‌شوند. به خاطر داشته باشید که برخی از این جنس‌ها، مانند گرانیت و مرمر، برای حفظ خاصیت ضدآب بودن خود، نیاز به درزگیری (آب‌بندی) دوره‌ای دارند.

سفارش ساخت کابینت روشویی، به شما امکان می‌دهد تا از میان طیف گستردۀ سبک‌ها، جنس‌ها و ویژگی‌های دیگر انتخاب کنید؛ اما معمولا کابینت سفارشی گران‌تر از کابینت‌های آماده است. البته، کابینت‌سازهای ماهر می‌توانند با استفاده از روکش ملامینه، ظاهری شبیه چوب ایجاد کنند که باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

  1. کشوها و دستگیره‌ها را چطور انتخاب کنیم؟

فضای کافی دارید؟ عالی است! یک روشویی با کشوهایی در ابعاد مختلف برای شما ایدئال است. ترکیبی از کابینت و کشو با اندازه‌های مختلف به شما امکان می‌دهد تا وسایل کوچک و بزرگ را به‌راحتی جای دهید. همچنین به فکر داشتن قفسه‌ها و طبقات باز برای قرار دادن حوله و سایر وسایل باشید (به یاد داشته باشید که کابینت سفارشی، می‌تواند پیکربندی دقیقی را مطابق آنچه شما می‌خواهید ارائه دهد.)

فضای کمی دارید؟ نگران نباشید! حتی یک روشویی کوچک هم می‌تواند با کابینت و کشوهای محدودش فضای کافی برای نگهداری وسایل داشته باشد.

برای دستگیره‌ها و یراق‌آلات کابینت‌ها، سراغ وسایلی بروید که شخصیت خانۀ شما را منعکس کنند. اول از همه، جنس آن‌ها را انتخاب کنید. کروم براق و نیکل مات، کلاسیک‌اند؛ درحالی‌که دستگیره‌های مشکی برای سبک‌های مدرن روستیک و صنعتی مناسبند. دستگیره‌های شیشه‌ای کمی تجملاتی به نظر می‌رسند و با دکوراسیون‌های وینتیج و ویکتوریایی همخوانی دارند.

یراق‌آلات طلایی در دنیای دکوراسیون سرویس بهداشتی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. برنج مات، حسی مدرن به فضا می‌دهد و برنز براق برای سبک‌های روستایی (روستیک) مناسب است.

دستگیره‌ها و یراق‌آلات کابینت‌ها در شکل‌ها و طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند. از اشکال سادۀ گرد و مربعی‌شکل مدرن گرفته تا دستگیره‌های کشیدۀ افقی و عمودی و طرح‌های دیگر را می‌توانید پیدا کنید.

روشویی روکار
  1. انتخاب کاسۀ روشویی!

علاوه بر تعداد کاسه‌ها (معمولا یک یا دو)، باید به مدل کاسۀ روشویی هم فکر کنید. این مدل‌ها به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • توکار (Undermount):‏ کل کاسۀ روشویی زیر کانتر نصب می‌شود.
  • نیمه‌توکار (Semi-recessed):‏ لبه‌های کاسۀ روشویی روی کانتر قرار می‌گیرد.
  • روکار (Vessel):‏ کاسۀ روشویی به شکل یک کاسه روی کانتر قرار می‌گیرد.

اگر فضای کمی دارید، اما می‌خواهید همزمان برای دو نفر امکان شست‌وشو را فراهم کنید، یک کاسۀ روشویی بزرگ با دو شیر آب، انتخاب خوبی است.

روشویی‌های روکار می‌توانند نقطۀ کانونی سرویس شما باشند، اما به دلیل اشغال فضای بیشتر روی پیشخوان نسبت به مدل‌های توکار یا نیمه‌توکار، باید مطمئن شوید که فضای کافی برای وسایل بهداشتی و لوازم حمام باقی می‌ماند.

شیرآلات دیواری (Wall-mount)
  1. حالا وقت انتخاب شیرآلات است!

براساس شیوۀ اتصال لولۀ آب به زیر کاسۀ روشویی، دو مدل شیرآلات وجود دارد:

  • شیرآلات Deck-mount:‏ این نوع شیرآلات روی کانتر یا کاسۀ روشویی نصب می‌شوند.
  • شیرآلات دیواری (Wall-mount):‏ در این نوع شیرآلات، لوله و اتصالات در درون دیوار پنهان می‌شوند. به همین دلیل، نصب شیر روشویی دیواری معمولا دشوارتر و هزینه‌برتر است.

اگر روشویی خود را آماده می‌خرید، احتمالا صفحۀ رویی آن یک یا سه سوراخ برای نصب شیرآلات Deck-mount دارد. این سوراخ‌ها براساس مدل شیرآلات قابل استفاده‌اند:

  • شیرآلات تک‌اهرمی (Single-lever): روشویی با یک سوراخ، برای شیرآلات تک‌اهرمی یا تک‌دسته‌ای مناسب است.
  • شیرآلات مرکزی (Centerset):‏ در این مدل، خروجی و اهرم‌های آب سرد و گرم، همگی در یک واحد یکپارچه قرار گرفته‌اند. این شیرآلات بر روی کانتر یا لبۀ کاسۀ روشویی نصب می‌شود و به دلیل سهولت در نصب و قیمت مناسب، یکی از رایج‌ترین انواع شیرآلات به شمار می‌رود.
  • شیرآلات گسترده (Widespread):‏ در این مدل، برخلاف شیرآلات مرکزی، خروجی آب و اهرم‌ها به صورت جداگانه و با فاصلۀ مشخص از یکدیگر، روی کانتر یا لبۀ کاسه نصب می‌شوند.

در انتخاب انواع شیر روشویی، حتما به ارتفاع و دسترسی خروجی آب (دهانه) توجه کنید. شیر بسیار کوتاه، استفاده را دشوار می‌کند و شیر خیلی بلند، باعث پاشیدن آب به بیرون از کاسه می‌شود. خروجی شیر باید تقریبا تا وسط کاسۀ روشویی امتداد داشته باشد. مدل‌های متنوعی برای خروجی شیر وجود دارد و روکش آن‌ها نیز می‌تواند براق، مات یا برس‌خورده باشد.

سخن پایانی

شرکت روکا با تولید شیرآلات و روشویی در شکل‌ها و طرح‌های گوناگون، استفاده از بهترین مواد اولیه و آلیاژها و به‌کارگیری تکنولوژی‌های خلاقانه در تولید، شرایطی را فراهم می‌کند که مصرف‌کنندگان با سلیقه و نیازهای متفاوت بتوانند محصول مورد نظرشان را انتخاب کنند.برای انتخاب روشویی مناسب، به فروشگاه آنلاین خانه و معماری، تنها نمایندۀ این محصولات در ایران، سر بزنید.

روشویی‌های پیش‌ساخته سریع و مقرون‌به‌صرفه‌اند، اما تنوع کمتری دارند. روشویی‌های سفارشی منحصربه‌فرد و متناسب با سلیقۀ شما هستند، اما هزینۀ بیشتری دارند.
اگر وسایل زیاد و فضای کافی دارید، می‌توانید از روشویی با کشوهای متعدد و کابینت‌های بزرگ استفاده کنید. برای فضاهای کوچک، روشویی با کشوهای محدود و کابینت‌های جمع‌وجور مناسب‌تر است.
سبک روشویی را با توجه به دکوراسیون کلی خانه و سلیقۀ خود انتخاب کنید. روشویی‌های مدرن، کلاسیک، روستیک و مینیمالیستی از جمله سبک‌های رایج هستند.
نویسنده
تحریریه خانه و معماری
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *